Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:50

jonasp skrev:
Flint skrev:Det där med mjukfötter och spikfötter - är det så viktigt egentligen?

Det är nog så att man kan fastna i en massa detaljer som man för stunden tycker spelar stor roll men som man sen efter ett tag inte märker så stor skillnad på när man testar igen. Jag har gjort ganska många såna vändor när det t.ex. gäller delningsfilter till högtalare. Jag överdriver gärna det jag håller på med för stunden. Jag tror att det är ett sätt att lära sig saker. Efterhand faller bitarna på plats och får vettigare proportioner.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-02 19:53

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-04-02 19:54

Flint skrev:Det där med mjukfötter och spikfötter - är det så viktigt egentligen?

En sak jag funderat mycket på under senaste månaden eller så efter att ha läst här om olika fötter och vilken enorm påverkan dom har på ljudet, är hur man bör göra när det gäller hörlurslyssning?

Ska man slå in spikarna direkt i hvudet, eller bör man istället bära med sig ett par kvadratmeter betongolv som lurarna kan kopplas hårt mot?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-02 20:02

jonasp skrev:Vadå? Om ni ändå ska bråka om spikar vs kuddar kan ni väl lika gärna köra alla gamla schismer på en och samma gång? Rör vs trissor? Transparans vs suddighet? Motkoppling vs medkoppling? Horn vs basreflex? Slutna lådor vs kvartsvågspipor? Hund vs katt? Ormolja vs ricinolja? Leverpastej vs röd pölse?

Ni lär ändå inte bli överens så varför begränsa sig?

Det får bli nästa tråd. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-02 20:02

hevi skrev:

En sak jag funderat mycket på under senaste månaden eller så efter att ha läst här om olika fötter och vilken enorm påverkan dom har på ljudet, är hur man bör göra när det gäller hörlurslyssning?

Ska man slå in spikarna direkt i hvudet, eller bör man istället bära med sig ett par kvadratmeter betongolv som lurarna kan kopplas hårt mot?

Hur stor påverkan ljudmässigt tycker du att det är mellan olika fötter?
Jag vet inte om "normalfallet" finns men tyvärr är det lite för stor påverkan i vart fall för mig för att jag inte skall bry mig i framtiden. Sen är det säkert väldigt olika beroende på en massa saker som man kan ha kontroll på och kanske saker utanför en möjligheter att kontrollera.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-02 20:03

hevi skrev:

Frankensteins monster måste ha ett övertag här.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-02 20:04

Flint skrev:
jonasp skrev:

Det är nog så att man kan fastna i en massa detaljer som man för stunden tycker spelar stor roll men som man sen efter ett tag inte märker så stor skillnad på när man testar igen. Jag har gjort ganska många såna vändor när det t.ex. gäller delningsfilter till högtalare. Jag överdriver gärna det jag håller på med för stunden. Jag tror att det är ett sätt att lära sig saker. Efterhand faller bitarna på plats och får vettigare proportioner.

Låter som varje ny grej jag gett mig in på inom den här hobbyn. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 20:06

Harryup
Ta inte mina senaste inlägg som kritik av ditt testande. Jag tror dig. Jag bara spånade lite om hur jag själv har fungerat ibland.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-02 20:07

Jag skumläser mest :)

Det finns det fler som verkar göra...

@Joh Nasp: Vafan säger du!? Leverpastej är alltid bäst under högtalarna det fattar vem som helst! Det är riktig LCHF-koppling med rätt viskoelastiska egenskaper. Försök ställa dem på vitt formbröd så får du se.
Kolhydratfanatist....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 20:08

mx skrev:
Flint skrev:
jonasp skrev:

Låter som varje ny grej jag gett mig in på inom den här hobbyn. :)

Ja, jag tror att vi alla funkar så mer eller mindre och det ska också sägas till Rickards försvar i hans argumenterande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-02 20:12

Flint skrev:Harryup
Ta inte mina senaste inlägg som kritik av ditt testande. Jag tror dig. Jag bara spånade lite om hur jag själv har fungerat ibland.

Inga problem, finns ju andra som redan utnämnt mig till gås så fördelen är ju att kritik rinner av som vatten. :-)

Men jag tog det inte som kritik, alla får bry sig om det dom vill. Det underliga är när man söker kollektiva lösningar med individuella förutsättningar tycker jag. Gruppköp av en apparat är väl en sak men att inte undersöka för att någon annan vet hur det är, är ett sätt jag inte van att resonera på då man jobbar på en iso-certifierad firma. Dessutom är det så enkelt. Billigare än ekbitar men häftmassa på kan man nog inte komma.
Ja om man inte köper mina klossar förstås.
Men häftmassa kan man inte vara utan om man höra så naturtroget ljud som möjligt, tror jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 20:15

En annan stor och svår fråga. Ljudskillnad mellan feta och beniga lyssnare. En fet j¤vel sitter ju på massor med mjukkudde och vinglar medan en benig krake slår ner arslet mera som via stadiga spikar. Det måste ju påverka deras respektive lyssningsintryck och resonanser i kroppen. Detta har aldrig diskuterats vad jag har sett.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-02 20:16

hevi skrev:En sak jag funderat mycket på under senaste månaden eller så efter att ha läst här om olika fötter och vilken enorm påverkan dom har på ljudet, är hur man bör göra när det gäller hörlurslyssning?

Saliga äro de tjockskalliga, ty de får njuta av bättre ljud!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-02 20:22

PappaBas skrev:Jag skumläser mest :)

Det finns det fler som verkar göra...

@Joh Nasp: Vafan säger du!? Leverpastej är alltid bäst under högtalarna det fattar vem som helst! Det är riktig LCHF-koppling med rätt viskoelastiska egenskaper. Försök ställa dem på vitt formbröd så får du se.
Kolhydratfanatist....

Hörrö Pa PppaBbasplflflfl, här kör vi vare sig med några Leverkorvar eller Röda pastejer under högtalarna, däremot en begagnad tröja på varje sida! :o

(Titta i min med lemspresentation! 8) )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-02 20:23

Känns lite jobbigt dock att jag inte kan höra vad basisten spelar när jag inte har spikar dock! Jag var helt på det klara med att jag spelade Metallica - Enter Sandman tills jag satte spikar på högtalarna, nu hör jag plötsligt att det egentligen är Mahlers 5:a jag lyssnar på!!!

8O

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-04-02 20:23

Harryup skrev:Hur stor påverkan ljudmässigt tycker du att det är mellan olika fötter?
Jag vet inte om "normalfallet" finns men tyvärr är det lite för stor påverkan i vart fall för mig för att jag inte skall bry mig i framtiden. Sen är det säkert väldigt olika beroende på en massa saker som man kan ha kontroll på och kanske saker utanför en möjligheter att kontrollera.

Jag skrev tidigare (på sida 2231) att jag aldrig egentligen hört så speciellt stor skillnad mellan olika fötter på de system jag ägt när dom spelat i mina rum, de gånger jag bemödat mig att undersöka saken. Just nu kör jag uteslutande möbeltassar av märke IKEA, och av en storlek som valdes enbart på grund av att det var den första karta med självhäftande möbeltassar jag hittade i min möbeltass-stash.

[Du skall absolut inte se det som att jag försöker förringa din eller andras erfarenheter av högtalarfötter, det var mer ett försök att lätta upp stämningen en smula, efter att ha dragits med av Flint's insiktsfulla kommentar om tingens ordning ]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-02 20:30

hevi skrev:
Harryup skrev:Hur stor påverkan ljudmässigt tycker du att det är mellan olika fötter?

Jag skrev tidigare (på sida 2231) att jag aldrig egentligen hört så speciellt stor skillnad mellan olika fötter på de system jag ägt när dom spelat i mina rum, de gånger jag bemödat mig att undersöka saken. Just nu kör jag uteslutande möbeltassar av märke IKEA, och av en storlek som valdes enbart på grund av att det var den första karta med självhäftande möbeltassar jag hittade i min möbeltass-stash.

[Du skall absolut inte se det som att jag försöker förringa din eller andras erfarenheter av högtalarfötter, det var mer ett försök att lätta upp stämningen en smula, efter att ha dragits med av Flint's insiktsfulla kommentar om tingens ordning ]

Jag tror att jag skulle resonerat lika som du innan jag testade. Hade SD-foten låtit lika på ett ungefär som originalfoten så hade jag aldrig letat vidare. Jag bytte ju originalfoten för att SD-konceptet kändes helt rätt. Och det har jag varit med om på andra ställen att det är. Men här blev det inte så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 20:46

Harryup skrev:Jag bytte ju originalfoten för att SD-konceptet kändes helt rätt. Och det har jag varit med om på andra ställen att det är. Men här blev det inte så.

mvh/Harryup

Jag har liknande erfarenheter från rörpulande. Säg att jag hittar ett knep eller en koppling som funkar väldigt bra i ett slutsteg. Då måste jag förstås glad som en lärka testa samma knep även i de fyra andra stegen jag labbar med för stunden. Jag har ju tydligen hittat rörvärldens heliga graal till slut. Men där skiter det sig i princip alltid och låter inte alls lika bra varvid jag får börja om igen. Det är mer regel än undantag. Ett sätt att lösa det är att döda hela skiten med 80dB motkoppling och tvinga sig till att tycka att det låter bra eftersom det mäter hyfsat. Ett icke helt ovanligt beteende i HiFi-kretsar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-04-02 20:57

Trist med en sådan raljant ton Magnus!

Dessutom är det inte så enkelt som du beskriver.
Bägge materialen (trä och högtalarelement) deformeras beroende av skruvmomentet och skruvarna sitter med mellanrum så det blir skillnad beroene av hur mycket man drar åt skruvarna då även korgen runt deformeras lite olika mycket.

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad får dig att tro att jag gissar?

Därför att inte du, heller, vet. Eller har du något bevis, i form av mätning eller test, som bevisar att just max åtdragning innan materialet brister är det optimala ur ljudåtergivningssynvinkel?

/ B
Jag har skrivit tillräckligt för att förbandet skall vara styvt, jag har aldrig påstått att det skall vara maximalt åtskruvat.

Större moment än så tillför ingen förändring i förbandets fysikaliska egenskaper. Det är inte signifikant för högtalare-låda utan alla förband.

Det jag envisas med är alltså lagom - tillräckligt - åtskruvat.

Det enda som kan förstöra är om någon av de ingående komponenterna deformeras. Du kan läsa om det i vilken konstruktionsbok som helst.

Själv har jag en limmklick i mina skruvhål för att förhindra att styvheten tappas om en skruv vandrar ut.

Jag behöver inte visa några uträkningar eller mätningar på så här elementära saker, antigen så förstår man skruvförband och hur de fungerar, eller så gör man det inte.

Då kan man fnula med pseudokunskap och skaffa momentnyckel och testa sig fram. Man hittar säkert ett moment man tycker låter bäst och sprider det till alla som okritiskt låter sig övertygas. Att man bara hittat ett moment som är just tillräckligt styvt för skruvförbandet är en annan historia :roll:

Jag tycker förövrigt att man har extremt god känsla i händerna att man dragit skruvarna likvärdigt, men jag har anavänt skruvdragare med momentinställning också. Då har jag avslutat med nått varv förhand.

Det låter iallafall på dig som om du får testa på det här. Låt oss gärna veta vad du kommer fram till och leverera med fördel mätningar som styrker det ;)

6000!!

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-02 20:57

jonasp skrev:Känns lite jobbigt dock att jag inte kan höra vad basisten spelar när jag inte har spikar dock! Jag var helt på det klara med att jag spelade Metallica - Enter Sandman tills jag satte spikar på högtalarna, nu hör jag plötsligt att det egentligen är Mahlers 5:a jag lyssnar på!!!

8O

Tips: Om du fortfarande tycker att Mahlers 5:a låter lite ostämt här och var från orkesterdiket, så kolla att högtalarelementen sitter fast med rätt moment.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-02 22:24

IngOehman skrev:Illustrationen säger allt.

Vh, iö

Menade du illustrationen i mitt inlägg?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-02 22:28

phon skrev:
Stereotypen skrev:
A) Drivers with a stamped metal baskets are prone to exhibit a high Q resonance when tightly clamped to the baffle. The magnet moves relative to the voice coil at the resonance frequency. Energy is stored and also readily transmitted from the moving mass of the cone into the cabinet.

Jamen, det där har ju varit känt i 1000 år ... 8O

Det där är något som i vart fall jag kollar på olika element jag använder. I förekommande fall styvar jag upp korgen och/eller dämpar den, eller använder ett annat element.

Behövs ingen speciell montering med dragstänger till baksidan eller annat hokus pokus för att kompensera för dåligt tillverkade element, man ser till att elementen är tillräckligt bra istället.

Om jag förstod det hela rätt så var väl inte elementet den felande länken utan fastsättningen av det hela.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-02 22:48

Stereotypen skrev:
Om jag förstod det hela rätt så var väl inte elementet den felande länken utan fastsättningen av det hela.

Om jag förstod det rätt så var det elementet som hade problem med resonanser på grund av vek korg, och man var då tvungen att montera elementet både i framkant och bakkant för att det inte skulle sjunga med. Kanske fel uppfattat, jag får väl läsa på igen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-02 23:05

Flint skrev:
Stereotypen skrev:C) If the driver is mounted from the magnet and the basket rim touches the baffle only softly, then the magnet-basket resonance cannot occur and the transmission of vibration energy into the baffle is minimized."

Jag tvivlar starkt på att texten "then the magnet-basket resonance cannot occur" stämmer. Det låter som traditionell reklamtext där allt överdrivs för att få genomslagskraft.

Jo visst låter det hela lite tillrättalagt men det kan ju ha bärighet ändå.
Han påstår att han med mätningar har visat att detta montage verkligen har en gynnsam effekt och använder sig därför av detta montage i sina alster.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-03 00:19

Och han har rätt. Därmed inte sagt att det är en skillnad av betydelse, eller
ens att den är fördelaktig alla gånger.

Det beror på.

Det beror på membranmassa, det beror på magnetsystemets massa, det
beror på både korgens och baffelns styvhet, och på baffelns massa och på
dess dämpning. Och sen på lite andra saker också.

Men om infästningen vore till en teoretisk "mekanisk jord" bakom magnet-
systemet så skulle resonamanget vara rätt invändningsfritt.

Nu så har vi ju i verkligheten dock goda möjligheter att leda in mekanisk
energi i kabinettets strukturer även via den i principskissen visade infäst-
ningen, och om massan hos magnetsystemet räcker utan hjälp av baffeln
går ju inte heller att utläsa från en principskiss.

Det kan bli bättre och det kan bli sämre, men principen är helt riktig, och
rätt så mycket skall gå snett om inte vågrörelserna i baffeln minskar i varje
fall lite.

Men som sagt - det kan faktiskt ändå bli sämre allt som allt, eftersom mot-
kraften/spjärnet per fjädringsrörelse minskar när inte baffeln för vara med
och hålla emot.

Menar att det är bra att minnas att detta ändå är ett slutet system som går
att kontrollera och optimera "inom sig själv" och därför inte går att jämföra
riktigt med att ställa högtalare på spikar eller mjuka fötter.

Visst liknar den mjuka infästningen mot baffeln mjuka fötter mot golvet,
men baffeln skiljer sig mycket från golvet - på så vis att den är en del av
konstruktionen och den står därför under konstruktörens kontroll under
konstruerandet, det vill säga den kan ges de egenskaper som den behöver
få för att bli både duglig och lämplig att ta spjärn mot.

celef skrev:
IngOehman skrev:
celef skrev:
ivor-isobarik skrev:Bild

det där är väldigt sant

Vad för något?

Har du lust att vara mera specifik?

Vh, iö

jag menar att dom flesta hifisystemen uti stugorna sett till ett genomsnitt låter likt affischen om de jämförs mot ett linnsystem

för jag anser att vanligt folk har ett ganska så bedrövligt ljud hemma, det är normalt en helt annan kaliber på ljudkveliten hemma hos någon som är ljudintresserad, och den som köper ett linnsystem klassar jag som ljudintresserad

Aha, du menar alltså att Linn är bättre än den sämsta skiten?

Låter lite som den där gamla "Kvinnor kör bättre än höns". :?

Inte så hedrande att bli jämförd med "ett ganska så bedrövligt ljud" som
folk har hemma. Jag tror inte på jämföranden överhuvudtaget.

Min huvudanläggnings uppgift är ju inte att "låta bättre jämfört med andra
anläggningar". Det den skall göra har inget man andra anläggningar att
göra överhuvudtaget. Det har med verkligheten och med fonogrammet att
göra.

Jag vill ju att den skall återge de fonogrammen som spelas så ackurat som
möjligt bara. Men om fonogrammet låter illa så har jag ingenting emot om
anläggningen har lite inkopplingsbara möjligheter att kompensera eller att
maskera det. (Även om jag nu är så lat att jag oftast ändå inte orkar fippla
med sådant, men principiellt har jag ingenting emot möjligheten.)

- - -

Men - om resultatet från den skulle påminna om upplevelsen av att titta på
en kantig not, så skulle anläggningen nog få stå oanvänd för det mesta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-04-03 02:38

...jag föreslår en gin & tonic och placera en Bob Dylan,företrädelsevis "Infidels" vinyl på Tolvan och mysigt sjunka ner i soffan medan elden i kaminen behagligt smeker ditt långkalsongsbeklädda ben. Den halv urdruckna groggen tillsammans med "I and I" får dig att grunna på vad Bob menar med "no one sees my face and live" medan musiken karvar sig djupare in i ditt inre. Någonstans i bakgrunden mejslar Mark Knopfler in ett oförglömligt solo och låten vandrar vidare medan visans jag fortsätter tänka på kvinnan som troligtvis fritt drömmer kvar i Dylans säng.

"long time since a strange woman slept in my bed,look so free she sleeps,how free must be her dreams"

Linn är näst bäst...Dylan is King!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-03 06:44

Jag lyssnar också på Dylan. Skivan Infidels finns hemma hos mig både i en litet plastformat och stort vinylformat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-03 07:02

IngOehman skrev:
celef skrev:
IngOehman skrev:
celef skrev:
ivor-isobarik skrev:Bild

det där är väldigt sant

Vad för något?

Har du lust att vara mera specifik?

Vh, iö

jag menar att dom flesta hifisystemen uti stugorna sett till ett genomsnitt låter likt affischen om de jämförs mot ett linnsystem

för jag anser att vanligt folk har ett ganska så bedrövligt ljud hemma, det är normalt en helt annan kaliber på ljudkveliten hemma hos någon som är ljudintresserad, och den som köper ett linnsystem klassar jag som ljudintresserad

Aha, du menar alltså att Linn är bättre än den sämsta skiten?

Låter lite som den där gamla "Kvinnor kör bättre än höns". :?

Inte så hedrande att bli jämförd med "ett ganska så bedrövligt ljud" som folk har hemma. Jag tror inte på jämföranden överhuvudtaget.

Jag måste säga att det är en jäkligt bra reklam. Märk väl att det placeras säkert i hifiblaskor, och redan där har man ju själv klassat sig själv som ljudintresserad - och reklamen säger då "du som bryr dig om ljud mer än andra borde kolla in Linn".

Illustrativt och fyndigt. Inte alls pjåkig reklam. Fyndig. Sålde säkert mycket på den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-03 08:45

ivor-isobarik skrev:Linn är näst bäst...

...för mx stereo är allra bäst!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-03 10:34

mx skrev:
ivor-isobarik skrev:Linn är näst bäst...

...för mx stereo är allra bäst!

Nähä!
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi