Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 21:59

Griff skrev:
Richard skrev:[
---för att kunna återge " pace, rythm and dynamics" ( se artikeln på första trådsidan av Martin Collums .)

Richard, på tal om det skulle vara trevligt om du kunde svara på mina frågor lite tidigare upp i tråden.

/Anders

Det korta svaret är att i " livesamanhang " är det inte praktiskt med varken SD- kuddar under PA- högtalaren eller spikes. Inte heller någon noggrann placering av högtalarna. Ljudet blir ändå bra live, eftersom signalkällan är så pass bra- musiker som spelar direkt in i mixerbordet, ingen omvandling till cd- formatet eller förstörd mastering.

I studios sitter ofta monitorerna litet varstans på måfå, det låter sällan bra, genelecmonitorerna har en massa eq- inställningar så att de ska låta hyfsat klangligt även uppe under ett studiotak. Bra blir det aldrig.

De flesta produktioner i studios låter betydligt sämre än vid hifianläggningen hemma, där korrekt installation av högtalarna gör att det ofta låter mycket bättre hemmavid.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 22:00

+1

Kan någon sammanställa de obesvarade frågorna så vi kan återupprepa dem vid behov? 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-17 22:11

Haha Richard hur vore det om du gjorde som Griff och faktiskt ställde upp ett liknande försök och faktiskt mätte?
Man kan teoretisera fram att verkligheten skulle bete sig som man vill men det skiter verkligheten högaktningsfullt i och gör som den alltid gjort...
;)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 22:19

Richard skrev:
Griff skrev:
Richard skrev:[
---för att kunna återge " pace, rythm and dynamics" ( se artikeln på första trådsidan av Martin Collums .)

Richard, på tal om det skulle vara trevligt om du kunde svara på mina frågor lite tidigare upp i tråden.

/Anders

Det korta svaret är att i " livesamanhang " är det inte praktiskt med varken SD- kuddar under PA- högtalaren eller spikes. Inte heller någon noggrann placering av högtalarna. Ljudet blir ändå bra live, eftersom signalkällan är så pass bra- musiker som spelar direkt in i mixerbordet, ingen omvandling till cd- formatet eller förstörd mastering.

I studios sitter ofta monitorerna litet varstans på måfå, det låter sällan bra, genelecmonitorerna har en massa eq- inställningar så att de ska låta hyfsat klangligt även uppe under ett studiotak. Bra blir det aldrig.

De flesta produktioner i studios låter betydligt sämre än vid hifianläggningen hemma, där korrekt installation av högtalarna gör att det ofta låter mycket bättre hemmavid.

Tack för Ditt svar Richard, det uppskattar jag.

Jag tolkar ditt svar som att det i livesammanhang inte låter ostämt, inte heller i studion. Hur översätter Du det till din hemmasituation?

Vad lilla jag- en simpel tekniker, ett redskap i Bolsjevikernas händer- inte förstår att det är stämt i studion/livescenen men inte hemma os Dig? Genelicsetupen måste ju göra allting ostämt? Hur fixar ni det?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 22:45

Då kan jag sammanfatta Richards uppfattning enligt följande:

I hemmet måste högtalare stå på spikes för att musiken ska låta stämd
I studion behöver inte högtalare stå på spikes för att låta stämda
På scenen behöver inte högtalarna stå på spikes för att låta stämda

I hemmet måste högtalare stå med millimeterpreision för att låta stämda
I studion spelar det ingen roll hur högtalarna är uppställda för att låta stämda
På scenen spelar det ingen roll hur högtalarna är uppställda för att låta stämda

Har jag uppfattat dig rätt Richard? Jag vill veta för att lära

/Anders

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 23:01

PappaBas skrev:Haha Richard hur vore det om du gjorde som Griff och faktiskt ställde upp ett liknande försök och faktiskt mätte?
Man kan teoretisera fram att verkligheten skulle bete sig som man vill men det skiter verkligheten högaktningsfullt i och gör som den alltid gjort...
;)

I Richards fall gäller inte mätning, han lyssnar och det är inget fel i det. Mitt problem med Richard är att han inte kan förklara ostämdheten på ett nöjaktigt sätt. I min värld är ett ackord ett ackord såväl som en sinuston är en sinuston oavsett högtalarplasering. Svante förklarade det på ett bra sätt tidigare i tråden.
Jag vill bara så innerligt förstå Richard

/Anders

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-17 23:15

Så här roligt har jag inte haft sedan Eldkvarn brann! Den här tråden har allt! Precis allt! Dödshopp! Förvandlingsnummer! Skäggiga damen! Vad skall toppa detta? Deus Ex Machina?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 23:18

Griff skrev:Då kan jag sammanfatta Richards uppfattning enligt följande:

I studion spelar det ingen roll hur högtalarna är uppställda för att låta stämda
På scenen spelar det ingen roll hur högtalarna är uppställda för att låta stämda

/Anders

Nej, inte riktigt. Live låter det ofta bra pga signalkällan är bra. Likaså i studion där det ju körs med 24 bit upplösning, men ljudet i studion är ändå betydligt sämre än det skulle kunna bli pga dåligt uppställda högtalare.

...så korrekt uppställda högtalare på spikes hemma låter ofta betydligt bättre än det låter genom högtalarna i studion.

Förstår du nu ?

Detta innebär att de flesta ljudtekniker aldrig upplevt det inspelade materialets potential, då de ibland använder yamaha ns 10 liggandes på högkant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 23:21

DQ-20 skrev:Så här roligt har jag inte haft sedan Eldkvarn brann! Den här tråden har allt! Precis allt! Dödshopp! Förvandlingsnummer! Skäggiga damen! Vad skall toppa detta? Deus Ex Machina?

/DQ-20

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 23:29

Ett proffspingisbord har som bekant spikes på benen. Detta har man för att bollen ska kunna studsa så bra som möjligt. Bollen väger otroligt litet jämfört med bordet.

Vad händer om man byter ut spikesen mot fyra SD fötter istället ? Studsar bollen lika bra ?

Vad händer om man lägger en beläggning av modellera på bordet ?
Kommer fortfarande bollen studsa lika bra ?

Fundera sedan om mekanisk stabilitet är viktigt vid högtalarekonstruktioner.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 23:30

Richard skrev:Vad händer om man byter ut spikesen mot fyra SD fötter istället ? Studsar bollen lika bra ?

Ja

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-17 23:44

Richard skrev:Ett proffspingisbord har som bekant spikes på benen. Detta har man för att bollen ska kunna studsa så bra som möjligt. Bollen väger otroligt litet jämfört med bordet.

Vad händer om man byter ut spikesen mot fyra SD fötter istället ? Studsar bollen lika bra ?

:mrgreen:

Jag tänkte en stund att det nog var ett inlägg från Siegfried Duray-Bito som skulle fullkomna den här tråden. Men det här är mycket mer underhållande. OCH han talar svenska!

Keep it up!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-17 23:44

Richard skrev:Ett proffspingisbord har som bekant spikes på benen. Detta har man för att bollen ska kunna studsa så bra som möjligt. Bollen väger otroligt litet jämfört med bordet.

Trodde aldrig jag skulle få användning av mitt gamla pingisbordsinlägg igen, man upphör aldrig att förvånas! Byt ut GR mot Richard så blir inlägget lite mer "aktuellt".
LasseA skrev:Det här var en väldigt underhållande tråd, jag har inte så mycket att tillföra till diskussionen egentligen men tycker det har blivit mycket snack om pingisbord istället för högtalarfötter, så jag tänkta fortsätta på det spåret :D . Jag har inte riktigt förstått vad fotmaterialet på pingisbord har med högtalarfötter att göra men pingisbordstillverkarna verkar i alla fall inte vara helt ense med GR ang att metallfötter är det enda som gäller på bra pingosbord. (ja, såg att någon annan redan påpekat att även andra fotmaterial används på bord men en bild säger mer än 1000 ord :D )

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-17 23:45

Ja jösses alltså.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-17 23:45

Var det inte nåt om bogserbåt och finlandsfärja i början av tråden? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 23:46

Richard skrev:
Griff skrev:Då kan jag sammanfatta Richards uppfattning enligt följande:

/Anders

Nej, inte riktigt. Live låter det ofta bra pga signalkällan är bra. Likaså i studion där det ju körs med 24 bit upplösning, men ljudet i studion är ändå betydligt sämre än det skulle kunna bli pga dåligt uppställda högtalare.

...så korrekt uppställda högtalare på spikes hemma låter ofta betydligt bättre än det låter genom högtalarna i studion.

Förstår du nu ?

Detta innebär att de flesta ljudtekniker aldrig upplevt det inspelade materialets potential, då de ibland använder yamaha ns 10 liggandes på högkant.

Nä, förstår inte bättre. Menar du att stämningen blir bättre i för att källan är bra live ?
Varför är det inte viktigt att högtalare inte är millimeterinställda och inte står på spikes i studio/livemiljö?

Hemma är det ju minst sagt viktikt? Jag tror att få av de som läser detta förstår.

Kan du utveckla det så att jag verkligen förstår att det inte är viktigt med spikes och plasering i studio/livemiljö men desto viktigare hemma?
Varför är det viktigare att att dra åt ett element hemma än i studion? Jag vill veta Richard

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-03-17 23:52

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Vad händer om man byter ut spikesen mot fyra SD fötter istället ? Studsar bollen lika bra ?

Ja

:D

Jahaja, pingisbordet igen.

Studsen kan väl bli olika med olika fötter på ett pingisbord. Är golvet bordet står på inte helt styvt så kan en pingisspelare få golvet att svaja lite och det skulle få pingisbordet att röra sig olika beroende på hur det är kopplat till golvet.

Hur stor påverkan det har på studsen är ju en annan sak eller om man kan dra slutsatser om vad som är bra för högtalare utifrån pingisbord.

Ska studsen vara hög eller låg för att ljudet ska bli bättre?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-17 23:54

adzer skrev:Ja jösses alltså.

Ja, det översta med tre års garanti var i biffigaste laget.

/DQ-20

PS. Tack till LasseA för allmänbildningen.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-17 23:57

Problemet är att det slutar studsa efter tre år. Det är då man måste dra åt den genomgående gängstången från bordskivan till kryprumsgrunden.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-17 23:57

phon skrev:Var det inte nåt om bogserbåt och finlandsfärja i början av tråden? :)

Nä, var det inte Fyrtornet och Släpvagnen?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-17 23:58

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Var inte det inlägget jag refererade till utan hela grejen med pingisbord och studs av bollar som inte har något med hur en högtalare låter att göra.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-18 00:04

Det har det visst det.

Har man inte dragit åt gängstången från bordskivan till kryprumsgrunden så kommer spikesen till högtalaren att stå ojämt. Då hamnar bollen i fel hål, kön går genom membranet till bashögtalaren och katten skriker helt ostämt. Inte bra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 00:14

adzer skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Var inte det inlägget jag refererade till utan hela grejen med pingisbord och studs av bollar som inte har något med hur en högtalare låter att göra.

Jo, jag förstod det :D - jag skojade bara med dig lite. Fast du håller väl med? Vilket jävla bord han hade grävt fram, LasseA. Fast du är kanske gammalt pingis-proffs och tycker inte att det där är något särskilt. Har du svårt att sova kan du ju alltid dra upp bordet i Sketch-up komplett med ett lager modellera. Släng med Svantes speldosa och lite andra klassiker finns det ju snart ett komplett faktiskt-bibliotek med 3D-renderingar för alla eventualiteter. "Man vet aldrig vilka 3D-renderingar man behöver i en faktiskt-tråd." (Urgammalt djungelordspråk som jag nyss hittade på.)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-18 00:19

DQ-20 skrev:
adzer skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jo, jag förstod det :D - jag skojade bara med dig lite. Fast du håller väl med? Vilket jävla bord han hade grävt fram, LasseA. Fast du är kanske gammalt pingis-proffs och tycker inte att det där är något särskilt. Har du svårt att sova kan du ju alltid dra upp bordet i Sketch-up komplett med ett lager modellera. Släng med Svantes speldosa och lite andra klassiker finns det ju snart ett komplett faktiskt-bibliotek med 3D-renderingar för alla eventualiteter. "Man vet aldrig vilka 3D-renderingar man behöver i en faktiskt-tråd." (Urgammalt djungelordspråk som jag nyss hittade på.)

/DQ-20

Ahh lurigt värre.
Jo jag håller med det var stabilt byggt, men har sett sådana tidigare så var inget som jag reflekterade över på det sättet.

Haha vore kanske något :D

Bara iden att jämföra modellera på bordet med olika fötter är ju så meningslöst. Snacka om helt olika saker.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 00:21

phon skrev:Det har det visst det.

Har man inte dragit åt gängstången från bordskivan till kryprumsgrunden så kommer spikesen till högtalaren att stå ojämt. Då hamnar bollen i fel hål, kön går genom membranet till bashögtalaren och katten skriker helt ostämt. Inte bra.

På finare japanska pingisbord följer det alltid med en för ändamålet avsedd skruvdragare av inhemsk tillverkning samt en komplett sats beslag för att gjuta mothållsplintar i krypgrunden. Portlandcement av prima kvalitet anbefalles enär formgjutning då sker med bästa ackuratess.

Minsann! Jag kan skriva lika snirkligt som Ulf B. Strange! Förbanne mig om inte den kommande veckan skall bli en ända lång genre-övning. Möjligheterna är legio. Jubilate!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 00:42

På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.
Alea iacta est.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-18 01:03

@Richard

Jag tror dig varenda ord du säger när du talar om hur du upplever ljudet och de skillnader du upplever. Inget snack om saken!
Jag tror alla håller med dig, jag tror också att en hel del håller med dig om att spikes ger ett bättre ljud än något annat under lådorna.

Men när det kommer in på teori blir det galet när du hävdar dina upplevelser som teorier på ett eller annat sätt. Det är då tråden drar lite åt det hånande hållet (som jag inte tycker om). Det gör så helt enkelt för att du blandar ihop teori, fakta och upplevelser. Änn värre blir det när du, kanske omedvetet, försöker genom dina teorier blandat med andra kufars teorier, lyfta dina upplevelser till någon form av överste spikteori. Ett sådant agerande slutar bara med "koka soppa på en spik"-saga.

Jag måste säga att jag tycker du är tuff som ger dig i kast med detta, du viker inte ner dig och du håller fanan högt. Tyvärr blir det också ditt "fall" som här och nu kan översättas till "genomskådad".

Backa tillbaka några steg och ägna dig åt att posta hur du tycker ljudet förändras med och utan spikar och hur stor förändringen är. Testa gärna lite andra fötter eller vad du vill. Jag tror de flesta skulle läsa med stort intresse. Lägg gärna in lite bilder också, det charmar vem som helst. Men gör inte om dina upplevelser till teori eftersom upplevelser är alltid bara upplevelser men under lyssnadet är det viktigare än någon teori eller fakta i hela universum.
Så blir du en vinnare! Det andra har du redan!

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-18 01:10

mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.

Intressant!
Bilder!! Jag plockar fram popcornen nu.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 01:16

Nu ska vi se. Nu ska jag spekulera lite. När bollen träffar bordet påverkas bordsytan så att det breder ut sig en böjvåg i den. Böjvågor är lite luriga, utbredningshastugheten är proportionell mot sqrt(f). Höga frekvenser kommer fram till platsen där skivan är stödd rätt fort. För enkelhets skull kan vi försumma den tiden. Vi vet ju inte heller var på skivan vi träffar relativt stödet så, ok jag bjuder på den tiden. Så tar sig vågen ner genom benet, och eftersom de nog är av aluminium så är utbredningshastigheten ungefär 5 km/s. Säg att benen är 1 m höga, då tar det 0,4 ms för vågen att åka fram och tillbaka i benet.

Jag googlar lite och får fram att en pingisboll åker med kanske 30-100 km/h, säg 36 km/h, eller 10 m/s. Om bollen träffar i 10 graders vinkel så blir vertikala hastigheten 2 m/s. Om bollen trycks ihop 1 mm så varar kontakten i 1 ms.

Ok här finns det utrymme för att vågen skulle komma tillbaka innan bollen lämnar bordet. Om man ändå funderar på tiden för böjvågen i skivan då. Utbredningshastigheten för en böjvåg i en skiva är (E/rho0*h^2/(12*(1-sigma))^1/4 * sqrt(w)
För spånskiva gäller ungefär
E=3*10^9 Pa
rho0=700 kg/m3
h=0,02 m
sigma=0,4

Om nu kontakten mellan boll och bort varar i 1 ms så borde energin över 10 kHz vara försumbar, så om vi räknar på 10 kHz får vi en utbredningshastighet på

(3e9/700*0,02^2/(12*(1-0,4)))^0,25 * sqrt(2*pi*1e4)=984 m/s.

Om man träffar mitt på bordet är det kanske 0,5 m till stödpunkten och då kommer det att ta åtminstone 1 ms för energin att nå stödpunkten. Sedan ska den ner i benen och tillbaka vilket tar 0,4 ms till. 1,4 ms totalt alltså. Vid 1000 Hz blir motsvarande siffra 4 ms.

Nja, njä, jag tror inte att påverkan blir så stor. Framförallt beror det på att reflexen från benen är mångdubbelt svagare än reflexerna från bordets kanter.

Ja, jag skulle tro det. Annars skulle det ställas krav på golvet också, och mig veterligen sviktar det en hel del i sportanläggningar.

Richard skrev:

Nej knappast. Då skulle stöten inte vara elastisk längre.

Richard skrev:

Been there, done that.

...men den viktigaste frågan kommer här:

Det är bra om en pingisboll studsar bra. Den ska inte förlora energi i studsen. Det gör den heller inte om man inte belägger ytan med tex modellera. Dämpning vid bordets fötter spelar knappast någon roll.

Men hur 17 är det överförbart till högtalare? Vad är det som studsar där? Möjligen är det vibrationsenergi som studsar tillbaka in i lådstrukturen och exciterar lådresonanser. Är de dem du menar?

Eller är det bara så att du har fått för dig att spikfötter är bra på pingisbord och då måste de vara bra överallt?

Eller är det bara så att du tyckte det lät bra med spikfötter när du lyssnade och nu försöker du hitta förklaringar till varför i stället för att bara vara nöjd med att du gillar resonant återgivning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-18 01:17

Ameh för helvete.

Är vi tillbaka på PINGISBORDET!??!!!?!???? 8O

Jag tror jag dör
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi