Betongbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-28 12:10

Ragnwald skrev:Nej där har du fel.
E-modul handlar om kompression, tex gummi har låg E-modul: den får stora deformationer vid ganska låg spänning men töjbarheten är stor.
Glasfiber är synnerligen elastisk, medan betongen just inte har någon elastisitet alls, den spricker vid mycket små rörelser.

Ja, men du menar att betong har 40 gånger högre E-modul än glasfiber. Jag undrar varifrån uppgiften kommer, för jag känner inte till det sedan tidare och tycker det låter helt orimligt.

Ragnwald skrev:Dessutom har betongen liten eller ingen limmande effekt på glasfibern.

Det är ju naturligtvis inte bra. Men jag har sett något slaggs duk man gjuter in i betong (ser ut ungefär som galsfiber duk som saknar bestämd riktning). Men det är kanske gjort av något helt annat än glasfiber? Någon annan plast, kanske? Eller?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-28 12:47

Ragnwald skrev:
bakerman22 skrev:
Jocke skrev:Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?

Det är glasfiber. Små "strån".
Det gör oerhört mycket för vridstyvheten.

Knappast. Handlar enbart om att få en hanterbar massa att jobba med.
Betongen är 40 gånger styvare än glasfiber.
Skulle betongen röra sig så pass mycket att glasfibrerna belastades, så är betongen redan sprucken och kass.

För vi pratar väl om betong?
Flytspackel är väl nedmalda kadaver, vill jag minnas och då kan nog glasfiber ha god verkan.

Fiberbetong handlar inte om hanterbar massa, det handlar om att få en betong där du i massan har ingående armering.

Betong har väldigt bra egenskaper för att hantera tryck, men usla egenskaper för dragpåfrestningar. Det är den funktionen armeringsjärn har, de tar upp dragpåkänningar och håller samman konstruktionen vid t e x temperaturväxlingar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-03-28 15:06

Japp, och det är därför som armeringen (järn) ligger i nedre delen av golvet. När golvet belastas så blir det drag krafter i underkant och tryck krafter i överkant.

Sedan finns det också spännarmering. Där man spänner järnet innan gjutning. Då blir det ännu mera effektivt.

//Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-28 23:02

Hur tunna betongväggar kan man göra egentligen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-28 23:19

Max_Headroom skrev:Hur tunna betongväggar kan man göra egentligen?

Flytspackel-tillverkarna föreslår typ 5-50mm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-29 00:29

Alltså, jag tror den här debatten har fel fokus.

Hållfasthet är bara ett problem för... hållfasthet, dvs om lådan håller. Även om det finns korrelation med styvhet så är det inte samma sak.

Styvhet är bra, det ger en minskad mobilitet vid låga frekvenser.
Massa är också bra, det ger minskad mobilitet vid höga frekvenser.
Men styvhet kombinerat med massa ger resonans. Styvhet och massa är varandras motpoler och vid en (egentligen flera) viss strukturberoende frekvens tar de ut varandra och mobiliteten blir hög. Enda sättet att få ner mobiliteten vid resonans är att tillföra dämpning (="seghet").

Själv är jag mycket mer bekymrad över resonanser än över flexande lådväggar pga låg styvhet. Det senare sker ganska likformigt över ett större frekvensområde, resonanser betonar enskilda frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-29 11:13

Svante skrev:...
Själv är jag mycket mer bekymrad över resonanser än över flexande lådväggar pga låg styvhet. Det senare sker ganska likformigt över ett större frekvensområde, resonanser betonar enskilda frekvenser.

Om jag förstått forumkamraterna rätt kan man undvika att excitera resonanser i betong i tex en sub som inte spelar de frekvenserna där problem finns.

För att minska resonansbenägenheten har vi resonerat kring inblandning eller laminering med andra material. Mer bredbandigt gäller väl inga andra naturlagar för betong än för andra material även om det är lättare att blanda betong än att blanda sin egen MDF...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-29 11:22

Gör man dom tillräckligt tjocka och stabila blir det inga resonanser.
Mina vägde dock över 250 kilo per låda, och jag kan tänka mej att många inte är sugna på såna as... :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-29 11:26

bakerman22 skrev:Gör man dom tillräckligt tjocka och stabila blir det inga resonanser.
Mina vägde dock över 250 kilo per låda, och jag kan tänka mej att många inte är sugna på såna as... :)

Å f*n... har inte plats med någon truck! :wink: 8)

Klart det måste bli resonanser även om det är tungt... tänker på hur det låter i lägenheten intill när grannen har fest... :roll:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-29 21:20

Inte så pass att det märks av i en baslåda i alla fall.

Hade fel angående glasfibret. Var på kurs igår och frågade faktiskt.
Det är polymerplast.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-29 22:04

bakerman22 skrev:Inte så pass att det märks av i en baslåda i alla fall.

Hade fel angående glasfibret. Var på kurs igår och frågade faktiskt.
Det är polymerplast.

Har för mig att jag skrivit det i den här tråden - skönt med lite medhåll så jag inte känner mig så ensam... ;-)

Föregående

Återgå till DIY-forum