Moderator: Redaktörer
Inte på ett för Richard naturligt och musikaliskt vis.jonasp skrev:Om nu skillnaden är så stor med ackord så har alltså inte ett enda ackord spelats under tio år?
jonasp skrev:Om nu skillnaden är så stor med ackord så har alltså inte ett enda ackord spelats under tio år?
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet.
Spikes låter mer musikaliskt för Richard. Det tog bara ett ackord för honom att upptäcka det. Synd att han inte provade tidigare, men bättre sent än aldrig!
Han har ju provat tidigare, men förkastat det synsättet. Nu har han ju bytt
tillbaka igen.
bassman skrev:mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet.
Spikes låter mer musikaliskt för Richard. Det tog bara ett ackord för honom att upptäcka det. Synd att han inte provade tidigare, men bättre sent än aldrig!
Han har ju provat tidigare, men förkastat det synsättet. Nu har han ju bytt
tillbaka igen.
Ett så kallat "lappkast" kan man göra på skidor när man helt plötsligt oväntat byter färdriktning..
Själv står jag på samma ställe och tittar förvånat hur en del skyndar hit å dit...
Man blir mindre trött på det viset och hinner dessutom njuta av tillvaron, Tex en schysst pipstopp å en wirre
mx skrev:För det lät ju fenomenalt hemma hos dig menar jag. Jag skulle med lätthet
kunna ta både två och tre stycken hemma hos dig.
mx skrev:Av någon anledning lever jag inte som jag lär. Kanske inte gör så mycket då du
verkar leva som jag lär.
Svante skrev:silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.
Nej, det behöver man inte.
Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
jonasp skrev:Om nu skillnaden är så stor med ackord så har alltså inte ett enda ackord spelats under tio år?
Laila skrev:jonasp skrev:Om nu skillnaden är så stor med ackord så har alltså inte ett enda ackord spelats under tio år?
Nu börjar dä tamäfan likna raljerande mobbning* . . . även lilla jag
tycker att Richard allt som oftast pratar i "min mössa" . . . men
han behöver ju inte "avrättas" bara för att han har fått "snurr på
hatten" . . . bättre att ha förmågan att ändra ståndpunkt än att
gräva ner sig i en skyttegrav, som sedan cementeras, utan att
någonsin vilja lyfta blicken/andas . . . samtidigt som jag ställer
mig något undrande om vad som försiggår i det "Richardska pallet" . . .![]()
*Absolut inte riktat specifikt till dig jonasp . . . bara ett inlägg
att "ta stöd" utifrån.
Harryup skrev:Om man skall gå på att man i blindtester kan avgöra vad som låter som man anser naturligast och samtidigt "får" man inte göra A/B-tester hur skulle ni föreslå att man testar för att nån oberoende skulle säga att det är en juste och objektiv test?
Idag är skillnaden så stor så att om det nu är så att SD-fötter ger det som krävs för att kunna lyssna på det som finns i skivan så kommer ingen vilja ha det om man lyssnar hemma hos mig. Som Magnus skriver det finns inte en chans att man föredrar SD i en blindtest.
Då kan man ju tänka sig att min anläggning färgar så mycket så bättre med SD ger ett totalt dåligt ljud eftersom man hör alla andra felen. Fast så dåligt tycker jag ju inte att det låter egentligen. För om SD är rätta medicinen till vilken högtalare som helst så måste ju mina högtalare vara sämre än alla andra? För inte lockar väl SD fram att det är så att jag har sämre elektronik än en 2105? Om så nu skulle vara fallet så är ju skillnader beskrivna i F/E där folk ofta frapperas av hur liten skillnad som finns mellan olika apparater om än hörbar.
Elementen är ju inte direkt dåliga så jag tror inte heller att de skulle vara
sämst i landet. SÅ återstår då kanske golvet? Kan jag ha ett så dåligt golv att det avslöjas av SD-fötter som sämst i Sverige? Fast är inte SD-foten bra mot dåliga golv eftersom den isolerar högtalaren ifrån golvet? Vad blir det kvar då som lockar fram det dåliga med att använda SD-foten i just denna setup?
Om man vänder på steken, ni som är helt övertygade om att SD är det rätta, under vilken betingelse är SD-sämst? Vad finns det för möjlighet att
få dåligt ljud med en SD-fot. Har den alltid låtit bäst vid jämförelser eller har det hänt att man i något läge uppmärksammat samma situation. Hoppsan, här är den inte bra.
mvh/Harryup
Tackar på förhand för att ni glömmer bort konstruktioner om att en del vill ha extra skärpt bas osv. Det är inte så i detta fallet.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Vargen :
Subwoofers på mjuka fötter är ingen bra ide' . Jag tycker skillnaden mot spikes är stor- det blir mycket bättre med spikes.
Kom också ihåg att teknokraterna i detta forum vill få dig att dela upp musikfrekvensområdet i bas, mellaregister och diskant område. I verkligheten så existerar inte dessa områden med riktiga instrument. Lyssnar du till en kontrabas så har den övertoner långt uppe i diskantområdet. den spelar inte bara i " basregistret" utan i hela det hörbara och ohörbara registret.
Vad värre är, den otydlighet som alltid upplevs med subwoofers stående på mjuka fötter beror inte på att ljudet " bumlar" och är allmänt otydligt på det sätt de flesta skulle tro då man läser.
Otydligheten beror istället på att det är svårt att höra tonhöjden på det bassisten spelar. Och det är allvarligt, eftersom du som lyssnare inte kan ta till dig musiken om tonerna låter otydliga och falska i basregistret hela tiden.
Prova med en vanlig pianoskiva. Lyssna på inledningsackordet, lyssna till hur vänsterhanden spelar ( grundtons- handen ) .
Kan du höra hur det spelas, inte bara att det spelas ?
Det blir lättare med spikes under enligt min erfarenhet.
Jösses, har du bytt sida igen?
för info, vet du om att Linn INTE har sina subbar på spikes?
Richard skrev:
Så avsaknaden av " bumlighet i basen med spikes" beror inte på att det blivit mindre bas- utan tydligare återgivning i hela registret.
phon skrev:Richard skrev:
Så avsaknaden av " bumlighet i basen med spikes" beror inte på att det blivit mindre bas- utan tydligare återgivning i hela registret.
Ja, det är ju den idén jag jobbar efter. Spikar gör att basen, som tidigare lät som om det låg ett täcke över högtalaren, nu låter tydligare och distinktare. Det går enklare att följa med i basgångarna som spelas. Inga konstigheter med det.
Harryup skrev: Varför låter det dåligt ifrån start med SD om det är så du menar?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Problemet är att jag egentligen aldrig ifrågasatt SD-innan jag satte dit dom eftersom dom "fixar alla" problem, så varför utreda om jag kan använda dom.
Så jag ersatte mina originalfötter som bestod av ett hårt lite tomt plastskal som en tillplattad boll och tänkte njuta så att säga på en ännu högre nivå.
Nu blev det mera och djupare bas, kanske lite renare uppåt men framförallt den bas som blev var också klart mer strukturlös. KXII tyckte det blev klart sämre och ville jag skulle byta tillbaka. Jag tänkte att det är väl nån resonans som man kan hitta vid mätning men det är för utsmetat i tiden för att det skall vara lätt. Sen har jag väl inte orkat leta så ofta heller eftersom det var inte total katastrof men verkligen inte som jag ville ha det heller.
Men om allt detta behövs i undersökande för att veta att en SD verkligen är rätt så känns det som att det finns en hel del saker som SD inte rår på.
I det läget alltid rekommendera SD som att den isolerar högtalaren ifrån underlaget och allt är frid och fröjd och bättre kan det inte bli känns lite tveksamt.
Dvs. hur många SD ägare har verkligen rätt på allt detta? Typ färre än 5?
Ingen köper väl SD går hem och mäter och lämnar tillbaka dom om det inet blir bra? Hade vi inte hört skillnaden till det sämre vid bytet så hade man lätt kunna säga att med detta rum så blir det nog inte bättre om jag inte bygger om. Särskilt om man har normala högtalare och inte kör aktiv peq.
Så känslan av hur jag behöver utreda allt för att hitta problemet med SD i mitt fall känns om jag skall vara positiv aningen besvärande i förhållande till de förbehållslösa råd att SD är det enda rätta sättet att frikoppla högtalare i hemmiljö. Kanske borde ett förbehåll göras att man måste ha koll på allt jag behöver ha koll på för att man skall vara säker?
Eller?
mvh/Harryup
phon skrev:Höra att det är bättre eller sämre, är du helt säker på att det ni hörde inte var mer eller mindre istället?
Eller helt enkelt si respektive så?
Jag menar, vet ni helt säkert hur det borde ha varit, eller vilka fel som i så fall fanns mot hur det borde ha varit?
mx skrev:Svante skrev:Miper skrev:
Ja, den där är underbar.
It's funny because it's true.
phon skrev:Jag tror inte att det är ett problem just med SD, det du upplever är bara ett symptom på ett eller flera andra problem, det är dessa problem du egentligen behöver adressera
MagnusÖstberg skrev:phon skrev:Jag tror inte att det är ett problem just med SD, det du upplever är bara ett symptom på ett eller flera andra problem, det är dessa problem du egentligen behöver adressera
Väldigt många + på det.
Harryup verkar vara ute efter de enkla lösningarna och är nog lite inne på att "SD-foten skall adressera alla problem så det är bara att byta till dem så blir det bättre".
Någon riktigt grundlig analys har aldrig gjorts, inte heller jämförelse med orginalfötterna.
Jag tycker att harryup har två vägar att gå:
1) Antingen bry sig om frågan så mycket att han undersöker allt strukturerat och med ett sådant förfarande att han med fog kan utesluta andra faktorer.
- Jäkligt mycket arbete och tid
+ Möjligen få ut lite mer av systemet än idag, men det finns ingen garanti
2) Acceptera att med rådande förutsättningar ger SD-fötter under baslådorna ett klart sämre utfall och välja den koppling som låter bäst istället.
- Det kommer alltid att finnas ett tvivel om att något kunde bli bättre hur bra det än upplevs. Sådan är människan när funderingarna tagit över.
+ Det är bara att köra på. Det låter inte alls dåligt på de punkterna som har med kontaktytan mot golvet att göra.
Jag tror det är helt meningslöst att begära att någon i den här tråden skall kunna ge svar på de rätt komplexa sambanden som finns, det blir bara gissningar och råd från helt andra sammanhang som inte har bäring värd att tala om.
Kontenta:
Antingen så går man all in, eller så accepterar man de resultat ens öron ger, men man bör alltid vara öppen för att undrsöka en sådan banal sak som hur man kopplar sina högtalare mot golvet. Det ger helt klart en stor skillnad i en del fall, och i andra fall är det ovässentligt.
Ps... visst hade det varit trevligt om vi gjort mätningar med de olika produkterna, men se det gjorde vi inte. Så tji fick ni!
Harryup skrev:Problemet är att jag egentligen aldrig ifrågasatt SD-innan jag satte dit dom eftersom dom "fixar alla" problem, så varför utreda om jag kan använda dom.
Harryup skrev:Jag skulle vilja lära mig att få bättre ljud.
Nu menar jag inte att rota i setupen dvs t.ex. ta bort ett extra lager SD osv.det är ju enkelt utan jag menar hur gör man för att göra en A/B test på bästa sätt i detta fallet då det tar runt 5-8 minuter att byta fötter innan man kan lyssna igen. Är det ett tillräckligt gap för att nollställa sinnena på ett hyfsat sätt?
Harryup skrev:Vid läge A så är det ju rätt ok tills man kopplar in läge B och läge A är i jämförelse totalt ointressant att lyssna vidare på som det är nu.
Harryup skrev:Sen kan man kanske alltid gå vidare med B och vinna än mer kvalité men hur skall man göra en A/B test. Och om nu efterföljande tester ger vid hand att det faktiskt inte spelar någon roll vad vi gör CeraBall är bättre då är jag förstås intresserade av hur låter andra fötter dels finns det ju större ifrån Infinte Element dels möjligen andra, beror ju på vad man kan låna. Så hur A/B testar man fötter på ett bra sätt, förmodligen kommer det alltid ta 5-8 minuter att byta då det är lite tungt och vingligt med olika höjder.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Det tillhör inte ovanligheterna att en god återgivning framstår i en falsk dager (missvisande) när man ställer den mot ett alternativ som tillför något som "imponerar för stunden".
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster