Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Kimpost skrev:Harryup skrev:
Jag skulle hellre se till den specifika anläggning man har och testa. Att i förväg bestämma vad man har för problem och hur man bäst åtgärdar dom kanske missar målet. Att man vill undvika resonanser i golvet låter ju absolut riktigt, frågan är bara vad du får istället?
Det får man undersöka själv anser jag, jag har varit med om många mycket lyckade installationer med mjuka fötter och kan absolut rekommendera SD-foten, men jag skulle inte vilja säga att den passar jämt. Sen vad skälet är går ju alltid att diskutera.
mvh/Harryup
Du kan ju hellre se till vad du vill, men du kan ju inte blunda för fysiska fakta, oavsett hur långa trådar som den här blir. Högtalaren rör sig mer med spikes. Att det sedan kan upplevas som att det låter bättre med tillförd distorsion är det ingen som förnekar. Smaken är ju som baken. Så visst, testa på!
Att det här bara fortsätter sida upp och sida ner är fascinerande.
Om du bara ser till vad som händer med golvet med SD-foten. Hur vet du att man inte blir av med andra problem som också är hörbara med en mera hårdare avkopplad fot? (Obs ej spikes så det är inte testat av LTS)
Hur vet du att du tycker att SD låter naturligare i en blindtest även om den låter "sämre" och mindre naturligt, jag ser som troligt att ingen utan prestige skulle föredra alternativet just nu?
VI kommer absolut testa mera för de hörbara skillnaderna är för stora och jag personligen skulle inte vilja ha SD-foten som den låter just nu, av någon anledning. Om det går att få den genom någon annan ändring att uppfattas låta bättre än hårdfoten ( obs ej spikes) så vill jag ju förstås ha SD-foten under högtalaren. Men vi var några stycken som unisont har föredragit ljudkvalitéen ifrån alternativet vi testade.
Att tro att alla problem är lösta med SD-foten känns lite ovetenskapligt. Modellen kanske inte är riktigt komplett om man bara testar mot spikes och dessutom inte blindtestar.
mvh/Harryup
Kan du släppa din egna anläggning lite eftersom du inte har det minsta koll på parametrarna i den och kanske hoppa över att formulera dina frågor sådär fånigt ledande?
Vad tror du själv händer med golvet under en mjuk fot?
Vad tror du händer i själva SD-foten?
Hur vet du att du tycker att SD låter naturligare i en blindtest även om den låter "sämre" och mindre naturligt, jag ser som troligt att ingen utan prestige skulle föredra alternativet just nu?
Jag förstår inte den här meningen, den är ju helknasig. Om man tittar på andemeningen så är din slutsats rätt, men om man tittar på frågeställningen så är den ju retoriskt så det skriker om det och har sina ingångsvärden i förutfattade meningar. Du skulle lika gärna kunnat skriva så här och det hade varit lika mycket rätt:
Hur vet du att du tycker att spikfötter låter naturligare i en blindtest även om den låter "sämre" och mindre naturligt, jag ser som troligt att ingen utan prestige skulle föredra alternativet just nu?
Du tar utgångspunkten att de som tycker mjukisfötter skall bevisa något för de som tycker att spikfötter är bättre. Varför då? Ingen behöver väl bevisa något för någon om vad de subjektivt föredrar. Man får faktiskt använda precis vad man vill, det är det nämligen inte ens spöstraff på

Det fetmarkerade låter mig dra slutsatsen att de citerade styckena utgår från upplevelsen hemma hos dig och att du inte pratar i generella termer om mjuka fötter vs stenhårda damklackar.
Därför tillåter jag mig att säga att förutsättningarna inte är så bra för en generell diskussion när man tar spjärn från förutsättningar och genomförande av en kort undersökning som skedde relativt ostrukturerat och som ingen förutom fyra snubbar känner till fullt ut.
Vår subjektiva värdering hos dig var att konerna lät bättre än mjukisfötter. Men det har väl förklarats hundra gånger att vi inte överhuvudtaget undersökte om det i själva verket lät skitdåligt men blev lite bättre fast vi inte vet varför? Det kanske är så att om man tänker till lite kan få det...skitbra på alla plan - och det kan tom bli så att när allt faller på plats så märker vi ingen större skillnad på vilka fotbeklädnader högtalarna har

Är du öppen för det?
Just nu verkar du rätt låst i ditt tankesätt och det kan påverka kommande tester negativt, och det vore inte bra.
Jag är låst vid en sak, SD-fötter i en godtycklig anläggning
kommer inte alltid att föredras som ge en givet bättre och naturligare musikåtergivning vid en blindtest. Sen vad det beror på är en annan sak.
Din avslutning "Det kanske är så att om man tänker till lite kan få det...skitbra på alla plan - och det kan tom bli så att när allt faller på plats så märker vi ingen större skillnad på vilka fotbeklädnader högtalarna har

Är du öppen för det?"
Kan man ju ställa i kontrast min avslutning;
"Om det går att få den genom någon annan ändring
att uppfattas låta bättre än hårdfoten ( obs ej spikes) så vill jag ju förstås ha SD-foten under högtalaren."
Bevisligen läser du inte mina inlägg särskilt noga eller också känner du dig lite för motiverad att klanka ner på mina inlägg.
En sak som man måste fundera över är att alla "vet" genom att kunna fysik att SD-foten är bäst i alla lägen när det gäller avkoppling.
Det där är ju bara en förenkling, och dessutom en som DU kommer med,
inte någon annan. Men ändå vill du få det till att det är vad "alla (andra)
vet".
Jag tycker det är bättre att andra själv berättat vad DE tycker. Det du
berättar om andras åsikter har inget egenvärde eftersom andra berättar
själva, och det du skriver om andras åsikter stämmer dessutom inte med
vad jag ser att andra själv säger sig tycka.
Harryup skrev:Frågan är bara ger den en ljudåtergivning som föredras som "bäst" också i alla lägen i blindtester?
Det som är väldigt synd för diskussionerna är att så få testar.
Då blir din bedömning som jag uppfattar det att alternativen är att Richard kan man inte lita på oavsett vad han skriver och min anläggning finns det ingen som helst koll på.
Så vilka andra alternativ ser du till den teoretiska kunskapen att SD ger genom avkoppling den mest naturliga återgivningen?
Hur går vi framåt med diskussionen?
Jag uppfattar att du gör allt du kan för att den inte skall kunna gå framåt.
Missförstår jag då?
Diskussionen består lite förenklat av två halvor.
Den ena handlar om subjektiva preferenser. Den andra handlar om den
fysikaliska funktionen.
Den förstnämnda ältar du, som om du vore förnekad dina preferenser, trots
att ingen har motsatt sig allas rätt till sina subjektiva uppfattningar. (Se det
jag fetat i din text.)
Den andra duckar du (lämnar utan intresse, eller säger att du är så öppen
att du förstår att det kan låta subjektivt bra ändå (lika öppen som...alla
andra alltså, men de flesta andra ältar inte. Som du gör i t ex de fetade
exemplen härovan)).
Så - hur skall diskussionen kunna komma framåt när du vägrar få framåt
på något enda plan?
Och varför säger du om och om igen (med olika ord) att man kan föredra
vad som helt - när konsensus om detta varit rådande från begynnelsen?
Det är således en icke-fråga som du ändå tycks hänga dig fast vid. Varför?
Eller missförstår jag det du skriver?
Harryup skrev:Jag tycker du börjar få en lite för personlig ton i inläggen. Om du tycker jag verkar enkelriktiktad i min uppfattning så hur står det till med din och en del andras?
De flesta verkar inte ha hakat upp sig och repeterar att "man kan tycka..."
i all oändlighet. Trots att det rått konsensus om att man kan tycka vad
som helst om vad som helst, från början.
Och de flesta verkar också intressera sig i varje fall lite för att, om inte
sätta sig in i och försöka förstå fysiken på djupet, så i varje fall att ta del
av de resultat av finurliga experiment som satts upp för att undersöka om
påståenden om olika fötters beteenden baserat på de fysikaliska modeller
som föreslagits (t exav mig i artikeln från tidigt 90-tal) är riktiga. Resultat
som bekräftat teorierna som jag presenterat.
Harryup skrev:När du lyssnade senast så var du ju oerhört förvånad att vi ens kom till ett läge då du inte föredrog SD-foten. Jag höll det helt öppet innan testen och hade jag inte lånat fötter så hade du ju inte ens trott att det var möjligt verkade det, ens oavsett anledning. Däremot hade du ju inget problem med att tycka att skillnaden fanns och att du föredrog i anläggningen som den står hårdfoten före Sd-foten. Det är ju en inställning som en del andra inte tror på...
Varför påstår du det?
VEM är de där "en del" som inte tror på att man kan föredra anläggningen
på spikfötter? Varför påstår och antyder du sådana saker om och om igen?
Det ser ut som du VILL att dina åsikter skall ses som kontroversiella? Men
det är de ju inte - och du får nog snart acceptera att kanske ingen tycker
någonting sådant. Ingen eller väldigt få är ens pyttelite överraskade av att
någon/du kan föredra "soundet" från när en högtalare ställs hårda fötter.
Det är inte märkvärdigare än att man kan gilla många andra färgningar.
Harryup skrev:...och skulle man föredra det så beror det "alltid" på gynsam dist. Det är en anledning som jag tycker borde tålas att ifrågasättas också.
Men GÖR DET DÅ! På ett konstruktivt sätt!
Säg inte bara saker i stil med "nej", "jag ifrågasätter" eller "det kanske inte
stämmer" eller komma med tomma påståenden om att du minsann håller
det öppet.
Berätta VAD det är som ligger till grund för att du ifrågasätter. Var konkret.
Om du har någon grund att ifrågasätta det som teorin entydigt visar och
som alla mätningar bekräftar - så låt oss höra vad du bygger det på!
Något mer och bättre än dina allmänna betygelser om din egen öppenhet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).