Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 14:48

Svante skrev:Jag vet att du inte gillar det, men en del saker kan man resonera sig fram till också ;) .

Du vet, jag är av gammalt fattigt torparsläkte och föredrar handfasta fakta och handling före vackra ord och löften. :wink:
Sen vet du inte vad jag gillar. Det vet jag bäst själv.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-31 15:01

Flint skrev:
Flint skrev:Ett annat experiment skulle kunna vara att höja en hel låt i tonhöjd med säg 1cent och och mixa ihop originalet med den tonhöjda versionen. Det borde gå att fixa med Sound Forge som har en funktion att man kan ändra tonhöjden men ändå behålla tempot.

Det första försöket funkade inte utan gav tydliga fasningseffekter som påminde om gitarrljudet på vissa 60-talsskivor när det skulle låta modernt och heeeftigt. Visserligen ger ju det ett ostämt intryck men det var för tydligt. Störsignalen var höjd med 2% och ljudnivåerna 50/50%. Men vem vet, det kanske lite motsvarar det som händer i verkligheten i alla fall. Någon typ av påverkan blir det ju tydligen i alla fall eftersom ljudskillnad ibland kan uppfattas när man byter fötter.

Ett tips i all välmening är att läsa vad som redan skrivits i tråden om de fysikaliska sambanden och matematiken runt detta med modulation (eller kanske bättre att starta sin läsning på sidan innan, för att få lite bakgrund om fenomenen).

Jag noterar samtidigt att Richard ställde en hel del frågor runt just modulation, fick ett antal tämligen ingående svar och verkade nöjd att någon tagit sig tiden att förklara.

Tyvärr verkar Richard glömt bort alla förklaringar han givits om de grundläggande, matematiskt bevisade, fysikaliska samband kring t ex modulation via relativ rörelse (aka dopplermodulation), och drar återigen upp påståenden om fysikaliska samband som helt saknar grund -t ex att en SD-fot som svänger med 7 Hz automatiskt modulerar en godycklig frekvens med 7 Hz. :?

Det är detta som gör att jag tycker att det är en smula jobbigt att föra en konstruktiv diskussion med t ex Richard om detta.

Det känns lite som när man i all välmening försöker visa sin senildementa mormor hur den nya klockradion fungerar -man visar tälmodigt hur man slår på den och hur man ändrar volymen, och när man gjort det så har hon glömt bort hur man slår på den, och försöker göra precis som på den gamla klockradion. I längden blir det en rätt ansträngande övning för båda parter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 15:07

hevi skrev:
Flint skrev:
Flint skrev:Ett annat experiment skulle kunna vara att höja en hel låt i tonhöjd med säg 1cent och och mixa ihop originalet med den tonhöjda versionen. Det borde gå att fixa med Sound Forge som har en funktion att man kan ändra tonhöjden men ändå behålla tempot.

Det första försöket funkade inte utan gav tydliga fasningseffekter som påminde om gitarrljudet på vissa 60-talsskivor när det skulle låta modernt och heeeftigt. Visserligen ger ju det ett ostämt intryck men det var för tydligt. Störsignalen var höjd med 2% och ljudnivåerna 50/50%. Men vem vet, det kanske lite motsvarar det som händer i verkligheten i alla fall. Någon typ av påverkan blir det ju tydligen i alla fall eftersom ljudskillnad ibland kan uppfattas när man byter fötter.

Ett tips i all välmening är att läsa vad som redan skrivits i tråden om de fysikaliska sambanden och matematiken runt detta med modulation (eller kanske bättre att starta sin läsning på sidan innan, för att få lite bakgrund om fenomenen).

Jag noterar samtidigt att Richard ställde en hel del frågor runt just modulation, fick ett antal tämligen ingående svar och verkade nöjd att någon tagit sig tiden att förklara.

Tyvärr verkar Richard glömt bort alla förklaringar han givits om de grundläggande, matematiskt bevisade, fysikaliska samband kring t ex modulation via relativ rörelse (aka dopplermodulation), och drar återigen upp påståenden om fysikaliska samband som helt saknar grund -t ex att en SD-fot som svänger med 7 Hz automatiskt modulerar en godycklig frekvens med 7 Hz. :?

Det är detta som gör att jag tycker att det är en smula jobbigt att föra en konstruktiv diskussion med t ex Richard om detta.

Det känns lite som när man i all välmening försöker visa sin senildementa mormor hur den nya klockradion fungerar -man visar tälmodigt hur man slår på den och hur man ändrar volymen, och när man gjort det så har hon glömt bort hur man slår på den, och försöker göra precis som på den gamla klockradion. I längden blir det en rätt ansträngande övning för båda parter.

Nej. Den första vändan gav ingen godtagbar lösning och trovärdig förklaring och då tycker jag att det är rätt att angripa problemet från en ny vinkel. Jag litar inte på någon sida i den här frågan och allra minst på mjukfotsidan som jag tycker i första hand bedriver reklam. Tror att det finns massor med saker här som inte är upptäckta men som tas för givet i brist på annat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 15:10

Richard skrev:Eftersom jag inte funnit en enda förklaring om varför en högtalares mekaniska stabilitet i uppbyggnaden kanske hör ihop med användandet av spikes under den, så antar jag att det av prestigeskäl duckas att förklara detta.

De stora tillverkarna B/W, KEF, Linn, Thiel mfl, mfl, kombinerar alltid stabilitet i konstruktionen med användandet av spikes.

Detta är ett faktum, det kan dock vara så att alla dessa stora tillverkare har helt fel och därmed är ute och cyklar....

De skulle kanske istället kunna göra sina lådor helt ostagade av tunn spånskiva med vanliga träskruvar i elementmonteringen och det låter lika bra ?

Vad tror ni ? :P

Bumpar denna frågeställning igen :

Fortfarande inget svar eller ens reflekterande* om mekanisk kvalitet i en
högtalare kan påverka hur SD- kuddar eller spikes påverkar ljudet.

Det hör nämligen ihop.

* ( eller också tänks det febrilt just nu ) .
Senast redigerad av Richard 2012-03-31 15:13, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-31 15:11

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vet du vad...man kan få tycka olika, man kan få tycka om saker utan att andra tycker de är bra. Det är inte farligt.

Hävda denna åsikt på Melodik så får du se vad som händer... ;-)

Det händer givetvis ingenting.
Alla där verkar vara vuxna människor som förstår det som de flesta fått lära sig om kommunikation redan i skolåldern.

Dessutom har jag många gånger skrivit ovanstående på diverse Linnforum och det vet jag att du vet.
Så jag tolkar bara detta inlägg som att du försöker fåna dig eller provosera, gör inte det - jag går ändå inte på det.

Jag fånar mig inte. Jag har läst programförklaringen för Melodik och där står i klartext vad man får diskutera - och framför allt inte. Här på Faktiskt är det religion och politik som inte är välkommet (därför att detta är ett hifi-forum), på Melodik är det just religion (TuneDem) som SKA diskuteras. Allt som inte passar in i mallen är förbjudet. Här kan vi verkligen prata om TuneDem-talibaner. Och det handlar inte alls om vad de tongivande på forumet kan, eller inte kan. De är säkert mycket duktiga på TuneDem och hur man praktiserar detta för att "hitta rätt". Men de tolererar inga andra åsikter eller diskussioner om ämnet. Och det är de i sin fulla rätt att göra - på sitt eget forum.

Jag fånar mig (som sagt) inte. Försök diskutera ljudåtergivning ur något annat perspektiv (än TuneDem) på Melodik så får du se vad som händer. Möjligen fungerar det för dig som är en respekterad person i dessa sammanhang, men gissa hur långlivad jag blir om jag ifrågasätter TuneDem? Ur det perspektivet är det oändligt mycket högre i tak här på Faktiskt än på många andra forum.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 15:17

Bill 50x:

Tunemethod fungerar som metod, skulle inte kalla det religion.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 15:18

Richard skrev:Bill 50x:

När får jag komma och lyssna?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 15:27

Red hot chili peppers:

Spikes exakt justerade med dessa stående på enkronor presenterar en tight presentation, pulsen går upp på mig som lyssnar och bassisten attackerar frenetiskt.

En spike feljusterad på ena högtalaren och basisten spelar en smula odefinierat....

Vad är det som händer.....? :?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 15:30

Vad irriterad jag blir på dig. Du trollar enbart och låter inte ens människor som
bor i samma stad som dig komma och lyssna hos dig, du ger inte ens någon
respons på alla mina förfrågningar. Jag tolkar det som att du bara jävlas och
sprider skit här på forumet. Tycker synd om användare som läser dina inlägg
i hopp att att söka reda på seriös information om olika fenomen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-03-31 15:32

Richard skrev:
Richard skrev:Eftersom jag inte funnit en enda förklaring om varför en högtalares mekaniska stabilitet i uppbyggnaden kanske hör ihop med användandet av spikes under den, så antar jag att det av prestigeskäl duckas att förklara detta.

De stora tillverkarna B/W, KEF, Linn, Thiel mfl, mfl, kombinerar alltid stabilitet i konstruktionen med användandet av spikes.

Detta är ett faktum, det kan dock vara så att alla dessa stora tillverkare har helt fel och därmed är ute och cyklar....

De skulle kanske istället kunna göra sina lådor helt ostagade av tunn spånskiva med vanliga träskruvar i elementmonteringen och det låter lika bra ?

Vad tror ni ? :P

Bumpar denna frågeställning igen :

Fortfarande inget svar eller ens reflekterande* om mekanisk kvalitet i en
högtalare kan påverka hur SD- kuddar eller spikes påverkar ljudet.

Det hör nämligen ihop.

* ( eller också tänks det febrilt just nu ) .

Vad är mekanisk stabilitet? Eller kvalitet? (Du växlar mellan båda orden). Alla vill väl ha god mekanisk kvalitet och stabilitet? Men framförallt, vad har det med spik- eller mjukfötter att göra? Styv konstruktion tjänar på mjukfötter, sladdrig konstruktion (om det nu existerar) tjänar på mjukfötter. Fysikaliskt alltså, om man vill ha en högtalare som rör sig mindre. Ljudupplevelsen däremot, är ju subjektiv.

De stora högtalarmärkena du talar om levererar förmodligen (jag har inte frågat dem) spikes för att det efterfrågas. Förmodligen för att det ser tufft ut. Och för att det tuffa trots allt inte färgar så mycket. Vi talar inte om skillnader som får frugan att hoppa ut från badrummet med papiljotter i håret, medan hon upphetsat frågar efter vem som plötsligt lärt Sex Pistols att spela, sjunga och stämma deras instrument.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 15:33

mx skrev:

Då du blivit snäll och inte behandlar mina intryck och min person som skit. :(

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 15:36

Richard skrev:
mx skrev:

Orkar inte med dig längre.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 15:38

mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:

Orkar inte med dig längre.

Jag förstår . 8)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-31 15:51

Flint skrev:
hevi skrev:
Flint skrev:

Nej. Den första vändan gav ingen godtagbar lösning och trovärdig förklaring och då tycker jag att det är rätt att angripa problemet från en ny vinkel. Jag litar inte på någon sida i den här frågan och allra minst på mjukfotsidan som jag tycker i första hand bedriver reklam. Tror att det finns massor med saker här som inte är upptäckta men som tas för givet i brist på annat.

Vad är det du säger "nej" till?

Personligen säger jag "nej" till Richards utläggning om de fysikaliska sambanden, då den är direkt felaktig och missledande. Egentligen är det inte jag som säger nej utan det är de tämligen väl underbyggda och både teoretiskt och praktiskt bevisade matematiska sambanden mellan relativ rörelse och frekvensförskjutningar, den sk dopplermodulationen, som säger "nej":

Richard skrev:
Flint skrev:Richard
Du vet att jag gillar praktiska test före trökiga inlägg i novellform. Har du några förslag på test och metoder att t.ex. kolla hur mycket inslag av en ostämd ton man kan blanda in i en grundton innan den börjar störa. Vad tror du om en grundton på 440Hz och en störton på säg 442Hz. Spåna!

Ok, då spånar jag...

En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.

Ett litet överslag beräknat utifrån dopplerformlerna:

En 440Hz ton som medelst dopplermodulation skall moduleras +-7Hz, så måste källan ha en rörelse relativt lyssnaren om ca 5,5m/s. 5,5m på en sekund ger att högtalarna skulle åka i storleksordningen (om vi antar sinusformad rörelse)5,5/(7*1,414) meter.

Högtalaren skulle alltså behöva fara fram och tillbaka över golvet en bra bit över EN METER, 7ggr per sekund, för att Richards påstående skulle stämma.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle nog tycka att det var en smula distraherande om högtalarna betedde sig så vid normal lyssning.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 16:21

petersteindl skrev:Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss 8)

Det där blir intressant, - säg mig, hinner ni presentera era lyssningsintryck innan 12- slaget ?
Senast redigerad av Richard 2012-03-31 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 16:28

hevi skrev:Vad är det du säger "nej" till?

Att spikfot/mjukfot-problematiken är utredd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 16:28

Richard skrev:
petersteindl skrev:Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss 8)

Det där blir intressant, - säg mig, hinner ni presentera era lyssningsintryck innan 12- slaget ?
Risken är för stor att någon övertolkar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 16:31

Flint skrev:
hevi skrev:Vad är det du säger "nej" till?

Att spikfot/mjukfot-problematiken är utredd.

Håller med .

Ps Flint, angående ditt ordspråk i signaturen: jag hade också fel en gång. Det var 1983 men det visade sig 10 år senare att jag hade rätt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 16:38

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Risken är för stor att någon övertolkar.

Vem ?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-31 16:43

Richard skrev:Red hot chili peppers:

Spikes exakt justerade med dessa stående på enkronor presenterar en tight presentation, pulsen går upp på mig som lyssnar och bassisten attackerar frenetiskt.

En spike feljusterad på ena högtalaren och basisten spelar en smula odefinierat....

Basisten surar för du är framme och skruvar på spikes.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 16:44

Richard skrev:Ps Flint, angående ditt ordspråk i signaturen: jag hade också fel en gång. Det var 1983 men det visade sig 10 år senare att jag hade rätt.

Mitt "fel" är/var tyvärr definitivt. Jag trodde en gång i min gröna ungdom en påsk att det var långfredagen när det egentligen var påskafton. Jag hade supit bort fredagen och det var lika bra det. Det mesta var i alla fall stängt och dött då på den långa fredagen. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 16:46

Flint skrev:Sen vet du inte vad jag gillar. Det vet jag bäst själv.

Jo, men du förstår, vissa saker kan jag resonera mig fram till att du inte gillar ;).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 16:48

Svante skrev:
Flint skrev:Sen vet du inte vad jag gillar. Det vet jag bäst själv.

Jo, men du förstår, vissa saker kan jag resonera mig fram till att du inte gillar ;).

Är det en form av empirisk vetenskap eller bara avfärdande typ förutfattad mening. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 16:54

Svante
Får jag be dig repetera den vattenfallsmätningen och förklara vad i den som visar/motiverar din uppfattning om energifördelningen i lådan respektive golvet med mjuk- respektive spikfot. Jag tror inte att du kan det. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 16:59

StefanL skrev:
Richard skrev:Red hot chili peppers:

Basisten surar för du är framme och skruvar på spikes.

Tänkte inte på det.... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 17:06

Gör ni blindtest på cidern ?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-31 17:46

Richard skrev:Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.

Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.

Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull. :)

" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel. :?

Richard, att ha en högtalare ståendes på tre spikar kan väl inte jämföras med att ha en högtalare ståendes på mjuka kuddar?

Att släppa golvtaget på en spik innebär att belastningen ökar med mer än 33,3% på två av fötterna.
Det kanske är det ökade yttrycket mot golvet som gör att basisten spelar som om han är bakfull?

Fast du kanske bara provocerar? Gör du det?

/Anders

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 18:26

Griff skrev:
Richard skrev:Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.

Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.

Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull. :)

" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel. :?

Richard, att ha en högtalare ståendes på tre spikar kan väl inte jämföras med att ha en högtalare ståendes på mjuka kuddar?

Att släppa golvtaget på en spik innebär att belastningen ökar med mer än 33,3% på två av fötterna.
Det kanske är det ökade yttrycket mot golvet som gör att basisten spelar som om han är bakfull?

Fast du kanske bara provocerar? Gör du det?

/Anders

Griff, du lilla teddybjörn, jag skulle aldrig drömma om att provocera, varför tror du det ?

:)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 18:39

Angående högtalare ståendes på spikes:

Det är inte helt säkert att den verifierade upplevelsen av spikfots- termen är helt vetenskapligt bevisad, ännu. De tillkortakommanden som finns med mjuka kuddar har visat sig istort sett ta ut de fördelar som finns med tuggummi under högtalaren.

Det är viktigt att gummit är färskt, gammalt gummi är sämre och ger mindre upplevd tonhöjdsstabilitet. Det bör också vara vältuggat.

Spikes har sedan gammalt upplevts som kraftigt överlägset i form av grammatisk upplevelse av sk. " stampa takt" - stuk på forumet.

Problem har senare uppstått av forummedlemmar där bla. magnusöstberg meddelat att han fått kraftig träningsvärk i högerfoten med spikes under sina högtalare. Därför förespråkar han, med pregnans och accuratess- mjuka kuddar.

Den finns ingen verifikation att varken peterstendl eller IÖ har något att invända inför den stundande timmen, då klockan tolv kommer som en nyhet för en del, och som för en del innebär smil på mungipan, eftersom dragandet i benen pågått rätt länge nu- hur länge kan det pågå ?

Kanske uppemot 200 sidor vilket ju var målet.

Frågan är om vi blivit så mycket klokare sedan sidan 135 i denna tråd.

Det vete sjutton. 8)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-31 18:42

Det var kul ett tag, nu är det ganska mossigt. :-) Sjukligt enformigt tuggande.
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi