Kvällen, röken och spikarna: sväng hos bassman!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-19 17:07

PerStromgren skrev:
bassman skrev:Det är en Blaupunkt Arkansas PerStromgren.

Å, tusan! Möbeln är oerhört lik, nästan som om de vore tillverkade på samma ställe...

Inte alls omöjligt! Tyvärr är benen borta men dom går säkert att ersätta! Jag tycker den är cool och så låter den bra! Den står i dotterns rum!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-03-19 17:21

bassman skrev:Så-där-ja, nu är du igång mx! Spikar är farliga för och bör tuktas med kuddar :)

Sitter och njuter av U2 abumet How to dismantle an atomic bomb. Känns lite passande för snart kommer en väckt exploderande fruga och frågar om jag är sjuk i huvet som spelar så starkt :wink:

Jo Keilidh står fortfarande på broddar, orkar inte skruva ur, ser jävligt snyggt ut och kan säkert impa på någon som kommer på besök :wink:

Va f-n är 147 mil, när har ni nästa träff? :wink:
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-03-19 17:52

Vilka snygga pi60!!! :)
Och vilket trevligt/mysigt rum som anläggningen står i!!

Hur lät dessa diy-dipoler?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-19 18:16

Stereotypen skrev:Vilka snygga pi60!!! :)

Järnet har nyligen fått ihop dessa öppna bafflar och tills vidare har han gjort filtret digitalt i datorburken och gjort filterna så enkelt som möjligt, när alla justeringar är gjorda skall han göra ett rörbaserat delningsfilter, klyftig herre detta :wink:

Hur dom låter.. Lite speciellt är öppenbaffel grejen, inget lådljud kan jag säga :wink:.

Dom strålar bakåt och ger ett speciellt sound i rummet, vill inte säga som en Carlsson eftersom det är mycket energi som strålar rakt mot lyssnaren.

Bra skjut är det i dom och lider inte brist på bas, 4 st 15" basar talar sitt tydliga språk. Äh jag gillar det jag hör och det finns säkert mycket att tweaka på dom ännu!

Järnet kan säkert berätta mer om dessa DIY-väsen om han har lust..

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-03-19 18:30

Ok!:)
Vore kul att läsa om fortsättningen på dessa öppna bafflar!
Jag tycker de såg riktigt coola ut!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-19 19:15

är ni gruvarbetare eller?
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-19 19:56

celef skrev:är ni gruvarbetare eller?

Pannlampa och stenblock har väll alla i sitt lyssningsrum? :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-19 19:57

celef skrev:är ni gruvarbetare eller?

Det är mörkt fyra månader här uppe celef så pannlampa har precis alla, lika naturligt som en Stockholmare som går med en latte i handen 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-19 20:06

Bild
På sommaren känns norrlänningarna lätt igen, trots avsaknad av pannlampa :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-19 20:14

nadifierad skrev:Bild
På sommaren känns norrlänningarna lätt igen, trots avsaknad av pannlampa :D

Jo för fan, han såg jag på Coop idag! Han har haft mycket pannlampa :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-19 23:00

Varför limmar ni fast SD-fötterna? Är det så man skall göra?
Vi testade ju hårda fötter, (obs ej spikar) och de lät bäst då dom fick en klick häftmassa mellan basen och lådan.

mvh/Harryup

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-19 23:12

Harryup skrev:Varför limmar ni fast SD-fötterna? Är det så man skall göra?
Vi testade ju hårda fötter, (obs ej spikar) och de lät bäst då dom fick en klick häftmassa mellan basen och lådan.

mvh/Harryup

De var fästa tidigare med dubbelhäftande tejp under pi60 som vi lånade dem från och de ville inte fastna igen efter testet med samma tejp så därför limmades de fast helt enkelt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-19 23:13

Och det påverkar inte ljudet?

mvh/Harryup

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-19 23:16

Harryup skrev:Och det påverkar inte ljudet?

mvh/Harryup

Tror jag knappast. Hur tänker du kring att det skulle kunna vara en skillnad om de bara låg pressade dikt an mot högtalarfoten av högtalarens vikt eller om de var fastlimmade?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-19 23:19

eriken skrev:

mvh/Harryup

Tror jag knappast. Hur tänker du kring att det skulle kunna vara en skillnad om de bara låg pressade dikt an mot högtalarfoten av högtalarens vikt eller om de var fastlimmade?

Vi fick fram en skillnad när högtalaren tilläts ha ett lite mjuka koppling men det foten vi testade är ju mycket hårdare än SD-foten. Men man vet ju inte innan man testat.

mvh/Harryup

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-19 23:22

Harryup skrev:
eriken skrev:

mvh/Harryup

Vi fick fram en skillnad när högtalaren tilläts ha ett lite mjuka koppling men det foten vi testade är ju mycket hårdare än SD-foten. Men man vet ju inte innan man testat.

mvh/Harryup

Aha, du menar så. Nja, eftersom det är ett speciellt framtaget material i sd-foten som kopplar av högtalaren mot golvet så lär väll det räcka utan häftmassa?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-19 23:25

Kanske.

mvh/Harryup ;-)

Fast man vet ju inte innan man testat.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-19 23:26

Harryup skrev:Kanske.

mvh/Harryup ;-)

Sant sant :)

Användarvisningsbild
magnus2212

Inläggav magnus2212 » 2012-03-19 23:44

Fasiken va synd att man missade denna träff var i dom norra delarna nästan hela helgen.
Körde bil ner till Stockholm startade kvällen sön. anlände mån. morgon sov några timmar åkte över till Ingvar Öhman o hämtade dämp material till 4st prof X som skickades med bussgods till Luleå,
Det skulle vara intressant och höra 8st prof X spela hemma hos StefanW eller bassman :lol:
Då vill jag vara närvarande om detta blir verklighet!! :lol:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-03-20 00:53

Ser ut som öppen baffel-högtalare med massor av 3 tums Visatonelement. Och en röris som fungerar som slutsteg till hela klabbet. Coolt! 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 10:48

mvh/Harryup ;-)

Jo, det vet man visst det!

Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 11:19

Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.

Absolut, det kan orimligen spela någon som helst roll.

Hårda fötter är nåt helt annat!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-20 11:32

bassman skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

Var en del som inte tyckte att man behövde testa hårda fötter heller, eller White Tac på hårda fötter. Jag håller med om att påverkan är troligen ringa. Men om man jämför en fastlimmad fot mot en lös så kan det finnas skillnader som man kanske helst inte vill upptäcka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-20 11:54

Harryup skrev:
bassman skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

Var en del som inte tyckte att man behövde testa hårda fötter heller, eller White Tac på hårda fötter. Jag håller med om att påverkan är troligen ringa. Men om man jämför en fastlimmad fot mot en lös så kan det finnas skillnader som man kanske helst inte vill upptäcka.

mvh/Harryup

Njaaaaaaaaaa.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 12:05

Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

... under förutsättning att inte limmet tränger in i SD-foten och ändrar dess egenskaper över ett visst område.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-20 12:06

Skall SD-fötter ha hårt eller mjukt underlag kom jag att tänka på?
Många kör ju med väldigt mjuka heltäckningsmattor som ju kanske är mer fjädrande än gummit vid vissa frekvenser.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 12:08

Harryup skrev:
bassman skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

mvh/Harryup

Nej

Nej

neJ

Du skriver "White Tac på hårda fötter" vilket är något helt annat. Varför vill du göra sådan jämförelse? Är det för argumentationens skull? Eller är det för retorikens skull?

Hursomhelst, jag tycker du har inga argument som du lyfter fram här ovan. Bara spekulationer. Kom med ett argument så ska jag bemöta det.

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2012-03-20 12:08

bassman skrev:
Stereotypen skrev:Vilka snygga pi60!!! :)

Järnet har nyligen fått ihop dessa öppna bafflar och tills vidare har han gjort filtret digitalt i datorburken och gjort filterna så enkelt som möjligt, när alla justeringar är gjorda skall han göra ett rörbaserat delningsfilter, klyftig herre detta :wink:

Hur dom låter.. Lite speciellt är öppenbaffel grejen, inget lådljud kan jag säga :wink:.

Dom strålar bakåt och ger ett speciellt sound i rummet, vill inte säga som en Carlsson eftersom det är mycket energi som strålar rakt mot lyssnaren.

Bra skjut är det i dom och lider inte brist på bas, 4 st 15" basar talar sitt tydliga språk. Äh jag gillar det jag hör och det finns säkert mycket att tweaka på dom ännu!

Järnet kan säkert berätta mer om dessa DIY-väsen om han har lust..

Det är väldigt elementära tillyxade prototyper, lite bredare och tjockare bafflar på gång. Bara en limfogskiva/furu 40x120cm t18mm med eminence 15" basar (nej, det är inte Alpha 15 som de flesta antagligen gissar) utan beta modellen. Låter eoner bättre. q~0,5 parallellkopplade för tillfället och drivs av en Nelson Pass "firstwatt f5" klon, den stående kylflänsen under tv'n. Räcker till och blir över. Kan klämma ur sig ~40W Rms i 4ohm inte för att mina betor någonsin går så lågt (väääldigt hög impedans i lägre register). Det behövs 8V rms för att köra dessa till xmax vid 30hz och de ger då ca 100dB/1m. De låter bra till ca 1,5x xmax alltså ~6mm 0-peak då behövs ca 17VRms. vet inte hur mycket kräm som behövs för att bottna dem till xlim (11,6mm) men gissar j*vligt mycket.
Bafflarna står på 2x2 remsor E-list för dörrtätning, riktigt mjukt och skönt. De börjar självsvänga/gunga fram och bak vid 16,5Hz sinusvåg men detta har jag aldrig kunnat se vid musik, inte ens med "avratz"... :wink:
Ska sätta ihop ett par otl monoblock till dessa istället för halvledarskräpet.

Topparna sköts av en 3x3 array serie/parallell av neodium 3" element med pappkon (elementen fick jag tips om från alexandr/RAAL.)
Dessa har ett otroligt "slap" alltså de är rappa något fruktansvärt...Hög känslighet, ca 88dB/element, jag räknade med konventionell linjekällematte på känsligheten för denna array och kom fram till 97-98 db/W/m...men jag har uppmätt över 110dB i lyssningsplats drivet av mitt lilla rörmonster som petar ut ca 2500-3000mW (kt77 triodkopplat med snäll bias, byts ut mot 2a3 monoblock inom veckor) så nåt är skumt med beräkningarna...
Hornkänslighet utan horn...vilket var mitt mål men känsligheten tycks ha blivit över förväntan, med reservation för kalibrerings/mätfel.
Jag var orolig över spridningsegenskaperna pga ev. kamfiltereffekter och måtten mellan konernas ytterkanter men det visade sig vara en non-issue. Storleken på arrayen är relativt liten, kan liknas vid ett 8-10" element, i större skala vet vi att detta blir ett problem efter test med 4x6,5" i liknande konfiguration. Konarea som en 9" ungefär.
Med rätt invinkling har jag nu "sweetspot" i hela soffan. Eller ingen sweetspot kanske är rätta ordet.

Delningen sköts med vst-plugins i ett konsollprogram (reaper). 3 seriella 1:a ordningens lågpassfilter för basen. Arrayen går med fullt blås utan någon som helst filtrering. Akustisk delning ca 280Hz. Detta kan liknas vid ett f.a.s.t -system (fullrange and subwoofer) men mina betor är basar, inte subbar, spelar rakt till 30hz sedan tegelstensfall med 18db/okt nedåt- f-3 ca 25hz. Helt ok för allt jag lyssnar på, men till hembio kanske man skulle vilja ha stöttning i subkontraoktaven (16-32Hz)?

Bygger ett aktivt rörbaserat preamp-buffer/delningsfilter som ska sitta efter en passiv volymkontroll. När detta är klart återgår datorn till att vara en ren källa med prio 2 efter moddad LP12:a i dogm-fri tappning.

Hur det låter?
Riktigt lovande...
/
Järnet
Bild
Senast redigerad av Jaernet 2012-03-20 12:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 12:15

Harryup skrev:Skall SD-fötter ha hårt eller mjukt underlag kom jag att tänka på?
Många kör ju med väldigt mjuka heltäckningsmattor som ju kanske är mer fjädrande än gummit vid vissa frekvenser.

mvh/Harryup

I så fall agerar även heltäckningsmattan också någon form av fjädrande element.

Fjäderkonstanten på en matta som trycks ihop lokalt är mycket svårare att veta något om (då jag aldrig sett någon matta som har detta redovisat :wink: ).

Kombinationen av mjuk matta + mjukfot gör att den totala fjädringen blir mjukare. Man kan förvänta sig ännu större grad av vibrationsisolering.

Personligen har jag struntahelt i allt vad särskilda fötter heter, då jag placerat mina högtalare på väldigt mjuk heltäckningsmatta som lär fungera som någon form av mjukfot.

Men jag har lagt lite hoprullat dasspapper mellan två av mina basmoduler som låg och skramlade, så det var väldigt effektivt! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-20 12:22

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:
bassman skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

mvh/Harryup

Nej

Nej

neJ

Du skriver "White Tac på hårda fötter" vilket är något helt annat. Varför vill du göra sådan jämförelse? Är det för argumentationens skull? Eller är det för retorikens skull?

Hursomhelst, jag tycker du har inga argument som du lyfter fram här ovan. Bara spekulationer. Kom med ett argument så ska jag bemöta det.

När det är enkelt att testa en sak föredrar jag personligen att spara tid genom att testa istället för att saker skall analyseras och sen kommer man fram till att något inte kan fungera med hjälp av kanske en bristfällig argumentering eller pga kanske att uppställningen inte ser ut i praktiken som man tror att den gör.
Så det får stanna med en spekulation byggandes på egna erfarenheter som säger att ibland finns det omständigheter som kanske inte självklart påverkar resultatet så att den ideala lösningen inte är den man föredrar lyssningsmässigt.
mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi