"Guide" till HiFi-prylar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

"Guide" till HiFi-prylar

Inläggav rhenrics » 2005-07-23 18:33

De flesta här har säkert varit med om att den där nyinförskaffade hifiapparaten, som man gått och suktat efter länge, läst massor om på internet och i tidningar, gått och provlyssnat i butik osv, efter bara några minuters användande avslöjar någon högst irriterande egenhet som man missat trots att man verkligen försökt läsa på om apparaten och testa den innan man köpt den. Jag tänkte att denna tråd skulle samla sådana erfarenheter. Då blir det förhoppningsvis lättare för alla framtida köpare som snabbt vill hitta och ta del av användarerfarenheter innan de slår till och köper den där apparaten som de är så sugna på. Jag tänker mig mer egenskaper hos maskinerna som har med användargränssnitt, mekaniska byggmissar osv än rena ljudegenskaper av typen den lät inget bra, eftersom jag tror att det är lättare att förhålla sig objektiv till den förra kategorin.

Jag börjar med några apparater som jag har provat, så kan ni ju fylla på vad det lider, om intresse finns :wink:

Amplifix
Knäppande ljud i signalvägen när man höjer och sänker volymen.
Mekaniskt brum från transformatorn.
Elektriskt brum i signalvägen.

CDFix
Det går inte att mata fram skivspår bakåt från spår 1. Vill man till sista spåret måste man mata igenom hela skivan om man inte har nummerfjärr.
Transporten är slö i starten när den ska läsa in TOC.
Transporten är slö när den ska gå tillbaka till start-/viloläge efter stopptryckning.
Displayen mattas med tiden. LED-siffrorna lyser olika starkt.
De tidiga modellerna hade trafos som brummade både mekaniskt och i signalvägen.

Nad S500 (ej i-versionen alltså)
Open/Close knappen på fjärren har ingen funktion. Allra minst att öppna och stänga släden alltså. Helt outstanding vad gäller tillverkarmiss.
Transporten är slö i starten när den ska läsa in TOC.
Transporten är slö när den ska gå tillbaka till start-/viloläge efter stopptryckning.

Advantage Thor
Mekaniskt brum från trafon.
Tunn kylfläns som inte riktigt verkar kyla så bra. Apparaten blir varm. Hade gärna sett en rejäl solid fläns.

Musical Fidelity A3.2 CD
Saknar standby.
Dubbeltryckningar krävs för att mata skivspår bakåt. Eftersom fjärrens gummiknappar lätt hakar upp sig så hinner man inte dubbelklicka tillräckligt snabbt.

Musical Fidelity A3.2 Integrerad förstärkare
Saknar standby.
Oprecis motorstyrning av volymen.

Musical Fidelity A3 CD
Saknar standby.
Verkar ha samma Sony-transport och display som CDFixen. Samma problem alltså bortsett från brummande trafo.

Musical Fidelity A3CR försteg
Saknar standby.

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Brusar hörbart tre meter bort till lyssningspositionen.
Extremt riktningskänslig fjärr.

Marantz PM-17 mkII
Effektsvag. De 60 Watten i 8 ohm är verkligen inte mycket att hänga i granen.

...fyller på om jag kommer på nåt mer.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-23 18:58

Bra initiativ :D

Lägger till lite om min proj (som är väl värt att kolla (men lätt att missa) på alla projar (bara LCD i det andra exemplet))

NEC VT45
"Lagom" bildstorlek uppnås när projen sitter rakt över huvudet på dig 8O Har du någon hylla där (med tanke på nedanstående)? Kolla på vilket avstånd du får rätt storlek på bilden!
Vid takmontering ligger ovankant på bilden i samma höjd som projen, på tok för nära taket asså. Kolla så att det går att flytta ner (upp) bilden tillräckligt! (eller att du kan ställa projen på en hylla bakom dig)
Smörpapperseffekten: det ligger som en statisk "hinna" över bilden(särskilt jusa partier). Makalöst irriterande när man väl börjat se det.

Inga ljudgrejor men iaf...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-23 19:02

M-audio Transit USB - ljudkort

Låser sig ibland när man drar ur och/eller sätter i kablar i någon av in- och utgångarna. Kräver hårdreset av ljudkortet, dock inte av datorn. Gäller under Windows, på Mac är det måhända annorlunda.

I övrigt att mycket trevligt ljudkort.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-23 19:10

LypsylateX: Vet du om det gäller för bara dig eller för flera? Jag har bekanta med samma ljudkort som inte sagt någonting negativt om det.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-23 20:23

Med risk för att trampa trådskaparen på tårna och själv framstå som nån frbnnd hobbymoderat.

Kan man inte i denna tråden ta diskussion om eventuella felaktigheter via PM. Annars spårar det så lätt ur och det blir jobbigt som fn att hitta något matnyttigt.

Ger diskussionen via PM något kan man ju ändra eller lägga till något i sin post.

Inget illa ment, bara en tanke :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-23 21:02

lasselite skrev:Med risk för att trampa trådskaparen på tårna och själv framstå som nån frbnnd hobbymoderat.

Kan man inte i denna tråden ta diskussion om eventuella felaktigheter via PM. Annars spårar det så lätt ur och det blir jobbigt som fn att hitta något matnyttigt.

Ger diskussionen via PM något kan man ju ändra eller lägga till något i sin post.

Inget illa ment, bara en tanke :D

Ingen fara! Det är helt ok att komma med avvikande synpunkter på någons "klagomål", så länge det inte blir tjafs om det. Kan ju vara något problem med ett enstaka exemplar av produkten. Men annars håller jag med dig: ta gärna diskussioner som avviker lite för långt från ämnet via PM så att tråden blir lätt att hitta i. :D

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-07-23 21:31

Electrocompaniet ECI-4 - vid knappt hörbar volym så brusar det om man höjer och sänker volymen. Om man vid normala nivåer sänker volymen så höjs volymen ljudligt nån tiondel innan volymen sänks.

Philips 963SA - superlångsam inläsning av TOC. Den knäpper och knastrar på skyddade cd-skivor.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-07-23 22:30

Min 963:a blev ochså skitvarm Hade den en gång hos mina föräldrar där den endast hade nån centimeter till godo ovanaför avrpå den la av efter 45 min filmtittande pga värmen. Var bara att öppna släden och låta den svalna så funkade den igen. Men ändå rätt känsligt tycker man. Den blev alltså bra mycket varmare än någor slutsteg eller förstärkare jag ägt. Tydligen är alla 963:or så.

En annan grej är att fjärren typ inte funkade om man inte stod rakt framför spelaren.

Seg var den vid spårbyten och kapitelbyten.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-23 22:47

dawen skrev:LypsylateX: Vet du om det gäller för bara dig eller för flera? Jag har bekanta med samma ljudkort som inte sagt någonting negativt om det.

Ingen aning, har du möjlighet att fråga dom...?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-23 23:17

Rotel RSP-1066
Blir vädigt varm, så till den milda grad att jag blivit smått paraniod när
det gäller att slå av den. Vet inte om det är försämrar livslängden
men det medför ju att apparater ovanpå också blir uppvärmda.

Rotel RDV-1080
Att den inte tar brännda skivor kan man läsa sig till, men den vägrar
även att läsa Kent's senaste vilket kanske inte är lika känt :) Den
skivan är ju helt svart på datasidan, det är väl förmodligen det som
ställer till det.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-07-23 23:47

Harman Kardon H/K 670 Fjärrkontrollen lite väl riktningskänslig, volymen via fjärr tar "för stora hopp" också.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-24 00:09

Har haft en Pioneer PD- S507 cd spelare som gav ifrån sig ett ett konstigt ljud från transporten under avspelning, ungefär som om man hörde skivan snurra. Var fullt hörbart vid låga volymer.

Hörde något om att man kunde uppgradera den och bli av med det, men hade då redan bytt cd (inte p. g. a. missljudet).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-24 00:14

NAD3100

Kontaktproblem på vänsterkanalen. Ett märkligt problem. Om jag lyfte upp stärkaren och släppte den i golvet, så försvann det ibland. :lol: Jag lagade det problemet, men fick senare problem med dålig kontakt (raspande) volympott. Bytte den också, sen sålde jag stärkaren.

Quad 99pre, tidig modell
Problem med mekaniskt brum från nätdelen. Blev bättre när jag flyttade till annan bostad.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-24 00:37

Ledsen om jag gör er besvikna och istället för att PM:a skriver här (för då kan ju faktiskt de som läser tråden få reda på vad jag tycker utan att behöva få ett PM där jag anmärker på deras inlägg).

Kan vi inte skippa att skriva om glappa kontakter och saker som hör till måndagsexemplar rent allmänt och bara ta upp irriterande saker som ej är ljudmässiga?

Eder gnällfarbror tackar vänligast, men tänker inte bidra med något negativt. Eller jo, akta er för Tara Labs jättekorta länkkablar - de sätter sig något grymt och är jättekänsliga! Fått löda om mitt par två gånger innan jag sålde dem med en stärkare.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-24 00:52

dawen skrev:Kan vi inte skippa att skriva om glappa kontakter och saker som hör till måndagsexemplar rent allmänt och bara ta upp irriterande saker som ej är ljudmässiga?

Håller med :D

Du gör iaf inte mig besviken...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-24 01:57

Marantz CD6000: Tar ibland ej brända skivor, dock alla brända från mac. Dubbelklicka för att komma ett spår bakåt, vanesak? Annars snabb, hyfsat tyst.

Toshiba SD220E DVD. Låter lite störande, minimal info i display.

H/K hembioreciever: DTS och vissa surround fungerar ej utan center (kan ej alltid simulera center).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-24 09:56

H/K DVD-10 - väldig känslig på vilka filmer den vill spela, CD ville den sällan läsa en hel låt på.

NAD 3100PE - hade inga specifika problem med vänsterkanal, däremot oxiderade utgångsreläerna
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: "Guide" till HiFi-prylar

Inläggav Hetsporren » 2005-07-24 11:46

rhenrics skrev:Amplifix
Mekaniskt brum
från transformatorn.

Advantage Thor
Mekaniskt brum från trafon

Märkligt att man inte lyckats åtgärda problemet ens med ett modellbyte!?

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-25 00:49

Rotel RDV-1080
Att den inte tar brännda skivor kan man läsa sig till, men den vägrar
även att läsa Kent's senaste vilket kanske inte är lika känt

Kenner mest till att Vapen&Ammunition har
k o p i e r i n g s s k y d d ;
vilket i och för sig inte fungerar ens i teorin.

/Ju billigare cd-spelare desto mindre problem.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-25 00:57

WuXian skrev:Kenner mest till att Vapen&Ammunition har
k o p i e r i n g s s k y d d ;
vilket i och för sig inte fungerar ens i teorin.

Jo det har den ju också, men spelaren klarar av andra kopieringsskyddade
skivor så det måste vara nåt speciellt med just den där skivan.
Kan tillägga att den också skippar några sekunder i början på spåren
på HDCD-enkodade skivor (den har stöd för HDCD), fast om man inte
skippar spår så fungerar det bättre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-25 01:00

WuXian: Nu stod det ju iofs Kent's senaste. Vapen & Ammunition är förra plattan.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-25 01:14

rhenrics: ett bra initiativ.
Kanske man kan utveckla det med en tråd under köpråd där man kan posta om en pryl man tänkt köpa (ny/beg) och fråga om någon känner till något större problem med modellen t ex osmidigt handhavande eller om den i övrigt har några negativa egenskaper.

Jag har en SONY DAB/FM radio (STD900) som sprakar till och tystnar när jag kör igång lattevispen i köket eller i vardagsrummet :roll: kan någon förklara detta fenomen?

(Obs! Sant - inget skämt!)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-25 13:43

Sony-DAB/FM: Det har inget med apparaten att göra, utan det är elektromagnetiska störningar som orsakas av obefintlig avstörning på din lattevisp. Byt ut den istället eller sätt småkondingar på motorn (brukar sitta på såna småmotorer). Alternativt sätt upp en riktantenn med högre "gain". Jag förmodar att du använder enklast möjliga medföljande antenn.

På liknande sätt orsakar mopeder som kör på gångvägen(!) utanför mig, störningar på digital-TV. Hade jag haft en mer riktad antenn på taket hade problemen varit minidre eller obefintliga, men nu jar jag en ganska rundtagande inomhusantenn. Den funkar oklanderligt så länge det inte svischar förbi mopeder.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-25 21:38

Johan_Lindroos:

Aha, då vet jag vad det beror på...
...riktigt - jag har bara snikantennen som följde med, har faktiskt inte hittat någon DAB-antenn ännu (inte letat så värst men ändå).

Känns lite beige att tekniken är så pass störkänslig ändå.
Inaktiv

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-25 22:29

pingvinlakrits skrev: ...... har faktiskt inte hittat någon DAB-antenn ännu (inte letat så värst men ändå).

Känns lite beige att tekniken är så pass störkänslig ändå.

En enkel TV-antenn för band III blir bra, DAB går på kanal 12. Clas-i-sjön eller Biltema eller nåt. Tänk på att sätta den vertikalt och inte som en "vanlig" TV-antenn.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-25 22:55

favorit i repris:

HK 670
-Kraftig obalans i volymkontrollen ända upp till ganska stark volym.
-Brummande trafo (klart hörbart från minst 4 meters avstånd), både mekaniskt och i högtalarna.
-Ploppande ljud vid ingångsval
-Smällar vid på/avslag
-Dålig respons i fjärren(långsam överföring = långa volymsteg), riktningskänslig. Svårt att föra över signalen till multifjärr.
-Mjukvara som hänger sig eller ballar ur ibland och kräver omstart.

Detta gäller för båda exemplaren jag har haft hemma.

H/K HD 750
-CD-släde som smäller igen ljudligt med skivan skramlande.
-Dålig på att läsa olika typer av skivor.
-Långsam fjärr, skippar gärna flera ggr åt gången.
-Inget index i displayen.
-Skippar man bakåt på första spåret så hamnar man på sista och vice versa. :)
-Starkt visslande läte från läsmekaniken.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-26 16:41

NAD 2700 THX - oxiderade utgångsreläer & oxiderade input-pottar.

NAD 213 DVD - Dålig på att läsa vissa skivor/tar lång tid på sig jämfört med andra (billigare dvd-spelare). Hänger sig på sämre brända skivor och man blir tvungen att dra ut kontakten o sätta i igen o pumpa på open/close!
Dags för en inlämning.

Proson DVD - Piper i standby. (läser skivor bra :)

Grundig 33" 100Hz - Surrar i standby.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-07-27 19:10

XBOX som DVD spelare.

Maken till känslig DVD har jag aldrig stött på. Vår XBOX klarar ungefär varannan skiva som våra övriga spelare klarar av glalant.

Denon 1905

Problem i HW - felaktig koppling internt vad gäller video och ljud i vissa kombinationer.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-07-27 19:42

Micromega Stage 4

1. Förra ägaren fick lov att lämna in spelaren på service för smörjning av alla rörliga delar. Tydligen ett vanligt fel på äldre Stagemodeller.

2. "Programkrasch" i brist på bättre ord. Spelaren kan ibland få totalt tuppjuck vilket innebär att den byter plats på funktionerna för alla knappar, även fjärren. Cd:n går inte vid sådant fel att ta ur utan spelaren måste startas om genom att dra ur nätsladden och koppla in den igen.

3. Mjukstart. Inget fel i sig men kan vara irriterande. Spelaren tar ~20-30 sek på sig att starta vid påslag.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-07-27 22:15

NAD 320bee piper i standby. fullt hörbart om man har den i sovrummet nära sängen.

dålig respons i fjärren (volymen), tar gärna för stora hopp

nästan oandvändbar med lättdrivna lurar. det blir fort högt.

farligt att ändra volymen med fjärren om man lyssnar i lurar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nästa

Återgå till Generellt om hifi