Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-03-16 10:37

@ Richard och Ivor.
Tror inte det är en slump att Linn specar torque settings så exakt.
@Magnus.
Jopp.

Ett inlägg från min sida i denna långa tråd.
Sannolikt tillför detta inget alls och är dessutom mina subjektiva erfarenheter.

Labbade en del med "fötter" då jag tidigare hade stativare, Totem Mani 2 med Partingtonstativ

Faber Castell vita kletmassa komprimeras med tiden och högtalaren kommer förr eller senare att få kontakt med underlaget. Ingen statisk avdämpning.
men om man gillar soundet så får man byta kletmassa lite då och då.

Testade dessa som alternativ till spikes.

http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25 ... =undefined

Utmärkta som stativfötter. Bättre än spikes.

Mellan Mani 2 och stativ var SD att föredra kontra kletmassa och Kuntze vibrationsdämpare.

Mina rent subjektiva erfarenheter så klart.

Min tumregel:
Golvare: SD
Stativ: Kuntze i botten och SD mellan stativ och stativhögtalare.

För den som gillar spikes på golvare kan Kuntze typ D vara ett alternativ.
Väldigt mycket billigare än dedikerade Hifi fötter också för den delen.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-16 10:51

Tråden är fantastiskt lång så jag ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare.

"Flytande" spikeslösningar som t.ex de ifrån Soundcare.. Uppvisar de samma mätmässiga nackdelar jämför med mjuka fötter (SD-kuddar) som mer traditionella spikes?
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 11:00

ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.

Många på detta forum tror att det inte går att höra någon skillnad med olika åtdragning av elementen. De flesta har nog inte ens provat.

Om det nu är så, att olika hårdhet av åtdragning av elementen påverkar hur man uppfattar tex basåtergivningen, från otydligt åskliknande muller till att man känner igen Bob Dylan, så kommer frågan till de som inte provat än :

Om mekanisk stabilitet i en högtalare spelar roll, - har det då någon betydelse vad högtalaren står på också ?

:?:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-16 11:12

Jag vill avråda från att dra åt högtalarelement "så hårt som möjligt".

Det är framförallt två problem som kan inträffa:

- En del högtalarelement, framförallt diskantelement, har frontyta av plast vilken kan spricka vid alltför hårt åtdragningsmoment. Plast tål inte hur stort tryck som helst.

- Det kan bli "gängpaj" i högtalarlådan. särskilt om man går och efterdrar gång efter annan. Detta beror även vilket material högtalalådan är gjort av.

Jag skulle inte vara förvånad av om Linns rekommendation av åtdragningsmoment tar ovanstående i större beaktning än hur det låter, då de vet om att det finns Linnåterförsäljare runtom i världen som håller på med lite "egna metoder" för "ljudförbättring".

Om man tycker att ett extremt hårt åtdragningsmoment ger jättebra ljud, kan det vara en större idé att istället skaffa elelement med många skruvhål, så att korgen blir åtdragen över en större yta. Ett åttatumselement med fyra skruvar sitter därför endast i fyra punkter och man lämnar över "tryckdistributionen" åt korgen, vilket oftast inte ger något högt tryck på andra ställen än lokalt kring skruvarna. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-03-16 11:19

Svaret på din fråga Magnus fick jag delvis av Ingvar då jag frågade kring rummet då jag körde med piparna och undrade om han hade någon input utifrån en måttangiven skiss över rummets mått,glaspartier,möblemang osv.
Svaret tyckte jag om fast det inte för stunden var vad jag hoppats på. Jag minns inte ordagrant men lydelsen var om jag tolkade honom rätt att det blir som att ringa på telefon och fråga en stjärnkock om hur mycket du ska krydda din maträtt och utifrån exakta mått på salt peppar eller vad det nu kan vara,få det att smaka utsökt-utan provsmakning heller för den delen.

Momenten som angavs är dessutom inga officiellt vedertagna siffror. De låter väldigt bekanta med siffrorna i tråden på UK Linn forum som någon fått sina keltik att fungera bäst med till delningsfiltret Chakra.

Den aktuella högtalaren har förutom ursprungliga Tuneboxen,även en filterbox för lösa monokort att montera filtren i. Det förekommer stereokort för slutstegsserien före Chakra,dvs stärkare som 5125 och 2250,utöver detta finns monokorten Chakra och slutligen en Klimax tunebox. De är skurna på olika sätt och exempelvis klimaxboxarna och Chakra drar igång burken på ett helt annat sätt,vi har tidigare i tråden som siffrorna kommer i från kommenterat att A4200 inte får det att spela som det är tänkt och att vi misstänkte att nätdelarna kroknade,vilket de gjorde,men Engelsmannen som serverade receptet (momenten) vidhöll att det fungerade hos honom och ville därför dela med sig till andra vad han funnit. Givetvis var momenten fel i vårt system.

Att använda momentmejslar eller liknande kan ge någon form
av repeterbarhet men du får inte allt heller av att enbart använda ett känt fungerande moment på ett system. Här kommer det evinnerliga mätandet i stället för att lyssna fram igen. Vi använde skruvdragaren för att vi saknade momentmejslar men skit samma så länge det fungerar. Att vi ens bemödade oss att göra detta var helt enkelt på grund av att de här högtalarna är nyinköpta tillsammans med Klimaxlådor som var grejen med att sälja av de andra Keltik. Kompisen var helt enkelt nyfiken på hur de här filtren skulle leverera. Eftersom det spelade så pass annorlunda i negativ riktining inledningsvis,trots enorma foundation first insatser med efter vad jag hört allt från vända säkringar inuti alla linnlådor och lyssna på dem,tvätta terminaler vända internkablage jämföra osv så var det detsamma att göra allt annat också. Att det gör skillnad behöver du inte tro på,huvudsaken vi är nöjda med resultatet.

Gällande Bobban så brukar han bli riktigt jävla kass när grejorna inte lirar som de ska,Diana Krell däremot eller varför inte såsig glesjazz,halvtrött blues överlever man nog hursomhelst under korta stunder. Lägg inte på något komplext material bara..

Funkar Dylan så är det på väg åt rätt håll!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 11:19

Richard skrev:Många på detta forum tror att det inte går att höra någon skillnad med olika åtdragning av elementen. De flesta har nog inte ens provat.

Om det nu är så, att olika hårdhet av åtdragning av elementen påverkar hur man uppfattar tex basåtergivningen, från otydligt åskliknande muller till att man känner igen Bob Dylan, så kommer frågan till de som inte provat än :

Om mekanisk stabilitet i en högtalare spelar roll, - har det då någon betydelse vad högtalaren står på också ?

Du försöker jämföra äpplen och päron Richard och det blir helt enkelt inte bra!!

Momentåtdragningen på aktuell högtalare ändrar helt andra parametrar som inte har den minsta bäring mot vare sig andra högtalare eller uppallningen mot golvet.

Förklara istället varför du vill dra åt allt stenhårt, särskillt i diskanten, när konstruktören av högtalaren inte vill det.

Eftersom väldigt få högtalare är konstruerade som den där, där man ändrar lådans egenresonerande vid momentåtdragandet så kan det vara bra att påpeka att det inte gäller andra konstruktioner med mer normal elementmontering där elementen och dess montering inte också är ett aktivt stag i lådan.

Normalt skulle jag påstå att de flesta elementmonteringar är att betrakta som styva i förhållande till kopplingen till lådan även om det finns undantag och elementens massa skall räknas in i kvoten för totall massa när man tittar på förhållandet rörlig massa vs totalvikt. MEn man behöver inte dra åt stenhårt för att det skall bli så, det räcker med lagom :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-16 11:29

Richard skrev:Många på detta forum tror att det inte går att höra någon skillnad med olika åtdragning av elementen. De flesta har nog inte ens provat.

Stämmer bra det, jag har inte ens funderat över om olika åtdragning av elementen spelar någon roll. Jag tror (tror!) dock att i mina högtalare så är det främst baselementets fastdragning som kan spela roll, övriga element sitter på små bafflar som sedan i sin tur är fästa på baslådan. Att testa moment på fyra element, inklusive fyra montage i lådan, är en allt för överväldigande arbetsinsats. Men som sagt, jag har inte funderat över detta utan när jag kantade om mina basar så drog jag helt enkelt så hårt det gick med träskruvarna i spånskivan... Men jag har umgåtts med tanken att bygga en stadigare baslåda där elementet även får ta spjärn mot den bakre väggen. Kanske någon gång när jag är pensionär... :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 11:35

ivor-isobarik skrev:Här kommer det evinnerliga mätandet i stället för att lyssna fram igen.
:)

Ställ inte de mot varandra sådär elakt. Jag tror inte på att det finns "de som mäter" och "de som lyssnar" så tillspetsat.

Jag tror det finns de som "mäter och lyssnar" och de som bara "lyssnar", antingen för att de skiter i mätningar eller för att de inte kan mäta eller tolka mätningar.

Men alla lyssnar. Känner iallafall ingen som inte gör det och det är alltid lyssningen som fäller avgörandet.

ivor-isobarik skrev:Vi använde skruvdragaren för att vi saknade momentmejslar men skit samma så länge det fungerar. Att vi ens bemödade oss att göra detta var helt enkelt på grund av att de här högtalarna är nyinköpta tillsammans med Klimaxlådor som var grejen med att sälja av de andra Keltik. Kompisen var helt enkelt nyfiken på hur de här filtren skulle leverera. Eftersom det spelade så pass annorlunda i negativ riktining inledningsvis,trots enorma foundation first insatser med efter vad jag hört allt från vända säkringar inuti alla linnlådor och lyssna på dem,tvätta terminaler vända internkablage jämföra osv så var det detsamma att göra allt annat också. Att det gör skillnad behöver du inte tro på,huvudsaken vi är nöjda med resultatet.
Tvärtom, jag är helt övertygad om att det blev skillnad och jag är helt övertygad om att man kan få väldigt olika resultat beroende på vilket moment som används. Jag tycker det är självklart :)

Bra att ni hittade något ni tycker blev bra!

ivor-isobarik skrev:Gällande Bobban så brukar han bli riktigt jävla kass när grejorna inte lirar som de ska,Diana Krell däremot eller varför inte såsig glesjazz,halvtrött blues överlever man nog hursomhelst under korta stunder. Lägg inte på något komplext material bara..
Förstår precis vad du menar. Det är därför jag är rätt allergisk mot hissmusiken som körs av många på mässor. Man kan förstå att de använder sig av det, men det är ju helt meningslös lyssning för mig som konsument då det inte visar något av vad grejjerna egentligen kan eller inte kan prestera 8O :?

ivor-isobarik skrev:Funkar Dylan så är det på väg åt rätt håll!
:D

Men erkänn att lite grann fnular du på om du verkligen justerat det sådär perfekt det bara kan bli eller om det bara är nära, nära :P :wink:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-16 11:46

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
StefanL skrev:Vad trist med högtalare som är fel monterade och kräver stämgaffeleffekt för att låta bra :?

Tur jag har högtalare som inte lider av såna defekter.

Du har aldrig tänkt på att det kanske är dina högtalare som är felkonstruerade ? ( eftersom du nu påstår att mina och Ivorisobariks är det ) .

Tycker du att man som konsument bör ha skruvdragare med momentfunktion tillgängligt för kontinuerlig justering av sina högtalare?

Vilket moment rekommenderas i manualen?

Dessa moment var inte officiella heller, utan några som någon forumanvändare kommit fram till (enligt Ivorisobarik).

Måste man då kontrollera dessa varje gång man skall lyssna? :?

Om detta är någorlunda rätt;

Torque settings:
Treble: 0,35 Nm
Mid: 0,80 Nm
Bass: 1,075 Nm

Så innebär det att din momentdragare behöver vara kapabel 1/10 under för att ligga iaf nära angett moment. Blir 1,076 Nm i basen dåligt? Eller bumlig?

Kanske en momentdragare med kalibreringsrapport och kontrollplan följde med för dessa 100000:- de kostade.

Kanske Monitor Audio gör likadant då de också verkar behöva konstant efterbehandling för att låta bra? :?
Snabler och grobianer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-03-16 11:46

@ Ivor.
Kollade dessa siffror igen angående moment på keltik.
Du har säkert rätt.
Jag ska lära mig att hålla fingrarna borta från tangentbordet när jag inte vet med säkerhet vad jag pratar om. My bad.
Ber om ursäkt.

Rimligen bör Linn ha en norm på fabrik avseende moment.
Dessa värden bör vara åtkomliga för konsument.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-16 12:05

Metallfötter är tydligen dödskallemärkta.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:06

MagnusÖstberg skrev:

Du försöker jämföra äpplen och päron Richard och det blir helt enkelt inte bra!!

Momentåtdragningen på aktuell högtalare ändrar helt andra parametrar som inte har den minsta bäring mot vare sig andra högtalare eller uppallningen mot golvet.

Förklara istället varför du vill dra åt allt stenhårt, särskillt i diskanten, när konstruktören av högtalaren inte vill det.

Eftersom väldigt få högtalare är konstruerade som den där, där man ändrar lådans egenresonerande vid momentåtdragandet så kan det vara bra att påpeka att det inte gäller andra konstruktioner med mer normal elementmontering där elementen och dess montering inte också är ett
aktivt stag i lådan.

Normalt skulle jag påstå att de flesta elementmonteringar är att betrakta som styva i förhållande till kopplingen till lådan även om det finns undantag och elementens massa skall räknas in i kvoten för totall massa när man tittar på förhållandet rörlig massa vs totalvikt. MEn man behöver inte dra åt stenhårt för att det skall bli så, det räcker med lagom :)

Jag tror att du har helt fel här.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:12

Jansson skrev:@ Ivor.
Kollade dessa siffror igen angående moment på keltik.
Du har säkert rätt.
Jag ska lära mig att hålla fingrarna borta från tangentbordet när jag inte vet med säkerhet vad jag pratar om. My bad.
Ber om ursäkt.

Rimligen bör Linn ha en norm på fabrik avseende moment.
Dessa värden bör vara åtkomliga för konsument.

Det var handlarnas uppgift att vid installation dra åt " rätt" så musiken återgavs så pitch accurate ( tonhöjdskorrekt ) som möjligt. Troligen diffar det en aning mellan olika modeller av högtalare, dessutom har Keltik genomgått ett 20 tal förbättringar under dess tillverkning, alltifrån andra element till andra ts- parametrar till ändrad lådkonstruktion, där tex kustonepanelen monterad på högtalarens bakvägg blev en stor förbättring av musikåtergivningen.

Den första diskanten hade faceplatta av metall för att hålla trycket vid extrem åtdragning. Vet inte hur det var med senare element.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-03-16 12:17

Richard skrev:Det var handlarnas uppgift att vid installation dra åt " rätt" så musiken återgavs så pitch accurate ( tonhöjdskorrekt ) som möjligt.

Jösses... :roll:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 12:19

Richard skrev:Jag tror att du har helt fel här.

Ok, tror du jag har fel vad gäller allt, eller är det något speciellt du tror att jag har fel om?

Jag kanske kan beskriva det lite utförligare eller ge förklarande exempel eller hänvisningar som du kanske har lättare att ta till dig.

Eller så kanske någon annan kan ge mer information :)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:19

Bill50x skrev:

Stämmer bra det, jag har inte ens funderat över om olika åtdragning av elementen spelar någon roll. Jag tror (tror!) dock att i mina högtalare så är det främst baselementets fastdragning som kan spela roll, övriga element sitter på små bafflar som sedan i sin tur är fästa på baslådan. Att testa moment på fyra element, inklusive fyra montage i lådan, är en allt för överväldigande arbetsinsats. Men som sagt, jag har inte funderat över detta utan när jag kantade om mina basar så drog jag helt enkelt så hårt det gick
med träskruvarna i spånskivan... Men jag har umgåtts med tanken att bygga en stadigare baslåda där elementet även får ta spjärn mot den bakre väggen. Kanske någon gång när jag är pensionär... :-)

/ B

Jag tror du tänker rätt, själklart borde mekanisk kvalitet spela roll i en högtalarekonstruktion, den använder ju rörliga element, som enligt newton alltid reagerar med en motkraft. Det är rätt våldsamma krafter vid svängningarna, så lös montering eller lådor som inte är stabila ( eller står ostabilt ) försämrar tonhöjden i basregistret ( eg. I hela registret- men lättast att höra i basdelen för en ovan lyssnare ) .

Högtalarens funktion och dess betydelse vid uppbyggnad är alltså helt olikt en tonarm och dess funktion.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-16 12:20

Jax skrev:
Richard skrev:Det var handlarnas uppgift att vid installation dra åt " rätt" så musiken återgavs så pitch accurate ( tonhöjdskorrekt ) som möjligt.

Undrar om man kunde lämna in pianot också och få det stämt, eller kanske knöka till sin trumpet?

Nä, det är så dumt så det är inte klokt. Stämma högtalaren?

Väx upp.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 12:21

Om det vore så väsentligt för så pass grundläggande ljudåtergivning, så hade vi sett massvis med tillverkare som hade haft elementen integrerade i baffelkonstruktionen från start. Det ser vi inte - alltså.... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 12:23

Jax skrev:

Ja, men det är inte Richards kommentar som är det märkliga, utan att det han säger verkligen stämmer!

De "stämde" högtalarna lite på känn i butikerna och varje kund kunde alltså, om handlarna inte hade tillgång till momentnyckel och gjorde åtdragningen på likartat sätt - faktiskt få helt olika ljudande högtalare.

Det är inte alls konstigt att ivor-isobarik gav sig på och justerade sina högtalare. Det var säkert helt nödvändigt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-16 12:24

Jag tror jag frågade förut, kanske svarade du men då har jag missat det:

Vad menar du med åtdragning, menar du skruvarna som sitter på elementets korg, i vilken högtalare som helst, eller menar du någon speciell högtalare som har någon åtdragningsbult utöver elementinfästningarna?

Min uppfattning om vanliga högtalar är nog denna:

Skruvarna ska dras åt så hårt som möjligt utan att korgen/frontplattan deformeras permanent. Drar man för löst riskerar man skrammel, drar man för hårt kan saker och ting bli skeva, och en skrapande talspole låter inte kul.

Om man upplever skillnader mellan dessa två extremer ropar jag på blindtest, "stora skillnader" påvisade utan blindtest är i mina ögon inte mycket värda. För mig, alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:26

KarlXII skrev:
Jax skrev:

Undrar om man kunde lämna in pianot också och få det stämt, eller kanske knöka till sin trumpet?

Nä, det är så dumt så det är inte klokt. Stämma högtalaren?

Väx upp.

Nej, det är sant. Du får tycka det är dumt, men kanske är upplevelsen likadan som mellan mjuka och hårda fötter under en högtalare.

Varför inte lämna det hela helt öppet- precis som du gjort med lyssningen SD- kuddar och hårda fötter hos Harryup ?

...tänk om ni fyra skulle göra en test igen hos Harryup, och finna att det låter bättre med hård åtskruvning av elementen mot " normal" ?

Vilken konsekvens skulle kunna dras av det ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:28

MagnusÖstberg skrev:
Jax skrev:

Ja, men det är inte Richards kommentar som är det märkliga, utan att det han säger verkligen stämmer!

De "stämde" högtalarna lite på känn i butikerna och varje kund kunde alltså, om handlarna inte hade tillgång till momentnyckel och gjorde åtdragningen på likartat sätt - faktiskt få helt olika ljudande högtalare.

Det är inte alls konstigt att ivor-isobarik gav sig på och justerade sina högtalare. Det var säkert helt nödvändigt!

Korrekt. :P

Och ju bättre högtalare, dessto större skillnad. ( mest hörbart i kaber och keltik )
Senast redigerad av Richard 2012-03-16 12:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 12:29

Richard skrev:...tänk om ni fyra skulle göra en test igen hos Harryup, och finna att det låter bättre med hård åtskruvning av elementen mot " normal" ?

Vilken konsekvens skulle kunna dras av det ?

Att högtalaren är felkonstuerad som låter sig påverkas så mycket av det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 12:31

Nattlorden skrev:Om det vore så väsentligt för så pass grundläggande ljudåtergivning, så hade vi sett massvis med tillverkare som hade haft elementen integrerade i baffelkonstruktionen från start. Det ser vi inte - alltså.... :wink:

Själva grundidén är inte alls fel.

Det är själva möjligheten att justera som är lite ovanlig.

Men att låta genomgående bult sammanfoga två motstående element, alltså spelandes rakt ut från var sitt sidostycke är ett bra sätt att styva upp konstruktionen. Ingvar tycker jag skall nyttja den fysiska möjligheten på mina kommande byggen.

Att bara koppla ett frontspelande element mot bakstycket är ju inte fel det heller. Det är nog snarare ökade kostnader i form av ökade monteringskostnader som gör att det inte är vanligare. Elementet kommer ju då att i det närmaste bli monterat i en H-balk och då direkt mot det mellanliggande staget. Det blir styvt och fint med god koppling till lådan.

Det finns ju några högtalare också som resonerar helt annorlunda där elementen överhuvudtaget inte skall vara styvt monterade utan sitta mjukt. Kommer inte på någon just nu, men jag har sett det. De lösningarna förstår jag inte alls eftersom det är en vansinnigt olinjär lösning 8O

Men inget av det här har ju med trådämnet att göra direkt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-16 12:34

Åh herregud. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-16 12:35

Jag ser dock verkligen fram emot att få komma och lyssna hemma hos
Richard. Vi kan säkert transportera dit både pi60 och S3.4 med och utan spikes
för tester.
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-16 12:41

Richard skrev:
...tänk om ni fyra skulle göra en test igen hos Harryup, och finna att det låter bättre med hård åtskruvning av elementen mot " normal" ?

Vad är normal och vad är hård?
Det beror väl på vem som håller i mejseln?
Det är skillnad på grovarbetarnävar och skrivbordsditon.. :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-16 12:44

Goldfinger skrev:
Richard skrev:

Vad är normal och vad är hård?
Det beror väl på vem som håller i mejseln?
Det är skillnad på grovarbetarnävar och skrivbordsditon.. :wink:

Absolut, och eftersom det inte finns något särskilt moment heller så blir det
svårt. Det sägs ju att öronen ska användas för att avgöra när det är perfekt
åtdraget, men vi har ju olika hörsel. :)
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 12:50

Svante skrev:

Jag tror jag frågade förut, kanske svarade du men då har jag missat det:

Vad menar du med åtdragning, menar du skruvarna som sitter på elementets korg, i vilken högtalare som helst, eller menar du någon speciell högtalare som har någon åtdragningsbult utöver elementinfästningarna?

Min uppfattning om vanliga högtalar är nog denna:

Skruvarna ska dras åt så hårt som möjligt utan att korgen/frontplattan deformeras permanent. Drar man för löst riskerar man skrammel, drar man för hårt kan saker och ting bli skeva, och en skrapande talspole låter inte kul.

Om man upplever skillnader mellan dessa två extremer ropar jag på blindtest, "stora skillnader" påvisade utan blindtest är i mina ögon inte
mycket värda. För mig, alltså.

Jag menar skruvarna som sitter i vilken högtalare som helst. Skillnad i musikåtergivningen vid olika åtdragningar är mindre med element med dåliga resonanta korgar, eller där lådan är dåligt konstruerad, eller där genomslagsbultar inte används, bara vanlig träskruv.

Du har rätt i att elementen kan gå sönder om de är mekaniskt instabila och
man drar åt för hårt.

Är högtalaren konstruerad med låg stabilitet ( dåliga korgar, sladdrig låda,
mjuka fötter under ) så blir skillnaden i musikåtergivning försumbar vid olika hård åtdragning av elementen. Då finns det så mycket annat som borde förbättras först.

Då går det inte heller att höra någon speciell skillnad på olika signalkällor, eftersom skillnaden som finns ofta döljs av högtalarens tillkortakommanden vid musikåtergivning.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-16 12:58

Richard skrev:Är högtalaren konstruerad med låg stabilitet ( dåliga korgar, sladdrig låda,
mjuka fötter under ) så blir skillnaden i musikåtergivning försumbar vid olika hård åtdragning av elementen. Då finns det så mycket annat som borde förbättras först.

Då går det inte heller att höra någon speciell skillnad på olika signalkällor, eftersom skillnaden som finns ofta döljs av högtalarens tillkortakommanden vid musikåtergivning.

Gäller det alla högtalare som är konstruerade så? Jag hade en gång ett par piP (med billiga korgar av plast, tunn mdf låda och sd fötter under)

Upplevde att dom skiftade väldigt mycket beroende på vad de matades med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi