Moderator: Redaktörer
Miper skrev:En fråga: Finns det någon möjlighet att det blir galet med SD, exempelvis fel viktklass, felplacerade etc. Eller är det faktum att högtalaren gungar lätt vid beröring tillräckligt för att principen som sådan fungerar?
meanmachine skrev:Objektivisten skrev:Jag satte spikes på grillen ikväll. Återkommer med rapport!
Själv satte jag som motsats sd-kuddar under stekpannan med resultatet att det luktade rent av anus i köket, pannkakan ville inte ens grannens hund ha. Efter detta tänkte jag att objektivisten än vet bättre så jag körde under några spikes men det blev ojämnt.
Efter lite tanke tänkte jag att nä nu får det vara bra och körde utan. Nu blev det jämnt runt om och de smakade som man är van. Dock borde jag kanske haft en riktig Nätsladd till spisen. Det borde ju ge än mersmak?
Vilketsom blev det aldrig riktigt transparenta pannkakor. Har ju hört att man borde får mer färglöshet för att det skall vara bra.
Frugan menade att det bli mindre färg på dem om man har sämre ägg. Så nästa gång blir det burhöns i stället för frigående.
Vargen skrev:Med 4 sylvassa punkter som enda kontakt mellan lådan och underlaget tycker en oinsatt att det nästan borde motsvara att lådan hänger i luften men tydligen inte.
Klibbig grunka det där. Misstänker att klibbet faktsikt hindrar det som nog skedde med de spikförsedda lådorna - lådan studsar obehindrat och olinjärt beroende på hur underlaget svarar.Vargen skrev:Med stora bollar whitetack under basen var det som att det föll på plats. Basen upplevs som linjär där inget specifikt område betonas och definitionen var så bra som jag antar att mina prylar tillåter. Renheten i de djupaste tonerna var inte bara lite bättre än med alternativen, och man fick intrycket att att det var skinn i en träram i baskaggen och inte bara ett tjoffande.
Basen får flytta mer luft, elementen rör sig mer, du har mer vibrationer i lådan.Vargen skrev:Här hemma, och under dessa förutsättningar, var alltså whitetack det bästa men poängen jag vill göra är att skillnaderna mellan alternativen var stora med subwoofern men i princip obefintliga med golvarna.
Jag tycker man skall väla det som är mest praktiskt, billigast och som man finner ger ett tillräckligt bra resultat. Det är möjligt, men inte alls säkert, att du skulle uppleva ännu lite bättre resultat och mindre störningar med mjuka fötter på högtalarna. Men även om du inte märker någon försämring med spikar så är de ju (precis som SD-foten) lite bökigare vid förflyttning av lådan (varför man nu skall göra detVargen skrev:Finns rentav olika rekommendationer beroende på vad det är för frekvenser som ska spelas eller är det mjuka fötter som rent tekniskt är att föredra oavsett högtalare och dess användningsområde?
Jag tror snarare det handlar om lådkonstruktionerna i sig. Man får titta på fall efter fall. Vissa lådor verkar vara mer kräsna än andra på hur de kopplas till golvet som bär dem.Vargen skrev:Min lilla jämförelse får mig att dra slutsatsen att ju baskapablare system, desto viktigare att få det riktigt. Kan det ligga något i det?
Bara kul med folk som går från ord till handling på ett förutsättningslöst vis.Vargen skrev:Jag är ledsen om detta avhandlats tidigare, men jag orkar inte läsa igenom alla sidor i denna mastodonttråd..
mx skrev:Miper skrev:En fråga: Finns det någon möjlighet att det blir galet med SD, exempelvis fel viktklass, felplacerade etc. Eller är det faktum att högtalaren gungar lätt vid beröring tillräckligt för att principen som sådan fungerar?
Det som kan bli fel är att högtalaren är för tung. Då fungerar SD-kuddarna
som spikes.
Miper skrev:mx skrev:Miper skrev:En fråga: Finns det någon möjlighet att det blir galet med SD, exempelvis fel viktklass, felplacerade etc. Eller är det faktum att högtalaren gungar lätt vid beröring tillräckligt för att principen som sådan fungerar?
Det som kan bli fel är att högtalaren är för tung. Då fungerar SD-kuddarna
som spikes.
Jo, det begriper jag, men om den gungar vid beröring?
mx skrev:Många tror även att man kan använda vilket mjukt material som helst under
högtalarna som vanliga kuddar, filtar, tvättsvampar, etc., men det är många
gånger precis som att inte ha någonting alls under högtalarna.
SD har en speciell funktion och många tror att de kan bytas ut mot valfritt
material som är mjukt.
Richard skrev:Meanmachine : hur tycker du ifrågan om spikes eller sd- kuddar under högtalarna ?
Miper skrev:mx skrev:Många tror även att man kan använda vilket mjukt material som helst under
material som är mjukt.
Så det finns en optimal gungning då alltså?
Med rätt vikt håller sigg fotens resonansfrekvens till ca 7Hz, med mer vikt ökar den och helt ihoptryck är den stum i vertikalled och akustiskt ontressant skulle jag tro i mjukfotsperspektiv.Miper skrev:mx skrev:Många tror även att man kan använda vilket mjukt material som helst under
material som är mjukt.
Klokt, det är ju du som skall lyssna.meanmachine skrev:Belackarna gafflade rätt hårt om att jag gillade den påförda färgningen men som sagt i dont give a shit.
MagnusÖstberg skrev:Med rätt vikt håller sigg fotens resonansfrekvens till ca 7Hz, med mer vikt ökar den och helt ihoptryck är den stum i vertikalled och akustiskt ontressant skulle jag tro i mjukfotsperspektiv.Miper skrev:mx skrev:Många tror även att man kan använda vilket mjukt material som helst under
material som är mjukt.
meanmachine skrev:Nuvarande har jag en rejäl rund matta och ovanpå den hockeypuckar och på dem 77kg Qrs neptunus.
Testade 4st större SD under men de såg ut som 4st plättartänkte att det kan ju inte vara rätt
IngOehman skrev:
Allt som allt är förstås allt det här gradfrågor, och att bygga en högtalar-
låda helt utan stomdämpning skulle betyda att de skulle klinga väldigt
lång tid (den skulle förlora resonans-energi endast via utstrålade ljud-
vågor).
meanmachine skrev:Belackarna gafflade rätt hårt om att jag gillade den påförda färgningen men som sagt i dont give a shit.
phon skrev:IngOehman skrev:
Allt som allt är förstås allt det här gradfrågor, och att bygga en högtalar-
låda helt utan stomdämpning skulle betyda att de skulle klinga väldigt
lång tid (den skulle förlora resonans-energi endast via utstrålade ljud-
vågor).
Det är inga problem med kvarhängande resonanser.
(... fast jag undrar jag ...)
Dom här keramiska kulorna som sitter i de omskrivna Ceraball-fötterna suger omedelbart musten ur alla oönskade lådresonanser genom den resulterande vacuumeffekten.
The CERA technology is based on direct coupling for effective transfer of sound interfering resonance. Fast resonance transfer is provided by extreme hard high-tech ceramic balls. Combined with precision Fachined materials like stainless steel or aluminum the optimum balance between damping and deflection is achieved. The resulting vacuum effect draws off unwanted resonance directly where it evolves.
Kvar blir endast en resonans vid exakt 1000Hz som alla högtalare har som har den. Den försvinner effektivt med hjälp av 1000Hz-resonatornfrån samma företag som tillverkar Ceraball-fötterna.
Det skall vara enkelt att få bra ljud.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Belackarna gafflade rätt hårt om att jag gillade den påförda färgningen men som sagt i dont give a shit.
Just det faktum att du nämner det i ordalag som "Belackarna gafflade
rätt hårt" får det att verka som om du visst brydde dig.
Om så, varför?
Vh, iö
phon skrev:
Det är inga problem med kvarhängande resonanser.
(... fast jag undrar jag ...)
Dom här keramiska kulorna som sitter i de omskrivna Ceraball-fötterna suger omedelbart musten ur alla oönskade lådresonanser genom den resulterande vacuumeffekten.
The CERA technology is based on direct coupling for effective transfer of sound interfering resonance. Fast resonance transfer is provided by extreme hard high-tech ceramic balls. Combined with precision Fachined materials like stainless steel or aluminum the optimum balance between damping and deflection is achieved. The resulting vacuum effect draws off unwanted resonance directly where it evolves.
Kvar blir endast en resonans vid exakt 1000Hz som alla högtalare har som har den. Den försvinner effektivt med hjälp av 1000Hz-resonatornfrån samma företag som tillverkar Ceraball-fötterna.
Det skall vara enkelt att få bra ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster