Moderator: Redaktörer
mx skrev:Eller bör man köra med slutna toppar? Har hört att eftersom pi60 är en
basreflexhögtalare så är den svår att integrera, även om man delar med ett
cr80s.
Stämmer det?
steveo1234 skrev:Klart det funkar? Kan det fungera bättre i teorin med något annat? Säkert. Spelar det någon roll i praktiken? Antagligen inte.
mx skrev:steveo1234 skrev:Klart det funkar? Kan det fungera bättre i teorin med något annat? Säkert. Spelar det någon roll i praktiken? Antagligen inte.
OK, låter lovande.
Provlyssnade på pi60 tillsammans med fyra stycken X-moduler och det lät
ju som att det fungerade.
schmutziger skrev:mx skrev:steveo1234 skrev:Klart det funkar? Kan det fungera bättre i teorin med något annat? Säkert. Spelar det någon roll i praktiken? Antagligen inte.
OK, låter lovande.
Provlyssnade på pi60 tillsammans med fyra stycken X-moduler och det lät
ju som att det fungerade.
varför skuille det inte fungera?
Det är ju inget magiskt med pi60 som gör att de fungerar väsensskilt från andra högtalare liksom, eller cr80 för den delen.
mx skrev:blixten_no1 skrev:Varför är du inte intresserad av bs60?
Jag äger inte ett par pi60 idag, jag vet inte om jag någonsin kommer skaffa
ett par, vill inte "låsa in" mig i saker... med mera.
blixten_no1 skrev:mx skrev:blixten_no1 skrev:Varför är du inte intresserad av bs60?
Jag äger inte ett par pi60 idag, jag vet inte om jag någonsin kommer skaffa
ett par, vill inte "låsa in" mig i saker... med mera.
Jag förstår
Men den combon är riktigt trevlig, och det går ju bygga om x-2 till bs60 rätt lätt.
blixten_no1 skrev:Det som skiljer är ju att det sitter ett filter i bs60 men inte i x-2.
Går ju köpa en switch till så ställer man om genom den.
schmutziger skrev:blixten_no1 skrev:Det som skiljer är ju att det sitter ett filter i bs60 men inte i x-2.
Går ju köpa en switch till så ställer man om genom den.
+en låda och att du måste ha pre-out o main in.
Basmodul tillsamman med toppsystem, visst! Men går även Ino Audios fullregisterhögtalare att komplettera med basmoduler?
Det går alldeles utmärkt! Jag har konstruerat både våra elektroniska delningsfilter och fullregisterhögtalarna på så vis att man skall kunna använda basmodulerna även tillsammans med fullregisterhögtalare, med samma goda resultat som med de dedicerade toppsystemen (fast det blir förstås en något lite dyrare lösning).
Knepen är tvenne; att använda tillräckligt brant delning, och att vid konstruktionen se till så att fullregisterversion och topp-systemsversion får samma fasgång nedåt i frekvens.
Det har jag gjort. På så vis kan de adderas lika elegant till basmodulerna båda lösningarna.
Rydberg skrev:Basmodul tillsamman med toppsystem, visst! Men går även Ino Audios fullregisterhögtalare att komplettera med basmoduler?
Det går alldeles utmärkt! Jag har konstruerat både våra elektroniska delningsfilter och fullregisterhögtalarna på så vis att man skall kunna använda basmodulerna även tillsammans med fullregisterhögtalare, med samma goda resultat som med de dedicerade toppsystemen (fast det blir förstås en något lite dyrare lösning).
Knepen är tvenne; att använda tillräckligt brant delning, och att vid konstruktionen se till så att fullregisterversion och topp-systemsversion får samma fasgång nedåt i frekvens.
Det har jag gjort. På så vis kan de adderas lika elegant till basmodulerna båda lösningarna.
Slut, frågor?
Rydberg skrev:Basmodul tillsamman med toppsystem, visst! Men går även Ino Audios fullregisterhögtalare att komplettera med basmoduler?
Slut, frågor?
adzer skrev:Angående det där med att slutna faller 12dB/okt. Det är väl bara sant i frifält. De flesta ino toppar jag mätt och lyssnar på har haft väldigt rak kurva ner till ca 50Hz
Inte alls så att de börjar falla vid 80Hz med 12dB/okt.
schmutziger skrev:adzer skrev:Angående det där med att slutna faller 12dB/okt. Det är väl bara sant i frifält. De flesta ino toppar jag mätt och lyssnar på har haft väldigt rak kurva ner till ca 50Hz
Inte alls så att de börjar falla vid 80Hz med 12dB/okt.
mäter de rakt ner till 50 i frifält menar du?
eller menar du ~70-80Hz i frifält ger ~50Hz väggnära placering?
kan det vara därför jag skrivit mer eller mindre "skitsamma"?
Men det intressanta är ju då, varför inte 30/30? då borde man väl kunna spela starkare med alla större inotoppar...
adzer skrev:Ja det tycker jag allt
pi60 är snyggare än i14 i mina ögon då jag inte är så förtjust i stativ. Sen har du valet att köra fullregister ifall du så skulle önska. Win-win
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster