mrGaskill skrev:Det var kul ett tag, nu är det ganska mossigt..
Bjuder på det, tack och hej ( för gott ).
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Griff skrev:Richard skrev:Lyssnar just nu på Cat Stevens, det låter stämt och bra, väldigt tight band han spelar i.
Justerar sedan en spike litet snett på ena högtalaren så den står lika ostadigt som med mjuka kuddar.
Vips försvann spelglädjen och bassisten låter som han är bakfull.
" ljudet " låter likadant, men musiken låter sämre om du lyssnar efter pitch och samspel.
Richard, att ha en högtalare ståendes på tre spikar kan väl inte jämföras med att ha en högtalare ståendes på mjuka kuddar?
Att släppa golvtaget på en spik innebär att belastningen ökar med mer än 33,3% på två av fötterna.
Det kanske är det ökade yttrycket mot golvet som gör att basisten spelar som om han är bakfull?
Fast du kanske bara provocerar? Gör du det?
/Anders
Griff, du lilla teddybjörn, jag skulle aldrig drömma om att provocera, varför tror du det ?
hevi skrev:Richard skrev:Ok, då spånar jag...
En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.
Ett litet överslag beräknat utifrån dopplerformlerna:
En 440Hz ton som medelst dopplermodulation skall moduleras +-7Hz, så måste källan ha en rörelse relativt lyssnaren om ca 5,5m/s. 5,5m på en sekund ger att högtalarna skulle åka i storleksordningen (om vi antar sinusformad rörelse)5,5/(7*1,414) meter.
Högtalaren skulle alltså behöva fara fram och tillbaka över golvet en bra bit över EN METER, 7ggr per sekund, för att Richards påstående skulle stämma.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle nog tycka att det var en smula distraherande om högtalarna betedde sig så vid normal lyssning.
Svante skrev:hevi skrev:Flint skrev:Ok, då spånar jag...
En SD- kudde resonerar omkring 7 hz, detta modulerar i sin tur tonen på 440 hz med sidband på +- 7 hz.
Ett litet överslag beräknat utifrån dopplerformlerna:
En 440Hz ton som medelst dopplermodulation skall moduleras +-7Hz, så måste källan ha en rörelse relativt lyssnaren om ca 5,5m/s. 5,5m på en sekund ger att högtalarna skulle åka i storleksordningen (om vi antar sinusformad rörelse)5,5/(7*1,414) meter.
Högtalaren skulle alltså behöva fara fram och tillbaka över golvet en bra bit över EN METER, 7ggr per sekund, för att Richards påstående skulle stämma.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle nog tycka att det var en smula distraherande om högtalarna betedde sig så vid normal lyssning.
Flint skrev "sidband på +/- 7 Hz", det betyder INTE att tonen moduleras med +/- 7 Hz. Din beräkning faller med det.
Nu brinner falukorven upp, återkommer...
Richard skrev:mrGaskill skrev:Det var kul ett tag, nu är det ganska mossigt..
Flint skrev:Nej. Det blev fel i någons citering. Det var Rickard som skrev det där med 7Hz.
Flint skrev:Svante
Hur ska man tolka den bilden? Berätta.
Flint skrev:Har du ett ljudande exempel också?
Svante skrev:Flint skrev:Har du ett ljudande exempel också?
Hmm, http://user.faktiskt.io/svante/FMsinus.wav , med signalerna i vardera kanalen.
Svante skrev:Richard skrev "sidband på +/- 7 Hz", det betyder INTE att tonen moduleras med +/- 7 Hz. Din beräkning faller med det.
kom igen nu, du är ju så nära 200 sidor även om du inte hann det till 1 aprilRichard skrev:
hevi skrev:edit: om jag inte räknat helt fel pga hrm...en whiskey för mycket så här på lördagkvällen...så kräver en 0,5Hz modulation vid 440 Hz en hastighet av ~0,4m/s, vilket motsvarar en förfyttning om 0,4/7*0,637 m, dvs ca 4 cm (faktorn 0,637 ger oss medelhastigheten vid sinusrörelse om vi har topphastigheten, har jag fått för mig, och perioden är 1/7 sekunder).
4 cm är fortfarande ganska mycket, tycker jag...
Flint skrev:Svante
Får jag be dig repetera den vattenfallsmätningen och förklara vad i den som visar/motiverar din uppfattning om energifördelningen i lådan respektive golvet med mjuk- respektive spikfot. Jag tror inte att du kan det.
LasseA skrev:Och så originalbilderna (som egentligen ger mest information):AE1 Cones
AE1 Blu tac
ProAc Cones
ProAc Blu tac
Så... Lite mer komplett då
Svante skrev:Flint skrev:Svante
Får jag be dig repetera den vattenfallsmätningen och förklara vad i den som visar/motiverar din uppfattning om energifördelningen i lådan respektive golvet med mjuk- respektive spikfot. Jag tror inte att du kan det.
Hmm, kommer någon ihåg vid vilken sida bumpen ägde rum? Det är så jekla knökigt att ta sig bakåt i långa trådar, och den här är så lång att det inte går att visa alla sidorna.
Richard skrev:Goran_Rudling skrev:SPIKFÖTTER, del 2
...en massa text...
Eftersom jag nyligen varit med om en blindtest med högtalaren monitor audio rx 6 med mjuka fötter kontra med spikes, och resultatet blev att jag föredrog spikes i 10 fall av 10 vid användandet av tunemethod, så länkar jag till detta inlägg.
För mig så ser det ut som att jag haft HELT FEL angående de problem som spikes skulle kunna ge. De problem som mjuka kuddar ger är betydligt större, eftersom allting låter en smula ostämt och odistinkt med mjuka fötter.
*Högtalaren monitor audio rx 6 låter som det verkar dessutom bättre om den bakre bulten dras åt hårdare för baselementen, men detta har jag inte blindtestat.
Läs tråden, om du inte ser att resonanserna både är lägre och färre i de där diagrammen så kan du titta på originalartikeln eller på de kurvor jag knåpade ihop i excel, där framgår det tydligt.Flint skrev:Svante
Du får nog hjälpa till att tolka de där bilderna med. Jag tycker bara att resonanserna flyttar på sig i frekvensområde.
LasseA skrev:Läs tråden, om du inte ser att resonanserna både är lägre och färre i de där diagrammen så kan du titta på originalartikeln eller på de kurvor jag knåpade ihop i excel, där framgår det tydligt.Flint skrev:Svante
Du får nog hjälpa till att tolka de där bilderna med. Jag tycker bara att resonanserna flyttar på sig i frekvensområde.
Flint skrev:LasseA skrev:Läs tråden, om du inte ser att resonanserna både är lägre och färre i de där diagrammen så kan du titta på originalartikeln eller på de kurvor jag knåpade ihop i excel, där framgår det tydligt.Flint skrev:Svante
Hur är mätningen gjord? Kontaktmick på samma ställe på lådan i alla bilderna?
LasseA skrev:Accelerometer på lådväggen.Svante skrev:Ursäkta en latmask som inte orkar leta fram artikeln: Vad är det man har mätt? Acceleration på högtalarlådan? På golvet?The accelerometer used, described in June 1992 (p.206), is fabricated from a 4" by 1" strip of the piezoelectric polymer PVDF (polyvinylidene fluoride). This is securely taped to the surface to be analyzed; the strip is attached to a small plastic block, from which emerges a short pigtail of coaxial cable; this in turn feeds a 20dB-gain, op-amp-based buffer amplifier. Each speaker was driven with a 7.23V RMS, 2kHz-bandwidth, noise-like MLS signal by a Bryston 4B amplifier; the accelerometer was left in the same places on each speaker's top and side panels for all the testing; and DRA Labs' MLSSA system was used to calculate each panel's impulse response, from which the cumulative spectral decay plot was derived. This "waterfall" plot shows the amplitude and frequency of every resonance present in the panel being investigated. Because the drive signal was kept constant and the accelerometer kept in the same place, the results for each speaker are directly comparable for each support.
LasseA skrev:För någon som hävdar att han läst allt i tråden behöver du väldigt mycket återupprepningar av det som skrivits tidigare...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], smile och 30 gäster