DQ-20 skrev:Plötsligt förstår jag vad allt detta handlar om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Desensibilisering
En apelsin med urverk.
Ja, det låter ju faktiskt som det mest troliga!

Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Plötsligt förstår jag vad allt detta handlar om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Desensibilisering
En apelsin med urverk.
IngOehman skrev:Richard skrev:mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
Jag talar om upplevelsen av stämda instrument. Naturligtvis är inspelningen som den är, mera stämt än på inspelningen blir det aldrig.
Jag upplever att instrumenten ofta upplevs en aning mera stämda med spikes under högtalaren.
Min upplevelse i vartfall.
Detta vid snabb A/B test mjuka fötter kontra spikes.
Lyssna tex på elbasens toner, upplevs de tydligare med spikes än med SD- kuddar ?*
*Perceived pitch.
Nu blandar du ju ihop "rent" med "tydligt" - igen!!!
Skärpning.
Klart som korvspad att det är lättare att uppfatta pitchen när du har
"skärpt" tonen med hjälp av distorsion!
Men - varför skall det vara lättare? Lättare än det var (och troligen var
meningen att vara) live? Varför är det "bättre" när du förvrängt ljudet?
Jag föredrar musik med rikt utbud av karaktärer och har svårt att se
vad som gör att du tycker att något är bättre om man distordera allting
för att höra pitch övertydligt. Allting blir bara likare varandra och mera
ointressant blir det att lyssna till musik. På precis samma sätt som en
överskärpt TV-bild stör mig, liksom bilder som återges med S-gamma.
Vh, iö
mx skrev:Började fundera lite så här på morgonkvisten om inte spikförespråkarna gör
en tankevurpa där de associerar spikes med plektrum? Förstår ni hur jag
menar?
Eftersom de verkar se högtalare som ett instrument i sig självt, kanske spikes
tillför plektrumsnärten som ett vanligt plektrum tillför en elbas exempelvis?
IngOehman skrev:Richard skrev:mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
Jag talar om upplevelsen av stämda instrument. Naturligtvis är inspelningen som den är, mera stämt än på inspelningen blir det aldrig.
Jag upplever att instrumenten ofta upplevs en aning mera stämda med spikes under högtalaren.
Lyssna tex på elbasens toner, upplevs de tydligare med spikes än med SD- kuddar ?*
*Perceived pitch.
Skärpning.
Vh, iö
Richard skrev:Jag tycker bara det blir så tråkigt att lyssna på musik om inte tonerna hörs tydligt.![]()
Det ska väl vara kul att lyssna på musik, ett kännetecken på att stereon inte gör sitt jobb som musikförmedlare är att du som lyssnare bara tycker någon enstaka låt på en skiva är bra.
Så då byter man skiva hela tiden, och börjar i värsta fall fokusera på " ljudet" , " inspelnings tekniken " , " akustiken" eller " tredimensionaliteten" i ljudet.
Detta ger INGENTING av kommunikativ musikförkovring.
Bara ett allmänt missnöje med inspelningarna ( tjat om söndermastrade inspelningar ) då det i själva verket är stereon det är fel på, mycket vanligt på detta forum. *
* med fel menar jag då att stereon är för dålig för att ge en riktig musikupplevelse där du kan höra tydligt vilka toner som spelas, att det inte låter ostämt i basområdet och där det låter som att musikerna verkligen är inspirerade och spelar tillsammans.
Richard skrev:
* med fel menar jag då att stereon är för dålig för att ge en riktig musikupplevelse där du kan höra tydligt vilka toner som spelas, att det inte låter ostämt i basområdet och där det låter som att musikerna verkligen är inspirerade och spelar tillsammans.
mrGaskill skrev:sd-fot för att itne störa grannarna samt en mjukvarubaserad spelarlösning med spikfotsplugin som man kan leka med olika parametrar i?Sen är alla så lyckliga så. Man kan simulera spikstorlek, golv, spikmaterial, skeets kanske?
JA fan om det inte även gick att simulera sheets?
(this här är kind of a skämt bör väl tilläggas..)
instrumenten.
*Perceived pitch.
Skärpning.
Vh, iö
Harryup skrev: Jag tvivlar starkt på att folk i blindtest föredrar att man inte hör vad som spelas.
Mvh/Harryup
phon skrev:Harryup skrev: Jag tvivlar starkt på att folk i blindtest föredrar att man inte hör vad som spelas.
Mvh/Harryup
Alltså, man hör ju vad som spelas även när det spelas rena och låga bastoner.
Grejjen är att man hör mycket tydligare vad som spelas om man skärper upp ljudet lite.
De flesta skulle antagligen blint välja det uppskärpta ljudet, det är ju "mer" på nåt sätt. Folk föredrar nästan alltid mer av nästan vad som helst, utom ryggskott och sånt förstås ...![]()
Så frågar man vad folk blint föredrar för ljud vid låga bastoner så får man ett svar.
Frågar man istället vilket som låter mest likt originalet så får man kanske ett annat svar.
Då förutsätter jag att man kanske kunde ha en basgitarrist som spelade så man har något att jämföra med.
Det i sin tur leder till en ny frågeställning:
Anta att nämnde basgitarrist som avslutning på blindtesten vill spela ett litet bassolo för publiken, ett som han har skrivit ihop själv och vill dela med sig av.
Han spelar mjukt och fint upp sitt solo, och hela publiken ställer sig upp och buar.
Dom tycker att han skulle ha ett helt annat ljud än det ljud han själv har valt.
Ett skarpare och råare ljud, ett som publiken kan höra tydligare.
Ett spikes-ljud.
Vem skall då avgöra hur det skall låta, skall publiken eller artisten göra det?
Skall publiken resa sig och gå om basisten inte spelar med spikes-ljud?
Eller skall artister själva få välja hur deras musik skall låta?
.
Harryup skrev:
Personligen så har jag aldrig upplevt så otydlig bas ifrån akustiska instrument som det ganska ofta kan bli ifrån stereoanläggningar. Sen sitter ju knappast felet i en enda orskak utan det byggs på i flera steg. Även om jag inte vill ha en onaturlig ljudåtergivningen så har jag lite svårt att se en tjusning i att inte höra vad som spelas. Jag tvivlar starkt på att folk i blindtest föredrar att man inte hör vad som spelas.
Mvh/Harryup
Det var ju en frågaRichard skrev:MagnusÖstberg skrev:Och både du och IÖ är medvetna om att Richard inte menar ett skit av det han skriver?
Är du så säker på det ?
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
*Perceived pitch.
Skärpning.
Vh, iö
Jag tycker bara det blir så tråkigt att lyssna på musik om inte tonerna hörs tydligt.![]()
Det ska väl vara kul att lyssna på musik, ett kännetecken på att stereon inte gör sitt jobb som musikförmedlare är att du som lyssnare bara tycker någon enstaka låt på en skiva är bra.
Så då byter man skiva hela tiden, och börjar i värsta fall fokusera på " ljudet" , " inspelnings tekniken " , " akustiken" eller " tredimensionaliteten" i ljudet.
Detta ger INGENTING av kommunikativ musikförkovring.
Bara ett allmänt missnöje med inspelningarna ( tjat om söndermastrade inspelningar ) då det i själva verket är stereon det är fel på, mycket vanligt på detta forum. *
Läs det här:IngOehman skrev:Jag är inte säker, men jag utgår för det mesta ifrån att folk menar det de skriver.
Svante skrev:lilltroll skrev:Det här med internetforum tycks ju ge 50 åriga män möjligheten att bete sig som 3 åringar igen, men hur längre ger det stimuli till era belöningscentra, innan ni tröttnar. Jag bara undrar rent reglertekniskt, som om jag vore en utomjording och studerade de där korkskallarna på jorden.
Jo, du förstår, vi 50-åriga gubbs är uppvuxna i en tid där allt skrivet skulle vara sant. När vi ser något som inte är sant så reagerar Sverker i oss; "ska det vara på det viset?"
Djefla Internet, folk borde inte få skriva där. Vem tar ansvar för alla felaktigheter? Det går ju bara inte. Rätt ska vara rätt, inte fel.
![]()
Ja, alltså, den rädslan vore förståeligSvante skrev:Jag tror fö bara att lilltroll är rädd att den här tråden ska komma ikapp associationslekstråden i antal inlägg.
Du får nog sätta in de där olika alternativen i korrekt tidsperspektiv också.IngOehman skrev:Så, vad blir det, 1 eller 2? Eller lämna frågan öppen?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 25 gäster