skillnader mellan htalare från olika länder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

skillnader mellan htalare från olika länder

Inläggav Style » 2005-07-22 16:46

i trådan där haakan blev utvisad tyckte jag att en intressant ide kom upp, nämligen att olika länders typiska inredning färgar av sig (sic!) på högtalares konstruktion

det låter faktiskt inte helt fel. Jmf USA där alla har stora rum, tjocka heltäckningsmattor och pappväggar med skandinavian där kala trägolv, mindre rum och hårda väggar är vanligast. En skicklig h-talarkonstruktör anpassar väl sin konstruktion efter hur målgruppens förväntade rum kan förväntas se ut.

nån som har eflekterat över detta?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 16:54

Jo, olika länder har olika ljudbild. Det finns ett nordiskt ljud (skimmer) och en plattysk (precense). Staterna har sitt ljud (maffigt). Jappsen sitt (pling). Tippar att det speglar musiken i respektive land. En fråga om musikkultur.
Senast redigerad av Flint 2005-07-22 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: skillnader mellan htalare från olika länder

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-22 16:59

Vissa tendenser till olika klang tycker jag man kan märka hos högtalare från olika länder. Men jag tror det mer handlar om olika "länders" klangideal. Numera tycker jag ändå att sådant verkar vara på väg bort.

Stämmer detta (mkt generaliserande resonemang, det vet jag) ,med hur det var för säg 10 år sedan?

- Tyskland: Ljusa i diskanten.
- USA: Gärna maffig i basregistret
- England: Mellanregistrig klang, avrullad botten och topp
- Italien: Lite vad som helst (rycker på axlarna)
- Sverige: Tja, bra? Eller det får nog bli Carlssonsoundet då eftersom det fortfarande dominerar i svenska hem: Diffust
- Japan: Ljudet präglas gärna av otaliga resonanser med låg dämpning
- Frankrike: ? Hiraga kanske, med gamla Onkenhorn, "tutsoundet". Nej jag har ingen aning.
- Kina: Har de HiFi hemma?
- Kanada: Kanske bra. Verkar ofta göra rätt sunda konstruktioner. Kanske påverkan från NRC?

På senare år tycker jag att alla länders högtalartiullverkare tycks kunna framställa högtalarvarianter av alla möjliga sorters klangidealskategorier, möjligtvis att de har blivit något bättre, tack vare billligare att skaffa hyfast okej mätutrustning för konstruktionsarbetet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-22 17:19

Johan_Lindroos skrev:- Kina: Har de HiFi hemma?

Kina är idag den nation som konsumerar flest TV-apparater. Troligen säljs det en hel del HiFi där också.

Max gissar vilt: Kina är troligen den 3e största HiFi-markanden i världen efter USA och tyskland.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-22 17:20

Johan_Lindroos:

Det gamla diffusa carlsson-soundet är det som finns i de flesta hemmen nu, men det nya är ju referensen. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 17:22

Max_Headroom skrev:
Johan_Lindroos skrev:- Kina: Har de HiFi hemma?

Kina är idag den nation som konsumerar flest TV-apparater. Troligen säljs det en hel del HiFi där också.

Max gissar vilt: Kina är troligen den 3e största HiFi-markanden i världen efter USA och tyskland.

Men bäst är nog om dom förbrukar sin egen produktion. Pling-pling och fyla lättel.
Fast kan kanske vala bla ändå.

Det påminner mig om när jag sålde en ansenlig HiFi till en Kinaresturangägara. Dj*vlar vad jag sklattade.
Och käkade flittelade läkol.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-22 20:16

Kom precis hem från Kanada.
Nästan alla jag var hemma hos hade "mjuka" väggar, assymetriska rum och riktigt tjocka heltäckande mattor på golvet. Alla golv.
Grundpotentialen i rummen var finfin och jag var lite avis på det.

Att de sedan inte var hifiintresserade för fifty cent är ju en annan femcentare :wink:.

Dock var jag i Kanada även på en utomhuskonsert med ett band som heter 54-40, ett inhemskt band som varit med sedan '78. Ljudet på konserten var bland det bästa i konsertväg jag varit med om - bra ljudtryck och högt, men rent. Det kändes i magen men var skonsamt för öronen. Toppklass med andra ord.
Inaktiv

Återgå till Generellt om hifi