Griff skrev:I dag utförde jag ett litet test där jag ville se om vibrationer från min lilla stativhögtalare överförs till golvet.
För att mäta vibrationerna använde jag en Iphone med apparna ISeisometer samt Seisometer installerade.
Tyvärr hade jag inga spikes att sätta under högtalaren. Istället använde jag tre stycken muttrar. Huruvida muttrar eller spikes gör skillnad på vibrationsöverföring har jag ingen aning om
Golvet är ganska instabilt och byggt av granplankor som var vanligt i lägenheter byggda runt år 1900.
Testet utfördes med musik, lite blandade låtar med Emerson Lake and Palmer, och högtalarna är delade vid 80 Hz
Testets utförande och resultat:
1. Högtalare ståendes på tre stycken muttrar direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav kraftiga utslag på "seisometern"
iPhone placerad på golv bakom högtalare gav relativt stora utslag på "seisometern"
2. Högtalare ståendes på fyra stycken gula SD-fötter direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav betydligt mindre utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
iPhone placeradpå golv bakom högtalare gav obetydligt- knappt läsbart- utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
Både ISeismometer och Seisometer visade liknande resultat
Jag gör inga anspråk på vetenskapligheten i detta test, men det kanske kan inspirera andra att testa lite mer vetenskapligt t.ex. med spikes och sinussvep.
Jag har heller ingen uppfattning om det låter bättre eller sämre med de olika fötterna då jag inte aktivt lyssnat på någon skillnad
/Anders
Bra initiativ och intressant test. Om man ser till resultatet i ditt test så förefaller det ju vara så att högtalaren, odiskutabelt, står mest still med SD-fötter. Alltså faller argumentet att hårda fötter får högtalaren att stå mer stilla.
Naturligtvis med förbehållet att det inte är säkert att att alla fyra muttrarna legat an mot golvet med samma tryck, pga. ojämnheter i golv eller högtalare. Sen kan man ju fråga sig om någon lyckas fördela kraften jämnt mellan fyra spikar, oavsett justeringsmöjlighet. Jag tvivlar starkt på detta.