Moderator: Redaktörer
Richard skrev:----
DQ-20 skrev:Lite skön vintage från sidan 36, dvs. den 21 juni, 2009. Mot bakgrund av Richards tidigare postningar i denna och andra trådar tror jag faktiskt att vi är utsatta för ett litet experiment. Ska bli intressant att se var det utmynnar.
/DQ-20
Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.
Många på detta forum tror att det inte går att höra någon skillnad med olika åtdragning av elementen. De flesta har nog inte ens provat.
Om det nu är så, att olika hårdhet av åtdragning av elementen påverkar hur man uppfattar tex basåtergivningen, från otydligt åskliknande muller till att man känner igen Bob Dylan, så kommer frågan till de som inte provat än :
Om mekanisk stabilitet i en högtalare spelar roll, - har det då någon betydelse vad högtalaren står på också ?
DQ-20 skrev:Richard skrev:----
Historierevision? (inlägg från den 19 juni, 2009 raderat den 4 mars, 2012).
/DQ-20
MagnusÖstberg skrev:Nej, Richard är inget troll.
Richard är seriös - det är helt fel av er att förminska det han skriver baserat på att han sett och uppfattat saker fundamentalt annorlunda förut.
Bemöt honom sakligt och seriöst även om han verkar avstå från svar som inte strker hans egen uppfattning. Det tycker jag att han är värd.
Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Justerat, det hann bara komma lite inlägg emellan. Det går fort nu.DQ-20 skrev:Vad svarar du på? Använd gärna citatsfunktionen när du svarar på ett specifikt inlägg så blir det lättare att följa.
/DQ-20
Richard skrev:Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.
Många på detta forum tror att det inte går att höra någon skillnad med olika åtdragning av elementen. De flesta har nog inte ens provat.
Om det nu är så, att olika hårdhet av åtdragning av elementen påverkar hur man uppfattar tex basåtergivningen, från otydligt åskliknande muller till att man känner igen Bob Dylan, så kommer frågan till de som inte provat än :
Om mekanisk stabilitet i en högtalare spelar roll, - har det då någon betydelse vad högtalaren står på också ?
Med öppet sinne bör man reflektera ( om man vill ) över detta.
Prova gärna med litet musik, har du mjukfötter under högtalaren- byt ut dessa mot tre muttrar istället så högtalaren står stabilt, kostar inte mycket att prova....
Bättre eller sämre ?
MagnusÖstberg skrev:Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Richard skrev:Tack för det nyanserade inlägget. Trevligt.
Jag tycker själv att spiksfotshögtalare kan låta ganska imponerande- det blir ibland subjektivt lättare att följa tex. basslingor. Detta beror troligen, enligt mig, på de resonanser som skapas vid användandet av spikes. Jag har provat hundratals gånger med mjuka underlag, kontra spikes. Alltid har resultatet varit detsamma.
Stämmgaffelseffekten varierar ju med musiksignalen som stoppas in. Spelar musikerna starkt- så blir resonansen starkare. Det är samma funktion som nästan alla akustiska instrument har- resonanserna blir fler och större i en fiol ju starkare man spelar. Och så ska det ju vara. En fiol ska låta som en fiol, inte sant? Det logiska problemet är som följer:
Anläggningen kan ju inte veta om det är en fiol eller ett trumset som spelar? Den återger ju bara insignalen. Är insignalen dålig blir utsignalen dålig. Håller du med mig ?
Stereoanläggningen är ju inte intelligent- eller hur ?. Stereoanläggningen kan ju inte tolka musiken? Det är ju du, som lyssnare, som gör det. Signalkällan, förstärkaren och högtalaren ser ju bara en massa elektriska impulser- som skickas vidare till en akustisk uteffekt genom högtalaren, ut i rummet- in genom örat och för tolkning i hjärnan.*
Användandet av spikes blir istället, enligt mig, en överdriven återgivning- känsloutbrott återges starkare än de skall, men resultatet kan bli att man känner musiken bättre. Den subjektiva upplevelsen av musiken kan bli större. Det låter mindre tråkigt med spikes. Kör man med mjukkuddar så försvinner denna färgning/försämring av ursprungsåtergivningen av musiken- det kan upplevas som tråkigare. Ett fortissimo återges ju som ett fortissimo med mjukkuddar, inte som ett fortefortissiomo, som det blir med spikes ( ursäkta den överdrivna musiker-analogin här. )
Litet erfarenheter från en ex-Linn:
Jag har själv märkt att en flyttning av högtalarna med endast några cm., kan påverka upplevelsen av autentiska instrument. En liten nivåskillnadsändring i ett delningsfilter i tex. basregistret kan påverka det helt motsatta frekvensområdet, diskanten. Och framförallt påverkar det upplevelsen av trovärdiga, autentiska instrument. Det påverkar upplevelsen av kunna hänga med i musikens melodislingor. Och instrumentkaraktärer. Att en fiol låter som en fiol, tex. En vän, som jobbat i linnbutik förrut har precis samma erfarenhet.
Här har linn rätt- enligt mig. Lyssnar man på vad musikerna spelar, dvs. melodin i tex. elbasen så är det stora skillnader vid en minimal flytt av högtalarna. Och högtalarens återgivning blir bäst i en enda punkt- på all musik.
Jag antar att det finns många här som inte tycker som jag, i just denna fråga.
* Eller har du någon annan teori? Påverkar mjukkuddar med dess låga resonansfrekvens ( under 10 hz ) ljudet så att det låter mindre svängigt ?
V. H. Richard.
Senast ändrad av Richard den tor jun 11, 2009 13:55 pm, ändrad totalt 6 gånger.
Richard skrev:Musik är det roligaste som finns, del V:
Det finns en fantastisk tjej som heter Tracy Chapman, hon har gjort en skiva som heter " Crossroads" På titellåten spelar elbasen tonerna F- C- Och nuddar svagt vid tonen H, i början då första versen börjar. Fler gånger upprepas frasen.
Basen är nedstämd för att gå lågt.
Med mjukfötter går det inte alls att ens höra att det spelas tonen H i slutet på varje fras. Med piP och mjukfötter var det helt omöjligt, även med dubbla subbasar.
Prova själva !
Det finns en fantastisk tjej som heter Tracy Chapman, hon har gjort en skiva som heter " Crossroads" På titellåten spelar elbasen tonerna F- C- Och nuddar svagt vid tonen H, i början då första versen börjar. Fler gånger upprepas frasen.
Med mjukfötter går det inte alls att ens höra att det spelas tonen H i slutet på varje fras. Med piP och mjukfötter var det helt omöjligt, även med dubbla subbasar.
Prova själva !
StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Då komemr detta inlägg från http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16989&postdays=0&postorder=asc&start=1110 inte finnas kvar länge då.Richard skrev:Tack för det nyanserade inlägget. Trevligt.
Jag tycker själv att spiksfotshögtalare kan låta ganska imponerande- det blir ibland subjektivt lättare att följa tex. ........osv
Senast ändrad av Richard den tor jun 11, 2009 13:55 pm, ändrad totalt 6 gånger.
Håller med om det mesta där.
Prova själva !
MichaelG skrev:Jag fascineras mest över vilka skithögtalare som används av somliga forumdeltagare där skillnaderna mellan olika fötter blir så markanta. En välkonstruerad högtalare interagerar med omgivningen via element och portar och inte via lådväggar och fötter.
Så det så!![]()
Hälsn. Michael
Komorok skrev:Richard skrev:Musik är det roligaste som finns, del V:
Prova själva !
Jag provade. Det var inga som helst problem att höra det där H:et spelas ens
när jag låter mina i14 spela fullregister.
Edit. Jag provade den på mitt andra system som inte har SD-fötter. Det
hörs tydligt där också.
Ett H är fö inte så särskilt djupt.
KarlXII skrev:MichaelG skrev:Jag fascineras mest över vilka skithögtalare som används av somliga forumdeltagare där skillnaderna mellan olika fötter blir så markanta. En välkonstruerad högtalare interagerar med omgivningen via element och portar och inte via lådväggar och fötter.
Så det så!![]()
Hälsn. Michael
Ha! Har du på fötterna för det där?
MagnusÖstberg skrev:Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Jo, men min övertygelse är att jag hade HELT fel 2009.
Richard skrev:Jo, men min övertygelse är att jag hade HELT fel 2009.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.DQ-20 skrev:Richard skrev:----
/DQ-20
Jo, men min övertygelse är att jag hade HELT fel 2009.
Jag testade på mina högtalare med. Den vänstra fick stå på mässingskoner och den högra på SD-fötter. Hördes ur båda, precis lika tydligt förövrigt.mx skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Musik är det roligaste som finns, del V:
Prova själva !
Jag provade. Det var inga som helst problem att höra det där H:et spelas ens
när jag låter mina i14 spela fullregister.
Edit. Jag provade den på mitt andra system som inte har SD-fötter. Det
hörs tydligt där också.
Ett H är fö inte så särskilt djupt.
Verkar inte vara några problem här heller. Inte med spåret "Material world"
heller.
Richard skrev:phon skrev:
Jag funderade på dom där rx6, sitter (bas-)elementen fast bara med bulten rakt igenom, eller sitter dom även skruvade fram runt kanten?
De är monterade med en kraftig bult per baselement på baksidan, genomgånde lång gängstav av rostfritt stål- inga skruvar i baffeln.
mx skrev:Nattlorden skrev:Jag har haft fel om många saker under årens lopp [...]
Fast då visste du om det?![]()
MichaelG skrev:Jag fascineras mest över vilka skithögtalare som används av somliga forumdeltagare där skillnaderna mellan olika fötter blir så markanta. En välkonstruerad högtalare interagerar med omgivningen via element och portar och inte via lådväggar och fötter.
Så det så!![]()
Hälsn. Michael
Jadu...kanske dags att du gör om dina prototyper till färdiga högtalare dåHarryup skrev:Precis, inte ens SD-fötter skall behövas. Ett par justa filghcases skall räcka.
mvh7Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster