Moderator: Redaktörer
staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Ibland redovisas även slagstyrkan i Joule och då brukar den ligga på 1 till 3 J.
Priserna varierar från 200:- till flera tusen så även där är kommer potensen in.
Kan någon förklara skillnaden och vad man behöver i lägenhet med mycket hårda betongväggar och där man bara borrar sporadiskt d.v.s. ingen yrkesmässig användning.
NiklasF skrev:En bra skruvdragare har jag, fick mig en Hitachi för ett tag sedan.
Har inga betongväggar i sikte så kanske kompletera med en gersåg eller en sådan där multimaskin då, är den halvbra på allt eller vad skulle du säga?
bakerman22 skrev:staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Ibland redovisas även slagstyrkan i Joule och då brukar den ligga på 1 till 3 J.
Priserna varierar från 200:- till flera tusen så även där är kommer potensen in.
Kan någon förklara skillnaden och vad man behöver i lägenhet med mycket hårda betongväggar och där man bara borrar sporadiskt d.v.s. ingen yrkesmässig användning.
Jag köpte en borrhammare på Jula för ett tag sen. Var i grannbyn och behövde en, men hadeglömt min "riktiga" Hilti hemma.
Köpte deras Ferm för under femhundringen, och måste påstå att den gör jobbet förvånansvärt bra.
Den har hållt i flera år också.
En sån räcker nog gott åt dom allra flesta. Tvärtom mot skruvdragare allså.
Nåt liknande en sån här var det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442694
Nu hade inte Jula sin Ferm kvar såg jag. Det här var ju några år sen.
staffanw skrev:bakerman22 skrev:staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Jag köpte en borrhammare på Jula för ett tag sen. Var i grannbyn och behövde en, men hadeglömt min "riktiga" Hilti hemma.
Köpte deras Ferm för under femhundringen, och måste påstå att den gör jobbet förvånansvärt bra.
Den har hållt i flera år också.
En sån räcker nog gott åt dom allra flesta. Tvärtom mot skruvdragare allså.
Nåt liknande en sån här var det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442694
Nu hade inte Jula sin Ferm kvar såg jag. Det här var ju några år sen.
Jula har däremot två varianter som heter "Meec" varav en på 850W,3200slag/m och 3,9J för 399:- http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087
Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
har en Festool TS55 sänksåg, till den kopplar jag en billig CO dammsugare
vilket fungerar förvånansvärt bra. Så till saken då, jag undrar om det finns en
smidig lösning där jag kan få dammsugaren att slås på och av i takt med sågen?
Så som det fungerar med Festools egna dammsugare.
S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Jupp! Grenuttag med master/slave-funktion!
bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Man ska INTE köpa en Bruksbo eller Biltema för ett par hundra, utan lägga kanske 1500-2000 spänn på en vettig maskin av välkänt märke med litiumbatteri.
En sån kan man ha i hur många år som helst. Dom billiga maskinterna är bara skit, och batterierna ännu sämre.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Man ska INTE köpa en Bruksbo eller Biltema för ett par hundra, utan lägga kanske 1500-2000 spänn på en vettig maskin av välkänt märke med litiumbatteri.
En sån kan man ha i hur många år som helst. Dom billiga maskinterna är bara skit, och batterierna ännu sämre.
Inte min erfarenhet. Min dyra eldades batterierna upp vid laddning, mina skitbilliga are still going strong.
En fördel med billiga - man kan köpa två/tre stycken, så att två sitter på laddning medans man gör slut på en... så slipper man ofördelaktiga pauser.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Inte min erfarenhet. Min dyra eldades batterierna upp vid laddning, mina skitbilliga are still going strong.
En fördel med billiga - man kan köpa två/tre stycken, så att två sitter på laddning medans man gör slut på en... så slipper man ofördelaktiga pauser.
Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Typ en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162511357
Onekligen smart och billig lösning i så fall!
S skrev:Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Japp!
Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Japp!
Tack för tipset, CO imorgon! Synd att det inte finns en "inverterad" version där
man kunde ha fräsen, slipen, sågen mm som master som alla triggade dammsugare,
men jag antar att man inte kan få allt här i livet!
rampitsch skrev:Då ska vi se, de 3 mest använda elverktygen, blir nog:
1. Skruvdragare
2. Proppmaskin (bor i LGH med betongväggar)
3. Slipmaskin (hörn eller excenter)
Hur jobbar ni andra mån tro?
Adhoc skrev:Verktyg kan man inte få för mycket av ...![]()
Lägger själv till: 4A Bandsåg
Är du klar med ditt bygge Martin?
MagnusÖstberg skrev:Ja!!
Byggnörd som man är ser jag gärna lite bilder på golvet med
Jag får inte riktigt ihop det med golvvärme i plattan och isolering ovanpå det..
Aerob skrev:Söker man så hittat man en hel del trådar om av specifika verktyg, jag tänkte
det kunde vara trevligt att spara olika verktygs bu och bä i en tråd liksom...
Själv är jag på jag efter en liten allround excenterslip, något i stil med ETS 150/3 kanske:
http://www.festool.se/Produkter/Pages/P ... -5-EQ-Plus
Men jag ser mig gärna om efter lite billigare alternativ, samt där slippapper inte kostar en förmögenhet...
NiklasF skrev:Att fräsa bort gammal puts med?
Såg ut att kunna tugga på bra...
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 23 gäster