Ja, precis.
Eller i varje fall kan. Kanske inte skall.
Och hi-hi, jag tror minsann du skrev "som" när du menade "så" där i
sista meningen! Precis som jag brukar göra av misstag, när fingarna
får skriva utan överinseende från hjärnan. Det vill säga alltför ofta.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Den där retoriken du kör med intresserar mig inte. Du har ingen kommentar till själva sakfrågan?
Alltså vad du menar med "om" och allt kring detta.
Jo, jag uppskattar en återkoppling. Men inte på det mästrande och nedvärderande sätt som du presterar.
Jag önskade helt enkelt belysa min åsikt om att musiken
kan återges
som om musikerna var mindre duktiga - i en sämre anläggning. Och sämre, i detta fallet, behöver inte betyda krokig frekvensgång och sämre dynamik, typ. Utan att musiken låter livlös och oengagerad, det känns som om musikerna snarare vill klara av ett pensum innan kafferast och inte något de brinner för.
För att vara extra tydlig, detta har naturligtvis tekniska orsaker, det är inte frågan om någon flum, nålar i gardinerna eller guldpläterade säkringar i "proppskåpet" och liknande att göra.
Ja just det, och min poäng är att det kanske kan vara bättre att ta
reda på dessa tekniksa orsaker än att säga "om det inte hjläper att
försöka förbättra återgivningen...".
För det hjälper ju. Men man måste då försöka på ett bättre sätt än
att följa dogmer och vilda tumregel-tips från höger och vänster.
Bill50x skrev:Vad jag menar är att man vid olika tillfällen lyssnar efter olika saker i återgivningen.
Jag lyssnar inte efter några saker i återgivningen. Vad skall det vara
bra för att göra det?
Varför syssla med sådant? Jag spelar musik, hör den, och gillar det
om jag valt musik som jag gillar och återgivningen duger.
Bill50x skrev:För den som inte accepterar att en anläggning, eller enskilda delar därav, kan påverka den musikaliska delen av återgivningen så blir det förstås svårt.
Menar du att "musikalisk" betyder något annat än en sorts förmåg att
skapa musik eller att förstå den intuitivivt eller analytiskt? Alltså det
som vissa människor har mer av än andra.
Och vad är "den musikaliska delen" av en återgivning? Musik använder
ljud. Är inte allt som återgivningen gör relaterat till musiken om det är
musik som återges?
Bill50x skrev:Fundera över detta påstående:
"Om så, så förstår jag att du inte lyckas få det att låta bra. Men problemet är ju inte ATT du försökt, utan att du "försökt" på fel sätt - utan den kunskap som behövs för att du skall kunna lyckas."
Ursäkta, men vad vet du om vad jag har försökt med?
OM du har försökt. OM.
Läste du inte det?
Du, inte jag, spekulerade om att resultatet kunde blir att musikerna
skulle uppfattas spela falskt om man försökta åstadkomma en god
återgivning.
"Om så" (=om du skulle få det resultatet) skrev jag ju (och du har ju
till och med fått med det i frasen du citerade härovan!)
Om du bara läser det jag skriver och låter bli att tolka om det till något
annat, så slipper du missförstå det. Jag försöker alltid skriva vad jag
menar, och därför råder jag dig att utgå ifrån att jag menar just det jag
skriver, men INTE något annat som du försöker tolka in i det.
Självklart kan formuleringar bli oklara eller till och med felformulerade,
jag är verkligen inte ofelbar utan snarare är jag både lite skriv-valhänt
och illa ordblind. Men oddsen blir ändå bäst, om du VILL förstår det jag
skriver, om du utgår ifrån att jag menar just det jag skrev, och inget
annat.
Bill50x skrev:Hur vet du om jag lyckats eller inte? Nedvärderande hypoteser tycker jag inte hör hemma i en diskussion, i alla fall inte om man vill bli tagen på allvar.
Jag vet att du skrev "Man kan givetvis försöka återskapa rummet,
akustiken mm, men vad hjälper det
OM återgivningen präglas av
musiker som inte verkar kunna sin sak? Trots att de kunde det vid
inspelningstillfället?"
Och jag har försökt att resonera lite runt det du skrev, men du väljer
att ducka för frågorna och tolka in en massa dumheter i det jag skrivit
så det ser ut att bara vill spela förorättad - istället för att läsa det jag
skrev - och sedan kanske kommentera det jag skrev, i sak.
Så igen: Vad menade du med OM?
Vad ville du ha sagt med din hypotes? Varför tror du inte att det blir bra
om man försöker återskapa musiken? Du skrev ju själv att musikerna
i ditt hypotetiska exempel kunde spela och jag förmodar att du menar
att de även spelade rent när inspelningen gjordes.
Och din synpunkt var; "vad hjälper det
OM återgivningen präglas av
musiker som inte verkar kunna sin sak? Trots att de kunde det vid
inspelningstillfället?"
- - -
Det är ju ungefär som att skriva "vad hjälper det att tvätta sin bil OM
den bara blir skitigare och skitigare ju mer man tvättar den?
Nä, då hjälper det nog inte...
Men blir det så då? Nej, det blir det naturligtvis inte. Och vad är det då
för mening med sådana nonsensspekulationer?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).