Harryup skrev:Problemet är att jag egentligen aldrig ifrågasatt SD-innan jag satte dit dom eftersom dom "fixar alla" problem, så varför utreda om jag kan använda dom.
Så jag ersatte mina originalfötter som bestod av ett hårt lite tomt plastskal som en tillplattad boll och tänkte njuta så att säga på en ännu högre nivå.
Nu blev det mera och djupare bas, kanske lite renare uppåt men framförallt den bas som blev var också klart mer strukturlös. KXII tyckte det blev klart sämre och ville jag skulle byta tillbaka. Jag tänkte att det är väl nån resonans som man kan hitta vid mätning men det är för utsmetat i tiden för att det skall vara lätt. Sen har jag väl inte orkat leta så ofta heller eftersom det var inte total katastrof men verkligen inte som jag ville ha det heller.
Men om allt detta behövs i undersökande för att veta att en SD verkligen är rätt så känns det som att det finns en hel del saker som SD inte rår på.
I det läget alltid rekommendera SD som att den isolerar högtalaren ifrån underlaget och allt är frid och fröjd och bättre kan det inte bli känns lite tveksamt.
Dvs. hur många SD ägare har verkligen rätt på allt detta? Typ färre än 5?
Ingen köper väl SD går hem och mäter och lämnar tillbaka dom om det inet blir bra? Hade vi inte hört skillnaden till det sämre vid bytet så hade man lätt kunna säga att med detta rum så blir det nog inte bättre om jag inte bygger om. Särskilt om man har normala högtalare och inte kör aktiv peq.
Så känslan av hur jag behöver utreda allt för att hitta problemet med SD i mitt fall känns om jag skall vara positiv aningen besvärande i förhållande till de förbehållslösa råd att SD är det enda rätta sättet att frikoppla högtalare i hemmiljö. Kanske borde ett förbehåll göras att man måste ha koll på allt jag behöver ha koll på för att man skall vara säker?
Eller?
mvh/Harryup
Med risk för att låta som en papegoja:
1. Dina upplevelser kan inte ifrågasättas, tycker du att det låter bättre med spikar än med mjukfötter så är det så.
2. Kanske är jag petig, men du beskriver dina upplevelser som sanningar tex "Nu blev det mera och djupare bas, kanske lite renare uppåt men framförallt den bas som blev var också klart mer strukturlös." Alltså inte "jag upplevde" utan "det blev". Kanske är det uppenbart att det är upplevelser du beskriver, men språket du använder får det att låta objektivt.
3. Man ska ha klart för sig att vi inte har ett språk för att beskriva ljud. När du skriver "strukturlös" så vet du vad du menar, och kanske tror du att andra förstår vad du menar och dessutom tror kanske andra att de förstår vad du menar, men så är inte fallet. Diskussioner där man beskriver ljud med ord tenderar därför att bli väldigt förvirrade.
4. Även om ingen ifrågasätter dina upplevelser, så är det nog så att man
ur ett återgivningsperspektiv gör klokt i att eliminera saker som man inte har kontroll över, såsom resonanser i golvet. Det är högst osannolikt att en högtalarkonstruktör lyckas med att göra en högtalare som blir bättre med spikar på alla golv. Ur ett återgivningsperspektiv alltså.
5. Har man inte trohet mot ett original som utgångspunkt utan i första hand upplevelsen vid uppspelning så är vad som helst ok, bara man gillar det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.