Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 09:57

Richard skrev:Det kan visst hända att mitt resonemang är felaktigt, isådanafall har stora respekterade tillverkare som tex B/W , snell, Thiel, Martin logan, KEF mfl. helt fel då de alla satsar på extrem mekanisk stabilitet i sina högtalare - toppat med spikes under.

Är detta så troligt ?

Det finns inte en mjukfot under deras toppmodeller så långt ögat kan nå, ju. 8)
B&W använder mjukt (dämpande) material mellan de olika lådorna i sina största högtalare. Gör de fel, borde de använda spikfötter istället? Så duktiga som de är som konstruktörer så skulle väl de använt spikes mellan högtalarkabinetten om det var det mest effektiva?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 09:58

LasseA
Menar du att Rickard ska undantas från forumreglerna vad gäller personliga angrepp?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 10:05

LasseA skrev:
Richard skrev:Det kan visst hända att mitt resonemang är felaktigt, isådanafall har stora respekterade tillverkare som tex B/W , snell, Thiel, Martin logan, KEF mfl. helt fel då de alla satsar på extrem mekanisk stabilitet i sina högtalare - toppat med spikes under.

Är detta så troligt ?

B&W använder mjukt (dämpande) material mellan de olika lådorna i sina största högtalare. Gör de fel, borde de använda spikfötter istället? Så duktiga som de är som konstruktörer så skulle väl de använt spikes mellan högtalarkabinetten om det var det mest effektiva?

Varför tror du B/W använder MYCKET kraftiga spikes under sina toppmodellshögtalare ? Varför använder de, likt linn, genomslagsbultar till elementens montering ?
Och varför är toppmodellerna extremt välgjorda rent mekaniskt ?

Är det för att det kanske LÅTER bättre, eller bara för " säkerhets skull? " .

Jag har svårt att tro att de gör det av " marknadskäl" . De är ju så respekterade så de kan leda utvecklingen själva, ju. :?

Varför monterar B/W sina topp- mellanregister med en genomgående bult på baksidan av mellanregisterlådan ?
Senast redigerad av Richard 2012-03-31 10:08, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:07

Richard skrev:Svante, sluta ducka för mina frågor är du snäll.
Sluta diskutera min person.

Svara istället på sakfrågorna.

Bör en omvandlare som ska sätta en massa luft i rörelse genom vibrationer ( en högtalare ) vara mekaniskt stabil? , och om du inte tycker det :

Förklara varför !
Försöker du utpressa Svante till att svara?

Det är inte ett snyggt retoriska knep.

Du har i tråden använt dig av frågor eller förtäckta påståenden som tar lång tid att besvara eller reda upp men du bryr dig oftast inte om att kommentera svaren.

Jag har förståelse för om du ignoreras, och du skall nog inte tolka det som att du har rätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 10:08

Flint skrev:LasseA
Menar du att Rickard ska undantas från forumreglerna vad gäller personliga angrepp?
Var skrev jag det?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 10:10

Richard skrev:
LasseA skrev:

Är detta så troligt ?

Varför tror du B/W använder MYCKET kraftiga spikes under sina toppmodellshögtalare ? Varför använder de, likt linn, genomslagsbultar till elementens montering ?

Jag har svårt att tro att de gör det av " marknadskäl" . De är ju så respekterade så de kan leda utvecklingen själva, ju. :?

Varför monterar B/W sina topp- mellanregister med en genomgående bult på baksidan av mellanregisterlådan ?
Svara på min fråga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:10

Richard skrev:Varför tror du B/W använder MYCKET kraftiga spikes under sina toppmodellshögtalare ? Varför använder de, likt linn, genomslagsbultar till elementens montering ?
Och varför är toppmodellerna extremt välgjorda rent mekaniskt ?

Varför ställer du om samma frågor som redan besvarats i tråden?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-03-31 10:13

Varför dör inte denna tråden? Är ju värre än att se Falcon Crest på repris.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 10:14

LasseA skrev:
Var skrev jag det?

Jag sa inte att du har skrivit det. Jag frågade om du tycker att Rickard ska undantas från det skydd forumreglerna ger mot personliga angrepp. Du behöver inte svara på frågan men det kommer förstås att tolkas och med största säkerhet som ett ja.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-03-31 10:17

Förvisso är ju inte denna diskussion något som kan utgöra en fara för samhälle eller person, men:

Är det inte direkt FARLIGT att UTGÅ från att en sk respekterad tillverkare av högtalare inte I ETT VISST AVSEENDE FAKTISKT KAN TÄNKA FEL?
Rent principiellt och "vetenskapsfilosofiskt" menar jag.

Notera emellertid, att jag med ovanstående INTE menar ATT de tänker vare sig rätt eller fel. Jag vill bara påpeka möjligheten att de KAN göra det.

Ty, att ta - om än bara en liten enskild - detalj för given, och rusa iväg i en viss riktning utan att fundera, kan ju vara just "farligt".
Senast redigerad av Strmbrg 2012-03-31 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 10:17

Eftersom jag inte funnit en enda förklaring om varför en högtalares mekaniska stabilitet i uppbyggnaden kanske hör ihop med användandet av spikes under den, så antar jag att det av prestigeskäl duckas att förklara detta.

De stora tillverkarna B/W, KEF, Linn, Thiel mfl, mfl, kombinerar alltid stabilitet i konstruktionen med användandet av spikes.

Detta är ett faktum, det kan dock vara så att alla dessa stora tillverkare har helt fel och därmed är ute och cyklar....

De skulle kanske istället kunna göra sina lådor helt ostagade av tunn spånskiva med vanliga träskruvar i elementmonteringen och det låter lika bra ?

Vad tror ni ? :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-31 10:19

sportbilsentusiasten skrev:Vet du vad...man kan få tycka olika, man kan få tycka om saker utan att andra tycker de är bra. Det är inte farligt.

Hävda denna åsikt på Melodik så får du se vad som händer... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:20

Flint skrev:Du behöver inte svara på frågan men det kommer förstås att tolkas och med största säkerhet som ett ja.
Ja, det finns ingen som har möjlighet att hindra någon att tolka något precis hur de vill.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 10:24

Strmbrg skrev:Förvisso är ju inte denna diskussion något som kan utgöra en fara för samhälle eller person, men:

Är det inte direkt FARLIGT att UTGÅ från att en sk respekterad tillverkare av högtalare inte I ETT VISST AVSEENDE FAKTISKT KAN TÄNKA FEL?
Rent principiellt och "vetenskapsfilosofiskt" menar jag.

Notera emellertid, att jag med ovanstående INTE menar ATT de tänker vare sig rätt eller fel. Jag vill bara påpeka möjligheten att de KAN göra det.

Ty, att ta - om än bara en liten enskild - detalj för given, och rusa iväg i en viss riktning utan att fundera, kan ju vara just "farligt".

Äntligen ett inlägg med substans.

Du har nog rätt i detta, alla stora tillverkare kan ha helt fel då de kombinerar extrem mekanisk stabilitet med spikes i alla deras toppmodeller.

Man måste ivartfall inte bortse från möjligheten att det kan vara så.

Likaså bör man inte bortse från möjligheten att de kan ha rätt, också.. 8)

Däremot bör det väl inte betecknas som vara FARLIGT att diskutera frågan.
Det tråkiga är istället om frågan inte fås tas upp utan personangrepp.
Senast redigerad av Richard 2012-03-31 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:30

Richard skrev:Eftersom jag inte funnit en enda förklaring om varför en högtalares mekaniska stabilitet i uppbyggnaden kanske hör ihop med användandet av spikes under den, så antar jag att det av prestigeskäl duckas att förklara detta.

Tycker du det är ett bra sätt att kommunicera på som du gör?

Jag tror, men jag kan ha fel, att det sättet att formulera sig på som du gör ovan kan vara ett skäl till att du inte får svar.

Ett annat kan vara att du inte låtsas om de svar du får trots att lång tid läggs ner på dem. Du varken kommenterar eller tackar, bara ignorerar dem.

Men om du redogjorde för de svar du fått och varför du inte anser dem höra ihop kanske någon vill svara en gång till :)

Vad tror du om det Richard, vore inte det en bra idé?
Jag saknar dig.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 10:31

Flint skrev:
LasseA skrev:
Var skrev jag det?

Jag sa inte att du har skrivit det. Jag frågade om du tycker att Rickard ska undantas från det skydd forumreglerna ger mot personliga angrepp. Du behöver inte svara på frågan men det kommer förstås att tolkas och med största säkerhet som ett ja.
Jag tycker ingen ska undantas från forumreglerna.

Jag tycker att forumreglerna ska ändras till att personer som uppenbart trollar sparkas ut.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 10:34

Harryup skrev:Vi kommer testa vidare.
Så får vi se hur resultatet kommer bli.

Mvh/Harryup

Det ska bli mycket intressant att följa.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 10:37

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Svante skrev:Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Är inte ovanstående en himla snygg förklaring?

Enda sättet att få lådan att stå helt stilla är att inte utsätta den för någon kraft av något slag. Är det det som händer när man ställer den på tofflor? Att mjukfötterna absorberar energin (och som resultat av det blir varma)?

Tvärtom.

Ska den stå stilla när det kommer vibration från högtalarelementet måste man hålla den stilla och det är mycket svårt. Men om man hypotetiskt skulle lyckas överförs ingen energi till golvet. Den reflekteras tillbaka till lådan.

Om man däremot inte lägger någon motkraft alls (AC-mässigt) vid foten så
kommer rörelsen att vara stor, men eftersom kraften är noll så överförs ingen energi till golvet.

I inget av fallen absorberas inget av foten, i båda fallen åker allt tillbaka till lådan.

Det första fallet är dock mer idealiserat än det andra, i verkligheten står inte golvet still utan rör sig och tar därmed emot energi.

Men om vi nu antar att en energi (musiklirande) sätter lådan i rörelse på något sätt så lämnar ju samma energi lådan i någon form kanske som vibration till luften och därmed får vi ett ljudtillskott från själva lådan. Eller så (eller också) överförs vibrationen till golvet och sprids ut på en större yta och volym och kanske därför lämnar ett mindre ljudande reslutat beroende
på den svängande volymens och ytans egenskaper. Jag bara spånar.

Detta är intressant, och bör diskuteras mera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 10:38

LasseA skrev:
Flint skrev:
LasseA skrev:
Var skrev jag det?

Jag tycker ingen ska undantas från forumreglerna.

Jag tycker att forumreglerna ska ändras till att personer som uppenbart trollar sparkas ut.

Jag köper det svaret. Sen återstår bara att bedöma vad som är att trolla. Jag anser t.ex. att hela hard core transparentgänget trollar hela tiden med diverse trams. Härmed anser jag att vår definitionsdiskussion är över för min del.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:42

Richard skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Svante skrev:Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Är inte ovanstående en himla snygg förklaring?

Enda sättet att få lådan att stå helt stilla är att inte utsätta den för någon kraft av något slag. Är det det som händer när man ställer den på tofflor? Att mjukfötterna absorberar energin (och som resultat av det blir varma)?

Tvärtom.

Ska den stå stilla när det kommer vibration från högtalarelementet måste man hålla den stilla och det är mycket svårt. Men om man hypotetiskt skulle lyckas överförs ingen energi till golvet. Den reflekteras tillbaka till lådan.

Om man däremot inte lägger någon motkraft alls (AC-mässigt) vid foten så
kommer rörelsen att vara stor, men eftersom kraften är noll så överförs ingen energi till golvet.

I inget av fallen absorberas inget av foten, i båda fallen åker allt tillbaka till lådan.

Det första fallet är dock mer idealiserat än det andra, i verkligheten står inte golvet still utan rör sig och tar därmed emot energi.

Men om vi nu antar att en energi (musiklirande) sätter lådan i rörelse på något sätt så lämnar ju samma energi lådan i någon form kanske som vibration till luften och därmed får vi ett ljudtillskott från själva lådan. Eller så (eller också) överförs vibrationen till golvet och sprids ut på en större yta och volym och kanske därför lämnar ett mindre ljudande reslutat beroende
på den svängande volymens och ytans egenskaper. Jag bara spånar.

Detta är intressant, och bör diskuteras mera.
Vad anser du att det finns mer att tillägga än det som redan skrivits?

Har du någon input, eller försöker du via Flint tvinga Svante att svara när han förklarat för dig i sitt förra inlägg varför han väljer att inte svara dig mer? :D
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-31 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-03-31 10:43

Richard skrev:
Strmbrg skrev:En massa svammel...

...

Äntligen ett inlägg med substans.

...

Ja, det vete fan...

Richard skrev:...

...alla stora tillverkare kan ha helt fel då de kombinerar extrem mekanisk stabilitet med spikes i alla deras toppmodeller.

Man måste ivartfall inte bortse från möjligheten att det kan vara så.

Likaså bör man inte bortse från möjligheten att de kan ha rätt, också.. 8)

Däremot bör det väl inte betecknas som vara FARLIGT att diskutera frågan.
...

Det är väl oftast så att diskussionerna mer syftar till att försvara sig själv som "diskutör", än att försvara resonemangen i sig?

Om det nu är så, så blir det ju mer ett (prestige-syftande) ställningskrig, än ett gemensamt sökande efter kunskap och förståelse.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 10:44

Richard
Du vet att jag gillar praktiska test före trökiga inlägg i novellform. Har du några förslag på test och metoder att t.ex. kolla hur mycket inslag av en ostämd ton man kan blanda in i en grundton innan den börjar störa. Vad tror du om en grundton på 440Hz och en störton på säg 442Hz. Spåna!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 10:45

Strmbrg skrev:Det är väl oftast så att diskussionerna mer syftar till att försvara sig själv som "diskutör", än att försvara resonemangen i sig?

Om det nu är så, så blir det ju mer ett (prestige-syftande) ställningskrig, än ett gemensamt sökande efter kunskap och förståelse.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-31 10:53

+2. Samma sak inträffade ju när vissa i flera år skulle diskutera fördelar med "transparent hifi". Så denna helomvändning var väl inte så mycket att bry sig om. :-) Det behöver ju inte betyda att den som gör så är ond. Kan ju vara en trevlig prick. Vissa saker kan man ju hålla isär.

edit: ändrade Det->Vissa
Senast redigerad av mrGaskill 2012-03-31 11:06, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 11:04

Flint skrev:Richard
Du vet att jag gillar praktiska test före trökiga inlägg i novellform. Har du några förslag på test och metoder att t.ex. kolla hur mycket inslag av en ostämd ton man kan blanda in i en grundton innan den börjar störa. Vad tror du om en grundton på 440Hz och en störton på säg 442Hz. Spåna!

Ett annat experiment skulle kunna vara att höja en hel låt i tonhöjd med säg 1cent och och mixa ihop originalet med den tonhöjda versionen. Det borde gå att fixa med Sound Forge som har en funktion att man kan ändra tonhöjden men ändå behålla tempot.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 11:09

Ok, då spånar jag...

En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.

Detta får tonen på 440 hz att låta svagt ostämt.

En spikeförsedd högtalare stående på betonggolv står stabilt upp till mellanregisterområdet, där den börjar resonera...

Det sker därför ingen modulation förrän uppe i mellanregistret/ diskanten.

Samma teknik, men i förstärkare används av en del engelska företag med switchteknik, detta för att föra upp 50 hz modulationen till 500 khz, - för att slippa frekvensmodulering, och det låter därmed mera harmoniskt och mindre falskt genom förstärkaren.

Spåna vidare, flint... . 8)

( det hela kompliceras av att vi inte lyssnar till sinustoner, utan musik ).
Senast redigerad av Richard 2012-03-31 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 11:12

Richard skrev:

Ok, då spånar jag...

En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.

Detta får tonen på 440 hz att låta svagt ostämt.

En spikeförsedd högtalare stående på betonggolv står stabilt upp till mellanregisterområdet, där den börjar resonera...

Det sker därför ingen modulation förrän uppe i mellanregistret/ diskanten.

Spåna vidare, flint... . 8)

Lättspånat. Då modulerar/påverkar vi en ton med 7 Hz men jag är inte säker på hur och hur mycket. Vad tror du?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 11:14

Flint,

Tror du Richard har rätt i att den spikfotsförsedda högtalaren står still upp i mellanregistret stämmer?

Om jag sa att den får sin första initiala påverkan vid ca 20Hz, vilka konsekvenser skulle det få? 8)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-31 11:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 11:15

Flint skrev:

Ett annat experiment skulle kunna vara att höja en hel låt i tonhöjd med säg 1cent och och mixa ihop originalet med den tonhöjda versionen. Det borde gå att fixa med Sound Forge som har en funktion att man kan ändra tonhöjden men ändå behålla tempot.

En annan " spåning" som inte fått svar i denna mastodonttråd är den mekaniska jordningen som fås med spikes där resonanserna i lådan förs ned i det stabila betonggolvet, istället för att vara kvar i lådan som med mjuka fötter, och därmed orsaka frekvensmodulation....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-31 11:17

Joho, den frågan fick svar redan tidigt i tråden. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi