Richard skrev:Ett proffspingisbord har som bekant spikes på benen. Detta har man för att bollen ska kunna studsa så bra som möjligt. Bollen väger otroligt litet jämfört med bordet.
Nu ska vi se. Nu ska jag spekulera lite. När bollen träffar bordet påverkas bordsytan så att det breder ut sig en böjvåg i den. Böjvågor är lite luriga, utbredningshastugheten är proportionell mot sqrt(f). Höga frekvenser kommer fram till platsen där skivan är stödd rätt fort. För enkelhets skull kan vi försumma den tiden. Vi vet ju inte heller var på skivan vi träffar relativt stödet så, ok jag bjuder på den tiden. Så tar sig vågen ner genom benet, och eftersom de nog är av aluminium så är utbredningshastigheten ungefär 5 km/s. Säg att benen är 1 m höga, då tar det 0,4 ms för vågen att åka fram och tillbaka i benet.
Jag googlar lite och får fram att en pingisboll åker med kanske 30-100 km/h, säg 36 km/h, eller 10 m/s. Om bollen träffar i 10 graders vinkel så blir vertikala hastigheten 2 m/s. Om bollen trycks ihop 1 mm så varar kontakten i 1 ms.
Ok här finns det utrymme för att vågen skulle komma tillbaka innan bollen lämnar bordet. Om man ändå funderar på tiden för böjvågen i skivan då. Utbredningshastigheten för en böjvåg i en skiva är (E/rho0*h^2/(12*(1-sigma))^1/4 * sqrt(w)
För spånskiva gäller ungefär
E=3*10^9 Pa
rho0=700 kg/m3
h=0,02 m
sigma=0,4
Om nu kontakten mellan boll och bort varar i 1 ms så borde energin över 10 kHz vara försumbar, så om vi räknar på 10 kHz får vi en utbredningshastighet på
(3e9/700*0,02^2/(12*(1-0,4)))^0,25 * sqrt(2*pi*1e4)=984 m/s.
Om man träffar mitt på bordet är det kanske 0,5 m till stödpunkten och då kommer det att ta åtminstone 1 ms för energin att nå stödpunkten. Sedan ska den ner i benen och tillbaka vilket tar 0,4 ms till. 1,4 ms totalt alltså. Vid 1000 Hz blir motsvarande siffra 4 ms.
Nja, njä, jag tror inte att påverkan blir så stor. Framförallt beror det på att reflexen från benen är mångdubbelt svagare än reflexerna från bordets kanter.
Richard skrev:Vad händer om man byter ut spikesen mot fyra SD fötter istället ? Studsar bollen lika bra ?
Ja, jag skulle tro det. Annars skulle det ställas krav på golvet också, och mig veterligen sviktar det en hel del i sportanläggningar.
Richard skrev:
Vad händer om man lägger en beläggning av modellera på bordet ?
Kommer fortfarande bollen studsa lika bra ?
Nej knappast. Då skulle stöten inte vara elastisk längre.
Richard skrev:
Fundera sedan om mekanisk stabilitet är viktigt vid högtalarekonstruktioner.
Been there, done that.
...men den viktigaste frågan kommer här:
Det är bra om en pingisboll studsar bra. Den ska inte förlora energi i studsen. Det gör den heller inte om man inte belägger ytan med tex modellera. Dämpning vid bordets fötter spelar knappast någon roll.
Men hur 17 är det överförbart till högtalare? Vad är det som studsar där? Möjligen är det vibrationsenergi som studsar tillbaka in i lådstrukturen och exciterar lådresonanser. Är de dem du menar?
Eller är det bara så att du har fått för dig att spikfötter är bra på pingisbord och då måste de vara bra överallt?
Eller är det bara så att du tyckte det lät bra med spikfötter när du lyssnade och nu försöker du hitta förklaringar till varför i stället för att bara vara nöjd med att du gillar resonant återgivning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.