Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 11:30

Richard skrev:
bassman skrev:
mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.

Jag tror att samtliga lyssnare är rätt slut i kolan efter denna shootout och därför lite fåordiga :)

Jävligt kul att få tillbringa en hel kväll med engagerade musikälskare! Drömde om att Richard skulle slutit upp men tyvärr så fick vi klara oss utan honom..

Medverkande, värd bassman, järnet, Ivor Isobarik, och tillresta från Umeå (endast 19 mil enkel väg) mx, eriken..

Förutsättningar. Ino-rum mjukmatta på betongsula, Linn Keilidh i fullrange ståendes på betongsten direkt på mjukmatta för att få så styvt underlag som möjligt för broddarna att stå på. SD-kuddar montage (mx bilder kommer att visa hur detta monterades).

Inga jättestora men dock hörbara skillnader kunde dekteras! Kan säkert bero på underlaget men vinnare är i en jämn kamp.... SD-FOTEN!

Richard skulle säkert fått lite att fundera på ifall han medverkat.. (nämner dig eftersom du väckte björnen som sov ;-) )

Spikar funkar säkert i ditt rum betvivlar inte vad du hör, men här uppe i
mitt rum gör dom inte mycket nytta, det kunde en välstämd lyssningpanel
fastslå! Sorry Richard..

Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage :D

God Natt å låt det välstämda ljudet vara med er, kalla det perfect pitch eller vad ni vill bara det låter bra för just er 8)

Intressant test !

En eloge och hommage speciellt till eriken och mx som tog sig omaket att åka 38 mil för att lyssna ...... Riktiga entusiaster !

Några frågor bara:

Ok, hur hade ni ställt in högtalarna från början ?
Användes tunemethod vid uppställningen- eller var högtalarna bara slentrianmässigt uppställda, 23 grader ?

Jag kommer inte att fråga om ni lyssnade efter melodierna istället för " ljudet " för då kommer ni att gå i taket. Så jag frågar inte efter det, utan förutsätter det.

Vilken signalkälla användes ?

Eftersom ni var eniga ( det blir kul att höra de andras beskrivningar av ljudet ) så innebär det ju att det subjektivt lät bäst med SD- fötter i bassmans rum, därtill dessutom på ett par linnhögtalare. Jag betvivlarminte detta utan det är så. :)

Detta torde i sin tur innebära att i ett akustikreglerat rum som bassmans, så blir " den rapporterade extra basvolymen som uppfattas som otydlig i ett vanligt vardagsrum " med SD- kuddar ( se Harryups erfarenheter )
tvärtom en förbättring mot återgivningen på spikes.

Läs gärna ovanstående mening en gång till. :)

Eftersom jag, meanmachine och harryup lyssnat i vanliga vardagsrum och samtliga föredrar spikes så är vår upplevelse ivartfall inte fel i våra rum.

Hade vi haft akustikreglerade rum hade resultatet troligen blivit de ni upplevde i Piteå- att SD- kuddar låter bättre än spikes !

Detta innebär i sin tur ( läs gärna detta en gång till ) att
SD - kuddar låter bättre än spikes vid optimala, akustikreglerade rum !

Jag tror inte att 5 personer hade åkt 38 mil för att undersöka både SD- kuddar och spikes om jag inte lyft denna tråd. Jag har blivit kallad både det ena och det andra för att jag gjort det, men det bjuder jag på.

Hade diskussionen inte haft de retoriska motpolerna som det nu blev- hade det aldrig blivit grundligt utrett !

Tack för att detta blev undersökt med lyssning, - jag ser fram emot övriga lyssnares lyssningsintryck från Piteå !

Vi lyssnade på flera olika sätt och lyssnade efter olika saker. Bland annat
lyssnade på på Crossroads med Tracy Chapman enligt instruktioner. bassman
instruerade även lite om toner på en bas. Vi lyssnade även bara fritt på olika
låtar utan något speciellt att lyssna efter, bland annat Bruce Springsteen -
Old Dan Tucker.

Det skiljer inte mycket mellan spikes och SD. Vi prövade även "en mjuk matta"
under för att jämföra skillnad mot SD, och "en mjuk matta" vara precis som
spikes. Det var först vid byte till SD som det blev någon skillnad.

Den största skillnaden mellan spikes och SD var att med spikes blev basen
annorlunda. Den blev väldigt ensidig och blev även lite mer framtonig (mer
"in your face"), men samtidigt blev den som sagt entonig. Det var svårt att
urskilja anslag och nyansen i basen. Detta oavsett om det var golvpukor eller
stränginstrument.

Enligt mig lät SD betydligt mer korrekt. Vi lyssnade även på lite ståbasmusik
som bassman rotade fram från gömmorna.

Baserat på detta test, och alla andra jag deltagit på, så föredrar jag SD under
ett par högtalare framför spikes. Den gång jag föredragit spikes var till DALI
Mentor 6 på ett ekgolv MEN där hade högtalaren sådana brister att spiksen
maskerade lite av felen snarare än återgav ljudet korrekt.

Ska ordna lite bilder senare. Om jag orkar. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 11:30

Harryup skrev:Vilken goja, om Richard har heder så påverkas väl den inte i någon riktning av om han har fel eller inte? Den påverkas väl av om Richard medvetet ljuger vilket jag aldrig har upplevt?

Ja, nu är det ju varken jag eller Svante som säger att Richard ljugit -det är ju han själv.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-18 11:40

Richard skrev:
bassman skrev:
mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.

Jag tror att samtliga lyssnare är rätt slut i kolan efter denna shootout och därför lite fåordiga :)

Jävligt kul att få tillbringa en hel kväll med engagerade musikälskare! Drömde om att Richard skulle slutit upp men tyvärr så fick vi klara oss utan honom..

Medverkande, värd bassman, järnet, Ivor Isobarik, och tillresta från Umeå (endast 19 mil enkel väg) mx, eriken..

Förutsättningar. Ino-rum mjukmatta på betongsula, Linn Keilidh i fullrange ståendes på betongsten direkt på mjukmatta för att få så styvt underlag som möjligt för broddarna att stå på. SD-kuddar montage (mx bilder kommer att visa hur detta monterades).

Inga jättestora men dock hörbara skillnader kunde dekteras! Kan säkert bero på underlaget men vinnare är i en jämn kamp.... SD-FOTEN!

Richard skulle säkert fått lite att fundera på ifall han medverkat.. (nämner dig eftersom du väckte björnen som sov ;-) )

Spikar funkar säkert i ditt rum betvivlar inte vad du hör, men här uppe i
mitt rum gör dom inte mycket nytta, det kunde en välstämd lyssningpanel
fastslå! Sorry Richard..

Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage :D

God Natt å låt det välstämda ljudet vara med er, kalla det perfect pitch eller vad ni vill bara det låter bra för just er 8)

Intressant test !

En eloge och hommage speciellt till eriken och mx som tog sig omaket att åka 38 mil för att lyssna ...... Riktiga entusiaster !

Några frågor bara:

Användes tunemethod vid uppställningen- eller var högtalarna bara slentrianmässigt uppställda, 23 grader ?

Jag kommer inte att fråga om ni lyssnade efter melodierna istället för " ljudet " för då kommer ni att gå i taket. Så jag frågar inte efter det, utan förutsätter det.

Eftersom ni var eniga ( det blir kul att höra de andras beskrivningar av ljudet ) så innebär det ju att det subjektivt lät bäst med SD- fötter i bassmans rum, därtill dessutom på ett par linnhögtalare. Jag betvivlarminte detta utan det är så. :)

Detta torde i sin tur innebära att i ett akustikreglerat rum som bassmans, så blir " den rapporterade extra basvolymen som uppfattas som otydlig i ett vanligt vardagsrum " med SD- kuddar ( se Harryups erfarenheter )

Eftersom jag, meanmachine och harryup lyssnat i vanliga vardagsrum och samtliga föredrar spikes så är vår upplevelse ivartfall inte fel i våra rum.

Hade vi haft akustikreglerade rum hade resultatet troligen blivit de ni upplevde i Piteå- att SD- kuddar låter bättre än spikes !

Jag tror inte att 5 personer hade åkt 38 mil för att undersöka både SD- kuddar och spikes om jag inte lyft denna tråd. Jag har blivit kallad både det ena och det andra för att jag gjort det, men det bjuder jag på.

Hade diskussionen inte haft de retoriska motpolerna som det nu blev- hade det aldrig blivit grundligt utrett !

Tack för att detta blev undersökt med lyssning, - jag ser fram emot övriga lyssnares lyssningsintryck från Piteå !

Intressant test !

Visst är det skitfränt att ta sig tid att åka bil så långt för att ha lite skoj, och kul att träffa mx och eriken!

Några frågor bara:

Tror du att jag bara slänger upp saker utan att lyssna :roll: Thunemethod vet jag inget om men jag vet hur jag vill det skall låta :wink:

Under testet streamades det via Jriver mediaspelare i min dator med flac filer optiskt direkt in i Denon. Linnburkarna spelades med ett Nad 218 steg.

Jag skall i ärlighetens namn var det inte så jävla stor skillnad, (läs gärna dessa ord tre gånger Richard) :wink:

Du kan inte dra generella slutsatser av hur det är i mitt rum och skapa norm av det! Varje uppställning och rum dras med sina speciella egenheter. (läs detta också tre gånger)

Era upplevelser tvivlar jag inte på, bara så du vet! Du gör det jävligt enkelt Richard när du påstår att allt handlar om akustikreglerade rum och skapar dig en referens att "så är det" som gäller under alla omständigheter!

Ta in att jag har inget trägolv som kan överföra vibrationer, det tror faktiskt jag är det största grejen som kan göra att spikarna får fördel eller att man märker en subjektivt stor ljudmässig skillnad..

Jo du har fått tuffa kommentarer men som dom i UK brukar säga. if you can't stand the heat dont get into the kitchen.. Eller typ liknande.

Du vill gärna skriva på näsan att "så här är det, punkt" Då kan man räkna med att få en å annan vinge! Verkligheten är inte så enkel, det kan vår afton intyga :wink:

Musik är underbart att lyssna på, så därför fortsätt med det och njut av välljudet. Det gör iaf jag :) 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 11:42

Vilken nice signature du skaffat dig bassman. :D
Alea iacta est.

LasseA

Re: Var tog Göran Rudling vägen?

Inläggav LasseA » 2012-03-18 11:44

Harryup skrev:
eljulio skrev:Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Mycket trist inlägg. Richard är verkligen inget troll. Inte Göran Rudling heller för den delen. Däremot behöver man inte hålla med eller köpa hans förklaringar men det är en helt annan sak.

mvh/Harryup
Richard är nog inget "troll" egentligen men han beter sig väldigt troll-likt i den här tråden, exempelvis:

Anklaga hela forumet för att vara korrupt.
Richard skrev:Tack för stödet, speciellt då ämnet handlar om sådant som ( för vissa) inte ens får diskuteras här på faktiskt.*

*Det finns väldigt många ekonomiska intressen i omlopp här, inte bara i SD- fotstillverkning utan även i högtalarbyggeri.

Någon absolut sanning om något alls är nog svårt att få fram på detta forum.

Återupprepande av samma felaktiga förklaringsmodell efter att den förklarats felaktig en mängd gånger i tråden.
Richard skrev:Spikes låter högtalaren stå still vid många frekvenser ( utom de högsta ) .

Med mjuka fötter är högtalaren rörlig vid alla frekvenser.

Med spikes åstadkommes " mekanisk jordning" ( Atkinson ) som förbättrar massaförhållandet högtalaremembran/ lådans vikt.

Med mjuka fötter sker ingen sådan förbättring pga att högtalaren är frikopplad från underlaget.

Anklaga andra för att vara kappvändare när den enda kappvändaren egentligen är Richard. Anklaga andra för att predika inlärda ståndpunkter som ett mantra när det egentligen bara är Richard själv som sysslar med detta.
Richard skrev:Dags att avsluta tråden för min del.

Det har varit ett spännande experiment, eftersom det tog hela 2,5 dagar innan någon ( LasseA ) ens läste HELA artikeln av John Atkinsson.

Helt plötsligt är alla vän med John, efter att ha spytt galla i nästan tre dagar. Han gillar ju blutac.

Detta är sannerligen ett lustigt forum.

Folk orkar inte ens läsa igenom en artikel, utan fortsätter predika sina inlärda ståndpunkter som ett mantra.

:!:

Ägnar sig åt historerevisionism, tar bort gamla inlägg där han uttrycker diametralt motsatt åtsikt jämfört med idag.

Och en del andra argumentations-"varianter" såsom att påstå att motdebattörerna förespråkar högtalarlådor gjorda i modellera eller pingisbord med yta av modellera bara för att Svante har uttryckt att dämplimmade lådor kan vara bra.

Richard skrev:
Svante skrev:
phloam skrev:När man stagar upp inuti högtalarlådor kanske man skulle sätta SD-kuddar mellan stag och lådvägg? :)

Den tanken har slagit mig, och den slutade med att om man vill dämpa lådresonanser så ska man i stället dämplimma.

Typ.

Det finns utrett i en gammal tråd med Isidor.

Detdär är nog ingen bra ide alls. :?

Som att göra en högtalarlåda av modellera. Låter illa.
Stabilt, lätt och styvt ska det vara- inget dämplim heller. Då låter det ostämt. :?

Newtons lag gäller även högtalarekonstruktioner.

Richard skrev:En högtalarelåda av modellera är lika dumt som att sätta högtalaren på mjuka, svajande fötter, och det låter lika illa om jag får gissa.

Kanske rentav högtalarelådan av modellera låter sämre . :?

Resultatet borde bli åt liknande håll som med mjukfötter- baselementet får inget stabilt lådfundament att ta spärn emot och därför låter hela grundtonsområdet dynamikfattigt illa.

Richard skrev:Herregud, här finns det ju folk som på fullt allvar påstår att högtalarelådor av modellera eller löst åtdragna element i en högtalare låter bra ?

Det är ju vansinne. :?

Richard skrev:Det som är ganska kul är att det finns folk på detta forum som påstår att modellera nog skulle kunna vara en ganska bra ide'

Etcetera etcetera, för många exempel för att ta upp alla i tråden. Richard själv verkar också antyda att han trollat (möjligen bara om pingisborden?).

Harryup skrev:Man skall inte säga en massa saker för att komma undan med hedern i behåll, man skall hålla sig till sanningen som man upplever den i det ögonblicket. Sen kan det ju gå upp för en att man har fel men det är ju en annan sak. Jag ser inte att man behåller någon heder för att man slingrar sig ur något. Är det förvirrat låt det vara förvirrat, hellre än ljuga ihop något på slutet.

mvh/Harryup
Instämmer med dig i dina tankar om hur man borde göra. Alla lever dock inte efter denna devis. Har du aldrig stött på någon som i en diskussion upptäckt att de haft fullständigt fel och backat ur med "jag skojade bara"? Det är ett inte helt ovanligt beteende. Richards benägenhet att revidera historien talar för att han tycker att det är obekvämt att det är uppenbart att han bytt till diametralt motsatt ståndpunkt i diskussionen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-03-18 11:55

Harryup skrev:Men hur mycket har vi "lärt" oss i tråden. Jo, att fötter låter olika ihop med olika underlag och det är inte självklart vilket man föredrar i en setup, även om man har som mål att sträva efter naturlig återgivning.

mvh/Harryup

Det är som med allt annat. Det finns inga absoluta sanningar vad som är "bäst" utan man får testa själv vad som passar ens egna högtalare och, i det här fallet, golv......även om man har som mål att sträva efter naturlig återgivning :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 11:56

eljulio skrev:Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Hmm, Du använder ordet "Han". Den som åstadkommit tråden heter Göran Rudling. Syftar du på honom? Man skulle kunna tänka sig att du syftar på Richard, men det är inte Richard som åstadkommit denna tråd.

Flera har ju läst det så. Nu blir debatten om Richard är ett troll eller inte.

För att få klarhet så undrar jag, vem av dessa syftar du på?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 11:57

Panelguy skrev:
Harryup skrev:Men hur mycket har vi "lärt" oss i tråden. Jo, att fötter låter olika ihop med olika underlag och det är inte självklart vilket man föredrar i en setup, även om man har som mål att sträva efter naturlig återgivning.

mvh/Harryup

Det är som med allt annat. Det finns inga absoluta sanningar vad som är "bäst" utan man får testa själv vad som passar ens egna högtalare och, i det här fallet, golv......även om man har som mål att sträva efter naturlig återgivning :wink:

De flesta är väl med på att spikes och SD låter olika, och främst att spikes då
golven varierar. Det jag vänder mig mot är att "spikes alltid är bättre för att
man hör att instrumenten är stämda"-logiken.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 11:57

petersteindl skrev:

Hmm, Du använder ordet "Han". Den som åstadkommit tråden heter Göran Rudling. Syftar du på honom? Man skulle kunna tänka sig att du syftar på Richard, men det är inte Richard som åstadkommit denna tråd.

MvH
Peter

Hehe, fast det var Richard som drog igång den igen. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-03-18 11:58

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag syftar på Göran Rudling som initiativtagare till tråden för att sedan överge den till förmån för vicetrollet Richard. Men att dra igång en infekterad debatt och sedan lämna den är att trolla för mig.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-18 11:58

Richard skrev:
Richard skrev:
eriken skrev:Richard: Här hemma låter det nog allt annat än "korrekt" om man ser till begreppet återgivning men jag är ändå väldans nöjd och vänder bara skivor utan att reflektera över ljudet numera.

Det viktiga är att min stereo får musiken att stå i fokus, sen om det låter si eller så bryr mig mig inte om. Jag kan lyssna via olika ljudande stereos och ändå kunna ta till mig musiken fullt ut. Något har dem nog gemensamt fast det är inte tonalitet eller transparens..

Vissa kanske kallar det musikalitet eller att det låter stämt eller kanske något annat, själv vet jag inte vad jag ska kalla det utan jag lägger nog bara på en ny skiva och spelar vidare istället :)

Jag menar inte att du ska vara mindre nöjd med återgivningen pga mina inlägg, tvärtom. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Du kan se mina inlägg endast som motpoler till andra inlägg...

Du har uppnått tillräckligt bra ljud, dvs musikintresset tar över " hifi- intresset" vid en viss nivå. Då är man oftast nöjd.

Jag har hört tre högtalare som låtit väldigt bra med sd- kuddar, dina pi60 är en av dem.

Läs detta inlägg ett par, tre gånger Svante och Hevi mfl.....

Det skrevs på sidan 132 och är en ledtråd till eriken ( som jag varit hemma och lyssnat på musik hos ) att INTE ta mina inlägg på allvar.

Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *

* kolla gärna den engelska översättningen.

Richard, även om man kan ha blandade känslor inför trollandet som sådant, så känner jag i alla fall bara en lättnad nu när det uppdagas. Faktiskt tacksamhet. Det gör världen blir mer begriplig och du blir mänsklig i mina ögon. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 11:59

eljulio skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag syftar på Göran Rudling som initiativtagare till tråden för att sedan överge den till förmån för vicetrollet Richard. Men att dra igång en infekterad debatt och sedan lämna den är att trolla för mig.

Haha, någon vann. Vissa körde 20+ mil (inte fan är det 19 grabbar!) enkel
väg för att undersöka fenomenet dränkt i piprök och whisky. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 12:13

Richard skrev:Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *

Vilken efterhandskonstruktion :lol: . Det är ju bara att spola tillbaks lite i tiden bland Richards inlägg för att man ska förstå att Richard menade allvar med sina inlägg.

...eller började du planera för detta redan i januari, då eller, med tanke på t ex den här tråden där du likt den här tråden redan bestämt dig för att något marknadsförigsmumbojumbo du läst är sanningen, t ex att elementen måste sitta fast i baksidan av högtalaren och inte i frontbaffeln, att det skall vara gjutna elementkorgar för att det skall kunna låta bra osv.

I rest my case 8)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-03-18 12:19

mx skrev:
Panelguy skrev:

mvh/Harryup

Har inte orkat plöja igenom ens en bråkdel av tråden, skulle alltså instrumenten låta ostämt med SD-fötter? :lol:
Minns att jag besökte Rudling på Karlavägen när han nyligen gått över till Linn och diisade all annan "high-end" han tidigare sålt. Tympani, Dahlquist, m.fl lät nu skräp enbart pga att de inte stod tillräckligt stadigt på spikes :? , tragiskt :(

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 12:20

Panelguy skrev:
mx skrev:
Panelguy skrev:

mvh/Harryup

Har inte orkat plöja igenom ens en bråkdel av tråden, skulle alltså instrumenten låta ostämt med SD-fötter? :lol:
Minns att jag besökte Rudling på Karlavägen när han nyligen gått över till Linn och diisade all annan "high-end" han tidigare sålt. Tympani, Dahlquist, m.fl lät nu skräp enbart pga att de inte stod tillräckligt stadigt på spikes :? , tragiskt :(

Ja, det är det vi diskuterar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 12:27

eljulio skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jättebra svar.

Jag tror nämligen inte Göran Rudling trollade då han startade tråden. Det var hans uppriktiga synpunkter och övertygelse som han kämpade för och det är något som jag ser som bra. Däremot, som du säger, att lämna debatten som han själv startat kan få det att verka som trollande. Göran Rudling är en mycket kontroversiell person. Det betyder att det blir kontroverser i hans fotspår. Det finns många kontroversiella personligheter, inte minst på detta forum. Debatter brukar då bli starkt polariserade och med mycken prestige.

Jag ser inte Richard som ett troll. Däremot har han använt sig av en teknik som kallas flaming. Jag ser inte heller Richard som kontroversiell, men andra kanske gör det, men han har lyckats få till det så att han behandlas som en kontroversiell peron. Richard är dock mästare på att ta spjärn mot andra kontroversiella personligheter genom att upprepa deras retorik. Richard är som han är. Man får acceptera det. Det är bara att gilla läget. Man kan ju ha lite distans till situationer. Då brukar det gå bättre.

Wiki skrev:Flaming, also known as bashing, is hostile and insulting interaction between Internet users. Flaming usually occurs in the social context of an Internet forum, Internet Relay Chat (IRC), Usenet, by e-mail, game servers such as Xbox Live or Playstation Network, and on video-sharing websites. It is frequently the result of the discussion of heated real-world issues such as politics, religion, and philosophy, or of issues that polarise subpopulations, but can also be provoked by seemingly trivial differences.

Deliberate flaming, as opposed to flaming as a result of emotional discussions, is carried out by individuals known as flamers, who are specifically motivated to incite flaming. These users specialize in flaming and target specific aspects of a controversial conversation, and are usually more subtle than their counterparts. Their counterparts are known as trolls who are less "professional" and write obvious and blunt remarks to incite a flame war, as opposed to the more subtle, yet precise flamers. Some websites even cater for flamers and trolls, by allowing them a free environment, such as Flame-Wars forum.

Jag tycker Wiki har en alldeles utmärkt analys av relationen mellan flaming och troll.

Det behöver inte betyda att Richard är en flamer, men det finns ovanligt många inlägg genom åren från Richard som haft karaktären av flaming. Det behöver inte vara avsiktligt men kan vara det. I detta fall i denna tråd är det avsiktligt under förutsättning att den senaste utsagan från Richard är sann.

Man får se upp så att de inlägg man gör inte blir trollinlägg mot flamern.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 12:28

Wikipedia är bra på det mesta. Undrar om det förekommer mycket troll där? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-03-18 12:29

mx skrev:
Panelguy skrev:
mx skrev:
Panelguy skrev:

mvh/Harryup

Minns att jag besökte Rudling på Karlavägen när han nyligen gått över till Linn och dissade all annan "high-end" han tidigare sålt. Tympani, Dahlquist, m.fl lät nu skräp enbart pga att de inte stod tillräckligt stadigt på spikes :? , tragiskt :(

Ja, det är det vi diskuterar.

Jaha, då lyssnar väl även jag på ostämda instrument då jag inte har spikes under mina MG3.7 :) . Undrar hur Solti och vår egen Birgit Nilsson kunde stå ut med sina Quad.....de kanske var tondöva :wink:
Senast redigerad av Panelguy 2012-03-18 12:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 12:32

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:Så här roligt har jag inte haft sedan Eldkvarn brann! Den här tråden har allt! Precis allt! Dödshopp! Förvandlingsnummer! Skäggiga damen! Vad skall toppa detta? Deus Ex Machina?

/DQ-20

Bild

@ DQ-20: Har du fått din Deus Ex Machina ännu? 8) :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 12:32

Panelguy skrev:Har inte orkat plöja igenom ens en bråkdel av tråden, skulle alltså instrumenten låta ostämt med SD-fötter? :lol:

Ja, och nu försöker Richard, som drog igång liket igen att han "bara skämtade", för att släta över att han svalt Rudlings "alternativa verklighet" med hull och hår. Hade varit lite mer klädsamt om han vågat stå för att han kanske tryckte på avtryckaren till kanonen lite väl tidigt istället för att komma med dåliga efterhandskonstruktioner. :roll:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-03-18 12:34

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jättebra svar.

Jag tror nämligen inte Göran Rudling trollade då han startade tråden. Det var hans uppriktiga synpunkter och övertygelse som han kämpade för och det är något som jag ser som bra. Däremot, som du säger, att lämna debatten som han själv startat kan få det att verka som trollande. Göran Rudling är en mycket kontroversiell person. Det betyder att det blir kontroverser i hans fotspår. Det finns många kontroversiella personligheter, inte minst på detta forum. Debatter brukar då bli starkt polariserade och med mycken prestige.

Jag ser inte Richard som ett troll. Däremot har han använt sig av en teknik som kallas flaming. Jag ser inte heller Richard som kontroversiell, men andra kanske gör det, men han har lyckats få till det så att han behandlas som en kontroversiell peron. Richard är dock mästare på att ta spjärn mot andra kontroversiella personligheter genom att upprepa deras retorik. Richard är som han är. Man får acceptera det. Det är bara att gilla läget. Man kan ju ha lite distans till situationer. Då brukar det gå bättre.

Wiki skrev:Flaming, also known as bashing, is hostile and insulting interaction between Internet users. Flaming usually occurs in the social context of an Internet forum, Internet Relay Chat (IRC), Usenet, by e-mail, game servers such as Xbox Live or Playstation Network, and on video-sharing websites. It is frequently the result of the discussion of heated real-world issues such as politics, religion, and philosophy, or of issues that polarise subpopulations, but can also be provoked by seemingly trivial differences.

Deliberate flaming, as opposed to flaming as a result of emotional discussions, is carried out by individuals known as flamers, who are specifically motivated to incite flaming. These users specialize in flaming and target specific aspects of a controversial conversation, and are usually more subtle than their counterparts. Their counterparts are known as trolls who are less "professional" and write obvious and blunt remarks to incite a flame war, as opposed to the more subtle, yet precise flamers. Some websites even cater for flamers and trolls, by allowing them a free environment, such as Flame-Wars forum.

Jag tycker Wiki har en alldeles utmärkt analys av relationen mellan flaming och troll.

Det behöver inte betyda att Richard är en flamer, men det finns ovanligt många inlägg genom åren från Richard som haft karaktären av flaming. Det behöver inte vara avsiktligt men kan vara det. I detta fall i denna tråd är det avsiktligt under förutsättning att den senaste utsagan från Richard är sann.

Man får se upp så att de inlägg man gör inte blir trollinlägg mot flamern.

MvH
Peter

Tack! Det var ett bra förtydligande. Wikipedia är ofta ett bra redskap för information.

Mvh

el julio :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 12:37

petersteindl skrev:
petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:Så här roligt har jag inte haft sedan Eldkvarn brann! Den här tråden har allt! Precis allt! Dödshopp! Förvandlingsnummer! Skäggiga damen! Vad skall toppa detta? Deus Ex Machina?

/DQ-20

Bild

@ DQ-20: Har du fått din Deus Ex Machina ännu? 8) :)

MvH
Peter

Nej, jag väntar fortfarande på att GUD skall komma med ett av sina sällsynta inlägg här på faktiskt.

/Deity-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
eljulio

De snackas ibland om att musiken är viktigast

Inläggav eljulio » 2012-03-18 12:46

Så ta nu ett djupt andetag alla antagonister. Jag tror efter att ha jämfört att skillnaderna men att de finns där. Men anledningen till att vi lägger ner vår själ på god återgivning är väl att njuta av magiska ögonblick från vår närhistoria?

Här ett bra exempel, finns även på Spotify.

http://www.youtube.com/watch?v=3lDIkABgHqE

Lyssna och njut!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 12:47

hevi skrev:
Panelguy skrev:Har inte orkat plöja igenom ens en bråkdel av tråden, skulle alltså instrumenten låta ostämt med SD-fötter? :lol:

Ja, och nu försöker Richard, som drog igång liket igen att han "bara skämtade", för att släta över att han svalt Rudlings "alternativa verklighet" med hull och hår. Hade varit lite mer klädsamt om han vågat stå för att han kanske tryckte på avtryckaren till kanonen lite väl tidigt istället för att komma med dåliga efterhandskonstruktioner. :roll:

Hevi, nu spekulerar du angående Richard. Du kan ha fel. Även om det skulle vara så som du säger så är det ändå spekulationer.

Min hypotes är att Richard gärna vill vara lite i hetluften som de stora grabbarna. Det lyckas Richard rätt bra med. På så sätt kan man säga att ändamålet helgar medlen och Richard har funnit detta medel.

Han lyckas ju hålla igång hela forumet. Ganska skickligt gjort tycker jag :lol: 8) Det blir lite grann av ett Tivoli :P Det är kul att åka karusell och dra en lott på ett och annat Wheel of Chance.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-18 12:50

Hehe! Det kunde väl inte ha sagts bättre. Jag tycker det är en ganska underhållande tråd. Wheel of fortune? :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 12:51

petersteindl skrev:Man får se upp så att de inlägg man gör inte blir trollinlägg mot flamern.

Jag har redan antytt detta i ett tidigare meddelande, nämligen att jag anser att man inte får stirra sig blind på vissa kategorier bara för att de ligger nära till hands, utan man bör se saken i ett bredare perspektiv. Visst kan det vara svårt att göra en avvägning mellan s.k. "troll" och "flamers", men de flesta som normalt placeras i dessa båda v.m.k "klassiska" kategorier tillhör i självaste verket en tredje kategori, nämligen de så kallade runkpellarna. De skiljer sig främst från "troll" och "flamers" så till vida att de inte vet vad fan de håller på med och sällar sig därmed till stora delar av den övriga mänskligheten. Ett annat särdrag är att de har ganska påfrestande gälla skratt, till skillnad från exempelvis troll, vars dito är dovare i karaktären. Flamers skrattar överhuvudtaget inte, åtminstone inte så det hörs.

Dengroth-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 12:55

petersteindl skrev:
hevi skrev:Ja, och nu försöker Richard, som drog igång liket igen att han "bara skämtade", för att släta över att han svalt Rudlings "alternativa verklighet" med hull och hår. Hade varit lite mer klädsamt om han vågat stå för att han kanske tryckte på avtryckaren till kanonen lite väl tidigt istället för att komma med dåliga efterhandskonstruktioner. :roll:

Min hypotes är att Richard gärna vill vara lite i hetluften som de stora grabbarna. Det lyckas Richard rätt bra med. På så sätt kan man säga att ändamålet helgar medlen och Richard har funnit detta medel.

Vad är skillnaden?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-18 12:55

... ähum ... jag tror faktiskt att det är Svantes fel .... 8O :oops: :oops: :D :lol:

Så här skrev han till Richard i januari:

Richard skrev:
Svante skrev:Båda de här trådarna lider av att intuitionen missleder oss att tro att maximal styvhet är bäst. Man vill att allt ska sitta fast och intuitionen säger att det sitter mest stilla om det är styvt.

En tydlig parallell till detta är spikfotsdebatten.
Vi har inte intuition för frekvenser över några tiotal Hz.

I både fallet med högtalarkorgen och lådan kan det bildas resonanser i meterialen, och när man hanterar dem kan man leka med fyra saker.

1. Exciteras resonanserna? Finns det någon kraft som kopplar till dem?
2. Hur dämpade är resonanserna. Modellera är bättre än aluminium där.
3. Vilka är resonansfrekvenserna?
4. Hur kopplar materialet till luften? Finns det en stor eller liten strålande yta? Sitter ytan inuti eller utanpå högtalarlådan?

Av det ovanstående kan man förstå att de två överförenklade frågorna inte går att besvara (om man antar att det där med modellera är ett skämt, att du egentligen menar en korg av plast eller plåt). Framför allt är det omöjligt
att mappa resultatet till hur något låter, generellt.

Tack för svaret Svante .

Tack för svaret! Jo jo, jag menar det, tack för svaret .... :lol: :lol:
Senast redigerad av phon 2012-03-18 13:14, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-18 13:02

mx skrev:Vilken nice signature du skaffat dig bassman. :D

Jag tycker det var najs sagt av dig mx, fan så är det. :)

Får tacka eriken för att han tog med pi60, dom har satt troll i huvet på mig igen! Det är en jävligt fin talare som jag vet att jag kan lyssna på under lång stund utan att bli trött i öronen!

Seså mx, bilder då :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 13:14

Svante skrev:
petersteindl skrev:
hevi skrev:Ja, och nu försöker Richard, som drog igång liket igen att han "bara skämtade", för att släta över att han svalt Rudlings "alternativa verklighet" med hull och hår. Hade varit lite mer klädsamt om han vågat stå för att han kanske tryckte på avtryckaren till kanonen lite väl tidigt istället för att komma med dåliga efterhandskonstruktioner. :roll:

Vad är skillnaden?

Jag lägger fram en hypotes. Jag vet inte om min hypotes är riktig.

Hevi uttrycker sig som att det rör sig om ett faktum.

En hypotes måste först kollas innan det kan bli ett faktum. Hevi säger att faktumet är att Richards efterkonstruktion är falsk. Så har jag uppfattat Hevis utsaga.

Min hypotes utgår inte från att Richards efterkonstruktion är falsk, utan snarast tvärtom.

Men min hypotes kan vara fel.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi