Finns det någon som är bättre än andra och varför? Vad anser ni om ämnet trissor
Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Men glömmer då att musiksignalen har redan passerat kanske hundra sådana OP innan den pressats på skivan. Så man kan ju undra hur mycket egentlig skillnad det bli.
aisopos skrev:Men man skulle ev vilja kunna välja på olika råförstärkning? eller?
Lösa allt med olika mängder motkoppling ..?
AndersP skrev:Själv har jag med risk för att glida OT retat mig på det faktum att en internationell tungviktare som Doug Self lovordar opar som NE5532 och den nyare LM4562 när de flesta tongivande konstruktörerna här på Faktiskt använder TL072 och OPA2134.
petersteindl skrev:LSB ligger 1500 dB ner. Enligt min bedömning så räcker det vid återgivning av musik och övrigt ljud.
Flint skrev:Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".
Jahopp, det finns typer som bara "måste" informera om andras personlighetsdrag också. Och ofta, gärna vid varje tänkbart tillfälle.
Vad tycker du man skall "diagnostisera" det som Flint?
Flint skrev:Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".
AndersP skrev:Jo, så långt förstår jag nästan, men Self verkar vilja stoppa in 2134 i sina grejer enbart när han behöver typ ett servo eller likn. Annars verkar det vara 5532 genomgående. "Ni" verkar överväga 5532 som I/V-converter, aldrig annars...
Jag påstår inte att Self driver en hatkampanj mot 2134/072, men han framhåller gärna 5532 när han har läge liksom. Internationellt har han ju en jädra impact.....
Samtidigt är världen full av folk som byter op-ampar i sina filter och försteg från bipolärt till cmos och tvärtom när grundkonstruktionerna är gjorda för endera av dessa. Ett exempel är det aktiva delningsfiltret til Linkwitz Orion. Som hobbykille blir man ju fundersam....
Flint skrev:DQ-20
Och du verkar förblindad av auktoritetstro.
DQ-20 skrev:Self är ju minst sagt fixerad vid harmonisk distortion inom audioområdet, vilket jag tror delvis kan förklara saken. Jag har inte sett några F/E-lyssningar eller liknande från honom. 5532 är också extremt billig och om den är "tillräckligt" bra kan man ju fråga sig varför man skall gå över till nya och dyrare op-ampar. Det gäller i synnerhet om man konstruerar mixerbord som ju kan innehålla otroliga mängder förstärkarsteg. Jag tror säkert det kan finnas skäl men bevisbördan bör ju ligga hos den som gör ett påstående.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster