H.elementets komplexa last-inverkan på förstärkaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

H.elementets komplexa last-inverkan på förstärkaren

Inläggav MKo » 2005-07-21 17:17

Hej,

har läst på annat engelsk språkigt audio forum angående högtalarelementets komplexa impedans och dess inverkan på förstärkaren som har gett lite huvudbry ifråga.

Det nämns att den sk. "EMK:n" som uppstår i högtalarelementet när den kopplas till förstärkare som inte "klarar av att hantera problemet" ger upphov till distortion i förstärkaren, att ett högtalarelement har en reaktiv egenskap såväl induktiv som kapacitiv råder ingen tvekan om, MEN... finns det dålda egenskaper i ett högtalarelement som ger upphov till strömmar när en signalspänning lägges på vilket inte kan beskrivas som rent reaktiv?

Jag vill minnas ur ett datablad för väldans många år sedan ifrån Dynaudio där dom redovisade sin sinus burst test på 1000 W på bild, kommer inte ihåg vilken frekvens det var och hur den var i rellation till för någon given element modells impedans karrakteristika etc..
Hursomhelst, denna sinus burst, jag antar att den var väl uppmätt med mikrofon..?, så var alltid första sinushalv vågen dämpad, och ibland kunde man också se andra, negativt gående, sinushalv vågen aningen ur kurs, (undra om inte den t.o.m hadde ett högre botten peak värde än dom resteranden när elementet har "svängt in"..). Varför är det så?

Kan man se detta ovanbeskrivna sinus burst "insvängnings" förlopp med en ström prob, alltså är det så att högtalarelement beter sig annorlunda för en "ny typ" av signal som introduceras, dvs. frekvens o spännings ändringar, som påvisar sig som en "tröghet" och ger upphov till en större/annorlunda ström än vad som är normalt för rent reaktiva komponenters beteenden/strömmar?

mvh Michael

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-21 20:16

Det som du beskriver är de elektriska egenskaperna.. om du dunkar in 1kW i ett element, så kommer det att röra sig lite grand:

Kan det helt enkelt inte bara vara rent mekaniska defekter som kommer fram när du pressar ett element?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-07-22 15:23

Jocke,

bra fråga, tyvärr vet jag inte. :(

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-07-22 15:51, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-22 15:29

Får man rekommendera lite läsning?

LÄNK
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-07-23 15:34

Tack Engelholm,

det var intressant läsning, men täcker inte riktigt in det jag söker.

Jag undrar kort över strömmarna som uppstår och hur den ser ut när en signal lägges på ett högtalar element samt hur denna ström påverkar förstärkarens distortion.

I fallet förstärkaren finns det ju två vägar som påverkar distortionen, en är via feedbacken och den andra är den "reflekterande" mot EMK'n eller strömmen från högtalaren via utgångstransistorn och drivtransistorerna till VAS:en.

Ingvar Öhman,

vad säger du?

Edit: Gällande distortionsmätning så tror jag inte att fenomenet syns vid sk. "steady state" mätningar a la THD med en kontinuerlig sinusvåg.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-23 20:16

Högtalaren har en elektrisk impedans som till viss del speglar det som händer på den mekaniska sidan. Toppen/topparna vid låga frekvenser hos en bashögtalare är exempel på det. För små signaler finns det ingenting som skiljer den impedansen från en som hade byggts med spolar och kondensatorer. För stora signaler kan komponenterna bli olinjära, men i princip kan även det byggas med olinjära analoga elektriska komponenter.

Det förs ofta resonamang om hur "konen ska bromsas" när man har satt fart på den och hur konens hastighet ger signaler tillbaka in i förstärkaren. Detta blir ganska svårförståeligt, men är faktiskt precis samma sak som beskrivs med inpedansen ovan. När man ser det så är det inte speciellt krångligt och man blir av med den där gnagande känslan att förstärkaren kanske inte räcker till. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-07-24 03:14

Hej Svante,

jo då, jag är helt på det klara med vad du säger, att man kan "rekonstruera" dom mekaniska egenskaperna till R, L & C komponenter.
Och visst finns det olinjäritet i form av talspolen som börjar röra sig rejält utanför luftgapet där frånvaron av magnetsik material är större vilket ger olinjär induktans, och det magnetiska flödet so har en B/H hysteres bl.a.

Men jag skulle gärna vilja "gräva lite i detaljerna" i alla fall! :D

Alltså, är det någon som har t.ex läst artiklarna i EW förra året på hösten angående "first cycle distortion" och "back EMF" skivet utav Graham Maynard??

Känner man åtminstonne till dessa artiklar så börjar vi hamna på rätt nivå i diskutionen.
Visst kan man modellera upp ett högtalarelement med R, L, C ekvivalenter som för steady state sinus signal inte skiljer sig från ett högtalar element, men jag undrarar fortfarande över vad som hände när signalen blir dynamisk.
Jag vill inte påstå direkt att det finns skillnader, men det finns indikationer på att det är inte så solklart, det som de flesta tror om högtalarelement, och jag vill gärna reda ut om så är fallet eller är det bara nånting som några få har fått för sig.

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-26 02:33

Klart det blir skillnader.

Högtalarelement vars gränser man känner är rätt lätta att gränsöverstiga. :wink:

Man skall dock inte virra bort sig i olinjäriteterna. De som yttrar sig i impedansen och de som yttrar sig i överföringsfuktionen kan vara ganska olika varandra, även om de i grunden har samma olinjäritet som "motor".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum