Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-18 17:49

IngOehman skrev:Hur kan vi väcka dem, hjälpa dem tillbaka till ett tillstånd där de kan
skilja de påhitt de själva har drömt fram från verkligheten?

Vh, iö

Jag tror inte de vill bli väckta. Det känns som att vissa har någon sorts feelgoodkänsla av att tro man njuter mest, och därför har bäst grejor och vet mest om vad man pratar som en logisk konsekvens av att (tro man) njuter mest av musiken. Och dessutom en gemenskap. Bara fint. :-) Nej sånt vill nog man inte rubba!

edit: Det här forumet är lite som ett smorgasbord av god information, som man kan få serverat om man är snäll. Tar man inte det till sig så ere nog ingen ide. :-) Men försöka är ju bussigt.
Senast redigerad av mrGaskill 2012-03-18 17:54, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 17:52

Harryup skrev:Japp, vare sig det är en annan diskussion eller inte men om man tycker att skillnaden i vikt mellan boll och vilket bord som helst gör att det inte borde vara skillnad i studs så är skillnaden ganska enorm på matchbord och hobbybord.

mvh/Harryup
Som sagt, en annan diskussion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 17:55

mrGaskill skrev:
IngOehman skrev:Hur kan vi väcka dem, hjälpa dem tillbaka till ett tillstånd där de kan
skilja de påhitt de själva har drömt fram från verkligheten?

Vh, iö

Jag tror inte de vill bli väckta. Det känns som att vissa har någon sorts feelgoodkänsla av att tro man njuter mest, och därför har bäst grejor och vet mest om vad man pratar som en logisk konsekvens av att (tro man) njuter mest av musiken. Och dessutom en gemenskap. Bara fint. :-) Nej sånt vill nog man inte rubba!

Vilka är de?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-18 18:00

Jag tänker inte namnge någon, men vissa som pysslar med Linn verkar vara åt det hållet. :-) Det är min uppfattning som säkert är fel. Det är ändå min uppfattning av att ha läst här och på andra forum. Det är ingen anklagelse eller att jag menar att det är något fel. Om folk njuter och är glada så är väl allt frid och fröjd. :-)

Richard
Inaktiverad

Re: Var tog Göran Rudling vägen?

Inläggav Richard » 2012-03-18 18:00

mx skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Hmm, Du använder ordet "Han". Den som åstadkommit tråden heter Göran Rudling. Syftar du på honom? Man skulle kunna tänka sig att du syftar på Richard, men det är inte Richard som åstadkommit denna tråd.

Flera har ju läst det så. Nu blir debatten om Richard är ett troll eller inte.

För att få klarhet så undrar jag, vem av dessa syftar du på?

MvH
Peter

Jag syftar på Göran Rudling som initiativtagare till tråden för att sedan överge den till förmån för vicetrollet Richard. Men att dra igång en infekterad debatt och sedan lämna den är att trolla för mig.

Haha, någon vann. Vissa körde 20+ mil (inte fan är det 19 grabbar!) enkel
väg för att undersöka fenomenet dränkt i piprök och whisky. :D

Ni fick ju en trevlig resa till Piteå, grabbar . 8)

Jag har haft en 14 dagarsinfluensa och varit utråkad. Naturligtvis har jag inte lyssnat till en ton under dessa dagar ( lock i öronen och det låter fördjävligt att lyssna på stereon..)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 18:03

Varför skall folk "väckas" och "räddas" är det för att sälja mer Ino och SD?
Jag tycker folk får väl göra vilka val som helst.
Varför skall man inte rädda folk som kanske felaktigt sitter med SD-fötter om dom skulle bli mer nöjda med något annat?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 18:20

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-03-18 18:26

Harryup skrev:Varför skall folk "väckas" och "räddas" är det för att sälja mer Ino och SD?
Varför skall man inte rädda folk som kanske felaktigt sitter med SD-fötter om dom skulle bli mer nöjda med något annat?

mvh/Harryup

Huvudet på spiken så att säga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-18 18:43

Richard skrev:Jag har haft en 14 dagarsinfluensa och varit utråkad. Naturligtvis har jag inte lyssnat till en ton under dessa dagar ( lock i öronen och det låter fördjävligt att lyssna på stereon..)
Så ditt epos "musik är det roligaste som finns" är alltså ren lögn?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-18 18:44

FBK skrev:
Harryup skrev:Varför skall folk "väckas" och "räddas" är det för att sälja mer Ino och SD?

mvh/Harryup

Huvudet på spiken så att säga.

Man kan ju påstå att Linnister också försöker väcka folk, liksom det var en hype kring LTS/transparens/etc för några år sen (enligt min uppfattning). Är inte intresserad av att bli påprackad saker från något håll. Inte ens av Jehovas vittnen. :-)
Kul att FBK dyker upp då och då förresten!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 18:48

Richard skrev:Jag har haft en 14 dagarsinfluensa och varit utråkad. Naturligtvis har jag inte lyssnat till en ton under dessa dagar ( lock i öronen och det låter fördjävligt att lyssna på stereon..)

MagnusÖstberg skrev:Men antingen så är Richard

- ett jävla svin som inte respekterar andras tid
- så full av prestige att han för all framtid har förlorat all trovärdighet

Pic your choice. Jag tror på det senare, men utesluter inte en kombination med det första.

Jag ändrar mig.

Båda mina antaganden stämde.

Ett så dåligt beteende är på gränsen för att man skall få vara kvar på forumet. Jag tycker han borde stängas av.

Nu tror jag iof att han inte alls skojjade från början men med tiden kände sig nödgad att hitta en väg ut. Men det spelar ingen roll för mig, jag vill helst slippa se hans inlägg i framtiden. Kan ingen skriva ett sånt där bra script för IE, eller måste jag använda Firefox för Faktiskt framöver?

Hur som helst så är det tråkigt för dem som la sin tid på att underhålla Richard istället för att umgås med andra eller delta i trådar där man kunnat hjälpa andra i deras frågeställningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 18:50

Öööööh, vad hände? 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 18:51

mvh/Harryup
Varför läser du inte det som skrev som "räddas från okunskap" istället?

Vad tror du Ino och sd-fötter har för gemensamma iekonomiska kopplingar? Upplys mig om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 18:52

Jag tror att Richard målade in sig i ett väldigt ensamt hörn och nu försöker
skoja sig därifrån.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 19:14

mx skrev:Öööööh, vad hände? 8O

Känslig fråga detta med MagnusÖstbergs inblandning i firman Ino audio.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 19:17

Richard skrev:

Jag tänker snarare på ditt agerande på forumet.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 19:19

mx skrev:
Richard skrev:

Ja, jag kanske borde bli avstängd pga influensa....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 19:20

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Har du fortfarande influensa?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 19:36

MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup

Vad tror du Ino och sd-fötter har för gemensamma iekonomiska kopplingar? Upplys mig om det.

Räddas ifrån okunskap är ju lite tudelat. Vi har ju själv konstaterat att det finns uppsättningar där SD-foten inte självklart ger bästa ljudmässiga resultat. Varför skall man då väcka folk så att dom börjar använda dom? För det är ju inte så att IÖ har gett sken av att SD är bäst ibland och ibland är något annat bättre. Så kunskap om att lyssningsmässigt optimera anläggningen går ju ut på få bästa möjliga ljudåtergivning och det med SD-foten. Det kallar jag inte kunskap. Det kallar jag en viss form av marknadsföring även om man inte har något egen ekonomisk vinning direkt men det finns ju synnergieffekter. SÅ är det fysikkunskaper man skall lära sig på en HiFi och musik site eller är det ännu viktigare med hur man kan optimera anläggningen för bästa möjliga återgivning oavsett produkter? Jag tycker att det är ett tvetydigt budskap om vad som skall läras ut och varför?
Givetvis gäller naturlagarna men är man objektiv om det subjektivt kanske är så att man kan föredra en annan lösning men den lösning som man själv föredrar skall "vi" väcka andra med?
Jag vill inte väcka nån med budskapet att SD alltid fungerar bättre men visst funkar SD ofta eller kanske oftast bättre än andra alternativ.
Så uppropet vi skall väcka kommer jag inte ansluta mig till.
Men jag tycker att det är bra att man diskuterar saker för då lär sig ju många lite nya saker, om man nu är mottaglig för nya alternativa lösningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-18 19:39

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 167&st=150

Bara en intressant sak jag hittade på detta forum.Det har ju pratats om spikes under PA-system :roll: osv, samt andra golv och underlag.

Här på Malmö Konserthus tar man vissa saker på allvar :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 19:46

silver skrev:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=9167&st=150

Bara en intressant sak jag hittade på detta forum.Det har ju pratats om spikes under PA-system :roll: osv, samt andra golv och underlag.

Här på Malmö Konserthus tar man vissa saker på allvar :D

Är det därför inspelningarna från Malmå konserthus är ovanligt välstämda ? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 19:48

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup

Räddas ifrån okunskap är ju lite tudelat. Vi har ju själv konstaterat att det finns uppsättningar där SD-foten inte självklart ger bästa ljudmässiga resultat. Varför skall man då väcka folk så att dom börjar använda dom? För det är ju inte så att IÖ har gett sken av att SD är bäst ibland och ibland är något annat bättre. Så kunskap om att lyssningsmässigt optimera anläggningen går ju ut på få bästa möjliga ljudåtergivning och det med SD-foten. Det kallar jag inte kunskap. Det kallar jag en viss form av marknadsföring även om man inte har något egen ekonomisk vinning direkt men det finns ju synnergieffekter. SÅ är det fysikkunskaper man skall lära sig på en HiFi och musik site eller är det ännu viktigare med hur man kan optimera anläggningen för bästa möjliga återgivning oavsett produkter? Jag tycker att det är ett tvetydigt budskap om vad som skall läras ut och varför?
Givetvis gäller naturlagarna men är man objektiv om det subjektivt kanske är så att man kan föredra en annan lösning men den lösning som man själv föredrar skall "vi" väcka andra med?
Jag vill inte väcka nån med budskapet att SD alltid fungerar bättre men visst funkar SD ofta eller kanske oftast bättre än andra alternativ.
Så uppropet vi skall väcka kommer jag inte ansluta mig till.
Men jag tycker att det är bra att man diskuterar saker för då lär sig ju många lite nya saker, om man nu är mottaglig för nya alternativa lösningar.

mvh/Harryup

Det handlade inte om subjektiva upplevelser utan om fysikaliska samband som skall förstås på rätt vis. Vem blir glad över att gå omkring och ha fel uppfattning av objektiva ting?

Jag tror man kan hantera kunskap och trots det göra subjektiva bedömningar. Vi kunde det, eller iallafall jag.

Jag ser det som lite översittarfarsoner om poängen är att det är bättre att folk är glada och okunniga än tvingas fundera över sina val när de får grundkunskap.

Tycker ditt inlägg var rätt lågt faktiskt då du drar in två tillverkares produkter på det rätt dåliga sättet, åtminstonde då du framställer det som att det finns ekonomiska incitament.

Sonic Design har inte gjort ett enda inlägg rörande sina produkter, tycker de kan hållas utanför sådana kommentarer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 20:02

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Varför borde du det?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-18 20:04

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

menar du inte för smittrisken? ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 20:06

meanmachine skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

menar du inte för smittrisken? ;)

;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 20:11

petersteindl skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

:D

Uppenbarliggen är han sinnesförvirrad iallafall!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 20:17

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Oavsett så är det ganska, ptja, dålig stil.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 20:19

Sonic design har heller aldrig proklamerat att de skall väcka någon så de är helt utanför diskussionen. Dock råkar ju det hela handla om deras produkt men det är något helt annat. Men det är ju IÖ som vill väcka folk.
Så varför stanna vid fysikundervisning om att man skall ha SD-fötter?
Jag reagerar att "vi" skall väcka andra lite lätt utpekade som Linn-kunder av en annan forumist.
Varför skall vi väcka Linnmänniskor? Är dom särskilt okunniga i fysik?
Tycker dom fysik är viktigt men inte kan något?
Du får tycka att det är lågt men varför skall "vi" uppmanas att lära ut något?
Det lilla vi funnit har ju nonchalerats fullständigt av många och jag begär inte att nån skall ändra beteende efter våra resultat. SÅ varför skall "vi" ändra beteende unisont för att väcka andra som är nöjda med sitt.
Är det en mission ifrån faktiskt eller ifrån IÖ och några andra?
Det enda jag kommer säga till någon annan är testa själva om nu är nyfikna. Kanske blir det bättre, kanske inte. Men det finns inget att väcka folk för. Tvärtom skulle jag säga att i de anläggningar som jag har hört har och som jag har uppfattat som de anläggningar jag har tyckt låtit bäst så har inte nån innehållit SD-fötter. Det kan ju vara sammanträffande men nu råkar det vara så vilket inte heller styrker mig i tron att vi måste väcka folk.
Däremot kan man ju upplysa folk om att SD-foten är ett bra alternativ.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 20:22

Ja, baserat på många inlägg i tråden verkar det som att fysiklektioner vore
något väldigt bra. Då kanske vi kan komma ifrån vedertagna floskler som att
högtalarna står still med spikes, och kanske kan börja skriva att de står stadigt
istället... och så vidare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 20:26

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Jag är i alla fall inte med och sparkar på någon som ligger i influensa eller som bedöms som sinnesförvirrad.

Jag tycker hela situationen är tragisk, åtminstone per denna tidpunkt och jag såg att nånting var fel redan i förrgår och jag tänkte göra ett inlägg där jag frågade Richard om allt stod väl till. Jag gjorde inte det, men däremot gjorde Sprudel det dagen efter. Jag tror Sprudel kände på sig att något var fel. Hela resan har ju inte varit tragisk utan komisk. Det är efterspelet som är tragiskt.

Det enda som jag i dagsläget undrar över är om Richard genomgått detta blindtest som Richard skrev då Richard bumpade tråden.

Richard, krya på dig :) Jo, du får gärna svara på min undran.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi