EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-07-01 21:45

Laggie skrev:Nu har jag byggt en EPS jag med, det blev en med två tc14 i varje för att klara lite högre ljudvolymer.

En liten fråga bara, nu sitter portarna ca 25cm från marken under en av basarna. Jag har dämpull i den övre delen ner av lådan till ungefär 5 cm över portarna. Inget i den tomma lådan under portarna, ska jag peta ner lite där också tycker ni?
Vet att det inte ska vara däpull runt och bakom portarna iaf.

Lyssningsintryck återkommer jag med då jag driver dem med något vettigt och då de är inspelade.

Ah, spännande! Bilder hade varit fina fisken oxå... :P

Finns det nån ritning på denna modellen, eller hittade du på en egen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 01:53

hobbes skrev:
Man bör kanske tänka på att Peerless CT62 som används i EPS-1 ska sluta tillverkas. Så småningom kommer lagren att tömmas. Det gäller att köpa nu.

Tydligen inte 8 ohms varianten glädjande nog.. :)

Tydligen inte???

Vaddå "tydligen inte"? Varför skriver du så?

Så vitt jag vet har elementet, i samtliga impedanser, slutat tillverkas för flera månader sedan. Men du antyder att det är finns något som "tydligt" visar att det tillverkas? :o

Vad vet du som Peerless inte vet? :wink:

LB skrev:Hursomhelst, jag gick ifrån instruktionerna lite och använde fårull eftersom jag tycker gullfiber är så jobbigt att arbeta med.

Det kan man göra, men inte tan att betala priset. Fårull är ingalunda kompatiblet med glasull. Det förstnämndas isotermiserande egenskaper är tämligen blygsamma. Ändrar man till fårull bör därför volymen på lådan ökas med sisådär 5-10%.

Att detta förhållande råder är inte så märkligt om man tänker efter vad det är fåren har sin ull till. Inte är det att absorbera temperaturförändringar. :roll:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-07-02 09:07

Hej Ingemar !

Nu blir det mycket qoutande.. :)

hobbes wrote:
Quote:
Man bör kanske tänka på att Peerless CT62 som används i EPS-1 ska sluta tillverkas. Så småningom kommer lagren att tömmas. Det gäller att köpa nu.

Tydligen inte 8 ohms varianten glädjande nog..

Tydligen inte???

Vaddå "tydligen inte"? Varför skriver du så?

Så vitt jag vet har elementet, i samtliga impedanser, slutat tillverkas för flera månader sedan. Men du antyder att det är finns något som "tydligt" visar att det tillverkas?

Detta svaret jag fick av Naqref i en annan tråd gjorde att jag trodde att dom skulle finnas kvar...
Trist om det inte är så..

hobbes wrote:
Diskanten har tydligen slutat tillverkas så det kanske kan bli ett problem, iofs borde det finnas kvar på lager hos återförsäljarna..
Naqref wrote:
Hifi-micke gjorde ett inlägg om det på Carlssonplanets forum och tydligen skulle 4 och 16 ohmarna försvinna men inte 8 ohmarna.

Mvh
Hobbes

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-02 10:56

Om Peerless CT-62 skrivs det på Carlsson-forumet:

www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=41

Ingvar bör väl vara insatt i ämnet eftersom han i högsta grad är med i kretsen kring Carlsson-högtalarna....

LB

Inläggav LB » 2005-07-03 18:09

IngOehman skrev:
LB skrev:Hursomhelst, jag gick ifrån instruktionerna lite och använde fårull...

Det kan man göra, men inte tan att betala priset. Fårull är ingalunda kompatiblet med glasull. Det förstnämndas isotermiserande egenskaper är tämligen blygsamma. Ändrar man till fårull bör därför volymen på lådan ökas med sisådär 5-10%.

Att detta förhållande råder är inte så märkligt om man tänker efter vad det är fåren har sin ull till. Inte är det att absorbera temperaturförändringar. :roll:

Priset för ullen var i mitt fall obefintligt :)

Är det inte möjligt att de isotermiserande egenskaperna höjdes när jag tovade (dvs ungefär filtade... tänk vadmall) ullen?

Användarvisningsbild
XL

Inläggav XL » 2005-07-13 13:52

Naqref™ skrev:Sådärja. Nu har jag pillat vidare på filtret och fått till en kompromiss som jag för tillfället är nöjd med. Åtminstone i mitt rum. :) I andra rum så kan man behöva justera filtret lite för att få det optimalt. Det är främst baffelkorrektionen som kan behövas justeras. Men för just nu tycker jag det duger som en kompromiss. Det är dags att ta sig an andra delar av EPS-äventyret! :)

Kan du specificera exakt vilka komponenter man skulle kunna testa att ändra värden på (i första hand)? Och hur påverkar dessa ljudet? För en som inte är speciellt hemma på där med filter.... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-15 11:37

XL skrev:
Naqref™ skrev:Sådärja. Nu har jag pillat vidare på filtret och fått till en kompromiss som jag för tillfället är nöjd med. Åtminstone i mitt rum. :) I andra rum så kan man behöva justera filtret lite för att få det optimalt. Det är främst baffelkorrektionen som kan behövas justeras. Men för just nu tycker jag det duger som en kompromiss. Det är dags att ta sig an andra delar av EPS-äventyret! :)

Kan du specificera exakt vilka komponenter man skulle kunna testa att ändra värden på (i första hand)? Och hur påverkar dessa ljudet? För en som inte är speciellt hemma på där med filter.... :)

Man får gå in och justera rätt många filtervärden så det går inte direkt att peka på enskilda komponenter som ska ändras om man inte vet vad man vill åstadkomma. Om du säger hur du tycker att det låter och hur du vill att det ska låta så kanske jag kan komma med förslag på justeringar om jag har tid.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
XL

Inläggav XL » 2005-07-15 12:10

Man får gå in och justera rätt många filtervärden så det går inte direkt att peka på enskilda komponenter som ska ändras om man inte vet vad man vill åstadkomma. Om du säger hur du tycker att det låter och hur du vill att det ska låta så kanske jag kan komma med förslag på justeringar om jag har tid.

Tack, men jag jag tänkte eftersom du nämnde att det främst var baffelkorrektionen som skulle behöva modifieras.. någon som vet hur man modifierar den?

Användarvisningsbild
ebbe

ellementfråga

Inläggav ebbe » 2005-07-17 23:03

Hej igen!

Då börjar det närma sig en fullbordan. Denon 1905 är uppackad och Lådorna väntar på lack, ett filter färdigt .... men....

1. har ellementen någon + & - sida eller spelar det ingen roll ?

2. hur gör man när man spelar in ellementen innan de är i lådan, typ hur mcket volym tål de ?

Bästa hälsningar Ebbe

Användarvisningsbild
norman

Re: ellementfråga

Inläggav norman » 2005-07-17 23:31

ebbe skrev:1. har ellementen någon + & - sida eller spelar det ingen roll ?

2. hur gör man när man spelar in ellementen innan de är i lådan, typ hur mcket volym tål de ?

1. Det borde finnas märkning på dom, t.ex. röd prick eller + tecken. Det spelar iaf stor roll om filtret skall funka som tänkt (annars blir det troligtvis en stor dipp vid delningen om man vänder ena fel)

2. Behöver de spelas in innan? Om man vill spela ändå utan låda är det bara att se till att det inte blir för stor amplitud så att konen/talspolen bottnar.
(och diskanten skall förstås filtreras)

Användarvisningsbild
ebbe

Inläggav ebbe » 2005-07-21 00:06

Tack för svaret!

Hittade en röd prick på ena ellementet och ett rött "fäste" på diskanten.

ebbe

Användarvisningsbild
Laggie

Inläggav Laggie » 2005-07-22 12:39

Jag har ju byggt den med två basar och har spelat in dem i några veckor nu. Har inte lyssnat å dem särskilt mycket än då jag saknar en vettig förstärkare.

Det jag undrar är, ska jag ha mer eller mindre dämpull om röster blir väldigt instängda?? Dvs de släpper inte från högtalarna.

Jag har även ingen dämpull längst ner i lådorna under portarna (ca 20 cm), ska det vara ull där också?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-07-28 07:33

Hej på er alla semesterprissar jag håller på att färdigställa ett par i vaxad mdf precis som de i köpendanmark på mässan kanske att jag fräser ngt fräsigt märke att sätta på dem

Zlazz

Inläggav Zlazz » 2005-08-15 14:03

hejsan
Gör första inlägget här, och de e lite sorgset. För just när jag hittade ett lagom projekt åt mig så verkar elementen har slutats att säljas menar peerles CT62.
Så skulle vara glad om någon kan tippsa mig om ett annat nybörjar projekt ej så dyrt altså. Har funderat på att köpa högtalare och försöka konstruera filter och allt men är nog för ung/dum för sånt, har testat en gång och de gick sådär..
Annars så kanske någon kan tippsa om ett högtalarkitt element och filter i lagom prisklass 1000-2000 kr.

Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-15 14:27

Zlazz skrev:hejsan
Gör första inlägget här, och de e lite sorgset. För just när jag hittade ett lagom projekt åt mig så verkar elementen har slutats att säljas menar peerles CT62.
Så skulle vara glad om någon kan tippsa mig om ett annat nybörjar projekt ej så dyrt altså. Har funderat på att köpa högtalare och försöka konstruera filter och allt men är nog för ung/dum för sånt, har testat en gång och de gick sådär..
Annars så kanske någon kan tippsa om ett högtalarkitt element och filter i lagom prisklass 1000-2000 kr.

Lasse

Hej
Det ska enligt www.carlssonplanet.com (senaste nyhetsbrevet) finns ganska stora lager peerlesselement, däribland även CT62. HiFi-Kit har inga på webkatalogen men kanske de finns i lager ändå, ring och kolla.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-15 15:45

Jag köpte några CT62 häromdagen på HiFiKit, men jag frågade inte hur många dom hade kvar. Kanske var dom sista ...... ? Har ingen aning faktiskt.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-08-18 22:32

Hej,

Vad är det för skillnad på Vifa TC14WG49-08 och TC14SG49-04?
Funderar nämligen på att haka på NHT-gruppköpet och eventuellt
höra om man kan smyga med några TC14 för ett litet EPS-projekt...

Om det inte går att få tag på Peerless CT62, vad skulle man kunna
ersätta det med i så fall?

Mvh MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-18 22:36

TC14SG49-04 är skärmad och en 4 ohmsversion om jag inte minns fel. Har inte samma tonkurva och inte samma parametrar så att basavstämningen blir inte rätt.

CT62 går som sagt att få tag på ett tag till men man vet inte hur längre.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-18 23:59

Naqref™ skrev:CT62 går som sagt att få tag på ett tag till men man vet inte hur längre.

Jag var inne hos HifiKit och frågade när jag köpte ett gäng 16ohmare, och de sade att det bör räcka "något år till, vi har köpt in ett rejält lager". Men det beror väl självklart på hur många oa2212 Ola tänker skaffa.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-08-19 07:24

Naqref™ skrev:TC14SG49-04 är skärmad och en 4 ohmsversion om jag inte minns fel. Har inte samma tonkurva och inte samma parametrar så att basavstämningen blir inte rätt.

CT62 går som sagt att få tag på ett tag till men man vet inte hur längre.

Den TC14WG49 (utan -08 ) som finns på Madisound, är det den
rätta för EPS-byggande då?

Skönt att man kan få tag på CT62 också då... Det hade ju varit
lite tråkigt om dom tagit slut när man nu gått och suktat på att
börja bygga så länge... :)

Mvh MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-19 10:55

MHo skrev:

Är det en -04 så är det fel. D v s är det ett 8 ohmselement så är det rätt TC14WG49. Mankan köra med TC14WG69-08 oxå. Det som skiljer är en annan forma på chassiet där det senare har avfasningar á la elementet till piP.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-08-19 14:12

Naqref™ skrev:
MHo skrev:

Är det en -04 så är det fel. D v s är det ett 8 ohmselement så är det rätt TC14WG49. Mankan köra med TC14WG69-08 oxå. Det som skiljer är en annan forma på chassiet där det senare har avfasningar á la elementet till piP.

Det står ju inte på deras (Madisound) hemsida att TC14WG49 är 8-ohmsvarianten, men eftersom dom även har en TC14WG49-04 där det specifikt står att den är på 4 ohm så borde väl den andra vara på 8 ohm... eller?!? Förvirring! :)

/MHo

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-21 13:34

En liten fråga, om man tittar på frekvensgången på sid 9 så verkar det som om de saknar kompensering för baffelsteget? I sådant fall hade det inte varit lämpligt med en kompensering för det i filtret?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-21 13:40

AndersJ skrev:En liten fråga, om man tittar på frekvensgången på sid 9 så verkar det som om de saknar kompensering för baffelsteget? I sådant fall hade det inte varit lämpligt med en kompensering för det i filtret?

Bild

Bilden visar just att den finns en bredbandig dämpning över 400-500 Hz om ca 4dB upp till delningsfrekvensen (där vi når -10dB (d v s 6dB + 4dB) vid ca 3kHz. Det ger en baffelkompencering på på just 4dB vilket är rimligt för en baffel av den här storleken. Har man större så kan man reducera dämpningen med någon dB och har man en mindre så får man öka på det med någon dB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-21 13:48

Men om vi tittar på den sista grafen där det står Summed frequency respons, det är väl så som frekvensgången faktiskt ser ut i den färdiga högtalaren? Där har vi ju en uppförsbacke ända till 1000Hz.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-21 16:17

Det beror mer på att mätningen är rätt otillförlitlig i det området.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-11-17 20:22

Finn fem.... :)

Bild

Kom precis hem från stora huvudstaden och på vägen hämtade jag
upp 5 st halvbyggda EPS-1 som James på Hififorum hade till salu...

Tack för tipset i denna tråd (inlägget raderat?!?)

Detta passade mig perfekt! James hade alla delar utom terminaler,
kabel och dämpning... Jag som länge planerat bygga 5 st EPS-1'or hade
bara hunnit köpa.... terminaler och kabel! :)

Nu behöver jag bara dämpning och tålamod nog att inte bara skruva
ihop allt och börja spela.... Måste försöka spackla, slipa och måla lite
innan jag låter frestelsen ta överhanden.... :)

/MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-17 21:16

MHo skrev:Detta passade mig perfekt! James hade alla delar utom terminaler,
kabel och dämpning... Jag som länge planerat bygga 5 st EPS-1'or hade
bara hunnit köpa.... terminaler och kabel! :)

Snacka om perfekt matchning! :)

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-11-17 21:33

Att priset för 5 (nästan) kompletta kit var 2500 kr gjorde ju inte
saken sämre... :)

Jag tyckte inte ens att jag behövde pruta...

/MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-17 21:57

MHo skrev:Jag tyckte inte ens att jag behövde pruta...

Men du gjorde det ändå bara för att? :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum