Hur impulsmäta med ARTA?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kniffarn_

Hur impulsmäta med ARTA?

Inläggav kniffarn_ » 2012-03-26 14:16

Jag skulle försöka att ta mig an att göra en impuls mätning (för att kunna uppnå en gate:ad mätning) med ARTA härom dagen för att kunna påvisa vilken inverkan en första reflex har på tonkurvan. (Har det i mitt projektarbete)
Men det gick inte alls vägen..

Så skulle någon vänlig själ kunna förklara steg för steg hur man går tillväga föra att göra en impulsmätning i ARTA vore jag hemskt tacksam! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-26 15:21

arta har ju en rätt rejäl manual till att börja med men det här kanske kan vara till hjälp? http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-26 16:49

Det kan du ju räkna ut annars?
Att kolla på impulssvaret i ARTA kräver att du är med på hur de olika typerna av mätningar fungerar för impulssvarsmätning(MLS, olika andra sinussvep, white/pink-noise etc) och att du ställer in rätt värden på FFT-fönstret bla. Det styr tex hur du kan gate:a.

Läs manualen den är asbra :)

Annars kan du ju bara räkna ut gångvägsskillnad mellan direktljudet och reflexen. Relatera det till våglängd och du bör kunna se skillnad direkt i ett vanligt sinussvep.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-03-26 18:45

tack för länken, men jag får fortfarande inte alls lika fin impuls som han får i pdf:en, min ser mer ut som en gröt.
Bör jag pröva att flytta till ett större rum där jag har längre till varje reflekterande yta? relativt trångt där jag är nu. :)
Gångvägen för närmsta reflektion är dock mer än dubbelt så lång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-26 19:35

alla som börjar mäta bör mäta på enklast möjliga vis, typ loopback i datorn och på elektriska apparater, akustiska mätningar kan man börja med när man behärskar ovanstående

en grötig impuls kan bero på många saker, att man har en dålig mätmiljö, eller har helt fel grafinställningar, sådant får man koll på om man börjar mäta enligt ovan
Bikinitider

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-04-02 09:48

vet inte riktigt vad jag började göra annorlunda men nu fick jag iaf till det m.h.a. de råd som givits av er :)
Tack!

Återgå till Generellt om hifi