Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 16:50

Svante skrev:
Richard skrev:Det där är väldigt intressant.

En känd referens ? Vilken då ?

Det är som bekant helt omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, vilka monitorer som användes i studion, hur de var placerade och vilka mikrofoner som användes vid inspelningen.

Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

Det är inte alls omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, om man var där. Ska man testa återgivningsförmåga bör man tycker jag välja en inspelning som man känner till hur det lät på plats. Eller åtminstone en som är upptagen på ett ställe som man har varit på. Vidare bör inspelningen vara oprocessad, och allra helst bara vara upptagen med 2 mikar.

Så kan man testa återgivningsförmågan.

Det är nog ganska ovanligt med ovanstående typ av inspelning, men man kan ju leta reda på dem.

Hur långt är ljudminnet? Hur påverkar olika utgåvor? Jag tror att det i princip är helt omöjligt att lyssna objektivt men en utgåva om man inte jobbar i studio dagligen. Det kommer vi ta hänsyn till vid nästa test.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 16:53

hevi skrev:
Richard skrev:Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

...så den ENDA säkra bedömningsgrunden för om högtalarna återger musiken bättre eller sämre, är dessa två kriterier:

Återges instrumenten så stämda det går ? ( så inte tex. basåtergivningen blir otydlig och svår att följa ).

Återges SAMSPELET mellan musikerna så tydligt som möjligt, eller låter det som att de spelar var för sig, eller är oinspirerade ?

Men återigen, vad menar du med "ostämt"?

Du upprepar om och om och om och om igen saker som att instrument som inte låter stämda om högtalaren inte står på spikar, du pratar om att man kan stämma högtalaren vid installation mha att dra åt skruvarna runt
högtalaren( :!: ).

-----

Använder du verkligen rätt ord, när du säger "ostämd"!?! Är det NÅGON annan här inne som tycker att beroende på vilket system man lyssnar på så låter samma musikstycke mer eller mindre ostämt!?!?

Ja, jag använder rätt ord för den upplevda musikåtergivningen, den sk. Perceived pitch- återgivningen.

Likaså menar jag allvar att man vid installation kan " stämma" högtalaren beroende på åtragningen av baselementet. Ivartfall om högtalaren är konstruerad för extrem stabilitet från början och står på spikes.

Är högtalaren däremot konstruerad med dålig låda, medioker mekanisk stabilitet och dessutom står på mjuka fötter så gör det ingen skillnad.

Då låter även alla signalkällor nästan likadant, eller lika dåligt.

Mera korrekt uttryckt är kanske att vid exakt rätt moment av åtdragningen så låter det mera stämt om instrumenten, dvs i närheten av hur det lät på skivan vid inspelningen från början. Mera stämt än vad det var vid inspelningstillfället blir det naturligtvis inte.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 16:58

BUMP!

Vore kul om vi kunde lägga det här bakom oss.

MagnusÖstberg skrev:
gnypp45 skrev:
Richard skrev:Grundfelet i denna test var att det inte lyssnades alls.

För mig är detta test helt otillräckligt.

Skit i musiken eller hur det låter för ett ögonblick.

Jag undrar: Anser du att testen är tillräcklig för att du äntligen ska fatta att högtalaren står mindre still med hårda fötter? :)
8O

Det här vore ju bra om Richard ville svara på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 16:59

MagnusÖstberg skrev:Jo, det vet vi. Det finns inget som fångar upp energi i den riktningen och omvandlar den i någon högre omfattning.

Jag skulle inte vara så säker. Fötterna är utvecklade ihop med tyska högskolor och man anser att man skilljer sig radikalt ifrån spikar som man anser man får reflektioner i. Som sagt det finns lite olika skolor och om SD-foten var överlägsen alla andra utföranden av fötter så förstår jag inte varför hela världen inte skulle använda mjuka fötter. Klart att det alltid finns en del personer som inte kommer testa men är det en "revolution" och det enda raka så borde det sprida sig kraftfullt ibland användare i gemen.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 17:03

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jo, det vet vi. Det finns inget som fångar upp energi i den riktningen och omvandlar den i någon högre omfattning.

Jag skulle inte vara så säker. Fötterna är utvecklade ihop med tyska högskolor och man anser att man skilljer sig radikalt ifrån spikar som man anser man får reflektioner i. Som sagt det finns lite olika skolor och om SD-foten var överlägsen alla andra utföranden av fötter så förstår jag inte varför hela världen inte skulle använda mjuka fötter. Klart att det alltid finns en del personer som inte kommer testa men är det en "revolution" och det enda raka så borde det sprida sig kraftfullt ibland användare i gemen.

Mvh/Harryup

Precis, håller med dig. :)

Jag tror den världsvida spridningen av spikes på nästa alla högtalarefabrikat av klass beror på att folk upplever att musiken helt enkelt låter bättre med spikes.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 17:04

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Harryup:

Ja, de får väl vara utvecklade av vem som helst.

Jag vill fortfarande veta om vi kan höra någon skillnad mot träbitar (med eller utan white tac). Tveksam är jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 17:10

MagnusÖstberg skrev:BUMP!

Vore kul om vi kunde lägga det här bakom oss.

MagnusÖstberg skrev:
gnypp45 skrev:
Richard skrev:Grundfelet i denna test var att det inte lyssnades alls.

För mig är detta test helt otillräckligt.

Skit i musiken eller hur det låter för ett ögonblick.

Jag undrar: Anser du att testen är tillräcklig för att du äntligen ska fatta att högtalaren står mindre still med hårda fötter? :)
8O

Det här vore ju bra om Richard ville svara på.

BUMP IGEN!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 17:21

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Harryup:

Ja, de får väl vara utvecklade av vem som helst.

Jag vill fortfarande veta om vi kan höra någon skillnad mot träbitar (med eller utan white tac). Tveksam är jag.

Ja det skall vi ju förstås testa också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 17:31

Harryup skrev:
Svante skrev:

Det är som bekant helt omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, vilka monitorer som användes i studion, hur de var placerade och vilka mikrofoner som användes vid inspelningen.

Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

Det är inte alls omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, om man var där. Ska man testa återgivningsförmåga bör man tycker jag välja en inspelning som man känner till hur det lät på plats. Eller åtminstone en som är upptagen på ett ställe som man har varit på. Vidare bör inspelningen vara oprocessad, och allra helst bara vara upptagen med 2 mikar.

Det är nog ganska ovanligt med ovanstående typ av inspelning, men man kan ju leta reda på dem.

Hur långt är ljudminnet? Hur påverkar olika utgåvor? Jag tror att det i princip är helt omöjligt att lyssna objektivt men en utgåva om man inte jobbar i studio dagligen. Det kommer vi ta hänsyn till vid nästa test.

mvh/Harryup

Mm, det där kan man använda som invändning mot vilket sätt som helst där man lyssnar efter god återgivning.

(Man ska förstås ha koll på hela inspelningskedjan, så utgåvevalet löser sig själv.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 17:36

Richard skrev:Det var ett kul experiment, som visade på vibrationer upptagna av en
iphone, men är helt värdelöst vad gäller musikåtergivning ( för mig ).

Du har rätt Richard, jag borde naturligtvis inte inte ha skrivit att jag använde en Iphone, jag skulle ha skrivit att jag använde en accelerometer istället. Det hade gett mera tyngd åt försöket

Jag är nu i slutfasen av ett nytt synnerligen ovetenskapligt experiment där jag även har lyssnat till resultatet . Jag återkommer lite senare då jag är klar med mätningarna.

/Anders

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 17:38

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Mm, det där kan man använda som invändning mot vilket sätt som helst där man lyssnar efter god återgivning.

(Man ska förstås ha koll på hela inspelningskedjan, så utgåvevalet löser sig själv.)

Det innebär att det blir någon slags auktoritetsselektering av produkter om man måste ha tillgång till i princip egna inspelningar, fast det är ju en aning svårt att göra inspelningar också så kanske bäst att använda andras. Eller hur tänker du? Vem har möjlighet att säga att det här ljudet är objektivt rätt, dessutom om man lägger till lyssningsrummet som förstås kommer lägga på sin signatur också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 17:43

Richard skrev:
hevi skrev:
Richard skrev:Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

...så den ENDA säkra bedömningsgrunden för om högtalarna återger musiken bättre eller sämre, är dessa två kriterier:

Återges instrumenten så stämda det går ? ( så inte tex. basåtergivningen blir otydlig och svår att följa ).

Återges SAMSPELET mellan musikerna så tydligt som möjligt, eller låter det som att de spelar var för sig, eller är oinspirerade ?

Men återigen, vad menar du med "ostämt"?

Du upprepar om och om och om och om igen saker som att instrument som inte låter stämda om högtalaren inte står på spikar, du pratar om att man kan stämma högtalaren vid installation mha att dra åt skruvarna runt
högtalaren( :!: ).

-----

Använder du verkligen rätt ord, när du säger "ostämd"!?! Är det NÅGON annan här inne som tycker att beroende på vilket system man lyssnar på så låter samma musikstycke mer eller mindre ostämt!?!?

Ja, jag använder rätt ord för den upplevda musikåtergivningen, den sk. Perceived pitch- återgivningen.

Likaså menar jag allvar att man vid installation kan " stämma" högtalaren beroende på åtragningen av baselementet. Ivartfall om högtalaren är konstruerad för extrem stabilitet från början och står på spikes.

Är högtalaren däremot konstruerad med dålig låda, medioker mekanisk stabilitet och dessutom står på mjuka fötter så gör det ingen skillnad.

Då låter även alla signalkällor nästan likadant, eller lika dåligt.

Mera korrekt uttryckt är kanske att vid exakt rätt moment av åtdragningen så låter det mera stämt om instrumenten, dvs i närheten av hur det lät på skivan vid inspelningen från början. Mera stämt än vad det var vid inspelningstillfället blir det naturligtvis inte.

Det är jobbigt att argumentera emot "Om du inte hör det så har du dåliga grejor"-argumentation. Men nu ska jag också göra det. ;)

Men: Ett linjärt mekaniskt system kan inte ändra frekvensen på en signal. Det som (möjligen) händer när man spänner ett system olika hårt är dess resonanser ändras. Resonanser vill de flesta undvika i högtalare, så om du hör sådana skillnader i dina högtalare så beror det på att de har ett extremt resonant beteende. Alternativt är de kraftigt olinjära. Förklaringen till att du hör tonhöjden ändras i dina högtalare är inte att de är extremt bra, utan att de är extremt dåliga.

Det finns ytterligare en förklaring, och den tror jag faktiskt mer på och det är psykologi och att du har en tendens att överdriva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
pekka71

Inläggav pekka71 » 2012-03-17 18:29

Se högtalaren som en fiol, våldsdrar du fast strängarna i fiolen dödar du klangen i i fiolen, samma fenomen får du i högtalaren om det är tänkt att den ska använda kabinetet för att återge musik, det är inte endast elementen som svarar på detta sätt utan även hur hårt du drar fast foten i högtalaren.

Här kommer fördelen med en momentnyckel eftersom det oftast är 2 st högtalare och det är svårt att dra lika hårt vilket i sin tur kommer att kunna ge olika resulltat

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 18:31

pekka71 skrev:Se högtalaren som en fiol, våldsdrar du fast strängarna i fiolen dödar du klangen i i fiolen, samma fenomen får du i högtalaren om det är tänkt att den ska använda kabinetet för att återge musik, det är inte endast elementen som svarar på detta sätt utan även hur hårt du drar fast foten i högtalaren.

Här kommer fördelen med en momentnyckel eftersom det oftast är 2 st högtalare och det är svårt att dra lika hårt vilket i sin tur kommer att kunna ge olika resulltat
Du jobbar inte med mekanik antar jag?

Om ett förband är tillräckligt ändras inte dess förutsättningar att förmedla kraft/rörelse/vibrationer för att dess sammanfogningspunkter åtdras hårdare. Tillräckligt mycket ger samma resultat som fördjävla mycket.

Särdeles många högtalare är det inte som förlitar sig på stämbandsmetoden för att de skall fungera optimalt, de flesta är tunade från fabrik medelst stag, lådutforming och dämpning för att styra kabinettillskott. Endast ett fåtal tillverkare och då bara på ett fåtal modeller tillämpar det märkliga med att handlaren/kunden skall justera in högtalaren. Tillverkaren lämnas helt utan kontroll, men det ger ju handlare en bra affärsmöjlighet i att på plats hos kund justera in högtalarna. Bra buisness 8)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-17 18:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-17 18:33

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

"utvecklade ihop med tyska högskolor". Ja, det låter det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 18:37

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

/DQ-20

Ja, det finns en del ljud på högskolorna :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-17 19:03

O fan, ja som trodde att allt utvecklas på institut i Schvejs . . . 8O :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 19:05

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

/DQ-20

Jag ser inte KTH som vara något finare i vart fall. Och en vanlig kommentar här är ju att det är marknadsavdelningar som sköter utveckligen.
Tar man tysk ingenjörskonst som jämförelse så är den ju inte direkt underlägsen svensk.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 19:08

MagnusÖstberg skrev:
Om ett förband är tillräckligt ändras inte dess förutsättningar att förmedla kraft/rörelse/vibrationer för att dess sammanfogningspunkter åtdras hårdare. Tillräckligt mycket ger samma resultat som fördjävla mycket.

Fast nog är det så att har man inte låsmuttrar så är nog inte elementen normalt sätt lika hårt åtdragna efter ett halvår som när dom lämnade fabriken. Tillräckligt hårt är ju för många att man ser att elementen inte ramlat ur lådan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 19:15

Ja, men hur folk uppfattar tillräckligt bra har jag ingen aning, tillräckligt bra är ingen subjektiv bedömning ;)

Jag skulle dock inte råda mina vänner att efterdra skruvarna med risken att de drar sönder materialet i lådan eller spräcker elementen om det skulle vara korgar av plast.

Själv har jag lite trälimm i hålen innan jag drar i skruvarna och det har inte släppt med tiden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 19:24

MagnusÖstberg skrev:Ja, men hur folk uppfattar tillräckligt bra har jag ingen aning, tillräckligt bra är ingen subjektiv bedömning ;)

Själv har jag lite trälimm i hålen innan jag drar i skruvarna och det har inte släppt med tiden.

Så kan man ju absolut göra men det är fusk.
Annars så tror jag inte ens att folk funderar ens om elementen är rätt eller fel dragna. Dom sitter ju där dom sitter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 19:37

Harryup skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Det innebär att det blir någon slags auktoritetsselektering av produkter om man måste ha tillgång till i princip egna inspelningar, fast det är ju en aning svårt att göra inspelningar också så kanske bäst att använda andras. Eller hur tänker du? Vem har möjlighet att säga att det här ljudet är objektivt rätt, dessutom om man lägger till lyssningsrummet som förstås kommer lägga på sin signatur också.

mvh/Harryup

Vänta nu. Säger du att man ska låta bli något bra bara för att det är svårt att uppnå? Alltså, det jag beskriver är något som är möjligt att göra, trots att Richard skrev att det är omöjligt. Det är tom såpass möjligt att vem som helst kan komma över sådana inspelningar.

Det här handlar inte så mycket om objektivitet som att ha en sund metodik när man tränar sitt subjektiva lyssnande. Själv tycker jag att det är sunt att utsätta sig för helakustisk musik och ta med sig den upplevelsen när man lyssnar i stereon.

Man kommer förstås inte ihåg precis hur en inspelning lät live när man lyssnar på den i stereon. Men jag tror att man kan få med sig någon sorts "medelklang" från många livetillfällen, så att man hör avvikelser från det typiska när man spelar hifi.

Motsatsen är att spela syntpop och skaffa sig en egen kompressor och eq och pilla på dem tills man tycker det låter bra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 19:38

IngOehman skrev:Om du tycker att ett välåtergivet missljud som skär i öronen låter "subjektivit
bra" så undrar man ju dels hur du är funtad, och dels vad du föreställer dig att
subjektivt betyder.

Att en återgivning är objektivt bra betyder att den har stora likheter med origi-
nalet. Det kan man undersöka om man har möjlighet att jämföra med originalet.
Har man inte det kan man inte uttala sig om återgivningen baserat på vad man
upplever.

Då kan man bara veta vad man tycker om det ljud man hör. Och man kan tro
saker om det.

Vh, iö

Absolut. Jag skulle utan vidare kunna fälla en sån här kommentar:
-Fan, det låter ju precis lika vidrigt som i verkligheten och det är ju inte alls illa.

Du kanske föredrar högtalare som rundar till, snyggar upp och lobotomerar ljudet så det mesta blir behagligt, och det är väl helt okej. Som jag ser det är det en fråga om man uppskattar naturtroget ljud eller om man har andra preferenser. Saken kommer ju i ett helt annat läge om man siktar på trohet mot insignalen. Det medger ju lite mer flexibilitet eftersom ingen riktigt vet vad den är. Men det är okej det också.

Leve mångfalden! Hurra för den!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-17 19:40

Det du tror om min uppfattning visar ganska väl hur illa beställt det är
med din verklighetsförankring.

Dina slutsatser därefter är om möjligt ännu absurdare.

Givet allt det jag tidigare skrivit, och att du ändå skriver sådant där,
ser jag ingen mening med att göra några ytterligare försök.

Du kommer ändå bara fortsätta att med avsikt misstolka och/eller miss-
förstå eller inte förstå alls (med eller utan avsikt, jag kan inte avgöra
vilket - men det påverkar ju inte problemet att du gör det meningslöst
att försöka nå fram till dig).

Svante skrev:

Håller i mångt och mycket med om det där, och alla mina referens-fono-
gram
är sådana som jag spelat in själv.

Nivån under det är som jag ser det att lyssna på fonogram som inte han
ges referensstatus, men som är inspelade i en lokal som man känner
själv, men man var inte med om ursprungshändelsen varken med avse-
ende på musiken eller exakt "hur den avlyssnades" av mikrofonerna.

Men - huruvida det då har användts 2 mikrofoner ser jag inte som en
deal-maker, ej heller att t ex 3 eller 4 mikrofoner skulle behöva vara en
av deal-breaker.

Av flera skäl. Dessa är två:

1. Resultatet blir väldigt olika beroende på hur mirofonerna placerats,
och inte minst beroende på vilka mikrofoner de var.

2. Man kan göra en mångdimensionell analys av stereosystemfelen och
hur de yttrar sig i olika skepnader som funktion av konfigurationen, och
då finner man att det inte går att leda i bevis att de fel som uppstår när
man använder 2 mikrofoner behöver bli större än om man användt 3, 4
eller 5. Även med två mikrofoner är de okompenserbara stereosystem-
felen (=en del av det totala) inte försumbara och delar av dem minskar
om man introducerar en tredje mikrofon, medan andra felkomponenter
ökar. Så det är en balansgång - och tumregler som "Vidare bör inspel-
ningen vara oprocessad, och allra helst bara vara upptagen med 2 mikar"
förslår helt enkelt inte, även om det ligger något andemeningen med det.

Det går helt enkelt inte att leda i bevis, ens om man korrelerar med vår
hörselns funktion, allt man vet om den, att den ena lösningen är "bättre"
än den andra. Inte när man håller sig till att tala om fåmikrofonupptag-
ningar och har subjektiv ursprungstrohet som mål i varje fall.

För hur många mikrofoner som ger störst ursprungstrohet, det beror på.

- - -

Men jag vill även påminna om att vi har en inre referens som är möjlig
att anlita, om man har byggt upp en. Det är inte en referens som alls
motsvarar ett facit, men den har fördelen att de flesta förstår dess till-
kortakommanden (de som lurar sig själv att tro att den kan betraktas
som absolut är skapligt få, men lurar sig tyvärr ofta illa) och den är vida
överlägsen att använda ett annat okänt alternativ B som referens för
bedömning av A.

A/B-jämförelser har lett oräkneliga människor bakom ljuset.

Man kan även skaffa sig en något förbättrad bild av olika inspelningar
om man härleder deras egenskaper genom att korrelera dem mot den
första typens referensfonogram - alltså via en anläggning, vars fel "går
bort" i ett mentalt bråk. 8)

Som man alltså behöver kunna göra för att kunna kvot-projicera.

Vissa kan göra det (så pass att det går att använda till något), andra kan
det inte (annat än mycket grovt). Därför manar jag till stor försiktighet
med att utgå ifrån att man vet något om hur de fonogram man äger och
tror sig "känna" verkligen "låter".

Alltså att tro att man vet vad för info som finns på dem. Man känner dem
i en kombination med en anläggning som man inte heller känner, annat
än i kombination med fonogram som man inte känner...

Det är lätt att gå snett och dra slutsatser som man kommer att märka
inte håller - eller som kommer att var till hinder för att inhämta nya
kunskaper. Båda är olyckliga utfall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-19 00:13, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-17 19:46

Har testat vidare idag och med Tommy Emmanuel Center stage är det där mest skillnad kommer. Gitarren är det som primär avgör. Spikar är bättre :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 19:46

Richard skrev:Ja, jag använder rätt ord för den upplevda musikåtergivningen, den sk. Perceived pitch- återgivningen.

Jag har några frågor till Richard:
1. Jag har förstått att du spelar klaviatur i ett band. Har ni PA-anläggningens högtalare ståendes på spikes för att undvika att din klaviatur/bandet låter ostämt?
Att bara ställa PA-högtalarna direkt på scengolvet utan spikes kan ju i värsta fall leda till att ett Fiss nästan blir ett G, eller åt andra hållet nästan ett C?

2. Då det enligt dig är ytterst viktigt med högtalarplacering, några millimeter hit eller dit kan ju göra att det låter ostämt.
Hur gör ni med PA-anläggningen för att placeringsmässigt pricka rätt så att publiken inte uppfattar spelningen som ostämd?

3.Hur gör ni i studion? sätter ni även studiomonitorerna på på spikes för att undvika att det låter ostämt då ni lyssnar av? om så är fallet har jag definitivt missat något och har mycket att lära.

Förklara gärna så att även en musikälskande människa som jag förstår, jag har full kläm på noter och har ett hyffsat gehör.
Jag kan alltså för mitt liv inte förstå varför det låter stämt i en studio men inte i mitt hem, jag har vridit och vänt på mina små högtare men inte sjutton kan jag få det till att det blir mindre stämt med högtalarplaceringsförändringar?
Då jag lyssnar på musik sitter jag ofta och spelar med med min gitarr. Jag har aldrig upplevt att jag behöver stämma om den vid förflyttning i rummet.

Emotser tacksamt svar och förklaringar av Dig Richard

/Anders

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-17 19:47

Griff skrev:
Richard skrev:Ja, jag använder rätt ord för den upplevda musikåtergivningen, den sk. Perceived pitch- återgivningen.

Jag har några frågor till Richard:
1. Jag har förstått att du spelar klaviatur i ett band. Har ni PA-anläggningens högtalare ståendes på spikes för att undvika att din klaviatur/bandet låter ostämt?
Att bara ställa PA-högtalarna direkt på scengolvet utan spikes kan ju i värsta fall leda till att ett Fiss nästan blir ett G, eller åt andra hållet nästan ett C?

2. Då det enligt dig är ytterst viktigt med högtalarplacering, några millimeter hit eller dit kan ju göra att det låter ostämt.
Hur gör ni med PA-anläggningen för att placeringsmässigt pricka rätt så att publiken inte uppfattar spelningen som ostämd?

3.Hur gör ni i studion? sätter ni även studiomonitorerna på på spikes för att undvika att det låter ostämt då ni lyssnar av? om så är fallet har jag definitivt missat något och har mycket att lära.

Förklara gärna så att även en musikälskande människa som jag förstår, jag har full kläm på noter och har ett hyffsat gehör.
Jag kan alltså för mitt liv inte förstå varför det låter stämt i en studio men inte i mitt hem, jag har vridit och vänt på mina små högtare men inte sjutton kan jag få det till att det blir mindre stämt med högtalarplaceringsförändringar?
Då jag lyssnar på musik sitter jag ofta och spelar med med min gitarr. Jag har aldrig upplevt att jag behöver stämma om den vid förflyttning i rummet.

Emotser tacksamt svar och förklaringar av Dig Richard

/Anders

Stoppa in PA riggen i vardagsrummet och testa själv. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-17 19:50

Viss är vi väl alla överens om att högtalarna är dekodrar? Två dekodrar finns i systemet andra delar är länkar.

En dekoder är en Tolk. En tolk skall göra vad? Tolka den som vill bli tolkad och så korrekt som möjligt. :) Vad ha PA riggen med det att göra? ÄR det inte Gitarren som är den som skall tolkas?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-17 19:54

Griff skrev:I dag utförde jag ett litet test där jag ville se om vibrationer från min lilla stativhögtalare överförs till golvet.
För att mäta vibrationerna använde jag en Iphone med apparna ISeisometer samt Seisometer installerade.

Tyvärr hade jag inga spikes att sätta under högtalaren. Istället använde jag tre stycken muttrar. Huruvida muttrar eller spikes gör skillnad på vibrationsöverföring har jag ingen aning om

Golvet är ganska instabilt och byggt av granplankor som var vanligt i lägenheter byggda runt år 1900.

Testet utfördes med musik, lite blandade låtar med Emerson Lake and Palmer, och högtalarna är delade vid 80 Hz

Testets utförande och resultat:
1. Högtalare ståendes på tre stycken muttrar direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav kraftiga utslag på "seisometern"
iPhone placerad på golv bakom högtalare gav relativt stora utslag på "seisometern"

2. Högtalare ståendes på fyra stycken gula SD-fötter direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav betydligt mindre utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
iPhone placeradpå golv bakom högtalare gav obetydligt- knappt läsbart- utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
Både ISeismometer och Seisometer visade liknande resultat

Jag gör inga anspråk på vetenskapligheten i detta test, men det kanske kan inspirera andra att testa lite mer vetenskapligt t.ex. med spikes och sinussvep.
Jag har heller ingen uppfattning om det låter bättre eller sämre med de olika fötterna då jag inte aktivt lyssnat på någon skillnad

/Anders

Inspirerande. Gjorde likadant nyss. Har ett stabilt golv och högtalarna jag mätte på är placerade på varsin ryamatta. I övrigt står de på de metallstativ som är original för modellen, Quad ESL 63. Min lokala SD handlare har inte fixat fötter än. iSeismometer ger nästan inget utslag alls när jag spelar musik. Musik som jag sätter mig ner och lyssnar på med stor behållning. Inget låter falskt och såvitt jag kan bedöma spelar musikerna i takt och tre millimeter hit eller dit med huvudet, lyssningsfåtöljen eller högtalarna gör ingen skillnad, jag lovar. På lyssningsplats ger mätaren utslag, förstås. Lattjo liten pryl!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 19:59

meanmachine skrev:Stoppa in PA riggen i vardagsrummet och testa själv. 8)

Jag har idag ingen rigg att testa med och jag förstår ju inte hur Richards resonemang fungerar i musik/studiovärlden. Jag skulle därför gärna vilja ha en förklaring av honom så att även jag förstår att jag har musik som inte är stämd här hemma.

/Anders

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi