Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!
Varför är spikar så känsligt ämne att du blir upprörd? Och varför "jäkla"? Tänk om en hård fot skulle fungera bättre hemma hos dig, vore det en prestigeförlust att det är så eller vore det bra om det låter bättre oavsett orsak?
mvh/Harryup
Det handlar inte om att det är ett känsligt ämne. Jag kör SD-fötter av 2 huvudsakliga anledningar: 1 - Det stör grannarna mindre, 2 - Jag har ingen lust att sabba mitt parkettgolv genom att köra ner spikar i det. Tycker att idén att göra det är helt befängd, men det handlar ju naturligtvis om prioriteringar! Därav "jäkla"![]()
Och med tanke på att det inte kan framföras något mer övertygande argument för spikarna än att "vissa tycker att det låter bättre", så har jag ingen lust att testa heller. Framförallt inte när de som verkar vara kapabla att begripa fysiken är överrens om att en mjuk fot är en bättre lösning.
Om du testade en annan lösning som inte är en spik men väl en hård fot och som ger en subjektivt bättre musikåtergivning, skulle du våga lita på dina öron? Eller skulle du ändå välja SD-foten för att andra föredrar den även om den skulle ge ett sämre ljud?
mvh/Harryup
phon skrev:Eller vi kan säga så här istället:vad MagnusÖstberg inte skrev:
Men med de där förutsättningarna, i den bilen med dess rosthål i balkarna och sviktande golv och eftersläpplig fjädring - så hade du aldrig föredragit radialdäck under bilen. Det finns inte en chans.
Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.
Mycket möjligt, man jag tror fortfarande att radialdäck är bättre än diagonaldäck på flertalet punkter, även om just den här genomdåliga bilen mår bäst av diagonaldäck.
UnholyRishna skrev:Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!
Varför är spikar så känsligt ämne att du blir upprörd? Och varför "jäkla"? Tänk om en hård fot skulle fungera bättre hemma hos dig, vore det en prestigeförlust att det är så eller vore det bra om det låter bättre oavsett orsak?
mvh/Harryup
Det handlar inte om att det är ett känsligt ämne. Jag kör SD-fötter av 2 huvudsakliga anledningar: 1 - Det stör grannarna mindre, 2 - Jag har ingen lust att sabba mitt parkettgolv genom att köra ner spikar i det. Tycker att idén att göra det är helt befängd, men det handlar ju naturligtvis om prioriteringar! Därav "jäkla"![]()
Och med tanke på att det inte kan framföras något mer övertygande argument för spikarna än att "vissa tycker att det låter bättre", så har jag ingen lust att testa heller. Framförallt inte när de som verkar vara kapabla att begripa fysiken är överrens om att en mjuk fot är en bättre lösning.
Om du testade en annan lösning som inte är en spik men väl en hård fot och som ger en subjektivt bättre musikåtergivning, skulle du våga lita på dina öron? Eller skulle du ändå välja SD-foten för att andra föredrar den även om den skulle ge ett sämre ljud?
mvh/Harryup
Om jag tyckt det, och om man kunde lösa de problem som jag beskrivit ovan, så hade jag bytt bort kuddarna. Men jag vill dock fortfarande se en teknisk förklaring till varför kuddarna är sämre. Och då menar jag en förklaring som håller, och inte bara något som skrapar på ytan och tror sig hitta rätt slutsatser.
silver skrev:Harryup skrev:silver skrev:Jag tycker det stora flertalet här talar om ljud,är det inte det musikaliska budskapet som ska tala till oss, via vårt musiksystem och direkt till våra sinnen.
Vet inte om det är ljud heller, tror mer att det är prestige.
Det handlar ju i vart fall inte om intresse för att kunna få bättre musikåtergivning i hemmet.
mvh/Harryup
Känns som att jag är böjd att hålla med dig.Som jag skrev tidigare så här jag testat mkt,både spikes och mjukisar och vet vad jag föredrar för att mina sinnen ska beröras av vad artisten framför.
Vad jag tycker är skrämmande,framför allt att man vill erkänna det här..det är att man inte ens har testat.Och detta pga att ngn annan med tekniska argument drar mjukisargument.Man måste väl ändå själv vara så pass nyfiken att man bildar sig en egen uppfattning.Det är ju man själv som ska leva med systemet.
Snacka om inskränkthet och att ställa in sig i ledet.Då det gäller musiksysteminstallation, så gäller det verkligen många gånger att tänka utanför boxen.
Då pratat vi inte bara spikes/SD utan ström till systemet,vilken nätlist,underlag, inbördes placeringar,högt-tunning,kabelmatchning,lödningar,interna kabelriktningar,rätt momentdragning ja ni vet mm mm mm......
silver skrev:Svante skrev:silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.
Nej, det behöver man inte.
Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
Här håller jag med dig,du har vad jag förstått en teknisk kompetens på sanslöst hög nivå.Då förstår jag mkt väl om ngn ska försöka vrida till resonemanget i en annan riktning....det blir bara så fel.
Som du säger,bara att lyssna själv...eller var det jag som sa det.
Min erfarenhet,på konstruktionsnivå behövs mätningar,hög teknisk kompetens mm mm
På installationsnivå av musiksystem i hem om man är noga med Attention To Detail så gäller det att vara openminded och våga prova.
Obs:enkelt sammanfattat....
UnholyRishna skrev:Sen föredrar ju jag personligen att ljudet färdas vi luften. Tycker mindre om skakande/vibrerande golv när jag lyssnar på musik. Tycker rent av att det tenderar att kännas som att saker hamnar i otakt då.
IngOehman skrev:
IngOehman skrev:Alla får testa vad de vill.
Ingen har påstått något annat.
Frågan är om alla måste testa allting för att inte
bli drabbade av beskyllningar om att vara skräm-
mande inskränkta?
Vh, iö
Harryup skrev:Jag börjar tro att det är en tumregel att inget kan vara bättre än SD-fötter. Och är det bättre så är det fel för så bra skall det inte vara.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Det kanske räcker med att testa goda råd från forumkamrater, för att se om det passar hemma?
Eller sånt som diskuteras ivrigt på forumet, bara för skojs skull, så man verkligen får veta själv vad som händer.
Tycker det verkar jättejobbigt att testa tegelstenar på kablar.
Harryup skrev:Ni skola inga andra fötter hava jämte mig.
Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Sen föredrar ju jag personligen att ljudet färdas vi luften. Tycker mindre om skakande/vibrerande golv när jag lyssnar på musik. Tycker rent av att det tenderar att kännas som att saker hamnar i otakt då.
Men varför skall du drabbas av saker du inte vill ha? Om du skall välja något nytt skall det ju vara bättre än det du redan har. Varför skall en förbättring innebära en försämring? Varför tror du att du får alla möjliga problem utan att ha testat?
Jag hade ingen uppfattning vad som skulle hända då vi testade, men jag hoppades ju att något positivt skulle hända.
Om du ser Magnus inlägg så kan man ibland bli positivt överraskad utan att man ens tror på lösningen. Sen kan man sätta sig in i varför lösningen fungerar. Fungerar det inte är det väl ingen idé att sätta sig in i det.
mvh/Harryup
UnholyRishna skrev:Harryup skrev:UnholyRishna skrev:Sen föredrar ju jag personligen att ljudet färdas vi luften. Tycker mindre om skakande/vibrerande golv när jag lyssnar på musik. Tycker rent av att det tenderar att kännas som att saker hamnar i otakt då.
Men varför skall du drabbas av saker du inte vill ha? Om du skall välja något nytt skall det ju vara bättre än det du redan har. Varför skall en förbättring innebära en försämring? Varför tror du att du får alla möjliga problem utan att ha testat?
Jag hade ingen uppfattning vad som skulle hända då vi testade, men jag hoppades ju att något positivt skulle hända.
Om du ser Magnus inlägg så kan man ibland bli positivt överraskad utan att man ens tror på lösningen. Sen kan man sätta sig in i varför lösningen fungerar. Fungerar det inte är det väl ingen idé att sätta sig in i det.
mvh/Harryup
Jag har haft högtalare med spikar innan och upplevt de problem jag talar om, dvs större koppling till underlaget = mer vibrationer i golvet.
DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.
Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.
/DQ-20
Harryup skrev:Vi testade hårda men lite avkopplade fötter som tillåter viss skjuvning.
IngOehman skrev:Men - "goda råd" var ju för en massa år sedan t ex att man skulle testa
Peter Belts produkter.
Och små mässingsklockor att sätta på väggarna för att ta hand om rums-
akustiska problem finns det ju många som talar sig varma för idag. Det
är produkter som omsätter stora belopp.
Något att testa?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 12 gäster