Förklara det här med DAC för mig - snälla

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-29 14:05

2-ch skrev:
celef skrev:när jag har jämfört egna skivor med de som finns på spotify så tycker jag att det stått klart att musiken via spotify har en sameness över sig som inte finns på dom egna skivorna

app app app, inte jämföra CD mot Spotify :wink:

jo det är förstås fusk, men jag har inget annat att jämföra med, man tager ju vad man haver. men hur kan jag lindra symptomen? hur har ni gjort som även har fina spelutrustningar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-29 14:49

celef skrev:jo det är förstås fusk, men jag har inget annat att jämföra med, man tager ju vad man haver. men hur kan jag lindra symptomen? hur har ni gjort som även har fina spelutrustningar?

Äh förresten, man får jämföra vad sjutton man vill. Det är dock en fördel om man talar om så mycket som möjligt runt själva testen så att andra kan dra nytta av det och eventuellt slippa prova samma sak en gång till för att komma vidare.

Hur man kan lindra symptomen på något som enligt texen ovan redan är förstört vet jag däremot inte. Lyssna mindre kritiskt kanske :wink:
Men stämmer det att formatet i sig har sånna hyss för sig och i så fall vilken grad pratar vi om här?
Minst 1 (celef) irriterar sig ju på det. Själv har jag inte lidit eller aktivt lyssnat efter det.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2012-03-29 15:16

celef skrev:jag upplever att spotify har nån form av artificiell rumsligt/ambient oljud adderad. rena testtoner ser nedsmutsade ut i spotify, liknande signaler uppspelade via annan mjukvara ser jämförande helt rena ut, om det finns något samband vet jag ju inte

Vilket operativsystem kör du? I Windows körs Spotify i delat läge (ljudet går alltså genom Windows mixer) och då får man manuellt (i Vista och Win7) ställa in hur ljudet ska behandlas.
Kolla så mixern (Kontrollpanelen -> Ljud -> Högtalare (eller SPDIF)) är inställd på att skicka ut 44,1kHz:
Bild

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2012-03-29 15:17

2-ch skrev:Hur skulle en rättvis jämförelse gå till då.

Om man vill ta reda på om det är kodningen som är problemet så är det relativt enkelt att testa. Rippa en CD och konvertera till de formaten Spotify använder, Vorbis -Q5 (gratisversionen) och Vorbis -Q9 (betalversionerna).
Det finns två populära versioner av Vorbiskodaren (Libvorbis och aoTuV) och jag är inte säker på vilken Spotify använder, så ska man vara riktigt noggrann bör man kanske testa båda.

Sen är det bara att göra ett ABX-test mot originalet i Foobar2000.

Vorbis kan hämtas här (oggenc eller oggdrop):
http://www.rarewares.org/ogg.php

Och Foobar2000 här:
http://www.foobar2000.org/

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-29 15:23

FalloutBoy skrev:

Rippa en CD och konvertera till de formaten Spotify använder, Vorbis -Q5

Nu blev där ju nästan FÖR lätt, det där klarar ju alla :wink:
Ibland krånglar jag till det helt i onödan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-29 18:23

FalloutBoy skrev:
celef skrev:jag upplever att spotify har nån form av artificiell rumsligt/ambient oljud adderad. rena testtoner ser nedsmutsade ut i spotify, liknande signaler uppspelade via annan mjukvara ser jämförande helt rena ut, om det finns något samband vet jag ju inte

Vilket operativsystem kör du? I Windows körs Spotify i delat läge (ljudet går alltså genom Windows mixer) och då får man manuellt (i Vista och Win7) ställa in hur ljudet ska behandlas.
Kolla så mixern (Kontrollpanelen -> Ljud -> Högtalare (eller SPDIF)) är inställd på att skicka ut 44,1kHz:
Bild

min burk har vista och inställningen är "dvd-kvalitet" 16bit/48khz

det är av gammal vana sedan tidigare då endast 48khz fungerade i windows
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-29 18:25

2-ch skrev:
FalloutBoy skrev:

Rippa en CD och konvertera till de formaten Spotify använder, Vorbis -Q5

Nu blev där ju nästan FÖR lätt, det där klarar ju alla :wink:
Ibland krånglar jag till det helt i onödan.

har ni hunnit testa :P
Bikinitider

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-11 12:49

Hur står sig Dac:en i en Denon dcd1500AE som tydligen har en dac som heter PCM1791? Är den gammal och käss? :)

http://www.dutchaudioclassics.nl/the_co ... er_list/#D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Teknikforum