Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 18:43

mrGaskill skrev:Det var kul ett tag, nu är det ganska mossigt. :-).

Bjuder på det, tack och hej ( för gott ).
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-31 18:45

Richard skrev:
Griff skrev:
Richard skrev:Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.

Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.

Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull. :)

" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel. :?

Richard, att ha en högtalare ståendes på tre spikar kan väl inte jämföras med att ha en högtalare ståendes på mjuka kuddar?

Att släppa golvtaget på en spik innebär att belastningen ökar med mer än 33,3% på två av fötterna.
Det kanske är det ökade yttrycket mot golvet som gör att basisten spelar som om han är bakfull?

Fast du kanske bara provocerar? Gör du det?

/Anders

Griff, du lilla teddybjörn, jag skulle aldrig drömma om att provocera, varför tror du det ?
:)

OK, det gläder mig att höra. Har du någon kommentar angående min spekulation?
/Andrs

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 18:46

hevi skrev:
Richard skrev:Ok, då spånar jag...

En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.

Ett litet överslag beräknat utifrån dopplerformlerna:

En 440Hz ton som medelst dopplermodulation skall moduleras +-7Hz, så måste källan ha en rörelse relativt lyssnaren om ca 5,5m/s. 5,5m på en sekund ger att högtalarna skulle åka i storleksordningen (om vi antar sinusformad rörelse)5,5/(7*1,414) meter.

Högtalaren skulle alltså behöva fara fram och tillbaka över golvet en bra bit över EN METER, 7ggr per sekund, för att Richards påstående skulle stämma.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle nog tycka att det var en smula distraherande om högtalarna betedde sig så vid normal lyssning.

Richard skrev "sidband på +/- 7 Hz", det betyder INTE att tonen moduleras med +/- 7 Hz. Din beräkning faller med det.

Nu brinner falukorven upp, återkommer...

Edit: fixat citering.
Senast redigerad av Svante 2012-03-31 19:07, redigerad totalt 3 gånger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 18:53

Svante skrev:
hevi skrev:
Flint skrev:Ok, då spånar jag...

En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.

Ett litet överslag beräknat utifrån dopplerformlerna:

En 440Hz ton som medelst dopplermodulation skall moduleras +-7Hz, så måste källan ha en rörelse relativt lyssnaren om ca 5,5m/s. 5,5m på en sekund ger att högtalarna skulle åka i storleksordningen (om vi antar sinusformad rörelse)5,5/(7*1,414) meter.

Högtalaren skulle alltså behöva fara fram och tillbaka över golvet en bra bit över EN METER, 7ggr per sekund, för att Richards påstående skulle stämma.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle nog tycka att det var en smula distraherande om högtalarna betedde sig så vid normal lyssning.

Flint skrev "sidband på +/- 7 Hz", det betyder INTE att tonen moduleras med +/- 7 Hz. Din beräkning faller med det.

Nu brinner falukorven upp, återkommer...

Nej. Det blev fel i någons citering. Det var Rickard som skrev det där med 7Hz.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-31 18:55

Richard skrev:

Jaha trist och definitivt. Men man får försöka klara sig ändå. Men lycka till med Heel och allt möjligt! :-) Jag är inget fan kanske, men det lät rätt okej ändå. Ha det bra Richard!

/Joe Kaufman
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 19:03

Då kanske vi skulle låsa den här skiten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-31 19:04

Nja för mig är det lugnt. Lite för lite formler just nu bara. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 19:05

Flint skrev:Nej. Det blev fel i någons citering. Det var Rickard som skrev det där med 7Hz.

Hoppla, fixat.

Edit Mer fixat...
Senast redigerad av Svante 2012-03-31 19:23, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 19:14

Svante
Vet inte om det blev så mycket bättre nu. Tror att det var hevis citering som blev fel men skit samma.

Det där med 7Hz, är det bekräftat på något sätt. Hur ska man se funktion och verkan?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-31 19:19

Många högtalarstativ har ju faktiskt en fjädrande funktion med flera rörliga sandfyllda rör, som typ mjukfötter, och sedan spikes ner i parketten. Har ett par själv.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 19:22

Så här blir det om man FM-modulerar en sinus på 440 Hz med 7 Hz. I ena fallet är modulationen +/- 5 Hz i andra fallet är den +/- 0,5 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 19:24

Svante
Hur ska man tolka den bilden? Berätta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 19:29

Flint skrev:Svante
Hur ska man tolka den bilden? Berätta.

Bilden visar spektrum på en 440 Hz sinussignal som har frekvensmodulerats med 7 Hz. I ena fallet går varierar bärvågsfrekvensen mellan 439,5 och 440,5 Hz (7 ggr i sekunden) och i andra fallet mellan 435 och 445 Hz (7 ggr i sekunden). Spektrum får då sídband som ligger 7 Hz ifrån bärvågsfrekvensen, trots att sinusen i ena fallet bara rör sig inom +/- 0,5 Hz.

Kurs i moduleringsmetoder :) .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 19:31

Har du ett ljudande exempel också?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 19:39

Flint skrev:Har du ett ljudande exempel också?

Hmm, http://user.faktiskt.io/svante/FMsinus.wav , med signalerna i vardera kanalen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 19:47

Svante skrev:
Flint skrev:Har du ett ljudande exempel också?

Hmm, http://user.faktiskt.io/svante/FMsinus.wav , med signalerna i vardera kanalen.

Tack. Ja, den ena kanalen var ju tydligt påverkad men den andra knappt så att det störde. Det låter ju varierande falskt men inte konsekvent som jag får intrycket av har varit fallet i den här diskussionen tidigare i tråden i åtminstone Rickards argumentering. Sen är frågan hur man ska se det här i förhållande till fötter men det kanske är att gå händelserna i förväg.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-31 19:53

Svante skrev:Richard skrev "sidband på +/- 7 Hz", det betyder INTE att tonen moduleras med +/- 7 Hz. Din beräkning faller med det.

På min ära, det gjorde han faktiskt. :o Då blir ju min beräkning följdaktligen inte heller korrekt.

Ber Rickard om största möjliga ursäkt för att jag missade den ganska viktigta distinktionen.

Men, om vi tar det ganska beskedliga 0,5Hz fallet, alltså att frekvesmodulationen är 439,5-440,5Hz, hur mycket skulle högtalaren behöva röra sig vid 7 Hz för att få den moduleringen?

Eller om vi säger att högtalaren rör sig fram och tillbaka duktiga 1 cm i 7 Hz sinus, hur mycket skulle det påverka frekvensen?

Och vid 1 mm, typ att vi inte ser med blotta ögat att den rör sig i 7 Hz(vilket jag tror är normalfallet)? :)

edit: om jag inte räknat helt fel pga hrm...en whiskey för mycket så här på lördagkvällen...så kräver en 0,5Hz modulation vid 440 Hz en hastighet av ~0,4m/s, vilket motsvarar en förfyttning om 0,4/7*0,637 m, dvs ca 4 cm (faktorn 0,637 ger oss medelhastigheten vid sinusrörelse om vi har topphastigheten, har jag fått för mig, och perioden är 1/7 sekunder).

4 cm är fortfarande ganska mycket, tycker jag...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-31 21:46

Richard skrev:
kom igen nu, du är ju så nära 200 sidor även om du inte hann det till 1 april ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-31 21:48

Richard skrev:

Ska du lägga ner faktiskt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 22:04

hevi skrev:edit: om jag inte räknat helt fel pga hrm...en whiskey för mycket så här på lördagkvällen...så kräver en 0,5Hz modulation vid 440 Hz en hastighet av ~0,4m/s, vilket motsvarar en förfyttning om 0,4/7*0,637 m, dvs ca 4 cm (faktorn 0,637 ger oss medelhastigheten vid sinusrörelse om vi har topphastigheten, har jag fått för mig, och perioden är 1/7 sekunder).

4 cm är fortfarande ganska mycket, tycker jag...

Hmm, jag fick det till 8,8 mm toppvärde. När man integrerar en sinusformig rörelse med vinkelfrekvensen w får man dividera med "inre derivatan", dvs w. Du har glömt 2*pi.

Nu har vi ännu inte kalibrerat oss i vad som är hörbart, +/- 0,5 Hz låter lite men man ska nog lyssna lite för att hitta ett JND där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 22:07

Får jag be dig repetera den vattenfallsmätningen och förklara vad i den som visar/motiverar din uppfattning om energifördelningen i lådan respektive golvet med mjuk- respektive spikfot. Jag tror inte att du kan det. :wink:

Hmm, kommer någon ihåg vid vilken sida bumpen ägde rum? Det är så jekla knökigt att ta sig bakåt i långa trådar, och den här är så lång att det inte går att visa alla sidorna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 22:10

Svante
OK. Vi släpper det. 8) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-31 22:17

Här hittade jag inlägget jag tänkte på:

LasseA skrev:Och så originalbilderna (som egentligen ger mest information):

Bild AE1 Cones Bild AE1 Blu tac
Bild ProAc Cones Bild ProAc Blu tac

Så... Lite mer komplett då :)

I båda fallen ser man att det exciteras resonanser i lådan på "cones" som inte finns där med "Blu-tac".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 22:22

Svante
Du får nog hjälpa till att tolka de där bilderna med. Jag tycker bara att resonanserna flyttar på sig i frekvensområde.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-31 22:36

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
kom igen nu, du är ju så nära 200 sidor även om du inte hann det till 1 april ;)

Seså, uppmuntra inte till mer.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-31 22:38

Svante skrev:
Får jag be dig repetera den vattenfallsmätningen och förklara vad i den som visar/motiverar din uppfattning om energifördelningen i lådan respektive golvet med mjuk- respektive spikfot. Jag tror inte att du kan det. :wink:

Hmm, kommer någon ihåg vid vilken sida bumpen ägde rum? Det är så jekla knökigt att ta sig bakåt i långa trådar, och den här är så lång att det inte går att visa alla sidorna.

Sida 114

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30830&postdays=0&postorder=asc&start=3390

Så här såg Richards bumpinägg ut. Är detta inlägg trollande?
Richard skrev:
Goran_Rudling skrev:SPIKFÖTTER, del 2
...en massa text...

Eftersom jag nyligen varit med om en blindtest med högtalaren monitor audio rx 6 med mjuka fötter kontra med spikes, och resultatet blev att jag föredrog spikes i 10 fall av 10 vid användandet av tunemethod, så länkar jag till detta inlägg.

För mig så ser det ut som att jag haft HELT FEL angående de problem som spikes skulle kunna ge. De problem som mjuka kuddar ger är betydligt större, eftersom allting låter en smula ostämt och odistinkt med mjuka fötter.

*Högtalaren monitor audio rx 6 låter som det verkar dessutom bättre om den bakre bulten dras åt hårdare för baselementen, men detta har jag inte blindtestat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 22:46

Du får nog hjälpa till att tolka de där bilderna med. Jag tycker bara att resonanserna flyttar på sig i frekvensområde.
Läs tråden, om du inte ser att resonanserna både är lägre och färre i de där diagrammen så kan du titta på originalartikeln eller på de kurvor jag knåpade ihop i excel, där framgår det tydligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 22:49

LasseA skrev:
Läs tråden, om du inte ser att resonanserna både är lägre och färre i de där diagrammen så kan du titta på originalartikeln eller på de kurvor jag knåpade ihop i excel, där framgår det tydligt.

Hur är mätningen gjord? Kontaktmick på samma ställe på lådan i alla bilderna?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-31 23:00

Flint skrev:
LasseA skrev:

Hur är mätningen gjord? Kontaktmick på samma ställe på lådan i alla bilderna?

LasseA skrev:
Svante skrev:Ursäkta en latmask som inte orkar leta fram artikeln: Vad är det man har mätt? Acceleration på högtalarlådan? På golvet?
Accelerometer på lådväggen.
The accelerometer used, described in June 1992 (p.206), is fabricated from a 4" by 1" strip of the piezoelectric polymer PVDF (polyvinylidene fluoride). This is securely taped to the surface to be analyzed; the strip is attached to a small plastic block, from which emerges a short pigtail of coaxial cable; this in turn feeds a 20dB-gain, op-amp-based buffer amplifier. Each speaker was driven with a 7.23V RMS, 2kHz-bandwidth, noise-like MLS signal by a Bryston 4B amplifier; the accelerometer was left in the same places on each speaker's top and side panels for all the testing; and DRA Labs' MLSSA system was used to calculate each panel's impulse response, from which the cumulative spectral decay plot was derived. This "waterfall" plot shows the amplitude and frequency of every resonance present in the panel being investigated. Because the drive signal was kept constant and the accelerometer kept in the same place, the results for each speaker are directly comparable for each support.

För någon som hävdar att han läst allt i tråden behöver du väldigt mycket återupprepningar av det som skrivits tidigare...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-31 23:05

LasseA skrev:För någon som hävdar att han läst allt i tråden behöver du väldigt mycket återupprepningar av det som skrivits tidigare...

Det skadar väl inte att du får repetera lite. Det kanske finns fler än jag som vill återuppliva den gamla verkligheten och diskutera den i nutid. Jag skulle uppskatta om du svarade med egna ord på mina frågor. Jag vill utvärdera trovärdigheten i mätningen. Jag tror inte att den visar hela sanningen. Den viktiga frågan är dessutom hur mätningen motsvarar det hörbara resultatet och det kanske du kan svara på med egna ord.
Senast redigerad av Flint 2012-03-31 23:07, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi