Inga stora hifisteg framöver, bara småtjafs som återstår?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inga stora hifisteg framöver, bara småtjafs som återstår?

Inläggav Strmbrg » 2012-04-07 08:21

Att spåna kring hifistereons framtid är väl kanske inte direkt det jag tänker mig med denna tråd.
Snarare funderar jag kring fenomenet att fokus, intresse, produktutveckling och diskussioner tenderar att handla om yttepytte-frågorna och inte om mer revolutionerande - eller åtminstone rejält påtagliga - utvecklingssteg.

Det snackas kontakter, det myllrar av ändlösa diskussioner om - och "tillverkare" av - kablage.
Det funderas kring om man KAN höra skillnader mellan saker som man kanske INTE kan höra skillnader mellan...
Det dras och töjs i bandbredder till regioner där det ofta inte finns så mycket ljud att lyssna på.

Men likafullt låter ju verkligheten fortfarande betydligt verkligare än overkligheten.

Samma sak inom foto: Nya kameror med 30- 40-megapixlar, fast man inte ser förbättringen annat än om man står några decimeter ifrån en jätteförstoring, som ingen i praktiken kommer att skriva ut i alla fall.
Eller att det numera går att få lågbrusiga bilder i så mörka miljöer att man inte ens hittar motivet utan att tända en lampa först.

Har tekniken blivit så "bra" att det endast är "akademiska förbättringar" som det återstår att ägna sig åt?

Kanske dessa "akademiska förbättringar" resulterar i rent känslomässiga habegär:
Den tillfredsställande VETSKAPEN om att jag har högpresterande prylar, snarare än den praktiska UPPLEVELSEN av att mina prylar presterar bättre idag än igår.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-04-07 09:01

Då återstår bara något totalt onödigt, oväsentligt och överskattat: att lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-04-07 09:03

Zzombie skrev:Då återstår bara något totalt onödigt, oväsentligt och överskattat: att lyssna på musiken.

Uh?

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-07 09:48

Intressant.

Vad det gäller digitaliseringen av foto har det gått snuskigt fort.

Första riktiga systemsmällan som köptes 2000 till blaskan där jag jobbar var en Nikon D1, den var ju såklart inte bra allt! Kostade 80kk plus moms gick nätt-å-jämt plåta på 800iso. Den lirade dåligt med blixten och slukade batteriackar..

Vi kör nu Canon EOS1 M 4 som är så bra ett arbetsverktyg kan bli. Mycket bättre än den analoga någonsin var!

Var i julas på demo av EOS1 M 5 som är så mycket bättre än 4:an :o Man undrar vart taket är! Hur mycket bättre ljuskänslighet behövs kan man undra! Hur mycket större filer behövs..!

Känner på mig att det kommer att bli en analogboom snart vad det gäller foto där man får trixa lite i med dosor och kemi. En hårt pressad Tri-X är svårt att återskapa känslan i via photoshop plus känslan att hantera fysiska bilder plus lära sig hantverket, det är det säkert många som vill prova på..

Ungefär som att spela upp och hantera vinyl till stereon plastskivor som faktiskt låter jäkligt bra.. Det är något speciellt med detta och intresset för vinyl går uppåt även bland dom yngre som kanske mest tycker det är coolt..

Jag är återfalls "vinylist" på grund av dom taskigt digitaliserade plattorna man köpt av T.ex ELO där man inte känner igen musiken, allt stämde när jag fick dit Thorens-svarven och satt på Discovery med ELO,, slog mig direkt. Just det,. så skall det låta.

Vad det gäller ny musik är vinylutbudet inte så jäkla stort tyvärr, tråkigt nog är CD-musiken så taskigt hanterad att det låter s**t,, men det är en helt annan historia som vi alla här kan :wink:

Trevlig Påsk på er..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-04-07 10:05

En yngre polare som aldrig har fotat analogt köpte min Nikon FM2, 105/2,5, 35/1,8 och 20/2 och Braun-blixt för 2500 pix och han bor i sitt labb numera.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-04-07 12:09

Jag är ju rätt förtjust i apparater och snygga högtalare men kan om jag vill streama musiken till hemmabioanläggningen och även streama film till TVn.

Jag tycker att det mesta har blivit bättre mot hur det lät för ca 25år sedan om vi borträknar riktigt fina apparater som ju även kunde byggas då :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-04-07 15:17

"640 kb kommer...."

Återgå till Generellt om hifi