Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-16 19:09

Richard skrev:Jag hade HELT fel 2009. Ni får gärna spy galla åt mig för detta.

Jag hade FEL.

Får jag berätta vad jag ser?

2009 skrev du uppenbarligen om samma sak som nu, men åt andra hållet. För mig ser det ut som att du har en tendens att överdriva dina upplevelser så mycket det går åt det håll som du upplever för tillfället.

Det är inte särskilt troligt att fysiken och ljudkvaliteten som spikfötter ger har ändrats särskilt mycket sedan dess. Och att det överhuvudtaget är möjligt att byta fot :roll: som du verkar ha gjort tyder på att skillnaden med/utan spikar egentligen inte är särskilt stor, fysikaliskt, men att det finns ett stort inslag av psykologi i det du upplever.

Eftersom fysiken är densamma så måste rimligen ändringen vara psykologisk.

Jag säger inte att det är fel att ändra sig, det är bra att göra det om man... ändrar sig, men kanske ska du fundera lite över graden av skillnader du rapporterar.

Det blir liksom inte trovärdigt annars.

Edit: Historierevisionen du håller på med understryker detta, att du förstår att du får ett trovärdighetsproblem när folk hittar dina gamla inlägg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-16 20:05

Richard skrev:
StefanL skrev:
MagnusÖstberg skrev:
DQ-20 skrev:
Richard skrev:----

Historierevision? (inlägg från den 19 juni, 2009 raderat den 4 mars, 2012).

/DQ-20
Richard tar bort det som inte längre stämmer med hans övertygelse. Det är synd.

Då komemr detta inlägg från http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16989&postdays=0&postorder=asc&start=1110 inte finnas kvar länge då.

Richard skrev:Tack för det nyanserade inlägget. Trevligt.

Jag tycker själv att spiksfotshögtalare kan låta ganska imponerande- det blir ibland subjektivt lättare att följa tex. ........osv

Senast ändrad av Richard den tor jun 11, 2009 13:55 pm, ändrad totalt 6 gånger.

Håller med om det mesta där.

Jag hade HELT fel 2009. Ni får gärna spy galla åt mig för detta.

Jag hade FEL.

Spyr inte galla.

Fast det handlar inte om du haft rätt eller fel.

Tidigare hade du ett önskemål om oförvanskad signal, nu något annat.

Det är helt ok att gilla en färgning, DET är inte fel.

Det är bara när du blir rabiat i ämnet och snackar rena felaktigheter som fakta. Kom med belägg, eller skriv 'jag upplever', så kommer ingen ifrågasätta.
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 20:09

Linnar :

Jag trodde länge som du att tre spikes är bättre än fyra.

Tyvärr så är fyra rätt justerade spikes klart bättre än tre. Det kunde lätt verifieras med linnstativen under 80-talet, tre spikes lät sämre än fyra.

En ojämn justering av en spikes då du har fyra, kan bli lika dåligt som mjukfötter.
:?

Jag hoppas att alla nu är helt överens om att ljudet blir otydligt med otydlig pitch av tonerna då högtalaren står ostabilt pga en spike som är feljusterad.*

...annars är vi tillbaka på ruta ett.

* detta är något som hörs väldigt lätt vid demonstration.
Senast redigerad av Richard 2012-03-16 20:15, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-16 20:10

@bassman

Det är ok för min del med "ful-quotat", ett nytt ord för mig för övrigt.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-16 20:16

Richard skrev:Linnar :

Jag trodde länge som du att tre spikes är bättre än fyra.

Tyvärr så är fyra rätt justerade spikes klart bättre än tre. Det kunde lätt verifieras med linnstativen under 80-talet, tre spikes lät sämre än fyra.

En ojämn justering av en spikes då du har fyra, kan bli lika dåligt som mjukfötter.

Jag hoppas att alla nu är helt överens om att ljudet blir otydligt med otydlig pitch av tonerna då högtalaren står ostabilt pga en spike som är feljusterad.*

* detta är något som hörs väldigt lätt vid demonstration.

Nja, nu var det inte vad som låter bäst utan vad som låter samma oavsett hur du ställer den.

Vid mina tester låter det odiskutabelt bäst med mjukt underlag fast det är ju min subjektiva iaktagelse.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 20:21

Richard skrev:En ojämn justering av en spikes då du har fyra, kan bli lika dåligt som mjukfötter.

Alltså, du får vara på vilken ruta som passar dig bäst.

Du kan nog ge upp försöken med att alla skall bli överrens med dig.

Hoppas det är okej, hur rätt du än tycker att du har.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 20:26

Är det inte märkligt att det är dom som är mest omusikaliska på forumet som alltid försöker pracka på andra helt fundamentalt felaktiga slutsatser?

Kan det ha något samband med att de är oförmögna att ta in kunskap och bildar alla sina slutsatser genom att försöka utantillära sig saker från personer de ser som auktoriteter?

Är kanske omusikaliska personer också oförmögna till kritiskt tänkande?
Jag saknar dig.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-16 20:29

Svante skrev:
Richard skrev:Jag hade HELT fel 2009. Ni får gärna spy galla åt mig för detta.

Jag hade FEL.

Får jag berätta vad jag ser?

2009 skrev du uppenbarligen om samma sak som nu, men åt andra hållet. För mig ser det ut som att du har en tendens att överdriva dina upplevelser så mycket det går åt det håll som du upplever för tillfället.

Det är inte särskilt troligt att fysiken och ljudkvaliteten som spikfötter ger har ändrats särskilt mycket sedan dess. Och att det överhuvudtaget är möjligt att byta fot :roll: som du verkar ha gjort tyder på att skillnaden med/utan spikar egentligen inte är särskilt stor, fysikaliskt, men att det finns ett stort inslag av psykologi i det du upplever.

Eftersom fysiken är densamma så måste rimligen ändringen vara psykologisk.

Jag säger inte att det är fel att ändra sig, det är bra att göra det om man... ändrar sig, men kanske ska du fundera lite över graden av skillnader du rapporterar.

Det blir liksom inte trovärdigt annars.

Edit: Historierevisionen du håller på med understryker detta, att du förstår att du får ett trovärdighetsproblem när folk hittar dina gamla inlägg.

Upplevelser är just upplevelser och det är upp till var och en att avgöra betyget av sin upplevelse.

Det är starkt att kunna ändra sin övertygelse!
Tyvärr tar Richard lite udden av det starka i bekännelsen genom att radera poster där han uttrycker just det han numera tycker är det felaktiga.

Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar.
Här befinner sig Richard med fler i gott sällskap. Det har blivit någon slags verklighet i förstoringsglas hifi-snubbar använder. Hur som helst är det ett fenomen som inte skall belastas Richard utan det skall belasta hela det totala hifi-gänget som helt bortser från objektivitet och avstår att hålla ett mått av sans och reson.

Jag blev utesluten från ett forum en gång för att jag påpekade överdrifter och det är ingen överdrift.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-16 20:40

MagnusÖstberg skrev:Är det inte märkligt att det är dom som är mest omusikaliska på forumet som alltid försöker pracka på andra helt fundamentalt felaktiga slutsatser?

Kan det ha något samband med att de är oförmögna att ta in kunskap och bildar alla sina slutsatser genom att försöka utantillära sig saker från personer de ser som auktoriteter?

Är kanske omusikaliska personer också oförmögna till kritiskt tänkande?

Omusikaliska?
Nej, jag tror snarare det handlar om en mycket stark upplevelse som helt enkelt måste förmedlas till andra så de inte missar denna otroligt upplyftande upplevelse. De vill helt enkelt bjussa på sin upplevelse.

När de sedan möter patrull tas tidningarna fram för att leta efter argument som ger dem rätt i sin upplevelse.

Å'så är alltihopa bara placebo till slut....

Men låt dem ha sin upplevelse, inte skadar det någon annan, eller?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 20:50

bassman skrev:Har betongsten i garaget på upptining, nu jävlar skall Keilidh testas med broddar. :) Håll koll min gode Richard, skall bjuda in grannen järnet på shootout i afton :wink:

Är seriöst intresserade av era resultat med Keilidh på spikes. 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-03-16 20:59

bassman skrev:
Jansson skrev:
phon skrev:
Richard skrev:
phon skrev:
Jag funderade på dom där rx6, sitter (bas-)elementen fast bara med bulten rakt igenom, eller sitter dom även skruvade fram runt kanten?

De är monterade med en kraftig bult per baselement på baksidan, genomgånde lång gängstav av rostfritt stål- inga skruvar i baffeln.

Tack Richard, då förstår jag hur det sitter.
Jag skulle gissa att det är bäst att dra åt bulten så mycket det går, utan att något går sönder.e

Bild

Det där påminner lite om en högtalare jag hade Epos es 11.
Den hade fyra genomgående stag från baffeln till bakstycket.
Bultarna hade en tendens att gänga upp sig ngt efter en längre tids användning.
Fick då efterdras.
Momentet där var specat.

Svaret är "loctite" :)

I det här fallet en dålig ide' i
Es 11s fall.

Om du kollar på konstruktionen förstår du varför.
:)

Trevlig högtalare som spelade väldigt fint ihop med Naim.

Med vänlig hälsning, J
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 21:00

Är det kanske så att de som lyssnar på vad andra säger istället för att verkligen lära sig saker grundligt oftare hamnar i både byteskaruseller och långa tidsperioder där de inte kan njuta av sin anläggning?

Är de lite mer vilse med sitt mål, kanske tror dom är intresserade av musik men egentligen är det viktigare att "tillhöra en grupp"?

Det kanske egentligen kunde vara vad som helst som de hade som intresse, det råkade bara bli musik? Eller de är inte intresserade av musik egentligen, det är bara kittet som binder ihop dem till sin grupp?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 21:02

Richard skrev:Är seriöst intresserade av era resultat med Keilidh på spikes. 8)

Varför?
Keilidh hörde jag i Linnbutik för massor av år sedan, uppställd enligt Linn-konstens alla regler, aktivt driven med extern delningsfilter och en hel flock Linn-slutsteg och en traditionellt fotstampande säljare sidanom... och lät väldigt mycket sämre än mina egna Michelsonhorn gjorde... Spelar nog ingen större roll om den står på spikes, tuggummi, tandkräm eller guldtackor - högtalaren är ett komplett misslyckande och hör bäst hemma i en sopcontainer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 21:06

Nattlorden skrev:Varför?
Din subjektiva värdering av högtalaren dikterar väl inte vad andra får tycka om den? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-16 21:06

Nattlorden skrev:

Varför?
Keilidh hörde jag i Linnbutik för massor av år sedan, uppställd enligt Linn-konstens alla regler, aktivt driven med extern delningsfilter och en hel flock Linn-slutsteg och en traditionellt fotstampande säljare sidanom... och lät väldigt mycket sämre än mina egna Michelsonhorn gjorde... Spelar nog ingen större roll om den står på spikes, tuggummi, tandkräm eller guldtackor - högtalaren är ett komplett misslyckande och hör bäst hemma i en sopcontainer.

Frågade du om skruvarna var åtdragna med rätt moment? Annars har säljaren gjort helt fel. Kontrollerade du så alla 4 spikes var i kontakt med golvet och verkligen gav tänkt stämgaffeleffekt? Annars har du missat ett H.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 21:10

Det verkar vara ganska besvärliga högtalare att få att låta rätt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1306571#1306571

Det låter helt uteslutet att de skulle lyckas lösa allt detta med olika fotbeklädnader. Det blir nog mest en kul kväll, och det är ju inte fel :)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 21:11

......har just avslutat en lyssningsejour med Roberta Flack med " killing me softly" - original cd från USA.

Avslutade med litet Rush.

Låter som jag minns dom från vinylerna på 70-talet.

En bekant som lyssnade med mig tyckte detta var flera divisioner över piP med aktiva subbasar förut.

...tror det är spikesens förtjänst.

8)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-16 21:13

Nattlorden skrev:

Varför?

Aouchh...!

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 21:15

Richard,

Tur att du inte hade PK hemma då, som du anser är flera resor värre :D

Låt oss för din skull hoppas att inga fler studios köper varken PK eller Guru/Ino för då måste du väl sluta lyssna på musik.

Gudskelov för ns10 på spikes, gärna liggandes på sidan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-16 21:26

Richard skrev:......har just avslutat en lyssningsejour med Roberta Flack med " killing me softly" - original cd från USA.

Avslutade med litet Rush.

Låter som jag minns dom från vinylerna på 70-talet.

En bekant som lyssnade med mig tyckte detta var flera divisioner över piP med aktiva subbasar förut.

...tror det är spikesens förtjänst.

8)

Du glömde ju isobarikkopplingen av basarna, som ger mytomaniska djupbasegenskaper!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JAT

Inläggav JAT » 2012-03-16 21:36

MagnusÖstberg skrev:Gudskelov för ns10 på spikes, gärna liggandes på sidan.

NS10M (tror jag de hette) har jag hört på några ggr och skall jag vara ärlig så tyckte jag de lät riktigt...

...skitdåligt, får man säga så om dem?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 21:37

MagnusÖstberg skrev:Richard,

Tur att du inte hade PK hemma då, som du anser är flera resor värre :D

Låt oss för din skull hoppas att inga fler studios köper varken PK eller Guru/Ino för då måste du väl sluta lyssna på musik.

Gudskelov för ns10 på spikes, gärna liggandes på sidan.

pK har jag inte ens hört, de låter säkert ok på spikes. Guru är väl samma som piP och de gillar jag ju.

Ns 10 har jag hört då jag lirat och spelat in i studio, de låter inge' vidare tycker jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 21:47

JAT skrev:
MagnusÖstberg skrev:Gudskelov för ns10 på spikes, gärna liggandes på sidan.

NS10M (tror jag de hette) har jag hört på några ggr och skall jag vara ärlig så tyckte jag de lät riktigt...

...skitdåligt, får man säga så om dem?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17678&highlight=ns10

;)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-16 21:53, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 21:50

Nattlorden skrev:

Varför?

Jag tycker inte det. De har en " musikalisk kommunikativ" förmåga som saknas i många högtalare. Det blir kul att lyssna på musik.

De " rockar". :P

JAT

Inläggav JAT » 2012-03-16 21:55

Ytterligare en intressant tråd man missat...vielen dank! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 21:55

Helt ok att du gillar något som kvaddar återgivningen totalt, subjektivitet är ... subjektivt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 21:59

Nattlorden skrev:Helt ok att du gillar något som kvaddar återgivningen totalt, subjektivitet är ... subjektivt.

Javisst :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-16 21:59

Jag tycker det är spännande att vissa liksom extrapolerar föremåls egenskaper till hur de påverkar ljudet?

Spikes låter definierat, spetsigt ljud osv,Mjuka fötter låter "mjukt och dämpat"

Detta är ett rätt tydligt tecken på att man är ute i fenomenologin dvs upplevelser och inte i någon slags rationell begreppsvärld.

Testa att ställa dem på gjutjärn för tung stabil bas till rockmusiken?
Testa björnfäll för att få rätta värmen och mjukheten i de romantiska balladerna?
Richard du anar inte ett mönster i det här? ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-16 22:09

PappaBas skrev:Jag tycker det är spännande att vissa liksom extrapolerar föremåls egenskaper till hur de påverkar ljudet?

Spikes låter definierat, spetsigt ljud osv,Mjuka fötter låter "mjukt och dämpat"

Detta är ett rätt tydligt tecken på att man är ute i fenomenologin dvs upplevelser och inte i någon slags rationell begreppsvärld.

Testa björnfäll för att få rätta värmen och mjukheten i de romantiska balladerna?

Skulle inte påstår att spikes skulle låta spetsigt, det är nog mest andra som påstår det.

Jag tycker stabila spikes låter musiken tala, de har just inget eget " sound" .
( detta i jämförelse med att ha mjuka fötter under högtalaren ).

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-16 22:20

Richard skrev:
PappaBas skrev:Jag tycker det är spännande att vissa liksom extrapolerar föremåls egenskaper till hur de påverkar ljudet?

Skulle inte påstår att spikes skulle låta spetsigt, det är nog mest andra som påstår det.

Jag tycker stabila spikes låter musiken tala, de har just inget eget " sound" .
( detta i jämförelse med att ha mjuka fötter under högtalaren ).

Stämgaffeleffekt är ett eget sound som spikes skapar.

Vilket sound skapar mjuka fötter? En frånkoppling från golvet som du föredrar.
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi