adzer skrev:Ok skall försöka förklara detta så bra jag förmår.
Kanon!
adzer skrev:Om du dubblerar antalet korrelerande källor så ökar känsligheten med 6dB. Dvs med samma effekt på två element istället för ett så får du 6dB högre ljudtryck.
Nej, det kan jag inte riktigt köpa. Fullt ut.
Samma effekt fördelat på dubblerat antal element har som enda skillnad att du ökar strålningsytan med det dubbla. Det i sig borde ge 3dB just pga av korrelleringen, inte 6dB
Det du beskriver är egentligen att du dubblat antalet element, men att var och ett av elementen har lika mycket effekt som det enskillda hade. Det sker ju möjligen om man driver varje element med sitt eget steg och båda stegen levererar samma effekt.
Dubblering av effekt till en basmodul eller dubblering av antalet basmoduler med samma tidigare effektupplåtelse bör ge 3dB ökad akustisk utnivå.
adzer skrev:Det som sker när du parallellkopplar är att impendansen halveras. Detta gör så att färstärkaren lämnar dubbelt så mycket effekt. Denna effekten delar sig sedan jämt över de två parallellkopplade elementen då deras impendans är den samma. Dvs varje element får nu lika mycket effekt som det enskilda tidigare.
Summan av detta är att vi har fått en 6dB högre känslighet.
Taget! Dubbel effekt och dubblerat antal korrelerade källor ger 6dB
adzer skrev:Det andra fallet är seriekoppling. Här får vi fortfarande två korrelerande källor, men den stora skillnaden är att vid seriekoppling så dubblerar impendansen och förstärkaren lämnar då halva effekten mot tidigare. När du sedan då kopplar in ett extra element så får dessa halva effekten var.
Dvs varje element får nu 1/4 av den ursprungliga effekten för det ensamna elementet och en effektskillnad på 1/4 motsvarar en ljudtrycksskillnad på 6dB.
En dubblering av effekten motsvarar väl 3dB, således borde en halvering av effekten motsvara 3dB det med.
Om varje element för 1/4 av effekten mot det ensamma elementet, men vi har dubblerat de korrelerade strålningspunkterna borde det var detsamma som att vi matar ett element med hälften av effekten, eller hur?
Vi borde får 3dB ökad akustisk utstrålning eftersom vi dubblerat de korrelerade källorna, men dessutom har vi halverat effekten vilket ger 3dB mindre akustisk uteffekt.
Vi får alltså ett nollsummespel där dubleringen av källorna tas ut av effektminskningen vi får = 3-3 = 0
adzer skrev:Så två korrelekrade källor ger alltid +6dB och det är själva kopplingen som gör att elementen får lägre effekt vid seriekoppling vilket gör att känsligheten inte ökar.
Nä, jag ser det fortfarande som om att om den enda skillnaden är att vi tillför en korrelerad källa till så ökar vi den akustiska utnivån med 3dB.
adzer skrev:Bassystemets verkningsgrad har ökat och samtidigt har den elektriska effekten minskat vilket summerar till en 0dB ökning av känsligheten.
Japp, men enligt nivån +3dB - 3dB = 0
Så, vem har rätt och vem har fel
Har du rätt behöver jag nog få det förklarat mer för mig