Kan delade högtalare spela i takt oavsett avstånd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 11:48

adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.

Någon som kan förklara hur man enklast mäter den akustiska fördröjningen på systemet?
Jag har för nuvarande room eq wizard installerat, men inte lyckats luska ut där hur man skall göra.
Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.

Ett sätt att justera in, som jag tycker fungerar bra, det är att stänga av/på basmodulernas påverkan och om det enda som hörs är att de går djupare så har man justerat in både nivå och tidsaspekten tillräckligt bra.

Skulle säga att det vanligaste är att nivån ligger fel, dvs det blir inte bara djupare bas utan det blir mer bas också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-26 11:49

Äh men va faen, handlar denna tråden om livegig :o

Spelar musikerna kasst på inspelningen spelas det upp lika kasst där hemma i stereon.. Varför dom spelar kasst finns det många anledningar till.

Den beryktade SISU faktorn = Shit In Shit Out
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 11:53

NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:
NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.

Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.

Du som har sakerna för att mäta upp det, varför har du inte justerat in sakerna än?

Jag använder XTZ´s variant för att mäta upp här hemma, och tycker att subbarna integreras snyggare efter man har justerat efter den.

Jag tycker inte att det finns någon mening med det.
Om jag inte stör mej på det, varför ska jag då börja rota i det ?
Risken finns ju alltid att man får hjärnspöken, vilket många tydligen lider av...

Jag har så många andra problem i rummet som är så mycket större än ett gäng centimetrar i basen.

För tillfället sitter jag nöjd och ägnar tid åt att se på film och lyssna på musik istället för att jaga knappt teoretiska "problem".

Dom kanske redan är perfekta vem vet, men vill man inte veta om sakerna man har presterar det bästa dom kan så skall man ju såklart inte göra detta ;)

Varför man inte störs sig på just det är ju för att man vet inte hur stor del av felen man hör/har beror på det.
Hade fasfel synts på TV'n så kan jag garantera att man skulle lagt ner energi för inre referensen för färger, kontraster och skärpa är väldigt mycket mer precisa än vad inre referensen för musikåtergivning är.
För att möjligen kunna veta vad som finns i skivan så bör du helst varit med på inspelningen. För att veta hur gult ser ut behöver du inte besöka någon referensfärghall hos SVT.
Så klart att man kan önska att dessa fel inte hörs eller är särskilt stora, men för min del tycker jag nog att de är ganska omfattande.
Delar också erfarenheten att hörbarheten av någon anledning börjar med dm förflyttningar i delayen. Att vara safe inom metrar fungerar absolut inte med digitala filter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-26 11:57

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.

Någon som kan förklara hur man enklast mäter den akustiska fördröjningen på systemet?
Jag har för nuvarande room eq wizard installerat, men inte lyckats luska ut där hur man skall göra.
Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.

Ett sätt att justera in, som jag tycker fungerar bra, det är att stänga av/på basmodulernas påverkan och om det enda som hörs är att de går djupare så har man justerat in både nivå och tidsaspekten tillräckligt bra.

Skulle säga att det vanligaste är att nivån ligger fel, dvs det blir inte bara djupare bas utan det blir mer bas också.

Vettigt och bra MagnusÖstberg!

Men om man har en ett basvagt topsystem som inte spelar så mycket bas måste det väl blir att subjektivt ställa in nivån eller mäta in volymen modulerna!

Heter man bassman vill man kanske ha för mycket av den varan :oops: :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-03-26 12:07

Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.

Är det logiskt att tänka så?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 12:08

bassman skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Men om man har en ett basvagt topsystem som inte spelar så mycket bas måste det väl blir att subjektivt ställa in nivån eller mäta in volymen modulerna!

När man väl har nivån över delningen finns inget som hindrar att man lägger på en house-curve eller sina egna preferenser.

Jag tycker inte det blir bra med ett snabbt hopp upp i nivån direkt vid ett område, det är klart hörbart, åtminstonde för mig, och det i negativ bemärkelse. Ofta är det ju inte redan vid 80Hz man vill ha mer, men utan längre ner i frekvens där örats känslighet avtar mer.

Men visst är det som du säger preferenser som skall få sista ordet, det tycker jag iallafall. Men då kan man justera in allt neutralt först och sedan justera nivån, då är det lättare att hamna rätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 12:21

Harryup skrev:
Svante skrev:
Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.

Ja, det blir 10 m fram och tillbaka. Det blir i runda slängar 30 ms, vilket brukar få Claes att reagera (men inte mig som är icke-musiker).

Med monitorer nära tillsammans med precedenseffekten trollar man bort fördröjningen.

Är du säker att du tänker rätt nu? Ljudet behöver väl bara gå en gång?

mvh/Harryup

Ja, som de andra redan har sagt: Trummisen slår sitt slag, gitarristen spelar därefter, 20 ms för sent, detta får trummisen höra 40 ms för sent.

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-26 12:22

_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.

Vänder jag på fasen i mitt filter blir det väldigt tomt 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-26 12:24

bakerman22 skrev:
NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.

Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.

Du som har sakerna för att mäta upp det, varför har du inte justerat in sakerna än?

Jag använder XTZ´s variant för att mäta upp här hemma, och tycker att subbarna integreras snyggare efter man har justerat efter den.

Risken finns ju alltid att man får hjärnspöken, vilket många tydligen lider av...

Jag har så många andra problem i rummet som är så mycket större än ett gäng centimetrar i basen.

För tillfället sitter jag nöjd och ägnar tid åt att se på film och lyssna på musik istället för att jaga knappt teoretiska "problem".

Det handlar inte om några centimeter :) När jag mäter hos mig, så har subbarna stuckit iväg upp mot ett par meter efter digital delning och eq.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 12:52

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:
Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.

Ja, det blir 10 m fram och tillbaka. Det blir i runda slängar 30 ms, vilket brukar få Claes att reagera (men inte mig som är icke-musiker).

Med monitorer nära tillsammans med precedenseffekten trollar man bort fördröjningen.

mvh/Harryup

Ja, som de andra redan har sagt: Trummisen slår sitt slag, gitarristen spelar därefter, 20 ms för sent, detta får trummisen höra 40 ms för sent.

Typ.

Och utomhus? Möjligen är det som sagt helt rätt men det känns lite tight att skilja på direktljudet ifrån egent instrument om det nu t.ex. är trummor och man sitter i ett bås och sedan höra en akustisk bas.
Och höra hur man spelade ihop med den för kanske 10ms sedan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 12:53

nadifierad skrev:
bakerman22 skrev:
NiklasF skrev:

Det handlar inte om några centimeter :) När jag mäter hos mig, så har subbarna stuckit iväg upp mot ett par meter efter digital delning och eq.

Storleken 94cm hos mig trots att elementen är staplade ovanpå varandra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:00

Vid vilken frekvens?

Och med vilka ingrepp i DSPn?

Hur långt är det från elementet till bakväggen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 13:02

MagnusÖstberg skrev:
bassman skrev:
MagnusÖstberg skrev:

När man väl har nivån över delningen finns inget som hindrar att man lägger på en house-curve eller sina egna preferenser.

Jag tycker inte det blir bra med ett snabbt hopp upp i nivån direkt vid ett område, det är klart hörbart, åtminstonde för mig, och det i negativ bemärkelse. Ofta är det ju inte redan vid 80Hz man vill ha mer, men utan längre ner i frekvens där örats känslighet avtar mer.

Men visst är det som du säger preferenser som skall få sista ordet, det tycker jag iallafall. Men då kan man justera in allt neutralt först och sedan justera nivån, då är det lättare att hamna rätt.

Fast just det där är lite farligt som jag ser det. Man kan få snygg frekvensgång med fortfarande inte så tight återgivning. Och jag skulle inte säga att återgivningen blir onaturligt tight heller när man tycker att det känns rätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 13:04

MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?

100Hz möjligen 110Hz bara 24dB L-R mot 24 dB L-R.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:10

Harryup skrev:Och jag skulle inte säga att återgivningen blir onaturligt tight heller när man tycker att det känns rätt.

mvh/Harryup
Har jag skrivit något om onaturligt tight?

Jag har inte pratat om frekvensgång alls i mitt inlägg. Jag har inte ens mätt enligt den proceduren jag framlägger, så hur sjutton skall jag veta något om frekvensgången?

Svar: Jag har inte en aning.

Om du inte provat den metoden jag framlägger, gör du nog bäst i att göra det före du har åsikter ;) Du verkar inte förstå den helt.

Det verkar på dig som om du har liten tilltro till din egna hörsel för att avgöra om resultatet är naturligt, om det spelar tight och att instrumenten håller ihop.

Prova, du märker garanterat mycket små avvikelser. Det är mycket utslagsgivande. Det underlättar om man har ett filter eller en lösning som mycket snabbt kan växla mellan att basmodulerna är med och när de inte är det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 13:11

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Typ.

Tror du musicerande fungerar så? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:11

Harryup skrev:

mvh/Harryup
Och avståndet från elementet till väggen bakom?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-26 13:12

Bra att denna tråden tar upp detta, blev påmind om att jag har flyttat fram frontarna ytterligare en bit och förstärkaren har vart inne på service, har fått runt 15cm att flytta subbarna på åt höger,vänster och mot lyssningsplats.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 13:14

Här finns en lista med youtube clip när man söker på speaker alignment.
Det som gjorde mig nyfiken på att börja rodda var dels att jag tröttnat på beaming hemma dels att jag fann clippen
Subwoofer alignment 1-8.
De tyckte jag var intressanta.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLE5C3AF855D5CD5B1

Killen som håller i serien är tydligen en mycket ansedd installatör med många stora salar i Gulfdelen som sina alster.
Att det är PA innebar i vart fall för mig inte att man kunde försumma delayen för att man håller till i ett vanligt rum.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:18

Ja, det är en bra idé att justera tidsdifferenser när man lagt på delay i signalkedjan :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 13:19

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Och jag skulle inte säga att återgivningen blir onaturligt tight heller när man tycker att det känns rätt.

mvh/Harryup
Har jag skrivit något om onaturligt tight?

Jag har inte pratat om frekvensgång alls i mitt inlägg. Jag har inte ens mätt enligt den proceduren jag framlägger, så hur sjutton skall jag veta något om frekvensgången?

Svar: Jag har inte en aning.

Om du inte provat den metoden jag framlägger, gör du nog bäst i att göra det före du har åsikter ;) Du verkar inte förstå den helt.

Det verkar på dig som om du har liten tilltro till din egna hörsel för att avgöra om resultatet är naturligt, om det spelar tight och att instrumenten håller ihop.

Prova, du märker garanterat mycket små avvikelser. Det är mycket utslagsgivande. Det underlättar om man har ett filter eller en lösning som mycket snabbt kan växla mellan att basmodulerna är med och när de inte är det.

Jag har testat detta massor med gånger. Var så jag ställde in allt själv tidigare innan jag skaffade Smaart och började mäta.
Mätning med impuls stämmer med hörseln hitills vad gäller tightheten i basen. Men det går att få en lite upllevelsemässig långsam bas även om det summerar ganska ok. Min egna fundering gäller att man i det läget har för olika fasvinklar som möts men amplituden finns där ändå.
Du behöver inte tro att exakt varje ord i ett inlägg är ett svar på vad du skrev. Tightheten var mina egna ord.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 13:21

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Vet ej men du har ju sett hur dom står. Kanske 120?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-03-26 13:25

bassman skrev:
_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.

Ja då är väl omständigheterna bra, eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:41

Harryup skrev:Men det går att få en lite upllevelsemässig långsam bas även om det summerar ganska ok. Min egna fundering gäller att man i det läget har för olika fasvinklar som möts men amplituden finns där ändå.
Du behöver inte tro att exakt varje ord i ett inlägg är ett svar på vad du skrev. Tightheten var mina egna ord.

mvh/Harryup
Så du menar att med den metoden jag beskriv så upplever du att du får långsam bas?

Vad är det för Q-värde på topparna och på dina basar?

Anledningen till min fråga är att din upplevelse stämmer väldigt dåligt med min egna. Åtminstonde kan jag inte se att det du upplever har bäring i det som tråden handlar om, utan är mer specifikt för dig.

Kort sagt: Det låter som om du har andra problem du behöver hantera innan du summerar ihop dem. Varför inte rumsresonanser?

Om du replikerar ett inlägg harryup där du svarar på det sättet du gjorde framstår det som att du kommenterar något jag skrivit. Det blir helfel för de som läser ;)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-26 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:42

_Fredrik_ skrev:
bassman skrev:

Ja då är väl omständigheterna bra, eller?
Fasligt bra! :D

Det visar att fasen är bra vid övergången :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:46

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup
Vore kul om du ville prova att spela med basmodulerna bakåt med ditt system. Du har ju rätt djupa lådor. Då skulle du slippa tonkurvepåverkan av utfasningen som sker. Basen är ju iallafall omnidirektionell vid de frekvenserna.

Basen vill man ju ha spelandes så nära bakväggen som möjligt och iom att dina gögataler sitter i separata lådor har du ju möjligheten att förvandla dem till topp+basmoduler på det sättet och bättre utnyttja rumsintegrationen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 14:03

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup
Vore kul om du ville prova att spela med basmodulerna bakåt med ditt system. Du har ju rätt djupa lådor. Då skulle du slippa tonkurvepåverkan av utfasningen som sker. Basen är ju iallafall omnidirektionell vid de frekvenserna.

Basen vill man ju ha spelandes så nära bakväggen som möjligt och iom att dina gögataler sitter i separata lådor har du ju möjligheten att förvandla dem till topp+basmoduler på det sättet och bättre utnyttja rumsintegrationen.

Ja, det skulle kanske funka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-26 14:08

petersteindl skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Typ.

Tror du musicerande fungerar så? :)

Om man vill spela någorlunda samspelt så kan det absolut fungera så . . .
speciellt om det improviseras*, vågar jag påstå . . . :)

* Allt är inte "dirigentledd" orkestermusik, som du ju vet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 14:17

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Ja, det skulle kanske funka.

mvh/Harryup
Skulle vara kul att vara att vara med, jag tror en sådan förändrin kan vara nyttig, och dessutom visa för andra vilken påverkan det ger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-26 14:33

Handlar inte detta om hur högtalare och moduler ska integreras i en stereo?
Vad har livegig och placering av trumset med saken att göra?

Vid inspelningsteknik (vilket är det som spelas upp sen) finns det ju massor
med saker att ta hänsyn till, men det är väl inte riktigt det som tråden
handlade om? Eller? 8O
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi