Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 11:17

MagnusÖstberg skrev:Flint,

Tror du Richard har rätt i att den spikfotsförsedda högtalaren står still upp i mellanregistret stämmer?

Om jag sa att den får sin första initiala påverkan vid ca 20Hz, vilka konsekvenser skulle det få? 8)

Det där är ju helfel, Magnus.

Jag antar att du själv knappast gjort några mätningar.

Om det finns sådana mätningar så har det används felaktiga spikes, mekaniskt undermåliga högtalare, dåligt golv eller nåt annat fel.

Resonansen ligger med korrekt monterade spikes betydligt högre, kring 500- 1000 hz om det används en mekaniskt stabil högtalare.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-31 11:19

Vad visade vibrationsmätningen som gjordes nyss? Fick vi ut några frekvenser?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 11:20

Tror du Richard har rätt i att den spikfotsförsedda högtalaren står still upp i mellanregistret stämmer?

Om jag sa att den får sin första initiala påverkan vid ca 20Hz, vilka konsekvenser skulle det få? 8)

I nuläget tror jag ingenting utan samlar "fakta" och de uppfattningar jag kan hitta i syfte att jobba fram en praktisk testmetod.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 11:21

Richard skrev:

Det där är ju helfel, Magnus.

Om det finns sådana mätningar så har det används felaktiga spikes, mekaniskt undermåliga högtalare eller nåt annat fel.

Resonansen ligger med korrekt monterade spikes betydligt högre, kring 500- 1000 hz om det används en mekaniskt stabil högtalare.

Jasså, men det kan du ju lätt ta reda på genom att mäta lite Richard.

Det är alltid bäst att lära sig saker än att läsa massa på internet. Det är ju inte säkert man förstår det som står.

Det håller säker Flint med om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 11:24

Flint skrev:

I nuläget tror jag ingenting utan samlar "fakta" och de uppfattningar jag kan hitta i syfte att jobba fram en praktisk testmetod.

Men spåna lite kan du säkert.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-31 11:25

Richard skrev:
petersteindl skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:
Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.

Svantes speldose- exempel kan vi alltså helt avfärda.

Njaee, inte innan Svante har gett kommentar. Tycker jag i alla fall.

Hela forumet påminner om filmen Hang them High just nu. Häng de utpekade först i närmsta träd och fråga sedan. Det är en osedvanlig osmaklig attityd som beror på flockinstinkt, tror jag. Är man i flock så behöver man ju inte ensam ta ansvar. Jag kör mitt race in solitude oavsett 8) :)

MvH
Peter

Richard, då jag skriver hela forumet så hoppas jag du förstår att jag menar hela forumet och inget annat. Det betyder att det inte är specifikt dig jag menar, men det kan ju vara lätt att haka på i forumets anda.

Det är däremot så att det är specifikt är dina "antagonister" som skriver om dig personligen som jag menar.

Jag ger Flint +1 på hans inlägg:

Flint skrev:Rickard har fått tagit mycket skit i i den här tråden. Det tycker jag är skamligt. Trollat är det minsta han har gjort men troligen har han blivit mer obstinat än vad han tänkte från början. Jag nämner inga namn men vissa av hans motståndare har uppfört sig jävligt illa vilket borde ha lett till periodvis avstängning. Det är konstigt att man inte ska få diskutera sina åsikter utan att vissa blir som galna och bryter mot forumreglerna utan att någon reagerar. Personangrepp är bara förnamnet här.

MvH
Peter

Tack för stödet, Peter, förresten, det blindtest med spikes och mjukt underlag jag gjort har verkligen gjorts på riktigt, om du undrar. :wink:

Tack för svaret Richard. Det är egentligen det enda jag ville veta eftersom detta är det fundamentala för hela den fortsatta diskussionen. Det ligger altså som grund för ditt ståndtagande vad gäller spikfötters förträfflighet i förhållande till tvättsvamp eftersom det var tvättsvamp som spikfötterna jämfördes mot i det test du var med.

I det test som de andra utförde i [s]obygden[/s] Norrland 8) :) så var det SD-foten som jämfördes mot spikfötter.

Själv skall jag testa olika material och då blir det mot vägg och inte mot golv :) Dessutom kommer jag också göra mätningar. Sådant bör man göra som konstruktör. Som musikkonsument räcker det att lyssna på musik och det som skänker mest glädje från musiken eller som gör att man vill lyssna mer på musik är alltid bäst.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 11:32

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Javisst, men i läget när man ska leta testmetod bör inte sinnet låsas av ens egna uppfattningar för då försöker man omedvetet att uppfylla dom. Jag vill ha fram en så objektiv sanning som möjligt och i det läget kan mina egna inbillade sanningar störa. Det enda jag är säker på är att funktionen vibrationenr och överföring mellan olika material är enormt mycket mer komplicerad än att den går att sammanfatta i en enda tes eller mening och ännuvärre blir det av att resultatet skall värderas i välljud som är en känslomässig upplevelse med allt vad det innebär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 11:37

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Javisst, men i läget när man ska leta testmetod bör inte sinnet låsas av ens egna uppfattningar för då försöker man omedvetet att uppfylla dom. Jag vill ha fram en så objektiv sanning som möjligt och i det läget kan mina egna inbillade sanninger störa. Det enda jag är säker på är att funktionen vibrationenr och överföring mellan olika material är enormt mycket mer komplicerad än att den går att sammanfatta i en enda tes eller mening och ännuvärre blir det av att resultatet skall värderas i välljud som är en känslomässig upplevelse med allt vad det innebär.
Låter klokt.

Finner man inte tilltro till teoretiska modeller kan man alltid utforma egna praktiska undersökningar.

Åtminstonde får man reda på den upplevda påverkansgraden, vilket kan vara nog så intressant kanske.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-31 11:43

Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 11:50

petersteindl skrev:Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss 8)

Bra, inväntar rapport! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-31 11:59

petersteindl skrev:Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss 8)

Världen håller andan...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 12:06

Flint skrev:Ett annat experiment skulle kunna vara att höja en hel låt i tonhöjd med säg 1cent och och mixa ihop originalet med den tonhöjda versionen. Det borde gå att fixa med Sound Forge som har en funktion att man kan ändra tonhöjden men ändå behålla tempot.

Det första försöket funkade inte utan gav tydliga fasningseffekter som påminde om gitarrljudet på vissa 60-talsskivor när det skulle låta modernt och heeeftigt. Visserligen ger ju det ett ostämt intryck men det var för tydligt. Störsignalen var höjd med 2% och ljudnivåerna 50/50%. Men vem vet, det kanske lite motsvarar det som händer i verkligheten i alla fall. Någon typ av påverkan blir det ju tydligen i alla fall eftersom ljudskillnad ibland kan uppfattas när man byter fötter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 12:51

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Svante skrev:Energi är ju kraft gånger sträcka och om kraften är noll (mjuk uppställning) eller förflyttningen är noll (stel uppställning) så överförs ingen energi. Det är dock mycket svårt att få något att stå helt stilla, mycket svårare än att inte överföra kraft.

Är inte ovanstående en himla snygg förklaring?

Enda sättet att få lådan att stå helt stilla är att inte utsätta den för någon kraft av något slag. Är det det som händer när man ställer den på tofflor? Att mjukfötterna absorberar energin (och som resultat av det blir varma)?

Tvärtom.

Ska den stå stilla när det kommer vibration från högtalarelementet måste man hålla den stilla och det är mycket svårt. Men om man hypotetiskt skulle lyckas överförs ingen energi till golvet. Den reflekteras tillbaka till lådan.

Om man däremot inte lägger någon motkraft alls (AC-mässigt) vid foten så kommer rörelsen att vara stor, men eftersom kraften är noll så överförs ingen energi till golvet.

I inget av fallen absorberas inget av foten, i båda fallen åker allt tillbaka till lådan.

Det första fallet är dock mer idealiserat än det andra, i verkligheten står inte golvet still utan rör sig och tar därmed emot energi.

Men om vi nu antar att en energi (musiklirande) sätter lådan i rörelse på något sätt så lämnar ju samma energi lådan i någon form kanske som vibration till luften och därmed får vi ett ljudtillskott från själva lådan. Eller så (eller också) överförs vibrationen till golvet och sprids ut på en större yta och volym och kanske därför lämnar ett mindre ljudande reslutat beroende på den svängande volymens och ytans egenskaper. Jag bara spånar.

Ja, som sagt energiresonemang är farliga. Det är visserligen sant att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas. Det är bara det att majoriteten av all vibrationsenergi som transporteras in i lådan blir värme. En liten del av detta kan tankas bort från lådan, ner i golvet och bli vibrationer där. Som i sin tur kan bli ljud från golvet.

Hur mycket som försvinner i värme i strukturen blir avgörande för hur mycket ljud det blir. Det är mycket lätt att en mjuk uppställning faktiskt gör att den energi som skulle ha gått ner i golvet faktiskt blir värme i stället för att överföras till golvet, och inte blir ljud avstrålat från lådan.

Det är ett tankefel att den LJUDenergi som avstrålas från golvet skulle bli motsvarande LJUDenergi avstrålad från lådan.

Lådan är en ineffektiv strålare den har liten yta (relativt golvet) och måste böjas för att generera ljud. Om lådan "vickar" så strålar lådans fram- och baksida ur fas, åtminstone vid låga frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 12:55

Svante
Har du mätt på det där och jämfört fördelningen energi i låda resp underlag med olika fötter?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-31 13:23

Flint skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Richard, ser du inte din egen del i allt detta?
Du börjar som väldigt PRO-Linn, sedan stenhård motståndare som tog varje tillfälle att skriva ned deras produkter och Tune-Dem.
O plötsligt helt om igen.

Är allt svart eller vitt i din värld?
Måste andra tycka lika som du?

Vet du vad...man kan få tycka olika, man kan få tycka om saker utan att andra tycker de är bra. Det är inte farligt.

Av just den anledningen (den sista meningen i stycket) borde Rickard få uttrycka sin uppfattning utan att bli idiotförklarad.

Givetvis får han uttrycka sin åsikt. Har inte sagt något heller.

MEN, varför är det så att de som postar i princip alltid anser sig själva oskyldiga medan de samtidigt anser alla andra varandes de som har problem/är dumma/mm (sätt valfritt ord här)

Ett väldigt kritiserande av andra utan att även titta på sitt eget beteende.
Och om man VET att andra kommer att reagera/reta upp sig/(sätt valfritt ord här) på det man postar, varför postar man då det?
Är syftet att reta upp andra eller att framföra sin åsikt - eller bägge delarna?

Jag noterar att i denna tråd finns liknande mentalitet från många som postar.
Hur vore det med mer distans och överseende?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-31 13:39

Aerob skrev:Varför dör inte denna tråden? Är ju värre än att se Falcon Crest på repris.

Var det Richard Channing som gav dig associationen?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 13:39

sportbilsentusiasten skrev:Hur vore det med mer distans och överseende?

Det är just distans jag har haft ett bra tag eftersom jag bara har läst tråden men inte deltagit i debatten. Det är pga den distansen jag har min uppfattning. Det jag reagerar på är personangreppen på Rickard och inte det som har sagts i sak. Jag har svårt att ha överseende med att han blir idiotförklarad bara för att han vågar ha en egen uppfattning gentemot mängden. Så vänd istället din uppmaning mot de som har fungerat som lynchmob mot fritänkaren. Rickard har inte en enda gång varit otrevlig mot någon utan bara framfört sina åsikter och vågat gå mot strömmen. Idka alltså självransakan. Nog tjatat om detta.
Senast redigerad av Flint 2012-03-31 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-31 13:39

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Richard har inte skrivit att han trollar. Om vi tittar lite på definitioner så kanske ett och annat klarnar.

Som jag ser det så sysslar Richard med flaming. Det har Richard gjort i åratal. Titta på pK-tråden! Titta vad Richard skrivit om live-återgivning! Jag har vid dessa tillfällen försökt att svara sakligt och det gör jag i detta inlägg också. Men flamerns counterparts som går in i detta and "write obvious and blunt remarks to incite a flame war" är enligt definition troll.

Så vilka som enligt definitionen är troll i denna tråd är inte Richard utan de andra som är Richards counterparts och skriver "blunt remarks".

På något annat sätt är det inte. Detta är klara fakta i målet som jag ser det.

MvH
Peter

Att Richard flejmar (!!) kan jag väl hålla med om. Men det är klart att det är en sorts trollande. Håller du inte med om det får du nog öka din internetvana lite. :)

Håller med helt och hållet.

Peters inlägg fick mig att tänka på den där gamla roligheten:

Läraren, som just brutit upp ett slagsmål mellan två barn:

-Hur började det här då?

Det ena barnet:

-Han slog tillbaka!

Och det fascinernade är att även vuxna människor, på fullt allvar, ibland
beter sig som barnet och ser ut att känna så - alltså att den andra, som
försvarade sig, är att klandra.

Men de flesta vuxna lyckas undvika att undslippa sig sådana där avslöj-
ande formuleringar.

Som utomstående är det dock inte särskilt svårt att se att det i det här
fallet var richard som började. Dock tycker jag hans Flejming/trollande
inte är så farligt, helt enkelt på grund av att han inte har varit otrevlig
ens det minsta. Han har bara generat sig själv genom att framställa sig
som han gjort.

Så jag har lite svårt att förstå de starka reaktioner mot honom.

Men ändå så menar jag att de är richards ansvar, för det var ju faktiskt
han som började. Och det tror jag han tycker också. Fram till rätt så
nyligen i tråden så har han heller inte gnällt över de reaktioner som han,
med flit, har provocerat fram.

Vänliga troll som inte gnäller över de reaktioner de provocerar fram, har
jag inga större problem med, men jag respekterar att de stör andra mera.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-31 13:51

MagnusÖstberg skrev:Finner man inte tilltro till teoretiska modeller kan man alltid utforma egna praktiska undersökningar.

Teoretiska modeller måste man ha, annars kan man inte förklara någonting alls. Problemet är att veta om man a) har valt rätt teoretisk modell (förklaringsmodell) och b) om man har satt in rätt empiriska värden i modellen. Ofta är ju praktiska saker mer komplicerade än man i det förstone kan ledas att tro och man brukar lära sig vilken teoretisk modell som bäst beskriver situationen i takt med att man gör empiriska experiment. Men hands-on-experience är ingen ersättare till teori. Ibland kan det vara så att vissa typsituationer är så väl utforskade att man (någon) kan använda en teoretisk modell "från hyllan" för att förklara något med god precision. Ibland inte. En del människor lär sig genom andras erfarenheter, medan andra måste uppleva och se själva för att lära sig. Vi är olika. Observera att ovanstående inte har något direkt med mjukfotsdiskussionen att göra.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 13:58

DQ-20 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Finner man inte tilltro till teoretiska modeller kan man alltid utforma egna praktiska undersökningar.

Teoretiska modeller måste man ha, annars kan man inte förklara någonting alls. Problemet är att veta om man a) har valt rätt teoretisk modell (förklaringsmodell) och b) om man har satt in rätt empiriska värden i modellen. Ofta är ju praktiska saker mer komplicerade än man i det förstone kan ledas att tro och man brukar lära sig vilken teoretisk modell som bäst beskriver situationen i takt med att man gör empiriska experiment. Men hands-on-experience är ingen ersättare till teori. Ibland kan det vara så att vissa typsituationer är så väl utforskade att man (någon) kan använda en teoretisk modell "från hyllan" för att förklara något med god precision. Ibland inte. En del människor lär sig genom andras erfarenheter, medan andra måste uppleva och se själva för att lära sig. Vi är olika. Observera att ovanstående inte har något direkt med mjukfotsdiskussionen att göra.

/DQ-20

Bra beskrivet. Håller med.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-31 14:05

Flint skrev:

Det är just distans jag har haft ett bra tag eftersom jag bara har läst tråden men inte deltagit i debatten. Det är pga den distansen jag har min uppfattning. Det jag reagerar på är personangreppen på Rickard och inte det som har sagts i sak. Jag har svårt att ha överseende med att han blir idiotförklarad bara för att han vågar ha en egen uppfattning gentemot mängden. Så vänd istället din uppmaning mot de som har fungerat som lynchmob mot fritänkaren. Rickard har inte en enda gång varit otrevlig mot någon utan bara framfört sina åsikter och vågat gå mot strömmen. Idka alltså självransakan. Nog tjatat om detta.

Och eftersom jag faktiskt har följt och deltagit i tråden efter den "ontologiska vändningen" då Richard "bytte fot" så att säga, måste jag säga att jag tycker att du har missuppfattat situationen. Richard är ingen idiot men han har systematiskt, och då menar jag verkligen systematiskt, använt sig av olika retoriska strategier som inte gagnar några som helst sanningsanspråk. Om man jävlas för själva jävlandets skull så blir folk till slut förbannade. Känns det bekant? Nog tjatat om detta?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 14:12

DQ-20 skrev:
Flint skrev:

Och eftersom jag faktiskt har följt och deltagit i tråden efter den "ontologiska vändningen" då Richard "bytte fot" så att säga, måste jag säga att jag tycker att du har missuppfattat situationen. Richard är ingen idiot men han har systematiskt, och då menar jag verkligen systematiskt, använt sig av olika retoriska strategier som inte gagnar några som helst sanningsanspråk. Om man jävlas för själva jävlandets skull så blir folk till slut förbannade. Känns det bekant? Nog tjatat om detta?

/DQ-20

Även om det stämmer som du säger så är personangrepp som idiotförklaring regelvidriga. Ska det vara så förbannat svårt att förstå?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-31 14:15

Flint skrev:Även om det stämmer som du säger så är personangrepp som idiotförklaring regelvidriga. Ska det vara så förbannat svårt att förstå?

Nej, där är vi helt överens. Det har inte varit så snyggt alla gånger.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 14:19

Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.

Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.

Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull. :)

" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-31 14:28

Flint skrev:

Notera att jag skrev "de som postar", dvs inte specifikt Richard.
Alla personpåhopp är lika fel, oavsett vilka som drabbas.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 14:29

Richard skrev:Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.

Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.

Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull. :)

" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel. :?

Ja, och ingen får ju komma hem till dig och lyssna så det är ju lätt att säga.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 14:40

Flint skrev:Svante
Har du mätt på det där och jämfört fördelningen energi i låda resp underlag med olika fötter?

Nej, men det finns en vattenfallsmätning i den här tråden (just efter att tråden bumpades) som visar att lådan ringer mer med hårda fötter.

Jag vet att du inte gillar det, men en del saker kan man resonera sig fram till också ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-31 14:41

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vet du vad...man kan få tycka olika, man kan få tycka om saker utan att andra tycker de är bra. Det är inte farligt.

Hävda denna åsikt på Melodik så får du se vad som händer... ;-)

/ B

Det händer givetvis ingenting.
Alla där verkar vara vuxna människor som förstår det som de flesta fått lära sig om kommunikation redan i skolåldern.

Dessutom har jag många gånger skrivit ovanstående på diverse Linnforum och det vet jag att du vet.
Så jag tolkar bara detta inlägg som att du försöker fåna dig eller provosera, gör inte det - jag går ändå inte på det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 14:44

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Det där var så vackert sagt att alla borde läsa det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 14:45

Jag har då inte varit med om att någon varit emot det någon tycker - på något forum.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi