Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-03-30 21:46

Hmmm....
Det skulle inte kunna vara så enkelt att om man tycker att det låter bäst med spikfötter så använder man det och om man gillar mjukisar så använder man dessa 8O 8O 8O

Vad tros det förövrigt om den lösning av montering av högtalarelement i baffeln som förespråkas av herr Linkwitz. Att det mellan element och baffel sitter en mjuk gummipackning och att elementet ej är fastskruvat i baffeln utan sitter fast i magneten?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 21:47

jonasp skrev:Bäst är subjektivt, så det beror på vem som lyssnar, och på vad. Det kommer rimligen också att påverkas av vad som spelas.

Ok, så det är inte självklart att mjuka fötter kommer låta bäst?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 21:47

Stereotypen skrev:Hmmm....
Det skulle inte kunna vara så enkelt att om man tycker att det låter bäst med spikfötter så använder man det och om man gillar mjukisar så använder man dessa 8O 8O 8O

Åh, det är precis så enkelt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 21:49

Griff skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Flint skrev:Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet.

Flint:
De enkla försök som jag utförde några sidor längre bak i tråden visade att högtalarlådan nästan inte alls vibrerade då den stod på mjuka fötter till skillnad mot då det stod mot muttrar och spikes. I golvet fanns nästan inga vibrationer då de stod på mjukfötter till skillnad mot muttrar och spikes.

Slutsats:
Då högtalarna står på mjukfötter vibrerar varken högtalarkabinett eller golv, då högtalarna står på muttrar eller spikes vibrerar både högtalare och golv

Hm... Betyder det att det är spikarna i sig som orsakar vibrationerna? I så fall bör vibrationerna också vara slumpartade och helt oberoende av musiken. Var dom det? Som brus?

Nej, man kan tydligt se baskaggetillslagen i både kabinett och golv med muttrar och spikes men med mjukfötter kan inte någonting registreras. Den övriga musiken ser däremot ut som brus med spikes, inte lika tydligt med muttrar. Med mjukfötter syntes ingenting alls.

Jag har svårt att acceptera att inte baskaggetillslagen fanns som vibration i lådan innan de övefördes till golvet via spikarna. Sen beror det väl också på lådans utformning och mått vilka vibrationer som uppstår på olka ställen där, i lådan asså. Mest bör väl en membranliknade yta vibrera och minst ett hörn, va?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-30 21:50

Laila skrev:
Någon som testat* kokta grisfötter . . . ?
* Varmt välkommen tillbaka Flint. :)

Jag är ju inte så skrivmässigt aktiv, men jag tycker också att det är kul att se Flint här igen
/Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 21:54

jonasp skrev:
Flint skrev:Rickard har fått tagit mycket skit i i den här tråden. Det tycker jag är skamligt. Trollat är det minsta han har gjort men troligen har han blivit mer obstinat än vad han tänkte från början. Jag nämner inga namn men vissa av hans motståndare har uppfört sig jävligt illa vilket borde ha lett till periodvis avstängning. Det är konstigt att man inte ska få diskutera sina åsikter utan att vissa blir som galna och bryter mot forumreglerna utan att någon reagerar. Personangrepp är bara förnamnet här.

Hur mycket av tråden har du läst?

Allt. Rickard har inte varit otrevlig en enda gång utan bara pratat i sak. Det kan man inte säga om dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 22:01

Flint skrev:
jonasp skrev:
Flint skrev:Rickard har fått tagit mycket skit i i den här tråden. Det tycker jag är skamligt. Trollat är det minsta han har gjort men troligen har han blivit mer obstinat än vad han tänkte från början. Jag nämner inga namn men vissa av hans motståndare har uppfört sig jävligt illa vilket borde ha lett till periodvis avstängning. Det är konstigt att man inte ska få diskutera sina åsikter utan att vissa blir som galna och bryter mot forumreglerna utan att någon reagerar. Personangrepp är bara förnamnet här.

Hur mycket av tråden har du läst?

Allt. Rickard har inte varit otrevlig en enda gång utan bara pratat i sak. Det kan man inte säga om dig.

Subjektiv bedömning såklart, men det kan anses vara otrevligt att medvetet ljuga, radera gamla inlägg och avstå från att delta eller respondera.

Men så är ju din bedömning av tråden likväl subjektiv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-30 22:04

Harryup skrev:
jonasp skrev:Bäst är subjektivt, så det beror på vem som lyssnar, och på vad. Det kommer rimligen också att påverkas av vad som spelas.

Mvh/Harryup

Nej?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-30 22:05

Flint skrev:
Griff skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Flint skrev:Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet.

Flint:
De enkla försök som jag utförde några sidor längre bak i tråden visade att högtalarlådan nästan inte alls vibrerade då den stod på mjuka fötter till skillnad mot då det stod mot muttrar och spikes. I golvet fanns nästan inga vibrationer då de stod på mjukfötter till skillnad mot muttrar och spikes.

Slutsats:
Då högtalarna står på mjukfötter vibrerar varken högtalarkabinett eller golv, då högtalarna står på muttrar eller spikes vibrerar både högtalare och golv

Hm... Betyder det att det är spikarna i sig som orsakar vibrationerna? I så fall bör vibrationerna också vara slumpartade och helt oberoende av musiken. Var dom det? Som brus?

Nej, man kan tydligt se baskaggetillslagen i både kabinett och golv med muttrar och spikes men med mjukfötter kan inte någonting registreras. Den övriga musiken ser däremot ut som brus med spikes, inte lika tydligt med muttrar. Med mjukfötter syntes ingenting alls.

Jag har svårt att acceptera att inte baskaggetillslagen fanns som vibration i lådan innan de övefördes till golvet via spikarna. Sen beror det väl också på lådans utformning och mått vilka vibrationer som uppstår på olka ställen där, i lådan asså. Mest bör väl en membranliknade yta vibrera och minst ett hörn, va?

Faktum är att jag själv är förvånad över att baskaggeslagen inte syns i mätningarna med mjukfot, men det är mycket tydligt, till och med väldigt tydligt, då kabinetten står på spikar/muttrar
/Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 22:06

MagnusÖstberg
Rickard har gjort en sak jag respekterar - egna test som han refererar till i sin argumentation.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-30 22:08

Flint skrev:MagnusÖstberg
Rickard har gjort en sak jag respekterar - egna test som han refererar till i sin argumentation.

Är det verkligen tester som Richard har gjort?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 22:09

jonasp skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Nej?

Varför frågetecken?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 22:09

Griff skrev:Faktum är att jag själv är förvånad över att baskaggeslagen inte syns i mätningarna med mjukfot, men det är mycket tydligt, till och med väldigt tydligt, då kabinetten står på spikar/muttrar
/Anders

Det verkar finnas en hel del i det här som än så länge är dolt och outrett. Just därför är det kul.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-30 22:11

Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.

Mja, i princip så funkar stämgaffeln och speldosan och högtalaren på samma sätt. Om man vill kan man ju se stämgaffelns, vad heter det, "hållpinne" som ekvivalent med speldosans chassie eller högtalarlådan. Alltså alla tre fungerar som en ljudledare ner till en strålande yta.

Men visst finns det skillnader.

Speldosan och stämgaffeln strålar ganska lite ljud i sig själva och ytan som kopplas till dem blir den dominerande strålkällan. Högtalaren är ju konstruerad för att vara hyfsat effektiv i sitt egna strålande, så tillskottet som golvet ger blir relativt sett mindre.

Att högtalarlådan inte finns i speldose- och stämgaffelsfallet håller jag dock inte med om. Det finns en struktur mellan den huvudsakliga vibrationskällan (konen/skänklarna/tungorna) och den strålande ytan.

Så det är bara en gradfråga, inte en principiell skillnad. Speldose- och stämgaffelsdemonstrationerna är övertydliga iom att det blir större skillnad mellan hård och mjuk koppling, vilket i sin tur beror på att de båda är ganska ineffektiva strålare i sig själva.

Vidare ska man passa sig för energiresonemang i de här sammanhangen eftersom verkningsgraden från strukturell vibration till ljud är så låg. Det är mycket lätt att påverka den verkningsgraden, tex genom att byta fötter till speldosan. Vidare påverkar man lätt den producerade energin som mantas in i en struktur genom att ändra impedansförhållandena (dvs hur "mothållet" från en struktur är). Faktum är att all energi reflekteras i ett gränssnitt både om den andra strukturen är helt stel eller helt mjuk. Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Och ytterligare en sak, ställer man en högtalare stelt så kommer den stela kopplingspunkten att excitera resonanser i högtalarlådan ungefär på samma sätt som om vibrationerna hade tillförts lådan från golvet till högtalrlådan. Detta såg vi i början av den här trådbumpen, med de vattenfallsdiagram som visades.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 22:12

Griff skrev:

Är det verkligen tester som Richard har gjort?

Han skrev det. Inte exakt spikfot mot Sonic Design mjukfot men det framgick också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-30 22:15

Flint skrev:Rickard har fått tagit mycket skit i i den här tråden. Det tycker jag är skamligt. Trollat är det minsta han har gjort men troligen har han blivit mer obstinat än vad han tänkte från början.

Det är kanske lätt att missa, men han har faktiskt själv sagt att han gjorde det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-30 22:16

Flint skrev:Allt. Rickard har inte varit otrevlig en enda gång utan bara pratat i sak. Det kan man inte säga om dig.

Då har du läst detta:

Richard skrev:....jag tror forumets skarpaste hjärna har genomskådat mig- det tog ett tag. :wink:

Nu har vi utrett SD- kuddar kontra spikes så grundligt det går på ett forum.
SD- fötter är bättre än spikes tekniskt, och låter även under vissa förutsättningar bättre, även under högtalare som från början är avsedda för spikfötter.

Och detta också:

Richard skrev:Läs detta inlägg ett par, tre gånger Svante och Hevi mfl.....

Det skrevs på sidan 132 och är en ledtråd till eriken ( som jag varit hemma och lyssnat på musik hos ) att INTE ta mina inlägg på allvar.

Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *

* kolla gärna den engelska översättningen.

Så med andra ord - Richard har själv skrivit att han trollar. Du får gärna peka på var jag varit otrevlig. Jag anser mig vara saklig.
Senast redigerad av jonasp 2012-03-30 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 22:16

De testerna utfördes aldrig, utan han har i efterhand meddelat att han var hemma och sjuk i influensa och inte lyssnade på musik överhuvudtaget och att allt handlade om att han var uttråkad.

Jag har ingen anledning att tro att han ljuger om det eftersom hans lyft av den här tråden sammanföll med att han skapade en tråd där han undrade hur länge man var sjuk när man fick influensa.

Om du missat det så har du kanske inte läst hela tråden.

Jag håller dock med om att det är nyttigt att göra egna undersökningar, och har jag, harryup, K12 och petersteindl gjort. Vi fann resultat som leder till att vi kommer göra fler tester. Det är trevligt att göra undersökningar helt förutsättningslöst i trevligt sällskap, men resultaten skall inte övertolkas utan ses som subjektiva värderingar. Vem vet, vi kanske kommer till helt andra resultat nästa gång 8O 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 22:20

MagnusÖstberg skrev:
De testerna utfördes aldrig, utan han har i efterhand meddelat att han var hemma och sjuk i influensa och inte lyssnade på musik överhuvudtaget och att allt handlade om att han var uttråkad.

Jag har ingen anledning att tro att han ljuger om det eftersom hans lyft av den här tråden sammanföll med att han skapade en tråd där han undrade hur länge man var sjuk när man fick influensa.

Om du missat det så har du kanske inte läst hela tråden.

Jag håller dock med om att det är nyttigt att göra egna undersökningar, och har jag, harryup, K12 och petersteindl gjort. Vi fann resultat som leder till att vi kommer göra fler tester. Det är trevligt att göra undersökningar helt förutsättningslöst i trevligt sällskap, men resultaten skall inte övertolkas utan ses som subjektiva värderingar. Vem vet, vi kanske kommer till helt andra resultat nästa gång 8O 8)

Knappast, vi kommer få fram subjektiva resultat igen.

Mvh/Harryup

8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 22:21

:D

Ja, men kanske helt annorlunda subjektiva resultat.

Kommer vi framstå som fåntrattar då? :P :roll: :o 8)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-30 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 22:21

Svante
Ditt experiment med speldosan visar att en klangkropp överför energin till luften som lufttrycksförändringar som därmed uppfattas som ljud. Så långt är jag med. Det faktumet bygger hela den trditionella musikinstrumentkulturen på. Men man kan inte lägga ett högt.element direkt på golvet och låtsas att det motsvarar en hel högtalares funktion inkl. låda. Man kan däremot med ditt experiment visa att vibrationerna i elementet (tongaffeln) överförs till golvet. Det som ska utredas är hur lådans vibrationer påverkas och hur vibrationerna i den förändras plus det tillskott underlaget ev. ger. Jag vill ha mer struktur på tänkandet och själva principen här.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 22:27

Flint skrev:Svante
Ditt experiment med speldosan visar att en klangkropp överför energin till luften som lufttrycksförändringar som därmed uppfattas som ljud. Så långt är jag med. Det faktumet bygger hela den trditionella musikinstrumentkulturen på. Men man kan inte lägga ett högt.element direkt på golvet och låtsas att det motsvarar en hel högtalares funktion inkl. låda. Man kan däremot med ditt experiment visa att vibrationerna i elementet (tongaffeln) överförs till golvet. Det som ska utredas är hur lådans vibrationer påverkas och hur vibrationerna i den förändras plus det tillskott underlaget ev. ger. Jag vill ha mer struktur på tänkandet och själva principen här.

Jodå, det kan man visst göra, möjligen kommer man bevisa att högtalarlådor är dåliga eftersom dom kommer göra så att elementet överför en massa lågenergi.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-30 22:27

Svante skrev:Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Är inte ovanstående en himla snygg förklaring?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 22:35

Griff skrev:
Svante skrev:Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Enda sättet att få lådan att stå helt stilla är att inte utsätta den för någon kraft av något slag. Är det det som händer när man ställer den på tofflor? Att mjukfötterna absorberar energin (och som resultat av det blir varma)?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-30 22:56

Svante skrev:
Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.

Mja, i princip så funkar stämgaffeln och speldosan och högtalaren på samma sätt. Om man vill kan man ju se stämgaffelns, vad heter det, "hållpinne" som ekvivalent med speldosans chassie eller högtalarlådan. Alltså alla tre fungerar som en ljudledare ner till en strålande yta.

Men visst finns det skillnader.

Speldosan och stämgaffeln strålar ganska lite ljud i sig själva och ytan som kopplas till dem blir den dominerande strålkällan. Högtalaren är ju konstruerad för att vara hyfsat effektiv i sitt egna strålande, så tillskottet som golvet ger blir relativt sett mindre.

Att högtalarlådan inte finns i speldose- och stämgaffelsfallet håller jag dock inte med om. Det finns en struktur mellan den huvudsakliga vibrationskällan (konen/skänklarna/tungorna) och den strålande ytan.

Så det är bara en gradfråga, inte en principiell skillnad. Speldose- och stämgaffelsdemonstrationerna är övertydliga iom att det blir större skillnad mellan hård och mjuk koppling, vilket i sin tur beror på att de båda är ganska ineffektiva strålare i sig själva.

Vidare ska man passa sig för energiresonemang i de här sammanhangen eftersom verkningsgraden från strukturell vibration till ljud är så låg. Det är mycket lätt att påverka den verkningsgraden, tex genom att byta fötter till speldosan. Vidare påverkar man lätt den producerade energin som mantas in i en struktur genom att ändra impedansförhållandena (dvs hur "mothållet" från en struktur är). Faktum är att all energi reflekteras i ett gränssnitt både om den andra strukturen är helt stel eller helt mjuk. Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Och ytterligare en sak, ställer man en högtalare stelt så kommer den stela kopplingspunkten att excitera resonanser i högtalarlådan ungefär på samma sätt som om vibrationerna hade tillförts lådan från golvet till högtalrlådan. Detta såg vi i början av den här trådbumpen, med de vattenfallsdiagram som visades.

Bra inlägg Svante.

Jag skall spåna lite. Låt säga att man tar en stämgaffel tunad till 440 Hz. Låt säga att man sätter den på en liten trälåda. Då ser det ut så här:

Bild
Man slår till på ena skänkeln. Då lyssnar man på tonen och bedömer tonhöjd.

Låt säga att man lyssnar på stämgaffeln så här istället:

Bild

Från vilken av dessa två uppställningar bedömer du att det är lättare att höra tonen på eller rättare sagt tonhöjden på tonen?

Det är en fråga till dig och inget annat!

Nu skall jag spåna vidare. Låt säga att man tar stämgaffeln monterad på låda såsom på bild 1 och ställer denna låda direkt på ett bord, kommer man då höra tonhöjden tydligare än då man lyfter stämgaffellådan från bordet? Det är en fråga till dig och inget annat. På dessa respektive två frågor bör du kunna svara ett Ja! eller ett Nej! Om du vill införa vissa förutsättningar i dina svar så gör det.

Richard pratar om tune dem och den metoden går ut på att höra tonhöjden i varje ögonblick så tydligt som möjligt. Då blir det enklare att följa melodin eftersom melodi är en följd av toner avsedd att bilda ett för lyssnaren meningsfullt mönster. Allt annat är fullkomligt och entydigt oväsentligt enligt tune dem. Det är bara att gilla läget liksom. Richard redogör för tune dem, han redogör för inget annat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 23:03

Om vi jämför med en byssa. När vi skjuter av ett skott trycks kulan framåt och byssan trycks bakåt med det som kallas rekyl. Så borde det vär också vara när ett bastrummeanslag återges av en högtalare. När membranet trycks framåt (antaget) av anslaget flyttar sig lådan bakåt, va? Om lådan ger efter och alltså flyttar sig borde väl kraften på membranet bli mindre än om lådan står stadigt och "spjärnar emot". Vet inte exakt vad jag fikar efter men är liknelsen åt helvete fel?
Senast redigerad av Flint 2012-03-30 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 23:04

Feltänk av mig, inlägget raderat.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-31 00:33, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-30 23:08

Flint skrev:Om vi jämför med en byssa. När vi skjuter av ett skott trycks kulan framåt och byssan trycks bakåt med det som kallas rekyl. Så borde det vär också vara när ett bastrummeanslag återges av en högtalare. När membranet trycks framåt (antaget) av anslaget flyttar sig lådan bakåt, va? Om lådan ger efter och alltså flyttar sig borde väl kraften på membranet bli mindre än om lådan står stadigt och "spjärnar emot". Vet inte exakt vad jag fikar efter men är liknelsen åt helvete fel?

Gissar att det är en viss "massaskillnad" mellan högisens membran
å låddan som membranet "tar spjärn emot" . . . typ, kanske ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-30 23:09

Flint skrev:
Griff skrev:

Enda sättet att få lådan att stå helt stilla är att inte utsätta den för någon kraft av något slag. Är det det som händer när man ställer den på tofflor? Att mjukfötterna absorberar energin (och som resultat av det blir varma)?

Tvärtom.

Ska den stå stilla när det kommer vibration från högtalarelementet måste man hålla den stilla och det är mycket svårt. Men om man hypotetiskt skulle lyckas överförs ingen energi till golvet. Den reflekteras tillbaka till lådan.

Om man däremot inte lägger någon motkraft alls (AC-mässigt) vid foten så kommer rörelsen att vara stor, men eftersom kraften är noll så överförs ingen energi till golvet.

I inget av fallen absorberas inget av foten, i båda fallen åker allt tillbaka till lådan.

Det första fallet är dock mer idealiserat än det andra, i verkligheten står inte golvet still utan rör sig och tar därmed emot energi.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-30 23:15

jonasp skrev:
Flint skrev:Allt. Rickard har inte varit otrevlig en enda gång utan bara pratat i sak. Det kan man inte säga om dig.

Då har du läst detta:

Richard skrev:....jag tror forumets skarpaste hjärna har genomskådat mig- det tog ett tag. :wink:

Nu har vi utrett SD- kuddar kontra spikes så grundligt det går på ett forum.
SD- fötter är bättre än spikes tekniskt, och låter även under vissa förutsättningar bättre, även under högtalare som från början är avsedda för spikfötter.

Och detta också:

Richard skrev:Läs detta inlägg ett par, tre gånger Svante och Hevi mfl.....

Det skrevs på sidan 132 och är en ledtråd till eriken ( som jag varit hemma och lyssnat på musik hos ) att INTE ta mina inlägg på allvar.

Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *

* kolla gärna den engelska översättningen.

Så med andra ord - Richard har själv skrivit att han trollar. Du får gärna peka på var jag varit otrevlig. Jag anser mig vara saklig.

Richard har inte skrivit att han trollar. Om vi tittar lite på definitioner så kanske ett och annat klarnar.

Wiki skrev:Flaming, also known as bashing, is hostile and insulting interaction between Internet users. Flaming usually occurs in the social context of an Internet forum,..
It is frequently the result of the discussion of heated real-world issues such as politics, religion, and philosophy, or of issues that polarise subpopulations, but can also be provoked by seemingly trivial differences.

Deliberate flaming, as opposed to flaming as a result of emotional discussions, is carried out by individuals known as flamers, who are specifically motivated to incite flaming. These users specialize in flaming and target specific aspects of a controversial conversation, and are usually more subtle than their counterparts.
Their counterparts are known as trolls who are less "professional" and write obvious and blunt remarks to incite a flame war, as opposed to the more subtle, yet precise flamers.

Som jag ser det så sysslar Richard med flaming. Det har Richard gjort i åratal. Titta på pK-tråden! Titta vad Richard skrivit om live-återgivning! Jag har vid dessa tillfällen försökt att svara sakligt och det gör jag i detta inlägg också. Men flamerns counterparts som går in i detta and "write obvious and blunt remarks to incite a flame war" är enligt definition troll.

Så vilka som enligt definitionen är troll i denna tråd är inte Richard utan de andra som är Richards counterparts och skriver "blunt remarks".

På något annat sätt är det inte. Detta är klara fakta i målet som jag ser det.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi