Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.
Mja, i princip så funkar stämgaffeln och speldosan och högtalaren på samma sätt. Om man vill kan man ju se stämgaffelns, vad heter det, "hållpinne" som ekvivalent med speldosans chassie eller högtalarlådan. Alltså alla tre fungerar som en ljudledare ner till en strålande yta.
Men visst finns det skillnader.
Speldosan och stämgaffeln strålar ganska lite ljud i sig själva och ytan som kopplas till dem blir den dominerande strålkällan. Högtalaren är ju konstruerad för att vara hyfsat effektiv i sitt egna strålande, så tillskottet som golvet ger blir relativt sett mindre.
Att högtalarlådan inte finns i speldose- och stämgaffelsfallet håller jag dock inte med om. Det finns en struktur mellan den huvudsakliga vibrationskällan (konen/skänklarna/tungorna) och den strålande ytan.
Så det är bara en gradfråga, inte en principiell skillnad. Speldose- och stämgaffelsdemonstrationerna är övertydliga iom att det blir större skillnad mellan hård och mjuk koppling, vilket i sin tur beror på att de båda är ganska ineffektiva strålare i sig själva.
Vidare ska man passa sig för energiresonemang i de här sammanhangen eftersom verkningsgraden från strukturell vibration till ljud är så låg. Det är mycket lätt att påverka den verkningsgraden, tex genom att byta fötter till speldosan. Vidare påverkar man lätt den producerade energin som mantas in i en struktur genom att ändra impedansförhållandena (dvs hur "mothållet" från en struktur är). Faktum är att all energi reflekteras i ett gränssnitt både om den andra strukturen är helt stel eller helt mjuk. Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.
Och ytterligare en sak, ställer man en högtalare stelt så kommer den stela kopplingspunkten att excitera resonanser i högtalarlådan ungefär på samma sätt som om vibrationerna hade tillförts lådan
från golvet till högtalrlådan. Detta såg vi i början av den här trådbumpen, med de vattenfallsdiagram som visades.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.