Apple iTunes Music Store?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-07-25 10:39

reklam skrev:Lyfter man ut dem genom den optiska utgången på mitt ljudkort och kör samma låt ifrån CD, så har ingen som varit uppe hos oss på kontoret hört skillnad.

Beskriv gärna anläggningen och rummet så vi kan göra någon form av uppskattning över om detta betyder något eller inte.
Hos mig är det lätt att höra skillnad mellan den köpta låten (spelad från iTunes) och en CD med samma låt.

AACn är ju en komprimerat format. Skall man konvertera om den så den skall brännas på CD så konverteras filen och tappar. På samma sätt som om man rippar sin CD samling och sen bränner ut CDs där efter så får man kvalité förluster.

Nja, alltså, iTunes måste dekoda AAC-filen för att kunna spela upp den (till stereon eller vart man nu har kopplat datorn), eller hur (för ljudkortet förstår ju inte AAC)? Precis samma dekodning borde ske när man väljer att bränna till CD (såvida de inte medvetet gör någon försämring, men så dumma/elaka tror jag inte de är).

Förklara gärna i mer detalj vad du menar.

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-25 13:03

bosco skrev:
reklam skrev:AACn är ju en komprimerat format. Skall man konvertera om den så den skall brännas på CD så konverteras filen och tappar. På samma sätt som om man rippar sin CD samling och sen bränner ut CDs där efter så får man kvalité förluster.

Vem är det som sagt detta, Apple? Det är ju ingen konvertering, snarare dekodning. Det är när du "rippar" (komprimerar) som kvalitetsförlusten uppstår, inte när du packar upp det komprimerade.

Lossless AAC i butiken skulle vara trevligt, som det är nu går ju utvecklingen bakåt sisådär 25 år.

Nej, inte Apple, men alla musiker/ folk i musikbranschen jag talat med det senaste halvåret. Jag hoppas de har koll med vad de sysslar med.
=-=
En Traffic online
http://www.reklam.net

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-25 13:20

reklam skrev:
Nej, inte Apple, men alla musiker/ folk i musikbranschen jag talat med det senaste halvåret. Jag hoppas de har koll med vad de sysslar med.

de har uppenbarligen inte koll
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-07-25 13:40

Ajdå, det var illa.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-07-25 14:01

Det kanske var så att de menade att man kan spela upp ljudet digitalt förlustfritt jämfört med aac-filen (dock med förluster jämfört med original CDn/DAT-bandet). Det är ju mycket bättre än att skicka ut ljudet analogt från ett brusigt dator-ljudkort.

Att bränna på CD blir ju dock samma sak som att skicka ut ljudet digitalt från datorn (som i bästa fall blir lika bra som CD, oftast sämre eftersom många ljudkort gör en snabb interpolering till högre samplingsfrekvens).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-25 14:22

Musiker har väldigt sällan bra koll på ljudkvalité m.m., men de som har det är oftast förbannat trevliga.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-25 15:11

Style skrev:
reklam skrev:

de har uppenbarligen inte koll

De borde ha det med tanke på att de sett till så deras band finns på iTMS. Tycker om man jobbar som tekniker inom branschen så borde de kunna sin sak. :roll:
=-=
En Traffic online

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-07-25 19:56

Men om man säger att ljudet blir sämre om man bränner en AAC till CD så har man ju fel oavsett yrke och erfarenhet. (Med reservation för att en AAC kan vara på exempelvis 24bitar@96KHz jämfört med CD:ns 16bitar@44,1Khz)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-25 22:43

Kan ju inte förstå varför man skall betala 90:- för tio låtar i 128AAC-kvalitet (eller 128MP3 för den delen ... )

I full kvalitet är priset OK, men i det jag såg vill jag inte ge mer än någon, möjligen några, kronor per låt.

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-26 03:33

phon skrev:Kan ju inte förstå varför man skall betala 90:- för tio låtar i 128AAC-kvalitet (eller 128MP3 för den delen ... )

I full kvalitet är priset OK, men i det jag såg vill jag inte ge mer än någon, möjligen några, kronor per låt.

Var kom du fram till tio låtar?
=-=
En Traffic online

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-07-26 09:41

reklam skrev:Var kom du fram till tio låtar?

Nio spänn per låt gånger tio låtar?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-26 10:58

__10 skrev:

jo fast nu är det ju 90 spänn för ett album oavsett hur många låtar

det priset tycker jag är alldeles för högt med tanke på
1, den låga kvaliten
2, att man måste lägga tid på att bränna ut den på CD, att man inte kan flytta den mellan hur många datorer som helst etc etc. Helt enkelt en massa jobb.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-26 11:35

Åkejdå, mitt fel, oavsett antal låtar, kan vara femton då .... Då blir det sex spänn per låt vilket är något mindre dåligt.

En bra idé med att tanka låtar från nätet är att man kan välja de bra och välja bort de dåliga låtarna, så det blir ändå nio spänn per låt eftersom man sällan hittar hela album med bara bra låtar.

Jag tycker fortfarande att det är för dyrt att betala för 128AAC, nästan för dyrt öht. Är det så låg kvalitet kan man lika gärna lyssna på köksradion. Gratis hämtning från iTunes borde ingå i TV-licensen.

Historien visar att för det stora flertalet lyssnare/tittare duger det med halvbra kvalitet på det avlyssnade/avtittade. Exempel hyrvideo, Boxersändningar, VHS öht, kasettspelare, MP3 eller för att inte glömma gamla Radio Nord, Radio Luxemburg och så vidare.

Så iTunes och dess efterföljare kommer säkert att göra kommersiell succé. "Vanligt" folk efterfrågar helt enkelt inte spetskvalitet på någonting, och det gäller inte bara ljud och bild.

Fast frågan är kanske ändå om det är utbudet som styr eller efterfrågan .... ? Eller kanske kunskapen om hur bra det kan vara?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-07-26 13:24

Style skrev:jo fast nu är det ju 90 spänn för ett album oavsett hur många låtar

Just så, men det är ju inte nödvändigtvis så att man köper ett helt album i exemplet ovan. Eller nu var det väl så phon menade, men inte jag! :)

Vad kostar förresten ett album med sex låtar?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-26 14:04

Köper man Aretha & Otis så står det $9.99 vilket blir, om man kan köpa albumet (dollar på det svenska sajtet?), ca SEK 2.75 per låt. CDON tar 179:-

Så det går väl att hitta billiga alternativ, fast jag köper i alla fall CDn.

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-26 19:06

__10 skrev:

Det finns ju artister med Album som har 24 låtar och priset är kvar på 90:-
=-=
En Traffic online

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-26 19:54

reklam skrev: Det finns ju artister med Album som har 24 låtar och priset är kvar på 90:-

3.75 per låt, ja då börjar man väl närma sig ett rimligt pris för kvaliten på kodningen. Förhoppningsvis gillar man alla, eller många av, låtarna på albumet också annars blir det dyrare igen ... :D

Användarvisningsbild
reklam

Inläggav reklam » 2005-07-26 20:15

phon skrev:
reklam skrev: Det finns ju artister med Album som har 24 låtar och priset är kvar på 90:-

3.75 per låt, ja då börjar man väl närma sig ett rimligt pris för kvaliten på kodningen. Förhoppningsvis gillar man alla, eller många av, låtarna på albumet också annars blir det dyrare igen ... :D

Queen hade hela greatest hits för 95:-. Det var 36 låtar. Men det tycks som skivbolaget plockade bort den, för jag finner den inte nu.
=-=
En Traffic online

Föregående

Återgå till Generellt om hifi