Varför så många olika transistorer? Vilken är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Varför så många olika transistorer? Vilken är bäst?

Inläggav meanmachine » 2012-04-06 09:56

Har hört massor om detta genom tiderna. En del anser mje 2955/3055 de klassiska TO3 militärtrissorna som typ Nad3020 mfl använder är i särklass bäst. Andra menar att Toshiba är överlägsna. En del Saknen mm.

Finns det någon som är bättre än andra och varför? Vad anser ni om ämnet trissor :) Vilka är bäst och varför.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 10:14

Jag är ingen elektronikguru, men för mig ter sig implementationen eller möjliga implementationer som en faktor man inte kan bortse från.

Således kan en trissa på pappret vara riktigt bra, men en annan implementerad i multipla antal ge en mer attraktiv totallösning.

Jag tror således att man skall ge tusan att bedömma enskillda komponenter och titta efter vad som ger bästa lösningen för respektive applikation.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-06 10:19

Dom är väl bra på olika saker.

Men sen skulle man säkert kunna rensa upp bland alla världens 1000-tals olika trissor och ha kanske 100 st kvar som i princip löser alla uppgifter som finns.

Men en intressant grej är då man påstår att en BC547 från tillverkare A är bättre än från tillverkare B.
Databladen visar samma data.

Är skillnaden "humbug", endast upplevd men ej bevisbar i blindtest. Eller är den faktisk och beror på något i råmaterial eller tillverkningsprocess?

Och slutligen, spelar den ev skillnaden någon roll i den färdiga tillämpningen, som en del av ett mycket stort och komplext system.

Som någon sa om en bra och ofta använd OP.
Att en del tycker den inte är så bra, dom skulle aldrig använde den utan X istället.
Men glömmer då att musiksignalen har redan passerat kanske hundra sådana OP innan den pressats på skivan. Så man kan ju undra hur mycket egentlig skillnad det bli.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 10:29

aisopos skrev:Men glömmer då att musiksignalen har redan passerat kanske hundra sådana OP innan den pressats på skivan. Så man kan ju undra hur mycket egentlig skillnad det bli.

Sant, men det hindrar dock inte att man kan ha synpukter på den sista OP:n i kedjan när man jämför och skiftar mellan olika märken/typer. Den OP som sitter i ens egen ljudutrustning. Det som har hänt tidigare med programmaterialet vet vi inget om.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-06 11:07

... och kan inte göra något åt heller ... :)

Lite av pudelns kärna. väl ... 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 11:11

aisopos skrev:... och kan inte göra något åt heller ... :)

Lite av pudelns kärna. väl ... 8)

Det är smällar man får ta i HiFi-världen. Man kan inte styra allt. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 11:20

Det skulle bara behövas en transistormodell om den hade ideella egenskaper som

Oändlig spänningstolerans mot genomslag
    Oändlig strömkapacitet
    Oförändrad förstärkning vid alla frekvenser
    Oförändrad förstärkning vid alla strömmar

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-06 11:25

Men man skulle ev vilja kunna välja på olika råförstärkning? eller?

Lösa allt med olika mängder motkoppling ..?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 11:34

aisopos skrev:Men man skulle ev vilja kunna välja på olika råförstärkning? eller?

Lösa allt med olika mängder motkoppling ..?

Ja visst vore det bra att kunna välja förstärkning, det medges. Men det kan ju även lösas med kopplingens egenskaper i stort. Motkoppling är ju ett sätt men den skulle inte behövas i övrigt i samma utstäckning som nu för att kompensera för trissornas ofullkomligheter.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-06 12:06

:D :D :D :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 12:12

ErikAndersson
Jo, den gillade du va? :P

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-06 12:18

Det är knöligt att ljudmässigt jämföra olika trissor. Först skall originaltrissan lödas ur och den nya lödas in. Sedan skall den justeras in. Sedan vidtar en uppvärmningsperiod. Det är mycket enklare med rör, där detekteras tydligen stora skillnader trots att de jämförda objekten kommer från samma tillverkare och ibland samma batch. Det är bara texten på rören som skiljer dem åt, beroende på grossist/leverantör. Konstigt tycker jag att lite tryckfärg har så stor betydelse. :wink:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-06 12:52

Kan det vara så att rör hamnar i enklare konstruktioner som lättare kan analyseras?
Verkar vara en överhängande risk att man tappar kontroll på vad man analyserar. Den aktiva komponenten eller kretslösningen?
I rörfallet känns det som att utgångsjärnen har mycket stor påverkan. Kanske vissa rör aldrig rönt populäritet pga att passande utgångsjärn inte byggts eller funnits tillgängliga?

Själv har jag med risk för att glida OT retat mig på det faktum att en internationell tungviktare som Doug Self lovordar opar som NE5532 och den nyare LM4562 när de flesta tongivande konstruktörerna här på Faktiskt använder TL072 och OPA2134.
Som vanligt kan jag väl för lite elektronik för att ens kunna ställa dom rätta frågorna, men jag gillar att pilla med mina experimentplattor och är glad och stolt var gång nånting jag byggt Faktiskt.se fungerar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-06 13:02

Vad sägs om en förstärkare som uppfyller:

y=k*x

y= output
x= input
k= En klart definierad överföringsfunktion som t.ex. 100 :) eller, varför inte en RIAA.

Man skulle kunna sätta in under vilka betingelser och begränsningar detta skall gälla. T.ex. från 0 volt till 100 volt och från DC till 50 kHz.
Distorsionen blir då 0 (noll). Förstärkaren är i form av en matematisk kod.

Vi lägger in en sak till. Beräkningsgraden är med 1500 dB dynamik. Som kanske uppfattat är denna förstärkare i form av mjukvara i en dator (processor). Det är en formel som instruktion. Förstärkaren är digital med processor som klarar 80 bitars flyttalsberäkningar. LSB ligger 1500 dB ner. Enligt min bedömning så räcker det vid återgivning av musik och övrigt ljud.

Problemet är att gå från den analoga världen till den digitala med samma dynamik. Sedan kommer beräkningarna in och det verkar oproblematiskt. Därefter skall man återgå från den digitala världen till den analoga och där finns också problem om man eftersträvar 1500 dB dynamik.

Men om man lägger sig på en lägre nivå i AD och DA, t.ex. 130 dB dynamik, räcker det för att denna förstärkare skall kunna göra det man vill?

I dagsläget tror jag det, efter att ha varit med om hur det går till och vad man med god mjukvara kan åstadkomma och att ha lyssnat på resultatet.

Nu vill jag i denna digitala förstärkare även göra en digital RIAA där man kan lägga in nollställen för t.ex. den undre systemresonansen i pickup - tonarm och annat smått och gott för att linjärisera de elektromekaniska processerna. Det rör sig om 2 extra ingångskontakter plus lite mjukvara, så har man ett phonosteg i form av matematisk kod.

Kanske lite tråkigt, men om musiken kan blomma fram i ny dager så inte mig emot.

Men som vissa hävdar, har man gjort köttfärs av en entrcote så blir det svårt att få tillbaks en entrecote (man får käka pannbiff istället), men om man gör molekyler av entrecoten och därefter sätter ihop molekylerna så får man en tillbaka entrecoten :lol: :) 1500 dB är för mig en slags molekylform.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-06 13:06

AndersP skrev:Själv har jag med risk för att glida OT retat mig på det faktum att en internationell tungviktare som Doug Self lovordar opar som NE5532 och den nyare LM4562 när de flesta tongivande konstruktörerna här på Faktiskt använder TL072 och OPA2134.

Det är ju faktiskt så att TI rekommenderar konkurrentens NE5532 som I/V-omvandlare till sina finaste DACar. Och OPA2134 som buffert.

NE5532 är en bipolär opamp och OPA2134 är en cmos och de har därmed olika fördelar och olika brister.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-06 13:30

Vilket är bäst, en gaffeltruck eller en ferrarri?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-06 13:33

Jo, så långt förstår jag nästan, men Self verkar vilja stoppa in 2134 i sina grejer enbart när han behöver typ ett servo eller likn. Annars verkar det vara 5532 genomgående. "Ni" verkar överväga 5532 som I/V-converter, aldrig annars...
Jag påstår inte att Self driver en hatkampanj mot 2134/072, men han framhåller gärna 5532 när han har läge liksom. Internationellt har han ju en jädra impact.....
Samtidigt är världen full av folk som byter op-ampar i sina filter och försteg från bipolärt till cmos och tvärtom när grundkonstruktionerna är gjorda för endera av dessa. Ett exempel är det aktiva delningsfiltret til Linkwitz Orion. Som hobbykille blir man ju fundersam....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 13:36

Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-06 13:43

Aha! :) Ja, sånt känner man ju igen. :lol:

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-06 14:13

Precis!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 14:58

Trissan 2N3055 klarar visserligen 10A på papperet men förtsärkningen vid den strömmen ligger bara på runt 10ggr vilket innebär att basströmmen hamnar runt 1A och då gäller det att drivsteget kan leverera den strömmen utan att storkna. Disten ökar ju också i motsvarande grad som förstärkningen minskar och måste alltså motkopplas/kompenseras bort. Dimensioneringen av steget blir därför ett pusslande och kompenserande för att täcka in de ingående komponenternas egenskaper. Ju bättre grundegenskaper ju lättare blir det jobbet.
Senast redigerad av Flint 2012-04-06 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 15:15

petersteindl skrev:LSB ligger 1500 dB ner. Enligt min bedömning så räcker det vid återgivning av musik och övrigt ljud.

Du bryr dig inte så mycket om brus du 8O :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 15:22

Flint skrev:Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".

Jahopp, det finns typer som bara "måste" informera om andras personlighetsdrag också. Och ofta, gärna vid varje tänkbart tillfälle.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 15:30

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Self är lite av en sån där sensationsnisse som ska tala om för världen att den är lurad och att just han vet bäst. Personlightetsdraget är inte helt ovanlig bland "ljudprofiler".

Jahopp, det finns typer som bara "måste" informera om andras personlighetsdrag också. Och ofta, gärna vid varje tänkbart tillfälle.

Vad tycker du man skall "diagnostisera" det som Flint?

Tjaaaa... Vad sägs om förfinad perceptionsförmåga och visad social samarbetsvilja och medmänskligt ansvarstagande. Det gäller ju att varna för avarter. Listan kan bli lång men det kanske räcker där. :roll:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-06 15:55

Du verkar ju helt förblindad av ditt hat mot auktoriteter (dvs. personer som andra anser vara extra kunniga inom sitt område). Selfs hela "korståg" går ju ut på att det finns många självutnämnda gurus inom audio som kommer med påståenden som vid närmare granskning visar sig sakna grund. Hans stora bidrag är ju inte att han hittat på en massa nya kopplingar utan att han systematiskt gått igenom olika förstärkarkopplingar a) teoretisk, b) med simuleringar och c) med praktiska kopplingar som han gjort tillgängliga för självbyggeri. När han har kommit med kritik brukar det bero på att de som kommit med påståendet som han kritiserar inte visar några hållbara bevis för att de har rätt. Hans invändningar är oftast byggda på empiriska försök och/eller simuleringar. Med tanke på var jag har läst i dina inlägg på faktiskt borde han ju vara ett föredöme för dig. Det enda jag kan se som ligger honom i fatet från ditt perspektiv är att han envisas med att ha linjäritet inom audioområdet som enda mål för sina kretslösningar. Och så är han ganska dryg.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 15:58

DQ-20
Och du verkar förblindad av auktoritetstro. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-06 16:04

AndersP skrev:Jo, så långt förstår jag nästan, men Self verkar vilja stoppa in 2134 i sina grejer enbart när han behöver typ ett servo eller likn. Annars verkar det vara 5532 genomgående. "Ni" verkar överväga 5532 som I/V-converter, aldrig annars...
Jag påstår inte att Self driver en hatkampanj mot 2134/072, men han framhåller gärna 5532 när han har läge liksom. Internationellt har han ju en jädra impact.....
Samtidigt är världen full av folk som byter op-ampar i sina filter och försteg från bipolärt till cmos och tvärtom när grundkonstruktionerna är gjorda för endera av dessa. Ett exempel är det aktiva delningsfiltret til Linkwitz Orion. Som hobbykille blir man ju fundersam....

Self är ju minst sagt fixerad vid harmonisk distortion inom audioområdet, vilket jag tror delvis kan förklara saken. Jag har inte sett några F/E-lyssningar eller liknande från honom. 5532 är också extremt billig och om den är "tillräckligt" bra kan man ju fråga sig varför man skall gå över till nya och dyrare op-ampar. Det gäller i synnerhet om man konstruerar mixerbord som ju kan innehålla otroliga mängder förstärkarsteg. Jag tror säkert det kan finnas skäl men bevisbördan bör ju ligga hos den som gör ett påstående.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-06 16:05

Flint skrev:DQ-20

Jag tänker på en färg. Gissa vilken? Svar: beige.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 16:06

DQ-20 skrev:Self är ju minst sagt fixerad vid harmonisk distortion inom audioområdet, vilket jag tror delvis kan förklara saken. Jag har inte sett några F/E-lyssningar eller liknande från honom. 5532 är också extremt billig och om den är "tillräckligt" bra kan man ju fråga sig varför man skall gå över till nya och dyrare op-ampar. Det gäller i synnerhet om man konstruerar mixerbord som ju kan innehålla otroliga mängder förstärkarsteg. Jag tror säkert det kan finnas skäl men bevisbördan bör ju ligga hos den som gör ett påstående.

Dvs. auktoriteten Self.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 16:07

DQ-20 skrev:
Flint skrev:DQ-20

Jag tänker på en färg. Gissa vilken? Svar: beige.

Måste du bli otrevlig. Räcker det inte med dryg?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi