Moderator: Redaktörer

mx skrev:SS_Martha skrev:Tackar!
Så AAC verkar vara ett gångbart format. Då kommer givetvis den självklara följdfrågan: Vilket program skall man använda för att rippa skivor, och/eller konvertera filer?
Vad har du för operativsystem?
Bill50x skrev:Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?...
Jesus built my hot rod and God listens to Slayer!
SS_Martha skrev:mx skrev:SS_Martha skrev:Tackar!
Så AAC verkar vara ett gångbart format. Då kommer givetvis den självklara följdfrågan: Vilket program skall man använda för att rippa skivor, och/eller konvertera filer?
Vad har du för operativsystem?
Win 7.
Fånen har Android.
SS_Martha skrev:Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...
Jag kan i vart fall inte läsa in att Ogg Vorbis skulle vara sämre än något annat.2-ch skrev:Den här tråden gör att jag undrar om Oggvorbis är så himla bra![]()
Alltså har de flesta moderna formaten samma problem. Kanske gäller mp3 också?As with most modern formats ...
Klart det låter skit om man har en för låg bitrate. Oavsett vilket format man väljer, ska man givetvis ha en tillräckligt hög bitrate. Det enda som är viktigt, är vilket ljudformat som ger högst kvalitet vid en given bitrate.When the bitrate is too low to encode the audio without perceptible loss, Vorbis exhibits an analog noise-like failure mode, which can be described as reverberations in a room or amphitheater. Vorbis's behavior is due to the noise floor approach to encoding; see technical details.
SS_Martha skrev:Bill50x skrev:Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?...
Självklart. Skit in = skit ut, varje gång.
Även om mobilt lyssnande inte lever upp "faktiskt-standard" så tycker jag nog ändå att man bör sträva efter att få ut bästa möjliga, ur den utrustning man använder (tvingas använda?).
Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...
UlfT skrev:SS_Martha skrev:Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...
Vilka format klarar din mobil? Mp3 har fördelen att många olika mobiler klarar det formatet. Många andra format är bättre, men inte lika utbredda.
UlfT skrev:Vilka format klarar din mobil?
Bill50x skrev:SS_Martha skrev:Bill50x skrev:Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?...
Självklart. Skit in = skit ut, varje gång.
Även om mobilt lyssnande inte lever upp "faktiskt-standard" så tycker jag nog ändå att man bör sträva efter att få ut bästa möjliga, ur den utrustning man använder (tvingas använda?).
Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...
Det är därför jag kör flac i min telefon. Jag behöver inte uppfinna något hjul, jag behöver inte fundera på om det skulle kunna låta något lite bättre...
Men med de lurar som följde med min Samsung så låter en 192k mp3 lika bra som flac. Jag skulle alltså lika gärna kunna köra det formatet. Nu råkar jag ha över 92 % av min musik i flac (om vi bortser från mina vinyler) så varför hålla på och konvertera? Minneskortet i min telefon rymmer mer musik i flac än vad jag konsumerar på 4 veckors semester.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster