Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-26 12:11

petersteindl skrev:
Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .

Centern är en dedikerad centerhögtalare.

Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.

Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.

Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.

Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.

MvH
Peter

Var centern aktiv på Sheraton 2012? Första visningen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-26 12:25

petersteindl skrev:
Kalejdokom skrev:Bremen Prologic :)

Njaee, Dolby får ha sin Pro Logic i fred.

Bremen 3D är något helt annat :)

MvH
Peter

Om detta är patenterbart, så borde det väl vara intressant för Dolby att köpa in det och integrera i sitt paket av lösningar för hemmabioreceivers?
Det skulle ju då nå massmarknaden, och det vore väl mycket bättre än som det blev med Carlssons tonkontrollbox, som han utvecklade för sina OA51? Den har väl ingen sett eller knappt ens hört talas om, hoppas det inte blir så med Bremen 3D?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-26 12:26

hifikg skrev:

Första visningen var på Sheraton 2011. Redan då och där fick jag centern förevisad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-26 12:41

paa skrev:
hifikg skrev:

Första visningen var på Sheraton 2011. Redan då och där fick jag centern förevisad.

Jo, förvisso, men jag menar första visningen 2012. Den kanske användes ibland och ibland inte tänkte jag. Vi skymtade den bakom gardinen men den nämndes inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 13:03

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .

Centern är en dedikerad centerhögtalare.

Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.

Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.

Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.

Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.

MvH
Peter

Jag minns faktiskt inte. Jag var så helt slut efter allt arbete med inflyttning att jag mest satt och halvsov i början. Bara det kom någorlunda hyfsat ljud var jag nöjd. Eftersom det var så få inne i rummet alldeles i början så har jag möjligtvis spelat utan center.

Jag valde att ha 16 stolplatser i ett rum på ungefär 16 kvm (om man tar bort hela skrivbordsytan). I andra rum fanns ungefär 6-8 stolar. Skall man spela för 16 sittande personer och en massa stående personer samtidigt och alla skall kunna uppleva någon form av stereofonisk effekt så går inte detta utan Bremen 3D och centerkanal behövs. Sitter man i Sweet spot så är man ändock mycket mer än halvvägs med två Bremenägg om allt klaffar med rummet och placering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 13:06

paa skrev:
petersteindl skrev:
Kalejdokom skrev:Bremen Prologic :)

Njaee, Dolby får ha sin Pro Logic i fred.

Bremen 3D är något helt annat :)

MvH
Peter

Om detta är patenterbart, så borde det väl vara intressant för Dolby att köpa in det och integrera i sitt paket av lösningar för hemmabioreceivers?
Det skulle ju då nå massmarknaden, och det vore väl mycket bättre än som det blev med Carlssons tonkontrollbox, som han utvecklade för sina OA51? Den har väl ingen sett eller knappt ens hört talas om, hoppas det inte blir så med Bremen 3D?

Jag kan inte ge ett svar på detta just nu. Det återstår att se vad som går att patentera. det finns i pipelinen. Allt kostar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-03-26 13:08

petersteindl skrev:Jag har observerat att forumens stora grabbskribenter har mer än 10 000 inlägg på detta forum. Det behöver ni inte stå ut med ifrån mig. Jag har varken tid eller lust.

;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 13:16

Nasjo skrev:
petersteindl skrev:Jag har observerat att forumens stora grabbskribenter har mer än 10 000 inlägg på detta forum. Det behöver ni inte stå ut med ifrån mig. Jag har varken tid eller lust.

;)

:mrgreen: Jag vet, det måste stå helt fel angående antal inlägg under min avatar. Jag kan max ha gjort 500 inlägg 8) :P :) typ... 438.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-26 13:21

petersteindl skrev:Jag kan max ha gjort 500 inlägg 8)

Hahaha!
(och inte ens sådana där one-liners som MÖ pysslar med)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:49

Bill50x skrev:

Hahaha!

/ B
:?

Mmm.. eller sådana där förvirrade puckoinlägg som bill50x sysslar med heller!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-26 13:55

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

Hahaha!

/ B
:?

Mmm.. eller sådana där förvirrade puckoinlägg som bill50x sysslar med heller!

Och där kom ett till... :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 13:58

+1

;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-26 14:52

MagnusÖstberg skrev:Mmm.. eller sådana där förvirrade puckoinlägg som bill50x sysslar med heller!

Jag är ju totalt missförstådd.

Mina inlägg är alltid relevanta, stringenta, kortfattat koncisa, grammatiskt korrekta och helt fokuserade på trådämnet. De som inte håller med har antingen inte förstått eller har fel åsikter.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 13:11

SONY Corporation tillsammans med the Recording Industry Association of America RIAA Warner Music Group och Apple Inc. har infört en ny standard på allt inspelat ljud som sätter stop för all extrem tokmastring.

Sony Music Entertainment, RIAA and Apple Inc skrev:Music Industry Shipments Data Revitalized
The RIAA shipment report is for the first time including crest factors from synchronization of recorded music with other content (such as movies, TV, video games, or other media) as well as from all recorded music without other content. This is a complementary standard to the red book standard for audio CDs (Compact Disc Digital Audio system) and is included in BD-5, BD-9 and BDXL formats by Blu-ray Disc Association, and Warner Home Video. The most essential change is that any crest factors below 12.5 can no longer be offered with this new normalization of 12.5 in crest factor.

At the request of many mastering engineers, we’ve also added a feature to the database that allows adjustment of crest factors for dynamic inflation on all recorded materials.

We are excited that users continue to report the needs for a standardized crest factor that can be compared with statistics, and that the database of standardized recorded music has become recognized as a definitive source for industry data.

We believe that these new features offer real additional value to users and we believe that the loudness war hereby is solved.

Cary Sherman - Recording Industry Association of America
Kevin Kelleher - Sony Music Entertainment
Philip W. Schiller - Apple Inc.
Paul Robinson - Warner Music Group

Nu skall det ursprungliga vitala återinföras. Tillsammans har de satt en normaliserad standard så att allt inspelat ljud skall hamna på en och samma crestfaktor på 12,5. Därmed är alla tokmastringar med crestfaktorer på mindre än 12,5 ett minne blott och loudness war har gått i graven. Hurra för standardisering.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-01 13:21

8)
Jag saknar dig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-04-01 13:27

Hoppas att det inte är ett aprilskämt. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-01 15:40

petersteindl skrev:SONY Corporation tillsammans med the Recording Industry Association of America RIAA Warner Music Group och Apple Inc. har infört en ny standard på allt inspelat ljud som sätter stop för all extrem tokmastring.

Sony Music Entertainment, RIAA and Apple Inc skrev:Music Industry Shipments Data Revitalized
The RIAA shipment report is for the first time including crest factors from synchronization of recorded music with other content (such as movies, TV, video games, or other media) as well as from all recorded music without other content. This is a complementary standard to the red book standard for audio CDs (Compact Disc Digital Audio system) and is included in BD-5, BD-9 and BDXL formats by Blu-ray Disc Association, and Warner Home Video. The most essential change is that any crest factors below 12.5 can no longer be offered with this new normalization of 12.5 in crest factor.

At the request of many mastering engineers, we’ve also added a feature to the database that allows adjustment of crest factors for dynamic inflation on all recorded materials.

We are excited that users continue to report the needs for a standardized crest factor that can be compared with statistics, and that the database of standardized recorded music has become recognized as a definitive source for industry data.

We believe that these new features offer real additional value to users and we believe that the loudness war hereby is solved.

Nu skall det ursprungliga vitala återinföras. Tillsammans har de satt en normaliserad standard så att allt inspelat ljud skall hamna på en och samma crestfaktor på 12,5. Därmed är alla tokmastringar med crestfaktorer på mindre än 12,5 ett minne blott och loudness war har gått i graven. Hurra för standardisering.

MvH
Peter

Ordnung muß sein, varför har de inte kommit på det tidigare? Fast just 12,5 låter taget. borde det inte vara något mer magiskt, typ 4∏, som akustikprofessorerna Lirpa och Darul har föreslagit, så kan man konkurrera om med vilken decimals noggrannhet en inspelning är gjord, eller en kabel kan återge den... :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 16:00

hifikg skrev:
petersteindl skrev:SONY Corporation tillsammans med the Recording Industry Association of America RIAA Warner Music Group och Apple Inc. har infört en ny standard på allt inspelat ljud som sätter stop för all extrem tokmastring.

MvH
Peter

Ordnung muß sein, varför har de inte kommit på det tidigare? Fast just 12,5 låter taget. borde det inte vara något mer magiskt, typ 4∏, som akustikprofessorerna Lirpa och Darul har föreslagit, så kan man konkurrera om med vilken decimals noggrannhet en inspelning är gjord, eller en kabel kan återge den... :lol:

Eftersom många inspelningar ligger mellan 0 och 25, så tog man det aritmetiska medelvärdet :) som en god standard i sann konsensus.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 16:16

Det var den här låten som the Recording Industry Association of America (RIAA) hade som favorit då de kalibrerade standarden. Man ville bevara svänget.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-01 17:08

petersteindl skrev:Det var den här låten som the Recording Industry Association of America (RIAA) hade som favorit då de kalibrerade standarden. Man ville bevara svänget.

MvH
Peter

Aha, det där är ju den internationella musiklikaren, låter den bra så är det hifi helt enkelt. Att den är på svenska underlättar för de flesta människor i världen, då de slipper fundera på textens innehåll och kan koncentrera sig på om instrumenten är stämda. För oss svenskar torde den här fungera bättre http://www.youtube.com/watch?v=Uy4G_o63DAo Får man den att låta bra, ja då har man lyckats med installation, inspelning och återgivning!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 00:06

MvH
Peter

Jag ville bara säga att detta är ett uppdiktat 1a-aprilinlägg av mig :) Förhoppningsvis sätts ingen standard för normalisering av crestfaktor :) och definitivt inte på 12,5.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-03 01:10

Det där va inte snällt. :( :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-03 01:39

Ragnwald skrev:Det där va inte snällt. :( :wink:

Jo, det var jättesnällt :) Åsså var det 1a april. Jag vet inte om Svante eller DQ-20 har läst det, men det var skrivet lite för dem så de skulle få problem med morgonkaffet och börja fundera på tokigheterna :) Det blev en balansgång mellan fiction och möjlighet. Jag bedömde det som att tokigheterna i samband med 1a april skulle vara utslagsgivande för att genomskåda det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 07:27

petersteindl skrev:
jojje skrev:http://www.blocket.se/ostergotland/Cerwin_vega_stroker_15__39678199.htm?ca=10&w=3

Ja det här var ''rörande'' att se 8O

Intressant att se denna text i samband med stroker.

Tommie på Blocket skrev:Det är den äldre och rappare modellen.

Spelar som in i helvete och är grymt rapp och passar till de flesta musik smaker.

Basen lämpar sig nog lite mer mot hårdrock då den fixar ett dubbelstamp utan några problem vilket alla 15" basar verkligen inte klarar i de flesta fall.

:) Rapphet bör vara synonymt med snabbhet. Det har ju diskuterats om det används eller ej och huruvida det är ett bra uttryckssätt.

MvH
Peter
Det var längesedan jag såg rapp i olika former användas så ofta på så kort tid, det har nog aldrig hänt..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-12 10:59

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
jojje skrev:http://www.blocket.se/ostergotland/Cerwin_vega_stroker_15__39678199.htm?ca=10&w=3

Ja det här var ''rörande'' att se 8O

Intressant att se denna text i samband med stroker.

Tommie på Blocket skrev:Det är den äldre och rappare modellen.

Spelar som in i helvete och är grymt rapp och passar till de flesta musik smaker.

Basen lämpar sig nog lite mer mot hårdrock då den fixar ett dubbelstamp utan några problem vilket alla 15" basar verkligen inte klarar i de flesta fall.

:) Rapphet bör vara synonymt med snabbhet. Det har ju diskuterats om det används eller ej och huruvida det är ett bra uttryckssätt.

MvH
Peter
Det var längesedan jag såg rapp i olika former användas så ofta på så kort tid, det har nog aldrig hänt..

Jag citerade texten eftersom jag tyckte den var rätt intressant. Det var lite OT i just den tråden jag skrev i (Hififynd man inte bör missa, för övrigt en jättefin tråd).

Inom hårdrock finns tydligen något som heter dubbelstamp och vad jag förstår så skulle just dubbelstamp höras bättre med rapp (snabb) bas :) Dessutom skriver han angående detta som om det vore hyfsat allmänt vedertagna begrepp. Själv har jag ingen aning om vad dubbelstamp är :oops: :) Är det någon som vet? Det är tydligen man använder sig av inom hårdrock.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-12 11:02

Dubbeltramp heter det.

Dubbla baskaggar betyder det, finns även single- baskaggar med dubbeltramppedal. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-12 11:18

Richard skrev:Dubbeltramp heter det.

Dubbla baskaggar betyder det, finns även single- baskaggar med dubbeltramppedal. :)

Aha, det verkar roligt :D Har du något bra exempel och då helst inom hårdrock och gärna om det finns på u-tube :)

Då jag tänker efter undrar jag om inte Peter Gabriel har någon låt med utpräglad sådant dubbeltramp :) men jag vet inte.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-12 11:39

Flo Mounier kan detta bra: http://www.youtube.com/watch?v=1ayqcCrSXfo (1 minut in)

http://www.youtube.com/watch?v=Lg_ijnTh ... re=related (dålig kvalitet tyvärr, men tekniken framgår ändå)

Supertydligt här: http://www.youtube.com/watch?v=C00iPhil ... re=related
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-04-12 11:46

http://www.youtube.com/watch?v=JfbtW_Z28TY&feature=related Kanske inte hårdrock men ett kort litet solo.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-04-12 22:07

Peter:

De finns dom som inte behöver dubbeltramp, de klarar sig ändå. :)

Kommentaren av programledaren är underbar: -"Det gick ganska fort det där......."

Eller Morgans makalösa pedagogik i att försöka förklara vad han gör med bastrumspedalen :) Är bara bäst.

Varsågod Morgan Ågren, 2011 utsedd av Drummersworld till världens bästa fusiontrummis.

Han är lite utöver det vanliga, faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=bZ4_Cd3i ... ure=relmfu

Här uttalar sig Frank Zappa om Mats/Morgan

http://www.youtube.com/watch?v=-0u2psaF ... ure=relmfu

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi