petersteindl skrev:Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta.
Centern är en dedikerad centerhögtalare.
Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.
Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.
Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.
Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.
MvH
Peter
Var centern aktiv på Sheraton 2012? Första visningen.