Moderator: Redaktörer
Jaha får väl bli mitt svar till dig med då. Det var ungifär så jag kände med. Mycket ord och inget nytt som inte redan skrivits.IngOehman skrev:Min kommentar till ditt inlägg får bli "jaha?".
Vh, iö
Harryup skrev:Nu är en ny test schemalagd så det tar lite drygt 1 och en halv vecka innan vi vet aning mer om olika cidersorter och annat.
Mvh/Harryup
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser ett sånt svep ut?mx skrev:Hur låter ett ackord då?
IngOehman skrev::lol:![]()
![]()
Klockrent!
Harryup skrev:
Ställ TV'n på SD-fötter vetja. Dom fixar ju allt.
Mvh/Harryup
Jag är modigare än somliga trorHarryup skrev:Oui Magnu´s som en fransman skall sagt det. Du tackade ja innan cidersorterna att spikade.
mvh/Harryup
PappaBas skrev:Jag som har ett rätt sviktande golv tyckte det blev märkbart bättre bas med
SD-fötterna (jmfrt med inget alls).
PappaBas skrev:Tycker du inte idéen med att det skulle svaja mer med mjuka fötter är lite bakvänd?
PappaBas skrev:Som jag ser det så är det ju vibrationer som fortplantar sig till golvet som får högtalaren att röra på sig i så fall?
PappaBas skrev:Det är inte fel att lita på sina intryck men det är intryck tills man mer objektivt testat och mätt. Efter det har jag själv behövt revidera min uppfattning om flera saker och det är ju inget nederlag?
PappaBas skrev:Jag tycker det underlättar om man ser allt det här som ett konstant lärande och inte förfäktande av principer och politik?
PappaBas skrev:Jag har aldrig varit i en Linn-butik men de låter ju som en upplevelse
PappaBas skrev:Jag tycker man gör helt rätt när man som Harryup försöker finna en förklaring till sin upplevelse. Det är ju inte den det är fel på?
Man måste stånga pannan lite men det är ju så här man kommer framåt och ökar sin förståelse? Nyfikenhet är ju det bästa som finns.
Antingen får man in det i den nuvarande förklaringsmodellen eller så hittat man en annan förklaring och kanske om man har tur förändrar
man den vedertagna förklaringsmodellen.
Men helt rätt att dryfta dem här anser jag.
IngOehman skrev:Min uppfattning är att det
petersteindl skrev:Låt oss då sticka ut hakan och spåna lite![]()
Ponera att ett högtalarelement är monterad i en högtalarlåda och har ett membran som rör sig i relation till påförd signal.
Ponera att högtalarchassit också kommer i rörelse.
Låt oss kalla denna rörelse för vibrationer. Vibrationer från fasta material ger upphov till ljudvågor i luften.
Frågeställningen blir om det är bra att högtalarchassits vibrationer skall vara så lite som möjligt? Eller skall de vara lagom? Eller skall högtalarchassits vibrationer vara så mycket som möjligt?
Ponera att vibrationerna i högtalarchassit skall vara så lite som möjligt.
Premiss: Det blir vibrationer i högtalarchassit då membranet rör sig i relation till påförd signal.
Frågeställning: Hur minimerar man vibrationerna i högtalarchassit?
Kan man dämpa vibrationerna? Kan man leda dessa vidare mot något annat som kan dämpa dessa vibrationer.
Premiss: Högtalarna skall på något sätt placeras på golv.
Frågeställning: Kan golv fungera som dämpare för vibrationer i högtalarchassit?
Svar på denna fråga kan kanske vara: Kanske.
Frågeställningar: Om det är så att golvet skulle kunna dämpa vibrationer i högtalarchassit hur skall golvet då vara utformat och hur skall kopplingen mellan högtalarchassi och golv vara?
Hypotes 1: Om golvet har en massa som är betydligt större än högtalarens massa så kan det i så fall vara en fördel.
Hypotes 2: Om golvet kan ta upp vibrationer och omvandla dessa till värme så kommer golvet inte vibrera på grund av tillförda vibrationer.
Hypotes 3: Om golvet vibrerar på grund av att högtalarchassit vibrerar så kan det vara en nackdel eftersom man måste ta hänsyn till den akustiska impedansen som blir helt annorlunda med stora ytor än med små.
Ponera att man istället inför viskös dämpning av högtalarchassit mellan högtalarchassit och golv, hur förändras då vibrationerna, både i högtalarchassi och i golv?![]()
Kan vibrationer i högtalarchassit minskas utan att golvet behöver vibrera om golvet har vibrationsbenägenhet?
Är blue tac eller white tac att ses som viskös dämpning?
Ja, det var lite spånande under en fredagskväll.
Som avslutning kommer jag med följande axiomsom för övrigt inte är ett axiom utan Onkelns universella och fundamentala dekretpostulat
Blue Tac och White Tac is da Shit.
MvH
Onkeln
StefanL skrev:petersteindl skrev:Låt oss då sticka ut hakan och spåna lite![]()
Ponera att ett högtalarelement är monterad i en högtalarlåda och har ett membran som rör sig i relation till påförd signal.
Ponera att högtalarchassit också kommer i rörelse.
Låt oss kalla denna rörelse för vibrationer. Vibrationer från fasta material ger upphov till ljudvågor i luften.
Frågeställningen blir om det är bra att högtalarchassits vibrationer skall vara så lite som möjligt? Eller skall de vara lagom? Eller skall högtalarchassits vibrationer vara så mycket som möjligt?
Ponera att vibrationerna i högtalarchassit skall vara så lite som möjligt.
Premiss: Det blir vibrationer i högtalarchassit då membranet rör sig i relation till påförd signal.
Frågeställning: Hur minimerar man vibrationerna i högtalarchassit?
Kan man dämpa vibrationerna? Kan man leda dessa vidare mot något annat som kan dämpa dessa vibrationer.
Premiss: Högtalarna skall på något sätt placeras på golv.
Frågeställning: Kan golv fungera som dämpare för vibrationer i högtalarchassit?
Svar på denna fråga kan kanske vara: Kanske.
Frågeställningar: Om det är så att golvet skulle kunna dämpa vibrationer i högtalarchassit hur skall golvet då vara utformat och hur skall kopplingen mellan högtalarchassi och golv vara?
Hypotes 1: Om golvet har en massa som är betydligt större än högtalarens massa så kan det i så fall vara en fördel.
Hypotes 2: Om golvet kan ta upp vibrationer och omvandla dessa till värme så kommer golvet inte vibrera på grund av tillförda vibrationer.
Hypotes 3: Om golvet vibrerar på grund av att högtalarchassit vibrerar så kan det vara en nackdel eftersom man måste ta hänsyn till den akustiska impedansen som blir helt annorlunda med stora ytor än med små.
Ponera att man istället inför viskös dämpning av högtalarchassit mellan högtalarchassit och golv, hur förändras då vibrationerna, både i högtalarchassi och i golv?![]()
Kan vibrationer i högtalarchassit minskas utan att golvet behöver vibrera om golvet har vibrationsbenägenhet?
Är blue tac eller white tac att ses som viskös dämpning?
Ja, det var lite spånande under en fredagskväll.
Som avslutning kommer jag med följande axiomsom för övrigt inte är ett axiom utan Onkelns universella och fundamentala dekretpostulat
Blue Tac och White Tac is da Shit.
MvH
Onkeln
Hörrö Onkel, detta känns aningen ledande. Känns märkligt att stoppa in 'kan' i en hypotes. Är de inte ganska 1/0?
Nattlorden skrev:Richard skrev:Är seriöst intresserade av era resultat med Keilidh på spikes.
Varför?
Keilidh hörde jag i Linnbutik för massor av år sedan, uppställd enligt Linn-konstens alla regler, aktivt driven med extern delningsfilter och en hel flock Linn-slutsteg och en traditionellt fotstampande säljare sidanom... och lät väldigt mycket sämre än mina egna Michelsonhorn gjorde... Spelar nog ingen större roll om den står på spikes, tuggummi, tandkräm eller guldtackor - högtalaren är ett komplett misslyckande och hör bäst hemma i en sopcontainer.
silver skrev:...Jag visade den killen för ca 1,5-2 månader sedan vilken skillnad det kan vara på 3mm sidoförflyttning av ena högtalaren.Ngt han hörde mkt tydligt trots att det då definitivt inte spelade bra och det var inte meningen heller...vi var inte där än. ...