Hur aktiva är ni i ert musikletande?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hur letar ni musik?

1. Aktivt (se nedan)
29
69%
2. Passivt (se nedan)
13
31%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
norman

Hur aktiva är ni i ert musikletande?

Inläggav norman » 2005-07-22 13:45

Hur får ni reda på nya artister?

1. Letar ni aktivt på t.ex. nätet och i skivaffärer (typ sitter flera timmar i sträck och letar efter guldkorn) plus att ni ramlar över bra musik lite då och då...

2. ...eller är det mer enbart passivt genom att kanske råka läsa recensioner som dyker upp, få tips eller att höra nån låt på radio m.m. ?

(första alternativet innehåller alltså både aktivt och passivt då jag tror de flesta råkar hitta musik av en slump lite då och då)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-22 13:48

Tips mestadels... annars sysslar jag mest med komplettering av sådant jag alltid velat ha / bör ha...

Träffa andra tokar härifrån är ett bra sätt att hitta nytt... annars finns det ju mycket bra musik från 80-, 70-, 60- & 50-talet som man inte har... stort projekt nog att komplettera upp det...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 16:37

Nätet har bidragit med att jag har hittat mer bra musik än tidigare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-22 16:49

Jag snokar runt en del. Nätet har inneburit en revolution i att hitta ny musik. Men skivbolagen försöker ju stänga den därren, så det blir nog mindre av sånt letande i framtiden (=färre skivköp).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-22 17:09

Max_Headroom skrev:Jag snokar runt en del. Nätet har inneburit en revolution i att hitta ny musik. Men skivbolagen försöker ju stänga den därren, så det blir nog mindre av sånt letande i framtiden (=färre skivköp).

Själv letar jag också en hel del på internet, förut laddade jag ner en massa för provlyssning och köpte sedan skivorna (hittat otroligt mycket bra på det sättet) men det blir ju svårare och svårare...
Nu blir det mest att kolla runt på olika sidor t.ex. allmusic och kcrw.com och så kan man tjyvprovlyssna i itunesmusicstore (är det ungefär lika elakt som att provlyssna elektronik i butik och köpa på internet? blir ju ungefär samma fast tvärtom..)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-23 01:49

Kollar runt på nätet när andan faller på, jag tycler att amazon.com funkar hyggligt, man kan provlyssna en snutt på många av skivorna samt läsa recentioner och tips på vilka andra skivor de som köpt aktuell skiva har köpt. Itunes tricket fungerar ju också :)
Jag har aldrig lärt mig hitta mp3'or och sånt så den metoden använder jag aldrig.

Rollo

Inläggav Rollo » 2005-07-23 02:38

KCRWs nätradio, speciellt Eclectic Music och Morning Becomes Eclectic. Prenumererar på Sonic, veckovisa besök på Record Hunter på St. Eriksgatan. Debaser någon gång i veckan.
Musikjournalen på P3. Laddar hem drösvis med musik som sedan avlyssnas i bärbar på väg till jobbet. Och köps, otroligt nog. Jag har inte vant mig av med fysiska plattor än.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-23 04:04

ofta är det sånt man gillat sen tidigare vars "communities" undersöks på nätet, dv.s. diskussionslistor och forum där man kan hitta en del nytt som man skulle kunna gilla. Annars så brukar jag lyssna på progrock.com, få tips av kompisar eller helt enkelt alltid hålla öronen öppna :) Tror jag aldrig har chansat utan att ha ett bra humm om vad det är man köpt. Jo kanske från ginza om det kostat 29 spänn och funnits under kategorin hårdrock bara för att man skulle komma över ett visst belopp och få rabatt. Oftast har man fått hem toxic shock, killer dwarfs och sån "#¤"#¤. :evil:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-23 09:26

Rollo skrev:KCRWs nätradio, speciellt Eclectic Music och Morning Becomes Eclectic. Prenumererar på Sonic, veckovisa besök på Record Hunter på St. Eriksgatan. Debaser någon gång i veckan.
Musikjournalen på P3. Laddar hem drösvis med musik som sedan avlyssnas i bärbar på väg till jobbet. Och köps, otroligt nog. Jag har inte vant mig av med fysiska plattor än.

Respekt! :D

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-25 01:42

Mycket aktivt. Har en massa radiofolk och DJs i bekantskapskretsen och ett antal musikjournalister så det blir en massa man får låna och lyssna.

Kollar upp mycket japansk musik och sådant som aldrig lämnar usa. Lyssnar en massa på internetradiostation i usa.
=-=
En Traffic online
http://www.reklam.net

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-25 10:03

Rätt aktiv. De flesta tipsen får jag från kompisar (irl, och irc), men även internet är användbart. Läser ganska mycket på www.allmusic.com som jag tycker är väldigt bra, speciellt om man letar efter liknande artister. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-25 11:09

Instämmer med Ranefjord, gör nog på samma sätt. Har ett antal artister som man följer när de kommer ut med nytt material, samt att man har en "lista" i huvvet; man spritter liksom till när man ser skivan ifråga och detta resulterar oftast i ett köp. Men det händer ibland att man köper helt okänt endast pga etiketten. Såna köp brukar faktiskt bli rätt lyckade.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-08-05 02:01

ibland kan det bli väldigt mycket/intensivt letande. jag är jäkligt kräsen med vad som egentligen är bra så det blir mycket letande för att hitta guldkornen. tanka tanka tanka, kasta, sen blir det till o leta upp det bra på vinyl. ibland kan jag lägga ungefär 12 timmar per dag, ibland letar man inte upp nån ny musik på en månad. mycket lyssnande på olika siter också oftast bara korta snuttar dock men man hör direkt om det är bra

har egentligen inga favvoartister pga att dom flesta faktiskt inte gör mer än ett par enstaka bra låtar. men det finns en del bra djs som alltid leverar bra grejer så jag tankar mest radioset eller liveset. får även en del tips från vänner i andra länder
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-09 13:20

söker ständigt nytt, hittar mer musik för varje dag som jag tycker om :) blir lite jobbigt att ha råd att införskaffa allt bara :P
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-09 13:27

Kul att så många letar för att hitta musik man verkligen gillar. :)

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-09 13:45

norman skrev:Kul att så många letar för att hitta musik man verkligen gillar. :)

det är väl klart att man gör det :) varför skall man lyssna på musik man inte riktigt tycker om?
//Ripakt

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2005-08-09 20:40

Jag tog passivt, för mina vänner skickar dagligen ny musik till mig. Men jag gör ju inget. Där av svaret :)
//mvh Johan

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-09 20:51

zorro skrev:Jag tog passivt, för mina vänner skickar dagligen ny musik till mig. Men jag gör ju inget. Där av svaret :)

haha det är inte helt fel att få musiken serverad :D
//Ripakt

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-09 20:53

Ripakt skrev:
zorro skrev:Jag tog passivt, för mina vänner skickar dagligen ny musik till mig. Men jag gör ju inget. Där av svaret :)

haha det är inte helt fel att få musiken serverad :D

Men så lyssnar han mest på skräp också.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2005-08-09 20:59

ehrm... host...host

[21:02] <Slartibartfast> Det var ju så jävla bra!
[21:13] <Slartibartfast> zro ooh, vart hittar du all din musik igentligen?

osv..osv..

:wink:
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-09 21:08

ehrm... host...host

Det där är falskt.. det har jag aldrig skrivit! Dumma dumma... dumma mIRC med inbyggd loggbok... :|

;)

Mvh Jocke
admin

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-09 21:28

Hahaha! ^^
//Ripakt

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-10 01:25

Ripakt skrev:
norman skrev:Kul att så många letar för att hitta musik man verkligen gillar. :)

det är väl klart att man gör det :) varför skall man lyssna på musik man inte riktigt tycker om?

Fast det är ju rätt mycket "vanligt folk" som bara upptäcker den musik som sprutas ut i t.ex. reklamradio. Skulle man fråga slumpvis valda personer i sverige så tror jag inte andelen som letar aktivt blir så stor.
(Själv tycker jag lite synd om folk som inte upptäckt all bra musik, d.v.s. den som jag lyssnar på :wink: )

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-28 06:56

Jag är väl mycket aktiv. Läser flera musiktidningar (Terrorizer, Close-up, Mojo, etc), läser om skivor på nätet, ser vad mina favoritställen får in för skivor och så laddar jag väl hem en minst 30 skivor i månaden och så köper jag alla dom som jag gilla av det jag ladda ner (förutom sånt jag VET direkt är bra).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-16 22:50

Jag är mycket aktiv. Det har accelerat de senaste åren, mycket tack vare internet och vidgade musikaliska vyer.

Jag laddar nog hem mellan 5-20 album i månaden, köper det jag tycker är bra på skiva så fort jag får råd.

Sen är det ju inte helt enkelt att få tag i all musik genom nedladdning, främst klassisk musik, jazz och gamla inspelningar är ofta svåra att kunna tanka hem och provlyssna på först.

Jag köper i princip alla skivor på internet.
CDON, cduniverse, Gemm.com besöks flitigt (ginza suger för det mesta, då de ofta inte har hela katalogen av vissa artister).

Har på senare tid gjort några riktiga fynd tack vare gemm.com där jag hittat fina gamla original utgåvor av Dire Straits skivor på cd.

Det största kapet hittills från gemm.com är dock en Mobile fidelity utgåva av Muddy Waters "folksinger" som jag köpte för några veckor sedan för 300 kronor. Fantastisk upptagning och framförande, pure magic! Man fattar inte att det gick att göra det så bra redan 1963. Den skivan hörde jag för övrigt första gången i Öhmans källare och insåg direkt att det är en skiva jag måste ha.

Tips på skivor får jag vanligen från vänner, forum, musiktidningar och recensioner. I vissa fall kan även Molt tipsa om någon trevlig platta 8) .

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2005-09-17 02:41

Ett tips är Direct Connect. Sök på något du gillar och kolla på vad folk med samma preferencer som du själv har. Åtskilliga skivor som annars inte haft en snöbolls chans i ett riktigt varmt ställe har på så sätt hittat till CD'n.

Återgå till Musikstugan