PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:Jag har haft en del system de senaste 20 åren så det börjar bli ett antal uppgraderingar nu. Samtliga av dem har jag haft funderingar på om de var meningsfulla att göra innan jag byggt/köpt dem men aldrig efteråt.
Så, någon med ett 25m^2 stort rum med typ 30-40 Peerless XLS 12?
OK. Jag vilar min väska.
Fast det här är inga konstigheter. 4 lådor med XLS-liknande element som är avstämda strax under 20 Hz betraktas nog av de flesta som tillräckligt kapabelt vad det gäller det ljudtryck som kan åstadkommas inom arbetsområdet. Eftersom slaglängdsbehovet vid konstant ljudtryck ökar med 12 dB per oktav behöver vi alltså 4 ggr fler element för att gå ner till 10 Hz istället. Hepp, då har vi 16 basar plötsligt. Jahapp, och så var det slutna lådor också... då kan vi lite slarlvigt räkna med att basreflexen gjorde att luftpumpningsförmågan vid den mest krävande frekvensen ökas med ca en faktor tre. 16*3 = 48 element.
Det här är givetvis bara ett tankeexperiment, men det visar på vilka oerhörda krav det ställs på bassystemet om man ska spela infrabas med bibehållen ljudtrycksförmåga neråt i frekvens. Något som de allra flesta tvingas tumma på i praktiken.