Är infrabas en hälsorisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-15 10:42

steveo1234 skrev:
Vargen skrev:Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..

Klart du vill. Det är en upplevelse som är rätt ovanlig :)

Jag har faktiskt haft, för mig, oväntat lite problem med att gipsskivor och liknande fått sprickor. Mest överraskad är jag att fönsterna hållt faktiskt.
Jag har för övrigt en projektor rakt ovanför soffan (nästan i alla fall). Den är rejält inskruvad i taket med metallplugg och M6. Projektorn är dessutom ganska tung, men, om jag vill kan jag få bilden att hoppa 3-4dm i höjdled genom att höja volymen en bit över ref-nivå. Taket är ändå förstärkt med 12mm trä.

DÅ är det kul :)

Wow.. En projektor som ramlar i backen precis framför en när något exploderar i en film.. Där har inte 3D något att sätta emot!

Allvarligt: Påverkas inte elektroniken i projektorn av tryck som ger sådana effekter? Bildförändringen av själva rörelsen är nog inget problem iofs. Man har nog ganska svårt att fokusera blicken vid den typen av ljudtryck i alla fall..
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-15 11:00

Vargen skrev:
steveo1234 skrev:
Vargen skrev:Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..

Klart du vill. Det är en upplevelse som är rätt ovanlig :)

Jag har faktiskt haft, för mig, oväntat lite problem med att gipsskivor och liknande fått sprickor. Mest överraskad är jag att fönsterna hållt faktiskt.
Jag har för övrigt en projektor rakt ovanför soffan (nästan i alla fall). Den är rejält inskruvad i taket med metallplugg och M6. Projektorn är dessutom ganska tung, men, om jag vill kan jag få bilden att hoppa 3-4dm i höjdled genom att höja volymen en bit över ref-nivå. Taket är ändå förstärkt med 12mm trä.

DÅ är det kul :)

Wow.. En projektor som ramlar i backen precis framför en när något exploderar i en film.. Där har inte 3D något att sätta emot!

Allvarligt: Påverkas inte elektroniken i projektorn av tryck som ger sådana effekter? Bildförändringen av själva rörelsen är nog inget problem iofs. Man har nog ganska svårt att fokusera blicken vid den typen av ljudtryck i alla fall..

Vet inte. Jag är (eller i alla fall var) mest rädd för hårddiskarna i datorn. Men, de har klarat sig i några år nu så det är nog ingen faktisk risk. Inga tegelpannor har trillat ner från taket iheller och jag kan inte se några andra skador. Huset borde egentligen inte ha några problem. Energin från basarna borde vara mindre än energin som finns i blåsten i en rejäl storm så det borde ju egentligen vara lugnt.
Att saker trillar ner från väggarna och att dörren in til hobbyrummet öppnas "av sig själv" är ju inte ett stort problem kan jag tycka, de går att lösa med enkla medel.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-03-27 11:51

skulle vilja bränna av en liten sprängladdning i ett enormt horn, bara för att höra vad som händer!

* * * * * * * * * *

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-03-27 11:57

steveo1234 skrev: Energin från basarna borde vara mindre än energin som finns i blåsten i en rejäl storm så det borde ju egentligen vara lugnt.

Fast grejen är ju att prylar bringas i resonans pga sina mekansika egenskaper. Den "DC-mässiga" energin i en storm är inte riktigt jämförbar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-27 12:32

slockna skrev:skulle vilja bränna av en liten sprängladdning i ett enormt horn, bara för att höra vad som händer!

Besök en gruva vettja :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-27 12:42

-Martin- skrev:
steveo1234 skrev: Energin från basarna borde vara mindre än energin som finns i blåsten i en rejäl storm så det borde ju egentligen vara lugnt.

Fast grejen är ju att prylar bringas i resonans pga sina mekansika egenskaper. Den "DC-mässiga" energin i en storm är inte riktigt jämförbar.

Ja, jo, det är ju sant. Jag ser den där bron framför mig så var korrekt dimensionerad, tills den började svänga i sin egenresonansfrekvens pga vinden och därefter kollapsade.

Oh well, det finns de med värre grejer än mig som spelar starkare än vad jag gör och de har inte rapporterat större problem än sprickor i gipsskivor.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi