MagnusÖstberg skrev:Skyll dig själv som inte kommenterar mitt inlägg!
Va? Vilket?
Din motor är gummiupphängd, jag lovar.

Moderator: Redaktörer
Min nya fina högtalaruppängning såklart.phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Skyll dig själv som inte kommenterar mitt inlägg!
Va? Vilket?
Din motor är gummiupphängd, jag lovar.
petersteindl skrev:Om 19 minuter drar vi igång det furiöst kliniskt utförda vetenskapliga experimentet hos Harryup... + den akademiska kvarten då förståss
Harryup skrev:Nu har vi gjort lite mer tester. SD-fötterna mellan basen och mellanreglådan är nu också bort efter MÖ's ide'.
Ja, det låter ytterligare lite renare. Fortsättning följer.
Mvh/Harryup
IngOehman skrev:Harryup skrev:Nu har vi gjort lite mer tester. SD-fötterna mellan basen och mellanreglådan är nu också bort efter MÖ's ide'.
Ja, det låter ytterligare lite renare. Fortsättning följer.
Mvh/Harryup
Var det inte jag som pekade på problemet med att ha SD-fötter emellan
delarna? Jag har ett tydligt minne av att jag till och med förklarade varför,
det vill säga vad som händer i form av uppåt förskjutna (in i audioområdet)
resonansfrekvenser och vilka mekanismer som det är för att se sker när
man ställer till det så.
Fast det är ju en så förständig synpunkt att jag inte är förvånad att flera
kommit fram till den, t ex MÖ.![]()
Mellan högtalardelar så är det som regel bättre att ha något tunt och lite
energi-förlustigt, som t ex lite filt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag pratar om i tråden, dummerjöns.
Men jag utesluter inte att MÖ sa det först även där.
Klok synpunkt är det hur som helst.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.
Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.
/DQ-20
Jag påpekade det i tråden som något jag skulle vilja undersöka och ansåg vara en källa till förbättring, och det gjorde vi igår. Det blev skillnad, faktiskt mer än jag förväntat mig.IngOehman skrev:Jag pratar om i tråden, dummerjöns.
Vh, iö
Nu då?phon skrev:'MagnusÖstberg skrev:Case closed
Näe ...![]()
Nu är det 200 iallafallMagnusÖstberg skrev:Nu då?phon skrev:'MagnusÖstberg skrev:Case closed
Näe ...![]()
MagnusÖstberg skrev:
Ingvar tog säkert upp den pinnen och skrev något om att det blir precis så fel med den dubbla fjädringen som jag trodde.
MagnusÖstberg skrev:Jag påpekade det i tråden som något jag skulle vilja undersöka och ansåg vara en källa till förbättring, och det gjorde vi igår. Det blev skillnad, faktiskt mer än jag förväntat mig.IngOehman skrev:Jag pratar om i tråden, dummerjöns.
Vh, iö
Ingvar tog säkert upp den pinnen och skrev något om att det blir precis så fel med den dubbla fjädringen som jag trodde.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster