KarlXII skrev:Du vet att du kan editera din första post om du har något att tillägga?
Japp, men oftast blir jag så i gasen att jag trycker på närmsta knapp.

Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:bassman skrev:I afton skall det testas broddar eller inte! Jobbar hela dagen annars hade testet gjorts i dag.
Vilken cliffhanger!
Linnar skrev:Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar
DQ-20 skrev:Linnar skrev:Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar
Med en brasklapp, nämligen att det kräver positiv förstärkning. Ordet subjektiv är ju lite lurigt och betyder ibland "så som ett subjekt uppfattar det" och ibland "åsiktsmässig". Subjektiva intryck som man får via blindtest brukar vara mycket försiktiga, medan subjektiva intryck från öppna tester tenderar att vara mycket mer kontrastrika. Det senare beror på en naturlig förstärkning när man så att säga vet facit. Psykologiskt finns det nämligen ingen belöning att hämta för att man håller saker och ting öppna - värdet av den subjektiva uppfattningen maximeras endast om man omfattar den fullt ut. Att tro att man ibland kanske hör små, små förbättringar av spikfötter eller sd-fötter ger inget större mervärde. Bättre då, sett från den psykologiska belöningen, att gå åt ena eller andra hållet. Richard är i den meningen inte annorlunda än andra. Det som skiljer ut hans beteende från andra är hur han låter det påverka sitt sociala liv.
/DQ-20
Richard skrev:KarlXII skrev:bassman skrev:I afton skall det testas broddar eller inte! Jobbar hela dagen annars hade testet gjorts i dag.
Vilken cliffhanger!
Håller med ! Är Ivor- isobarik också i faggorna med testandet ?
DQ-20 skrev:Linnar skrev:Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar
Med en brasklapp, nämligen att det kräver positiv förstärkning. Ordet subjektiv är ju lite lurigt och betyder ibland "så som ett subjekt uppfattar det" och ibland "åsiktsmässig". Subjektiva intryck som man får via blindtest brukar vara mycket försiktiga, medan subjektiva intryck från öppna tester tenderar att vara mycket mer kontrastrika. Det senare beror på en naturlig förstärkning när man så att säga vet facit. Psykologiskt finns det nämligen ingen belöning att hämta för att man håller saker och ting öppna - värdet av den subjektiva uppfattningen maximeras endast om man omfattar den fullt ut. Att tro att man ibland kanske hör små, små förbättringar av spikfötter eller sd-fötter ger inget större mervärde. Bättre då, sett från den psykologiska belöningen, att gå åt ena eller andra hållet. Richard är i den meningen inte annorlunda än andra. Det som skiljer ut hans beteende från andra är hur han låter det påverka sitt sociala liv.
/DQ-20
meanmachine skrev:Richard skrev:meanmachine skrev:Efter Richards tjat och efter allt trams tänkte jag stilla i mitt sinne att nu elände. Så skall jag testa. Nyinköpta säljobjekten Wharfedale Diamond 10.7 tjänade objekt. Bow zz1 samt 8 elektronik.
Med spikar och utan spikar.
Efter att lyssnat med och utan fram och åter så känner jag att det är svårt till en början att skönja skillnader men efter en stund så kommer det lite nyanser till fördel Spikar.![]()
sanningen (för mig) är den att det blir lite mer pace och lite mer definition i basen. Det är mer diffust och mer laid back med SD under.
Inte så att det är gigantiska skillnader. Det är små som attan men seriöst så känns det lite mer levande med nubbar under.
Intressant MM !
Precis min upplevelse, jag tycker dessa skillnader du beskriver kan vara
vågskålen mellan " låta ganska bra men litet otydligt" (mjuka kuddar) till " tillräckligt bra för att njuta av musiken och glömma tekniken- du hör vad som spelas " ( spikes ).
Spikesen under högtalarna får mig att spela mer musik än mjuka fötter under samma högtalare.
Det blir intressant att höra bassmans och järnets rapport med sin keilidhlyssning med och utan spikes under, dessutom i ett Öhman
akustikreglerat rum. Finns skillnaderna även i ett sådant rum ?
Jag gillar den lilla extra attack som blir och för mig ät det som det alltid varit att jag sätter spikar högre. Intressant är dock att ämnet urvattnats så totalt och att jag nära uteslutande idag använder sd trotts att jag egentligen aldrig gillat det. Har nog spenderat lite väl mycket tid här och tagit smak.![]()
Bra Richard att du tar tag i detta igen
Richard skrev:DQ-20 skrev:Richard skrev:I like - spike
Du kan ju alltid kolla om de har denhär.
/DQ-20
***Asgarv***![]()
Det där var ju en synnerligen praktisk anordning, lätt att bära med sig också.
Jag antar att SD- kuddar fungerar sämre.
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:Linnar skrev:Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar
/DQ-20
Nu tycker jag inte att vi ska diskutera Richards sociala liv, för det kan varken du, jag eller någon annan veta något om egentligen.
Klart att en subjektiv beskrivning blir målande. Det finns ju inga absoluta skalor att hänga upp upplevelserna på.
Det är kanske så att vissa behöver sila tugget, så att säga. De som springer ner och köper sig ny utrustning för att lyssna på skägget ovan, bl.a.
Men är de verkligen så många?
Oavsett är det ju alltid kul att optimera. Det är ju en del av hobbyn.
KarlXII skrev:
Låter det subjektivt sämre så är det ju knappast välåtergivet.
Richard skrev:KarlXII skrev:DQ-20 skrev:Linnar skrev:Subjektiva upplevelser tenderar alltid att bli större än de är. I ljudsammanhang tenderar de att fullständigt blåsas upp till orimligheter. Titta bara på hifi-tidningar där de beskriver att de hör att sångaren har skägg bara genom att byta högtalarkablar
/DQ-20
Nu tycker jag inte att vi ska diskutera Richards sociala liv, för det kan varken du, jag eller någon annan veta något om egentligen.
Klart att en subjektiv beskrivning blir målande. Det finns ju inga absoluta skalor att hänga upp upplevelserna på.
Det är kanske så att vissa behöver sila tugget, så att säga. De som springer ner och köper sig ny utrustning för att lyssna på skägget ovan, bl.a.
Men är de verkligen så många?
Oavsett är det ju alltid kul att optimera. Det är ju en del av hobbyn.
Tack för detta Karl XII.
Låt oss diskutera sakfrågan- inte person.
Mjuka fötter eller spikes under Keilidh ?
I kväll får vi veta....
phon skrev:KarlXII skrev:
Det kan mycket väl vara bättre återgivet när det låter subjektivt sämre. Det beror mer på vad subjektet har för preferenser. Om det sedan är välåtergivet är ju en annan fråga.
KarlXII skrev:phon skrev:KarlXII skrev:
Det kan mycket väl vara bättre återgivet när det låter subjektivt sämre. Det beror mer på vad subjektet har för preferenser. Om det sedan är välåtergivet är ju en annan fråga.
Nej. Det kan det inte.
phon skrev:KarlXII skrev:phon skrev:KarlXII skrev:
Nej. Det kan det inte.
![]()
Jo det kan det faktiskt, om du skiljer på återgivning och uppspelning.
Goldfinger skrev:För att få reda på hur bra återgivet något är måste det ju finnas en känd referens att jämföra mot.
Man kan ju iofs prata om att återge sin imaginära bild av ursprungshändelsen, men det är förstås väldigt långt ifrån att veta hur det verkligen lät.
mx skrev:Goldfinger skrev:För att få reda på hur bra återgivet något är måste det ju finnas en känd referens att jämföra mot.
Man kan ju iofs prata om att återge sin imaginära bild av ursprungshändelsen, men det är förstås väldigt långt ifrån att veta hur det verkligen lät.
Absolut. Jag ska återkomma med min subjektiva upplevelse i alla fall. Om vi
nu kommer oss iväg upp till Piteå.
phon skrev:KarlXII skrev:phon skrev:KarlXII skrev:
Nej. Det kan det inte.
![]()
Jo det kan det faktiskt, om du skiljer på återgivning och uppspelning.
Den som senast beskrev det i tråden var MM alldeles nyss.
KarlXII skrev:Låter det subjektivt sämre så är det ju knappast välåtergivet.
KarlXII skrev:Subjektivt bättre innebär att även hemska och obehagliga ljud låter bättre - återgivna.
KarlXII skrev:Nu tycker jag inte att vi ska diskutera Richards sociala liv, för det kan varken du, jag eller någon annan veta något om egentligen.
screen skrev:Nejdå, inte för objektet ifråga annat än att det troligen kvävs då...
Griff skrev:I dag utförde jag ett litet test där jag ville se om vibrationer från min lilla stativhögtalare överförs till golvet.
För att mäta vibrationerna använde jag en Iphone med apparna ISeisometer samt Seisometer installerade.
Tyvärr hade jag inga spikes att sätta under högtalaren. Istället använde jag tre stycken muttrar. Huruvida muttrar eller spikes gör skillnad på vibrationsöverföring har jag ingen aning om
Golvet är ganska instabilt och byggt av granplankor som var vanligt i lägenheter byggda runt år 1900.
Testet utfördes med musik, lite blandade låtar med Emerson Lake and Palmer, och högtalarna är delade vid 80 Hz
Testets utförande och resultat:
1. Högtalare ståendes på tre stycken muttrar direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav kraftiga utslag på "seisometern"
iPhone placerad på golv bakom högtalare gav relativt stora utslag på "seisometern"
2. Högtalare ståendes på fyra stycken gula SD-fötter direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav betydligt mindre utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
iPhone placeradpå golv bakom högtalare gav obetydligt- knappt läsbart- utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
Både ISeismometer och Seisometer visade liknande resultat
Jag gör inga anspråk på vetenskapligheten i detta test, men det kanske kan inspirera andra att testa lite mer vetenskapligt t.ex. med spikes och sinussvep.
Jag har heller ingen uppfattning om det låter bättre eller sämre med de olika fötterna då jag inte aktivt lyssnat på någon skillnad
/Anders
Harryup skrev:Är det ett mått på bra återgivning om man tycker att SD-foten ger bästa ljudet?
Harryup skrev:Kräver bra återgivning SD-fot
Harryup skrev:och ger SD-foten per automatik bra återgivning?
eriken skrev:mx skrev:Goldfinger skrev:För att få reda på hur bra återgivet något är måste det ju finnas en känd referens att jämföra mot.
Absolut. Jag ska återkomma med min subjektiva upplevelse i alla fall. Om vi
nu kommer oss iväg upp till Piteå.
Ska bli skoj detta2 st pi60 tar vi med också!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad och 19 gäster