Minst dåliga lossy-formatet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SS_Martha

Minst dåliga lossy-formatet?

Inläggav SS_Martha » 2012-03-28 22:51

Har alltid rippat all min music till flac, men nu tänkte jag skulle klämma in all min musik på mobilen.

Vilket är det minst dåliga lossy-formatet?

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-03-28 23:04

Vet inte men har hört att ogg vorbis ska vara bra.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2012-03-28 23:55

Är inte det ogg vorbis spotify andvänder sig av ?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-03-28 23:57

Tveksamt om man hör skillnad mellan MP3 med V0 inställningen och FLAC på en telefon.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-29 00:17

Man ska komma ihåg att mp3 (mfl) kan vara väldigt olika beroende på bitrate. Själv har jag en 192 kbit/s kopia av samlingen, inte för att det är bäst utan för att det är tillräckligt för ganska mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-03-29 03:48

Förtydligande vad "V0" betyder. Det är en inställning LAME MP3 Encoder.

VBR (variable bitrate) settings

VBR: variable bitrate mode. Use variable bitrate modes when the goal is to achieve a fixed level of quality using the lowest possible bitrate.

VBR is best used to target a specific quality level, instead of a specific bitrate. The final file size of a VBR encode is less predictable than with ABR, but the quality is usually better.

Unlike other MP3 encoders which do VBR encoding based on predictions of output quality, LAME's default VBR method tests the actual output quality to ensure the desired quality level is always achieved.

Usage: -V(number) where number is 0-9, 0 being highest quality, 9 being the lowest.

Example: -V2

-V0 (~245 kbps), -V1 (~225 kbps), -V2 (~190 kbps) or -V3 (~175 kbps) are recommended. These settings will normally produce transparent encoding (transparent = most people can't distinguish the MP3 from the original in an ABX blind test). Audible differences between these presets exist, but are rare.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-29 09:35

Jag skulle inte använda "mp3" idag, om om jag skulle göra det så skulle jag
använda LAME med V0.

Hur som helst. Jag rekommenderar AAC med 256 kbit/s eller Ogg Vorbis med
256 kbit/s (självklart båda VBR). Kanske främst AAC på grund av att det
fungerar på alla mobiltelefoner och enheter utan krångel.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-03-30 13:45

Tackar!

Så AAC verkar vara ett gångbart format. Då kommer givetvis den självklara följdfrågan: Vilket program skall man använda för att rippa skivor, och/eller konvertera filer?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-03-30 13:51

Vilken telefon har du? SE egna överföringsprogram (Media Go?) omvandlar flac automatiskt till acc. Mp3 och wav blir det dock ingen omvandling på, inte automatiskt iaf.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-30 14:05

SS_Martha skrev:Tackar!

Så AAC verkar vara ett gångbart format. Då kommer givetvis den självklara följdfrågan: Vilket program skall man använda för att rippa skivor, och/eller konvertera filer?

Vad har du för operativsystem?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-30 14:12

Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?

Så länge det är tillräckligt hög upplösning (typ 192k) så lär väl det mesta passera obemärkt...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-30 15:50

Hur kopplar jag in min Cobra på internet?

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-03-30 17:35

mx skrev:

Win 7.

Fånen har Android.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-30 17:36

Jag gillar ogg vorbis.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-03-30 17:50

Bill50x skrev:Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?...

Självklart. Skit in = skit ut, varje gång.

Även om mobilt lyssnande inte lever upp "faktiskt-standard" så tycker jag nog ändå att man bör sträva efter att få ut bästa möjliga, ur den utrustning man använder (tvingas använda?).

Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-03-30 17:57

petersteindl skrev:Hur kopplar jag in min Cobra på internet?

Bild

voip-modem?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-03-30 21:32

Zeeal skrev:
Jesus built my hot rod and God listens to Slayer!

http://www.youtube.com/watch?v=oZoxdiDdlyY

Kunde inte hålla mig. :) :) 8)

Detta är faktiskt, faktiskt :oops:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-30 21:34

SS_Martha skrev:
mx skrev:

Win 7.

Fånen har Android.

Använd Exact Audio Copy med alla CRC-kontroller och AccurateRip aktiverat,
så blir det kanon.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2012-04-01 00:08

SS_Martha skrev:Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...

Vilka format klarar din mobil? Mp3 har fördelen att många olika mobiler klarar det formatet. Många andra format är bättre, men inte lika utbredda.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-01 03:22

Den här tråden gör att jag undrar om Oggvorbis är så himla bra :?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0[url]

Eller vad sägs om det här?

Audio quality: Characteristic artifacts

As with most modern formats, the most consistently cited problem with Vorbis is pre-echo, a faint copy of a sharp attack that occurs just before the actual sound (the sound of castanets is commonly cited as causing this effect).

When the bitrate is too low to encode the audio without perceptible loss, Vorbis exhibits an analog noise-like failure mode, which can be described as reverberations in a room or amphitheater. Vorbis's behavior is due to the noise floor approach to encoding; see technical details.

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2012-04-01 03:49

2-ch skrev:Den här tråden gör att jag undrar om Oggvorbis är så himla bra :?
Jag kan i vart fall inte läsa in att Ogg Vorbis skulle vara sämre än något annat.

As with most modern formats ...
Alltså har de flesta moderna formaten samma problem. Kanske gäller mp3 också?

When the bitrate is too low to encode the audio without perceptible loss, Vorbis exhibits an analog noise-like failure mode, which can be described as reverberations in a room or amphitheater. Vorbis's behavior is due to the noise floor approach to encoding; see technical details.
Klart det låter skit om man har en för låg bitrate. Oavsett vilket format man väljer, ska man givetvis ha en tillräckligt hög bitrate. Det enda som är viktigt, är vilket ljudformat som ger högst kvalitet vid en given bitrate.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-01 08:05

SS_Martha skrev:
Bill50x skrev:Spelar formatet någon roll när man spelar i telefon genom ett par hörlurar?...

Även om mobilt lyssnande inte lever upp "faktiskt-standard" så tycker jag nog ändå att man bör sträva efter att få ut bästa möjliga, ur den utrustning man använder (tvingas använda?).

Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...

Det är därför jag kör flac i min telefon. Jag behöver inte uppfinna något hjul, jag behöver inte fundera på om det skulle kunna låta något lite bättre...

Men med de lurar som följde med min Samsung så låter en 192k mp3 lika bra som flac. Jag skulle alltså lika gärna kunna köra det formatet. Nu råkar jag ha över 92 % av min musik i flac (om vi bortser från mina vinyler) så varför hålla på och konvertera? Minneskortet i min telefon rymmer mer musik i flac än vad jag konsumerar på 4 veckors semester.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-01 10:03

UlfT skrev:
SS_Martha skrev:Eftersom jag aldrig har befattat mig med lossy-format innan, så är det praktiskt att få reda på vad som faktiskt fungerar. Så att man slipper uppfinna hjulet igen...

Vilka format klarar din mobil? Mp3 har fördelen att många olika mobiler klarar det formatet. Många andra format är bättre, men inte lika utbredda.

AAC är minst lika utbrett idag. Nästan alla TV-sändningar med mera använder
AAC dessutom. Det är ett effektivt och bra format.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-04-01 15:25

På min förra mobil som hade väldigt begränsat med lagringsutrymme så körde jag med OGG 160 kbps VBR, hörde ingen komprimering då, men när jag flyttade över samma album till nya mobilen jag nyss köpt så tycker jag att jag hör komprimering ibland (bättre DAC i nya).

Men OGG 192 kbit VBR borde bli rätt bra, annars är ju som sagt alltid Mp3 VBR V0 ett säkert kort (blir dock lite större filstorlek), jag tror jag aldrig har lyckats höra skillnad mellan orginal och V0 Mp3 oavsett vad jag lyssnat med.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-04-02 19:34

UlfT skrev:Vilka format klarar din mobil?

Det beror på antagligen på vilken musikspelare jag väljer att tanka hem.... Dvs i praktiken så spelar den de format jag vill att den skall klara av.
Senast redigerad av SS_Martha 2012-04-02 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-04-02 20:01

Bill50x skrev:
SS_Martha skrev:

Det är därför jag kör flac i min telefon. Jag behöver inte uppfinna något hjul, jag behöver inte fundera på om det skulle kunna låta något lite bättre...

Men med de lurar som följde med min Samsung så låter en 192k mp3 lika bra som flac. Jag skulle alltså lika gärna kunna köra det formatet. Nu råkar jag ha över 92 % av min musik i flac (om vi bortser från mina vinyler) så varför hålla på och konvertera? Minneskortet i min telefon rymmer mer musik i flac än vad jag konsumerar på 4 veckors semester.

/ B

Därför att jag vill ha all min musik tillgänglig på telefonen. Nu har jag iofs inte så stor musiksamling, men ett microsd kort rymmer bara 64 GB.

Jag tycker därför att det är värt besväret att konvertera från flac till ett lossy-format en gång, för att slippa hålla på att byta musik på minneskortet, eller sätta på spotify för att man glömt någon artist. Kvaliteten bör bli mer än tillräcklig eftersom jag ändå kommer att tvingas att spela upp musiken på div "cheapest shit"-anläggningar på jobbet. Nån gång ibland, kommer jag att kunna koppla in mina Shure-lurar och få nåt som liknar ljudkvalite...

/
Senast redigerad av SS_Martha 2012-04-02 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-04-02 20:05

mx skrev:Använd Exact Audio Copy med alla CRC-kontroller och AccurateRip aktiverat,
så blir det kanon.

ok. tack.

/

Återgå till Generellt om hifi