MagnusÖstberg skrev:Vi började alldeles för sent, det finns så mycket mer man skulle kunna titta på.
Jo. Spikar, till exempel.

Det har vi ju inte ens testat ännu.

Moderator: Redaktörer
phon skrev:Harryup skrev: Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?
mvh/Harryup
Tanken är väl att SD-foten skall hjälpa till att ge lika dålig transientåtergivning som den inspelade transientåtegivningen är på skivan. Inte sämre, men heller inte bättre.
Är bättre lika med häftigare och vassare transienter?
I så fall är det väl egentligen en fråga till artisten som gjort skivan, om hen möjligen kunde tänka sig att vässa ljudet lite på sina inspelningar?
Det är svårt att veta om artisten verkligen gillar sina skivor eller inte, men om hen tycker att de egna inspelningarna låter trötta i basen så kan man ju hjälpa hen och skivbolaget lite genom att ställa högtalarna på spikes när man spelar hens skivor.
Spelas skivor som redan är övertygande vassa i basen så kan man byta tillbaks till SD igen.
Alternativt kan man välja att lyssna på skivorna som dom är inspelade, då blir en del lite simmigare och en del lite häftigare att lyssna på.
(vilket djeffla ord det där, hen ... modeordet par préférence just nu .. )![]()
.
Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!
Varför är spikar så känsligt ämne att du blir upprörd? Och varför "jäkla"? Tänk om en hård fot skulle fungera bättre hemma hos dig, vore det en prestigeförlust att det är så eller vore det bra om det låter bättre oavsett orsak?
mvh/Harryup
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Vi började alldeles för sent, det finns så mycket mer man skulle kunna titta på.
Jo. Spikar, till exempel.
Det har vi ju inte ens testat ännu.
UnholyRishna skrev:Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!
Varför är spikar så känsligt ämne att du blir upprörd? Och varför "jäkla"? Tänk om en hård fot skulle fungera bättre hemma hos dig, vore det en prestigeförlust att det är så eller vore det bra om det låter bättre oavsett orsak?
mvh/Harryup
Det handlar inte om att det är ett känsligt ämne. Jag kör SD-fötter av 2 huvudsakliga anledningar: 1 - Det stör grannarna mindre, 2 - Jag har ingen lust att sabba mitt parkettgolv genom att köra ner spikar i det. Tycker att idén att göra det är helt befängd, men det handlar ju naturligtvis om prioriteringar! Därav "jäkla"![]()
Och med tanke på att det inte kan framföras något mer övertygande argument för spikarna än att "vissa tycker att det låter bättre", så har jag ingen lust att testa heller. Framförallt inte när de som verkar vara kapabla att begripa fysiken är överrens om att en mjuk fot är en bättre lösning.
phon skrev:Återgivning eller uppspelning?
Om skivan har onaturliga ljud inspelade så bör det återges onaturliga ljud. Om den har naturliga ljud inspelade så bör det återges naturliga ljud.
Om man tycker att onaturliga ljud är bra så tycker man det. Andra kanske tycker att naturliga ljud är bra. Man tycker då olika helt enkelt.
Om du med återgivning egentligen menar uppspelning så kan det komma ut nästan vilka ljud som helst oavsett vad du stoppar in från början, beroende på vad uppspelningsanläggningen då kan tänkas ställa till med.
Det kan till exempel komma ut onaturligt skärpta basgångar, eller övertydlig stereobild från en skiva som inte har dessa ljud inspelade.
Det kan man gilla, eller ogilla, beroende på tycke och smak, eller kanske beroende på någon preferens man kan ha om sakers tillstånd.
Harryup skrev: Betyder det att jag skall byta alla mina skivor, mitt golv mina stereoprylar men behålla SD-fötterna för dom är dom enda kommersiella produkter som aldrig kan ge felaktig återgivning?
Harryup skrev:phon skrev:Det är inte säkert att alla vill ha subjektivt bättre ljud.
Somliga föredrar kanske att det låter som det är inspelat?
Du menar att SD-foten i alla situationer är rätt val?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:harryup,
Det finns flera saker som skulle behöva justeras/förändras och jag tror ingen kanske något bra svar på varför vi upplevde det som vi gjorde och vi kan inte ens dra några andra slutsatser än att det lät bättre.
Är du inte mer intresserad av att undersöka vidare själv kan du knappast begära att någon som inte var där skall ge dig svar.
Du hade tyckt att dina sinuskurvor lät bättre med den hårda foten. Jag lovar.phon skrev:Det är inte säkert att alla vill ha subjektivt bättre ljud.
Somliga föredrar kanske att det låter som det är inspelat?
silver skrev:Jag tycker det stora flertalet här talar om ljud,är det inte det musikaliska budskapet som ska tala till oss, via vårt musiksystem och direkt till våra sinnen.
MagnusÖstberg skrev:Faktum är att jag i 99 fall av 100 föredrar mjuk anläggning, men när det gäller hemma hos harryup gör jag det inte under de förutsättningarna som han har.
Det är intressant!
Harryup skrev:Så bra då Phon att nått blev klarare.
Jag är ju nu inte ens förespråkare för spikes bara att de borde testas på bästa sätt. Vilket jag inte ens vet är bästa sätt men det var uttalat det bästa sättet då Rundling hade High Fidelity. Och har inga naturlagar ändrats så kanske inte hans åsikter heller har ändrats.
Så en sådan test som du pratar om utomhus är ju bra för dom som tänker spela på asfalt.
Men jag tror faktiskt att generella utsagor går inte riktigt att göra då folk har så olika rum, så olika golv, så olika stativ, så olika högtalare så jag tror ma måste inse att "bästa" finns inte. Man får faktiskt undvika att gissa och vad som är bäst för högtalaren på asfalt kanske inte är bäst för högtalaren i ett betongrum eller någon parkett som ligger på olika underlag.
mvh/Harryup
Richard skrev:Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .
MagnusÖstberg skrev:
Men med de där förutsättningarna, i det rummet med dess öppning sidledes och sviktande golv och eftersläppliga väggar - så hade du aldrig föredragit sd-foten under bashögtalarna. Det finns inte en chans.
Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.
Harryup skrev:silver skrev:Jag tycker det stora flertalet här talar om ljud,är det inte det musikaliska budskapet som ska tala till oss, via vårt musiksystem och direkt till våra sinnen.
Vet inte om det är ljud heller, tror mer att det är prestige.
Det handlar ju i vart fall inte om intresse för att kunna få bättre musikåtergivning i hemmet.
mvh/Harryup
vad MagnusÖstberg inte skrev:
Men med de där förutsättningarna, i den bilen med dess rosthål i balkarna och sviktande golv och eftersläpplig fjädring - så hade du aldrig föredragit radialdäck under bilen. Det finns inte en chans.
Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 33 gäster