DIY mik

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

DIY mik

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 02:04

Sitter med en WM61A-kapsel och tänkte försöka göra nåt i veckan med denna. Jag blev bara lite konfunderad av M-audio transit USB-kortet som jag har. Det går att ställa om till +14 till +26 dBs förstärkning (eller mik off) i kontrollpanelen. Det står i manualen att:

"Your Transit USB is equipped with a unique combination optical/analog input which can accept a standard 1/8” stereo analog input at either Mic or Line level.This input can also accept an optical digital input,via the included TOSLink-to-mini optical adapter.Transit USB’s input jack automatically detects whether the input is analog or digital. Transit USB’s input can also supply +5V bias voltage to power an electret condenser microphone such as those supplied with some computer audio products. "

Vad innebär "such as those supplied with some computer audio products"? Vad behöver jag egentligen knåpa ihop? Ett motstånd och en konding och sedan jord, + och +5V i en ministereoplugg?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-19 02:08

Mikrofoner man får med en dator etc. behöver ofta fantommatning, då de inte har inbyggt batteri. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-19 02:10

Till WM61-kapseln behöver du ett motstånd (som kopplas till JFET:ens drain i kapseln), en konding och ett batteri med mer än 5 volt. Tex. 9 volt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-19 08:38

Morello skrev:Till WM61-kapseln behöver du ett motstånd (som kopplas till JFET:ens drain i kapseln), en konding och ett batteri med mer än 5 volt. Tex. 9 volt.

Beror på vad den ska användas till. Ner till 2V kan dom fortfarande användas, WM61.

5V från Transitens ingång räcker bra, MEN, som mikrofoningång måste Transiten betraktas som skräp.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-19 09:20

De mickingångar på ljudkort som jag har haft har spänningsmatningen i kontakten. Enklare amatörkort alltså. Toppen på kontakten är signal in mono till båda kanalerna. Ringen är DC 5V+ att driva micken med. Att sen micksteget ljudmässigt är kasst är en annan sak. Det verkar beskuret bl.a. i basen men det är ju inte heller avsett för mätning.
Senast redigerad av Flint 2005-07-19 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-19 09:49

Morello skrev:Mikrofoner man får med en dator etc. behöver ofta fantommatning, då de inte har inbyggt batteri. 8)

En mikrofon behöver knappast fantomström bara för att den inte har batterier.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 11:52

Tack för info. Toppen är alltså line-in och ringen +5V. Då behövs ett motstånd och en konding; ska se om jag har nåt lämpligt liggande.

Är transitens mikingång beskuren i basen???? Det är ju samma ingång som line-in, bara att man väljer en annan förstärkning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-19 12:22

Thomas_A skrev:Tack för info. Toppen är alltså line-in och ringen +5V. Då behövs ett motstånd och en konding; ska se om jag har nåt lämpligt liggande.

Är transitens mikingång beskuren i basen???? Det är ju samma ingång som line-in, bara att man väljer en annan förstärkning?

Jag tror att det redan sitter ett motstånd i serie med 5V+. Testa med att kortsluta till jord via sig 2.2K och mät över det. Borde hamna runt 2.5V. Då sitter det redan 2.2K där.

Njae line in är det nog inte. Det behövs ju lite mer förstärkning till micken. Alltså sitter det ett litet förstärkande steg på säg 20 - 40dB där.

Basbeskärningen är nog till för att slippa puffljud och öka tydbarheten vid snack som är mickingångens primära uppgift.
Senast redigerad av Flint 2005-07-19 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 12:53

Flint,

tack.

Känns kanske ändå att jag gör Naqrefs mikförstärkare istället och använder line-in. Vill inte ha någon basavskärning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-19 12:55

Thomas_A skrev:Flint,

tack.

Känns kanske ändå att jag gör Naqrefs mikförstärkare istället och använder line-in. Vill inte ha någon basavskärning.

Klart bättre. Jag skulle aldrig mäta via ljudkortets micksteg. Det är inte tänkt för det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-19 14:51

ChrioN skrev:
Morello skrev:Mikrofoner man får med en dator etc. behöver ofta fantommatning, då de inte har inbyggt batteri. 8)

Jo, har elektretmikrofonen en JFET-förstärkare behöver den fantommatning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-20 19:46

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-20 20:29

Morello skrev:
ChrioN skrev:

Ja, men är den dynamisk så behövs det inte. Fast dynamiska mikar är inget att mäta med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-20 23:52

Svante skrev:
Morello skrev:
ChrioN skrev:

Ja, men är den dynamisk så behövs det inte. Fast dynamiska mikar är inget att mäta med.

Dom är inte bra till något alls. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-21 00:07

Morello skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:
ChrioN skrev:

Dom är inte bra till något alls. 8)

Jo, om man absolut inte vill ha batterimatning och man inte har fantommatning. Sen är de ju väldigt... dynamiska :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-21 00:21

Inom inspelningsindustrin förekommer dynamiska mickar.
AKG D12 är svår att överträffa vad gäller fet och svulstig bastrumma.

Återgå till DIY-forum