Varför så många olika transistorer? Vilken är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 06:31

AndersP skrev:Hmm, Jag har hört att dom inte kan tillgodogöra sig stora kylare pga deras lilla area. Dom kan bara leda en viss mängd värme. Sen har dom inbyggda skyddskretsar som det gäller att inte trigga. Det lär inte låta trevligt.

Det jag har sett på skåpet är att kretsen klipper med några extra vassa spikar tillagda. Takat plattas alltså inte bara till utan övergången reagerar med vassa "extrakast". Blev lite förvånad den första gången jag såg det. Jag tolkar det som att det har att göra med skyddskretsarna. Vet däremot inte hur det låter. Har aldrig pressat den dit vid lyssning. Det är inte helt säkert att det stör lika mycket som man kan tro av bilden. Ibland kan man se något liknande på andra mycket hårt motkopplade steg också där motkopplingen på något sätt försöker överkompensera vid klippgränsen (egen tolkning).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-07 09:03

AndersP skrev:Hmm, Jag har hört att dom inte kan tillgodogöra sig stora kylare pga deras lilla area. Dom kan bara leda en viss mängd värme.

Det där gäller alla komponenter. Chippet har en termisk resistans mellan sig och den synliga delen. Termisk resistans mäts i °C/W dvs temperaturskillnaden mellan chip och kapsel blir ett visst antal °C för ett visst antal watt. Om tex resistansen är 5 °C/W och effekten är 10 W så kommer temperaturskillnaden mellan chip och kapsel att bli 5*10=50 °C.

Om nu chippet inte får bli varmare än 220 °C så får det inte utvecklas mer än (220-20)/5=40 W i chippet, och det är i det extrema fallet när kapseln hålls vid 20 °C, dvs en "oändligt stor" kylare i rumstemperatur.

Detta gäller alla komponeter som behöver kylas. Även om man kyler "hur mycket som helst" så sätter den termiska resistansen inuti chippet en gräns för hur mycket effekt som får utvecklas i det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 09:13

Är det någon som har korrekta siffror för LM3886 då?

Det är väl en faktor som talar för 3+3 kretsar också, även om jag i tidigare trådar förstått att det är oerhört komplicerat att få större antal av sådanna här kretsar att fungera parallellkopplade, redan fler än två börjar ställa krav på duktiga mätningar och justeringar vid varje chip för att spänning över dem skall bli extremt lika?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-07 09:29

Flint skrev: Den klipper dock någon volt osymetriskt vilket kanske kan ha att göra med att både driv och sluttrissor är NPN alla fyra vilket är lite ovanligt.

Vilken sida klipper den tidigare på?
Är det samma sida som spikarna uppträder på?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 09:33

phon skrev:
Flint skrev: Den klipper dock någon volt osymetriskt vilket kanske kan ha att göra med att både driv och sluttrissor är NPN alla fyra vilket är lite ovanligt.

Minns inte exakt. Det var något år sedan jag kollade och det var inte alldeles genomarbetat. Men det är inte helt omöjligt att det stämmer som du säger. Har du någon teori om orsaken?

Edit.
Har tänkt efter. Spikarna fanns nog på båda sidor men eftersom den ena sidan klippte först var det nog mest på den sidan jag reagerade på dom. Jag får kasta upp eländet på bänken igen och kolla och samtidigt riva bort det där med den ökade utgångsimpedansen. Funderar på att cadda ett nytt kort med NAD3020 och 208:s ingångssteg/filter med både HP och LP-funtion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 10:26

Här är lite information för er elektronikninjor:

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf

För mig som oinvigd verkar det som om 3 chip borde kunna leverera 3x68w kontinuerligt i 4 ohm och bryggar man så är det fortfarande ok att köra i 4 ohm.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 10:43

MagnusÖstberg skrev:För mig som oinvigd verkar det som om 3 chip borde kunna leverera 3x68w kontinuerligt i 4 ohm och bryggar man så är det fortfarande ok att köra i 4 ohm.

Ja det borde stämma. Det där med parallellkopplade kretsar borde gå att lösa genom att sätta 0.1ohm i serie på vardera kretsutgången som strömbegränsare innan dom går ihop till den egentliga utgången. Så har dom väl själva löst det va. Och dessutom trimma varje krets förstärkning till exakt samma som de andra två så att inte en av dom får dra hela lasset och de två andra åka snålskjuts. Hypotes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 11:21

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:För mig som oinvigd verkar det som om 3 chip borde kunna leverera 3x68w kontinuerligt i 4 ohm och bryggar man så är det fortfarande ok att köra i 4 ohm.

Ja det borde stämma. Det där med parallellkopplade kretsar borde gå att lösa genom att sätta 0.1ohm i serie på vardera kretsutgången som strömbegränsare innan dom går ihop till den egentliga utgången. Så har dom väl själva löst det va. Och dessutom trimma varje krets förstärkning till exakt samma som de andra två så att inte en av dom får dra hela lasset och de två andra åka snålskjuts. Hypotes.

Just det där sista är det som oroat mig lite. Hur exakt måste sånt göras, och hur skall man då se det mellan de bryggade korten? Hur noggrannt måste de vara fixade mot varandra?

Det har varit snack om att ju fler man parallellkopplar ju snävare måste man trimma in det för annars åker man ju dit på att någon krets får mer och man förlorar effekten av de multipla chippen eftersom ett slår i taket tidigare och slår av.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 11:38

Det borde funka med en flervarvig pott i varje krets:s motkoppling och trimma varje stegs förstärkning med säg 1mV noggrannhet innan man sen kopplar ihop dom på utgången via de där motstånden på 0.1ohm. Så skulle jag testa. Om inte det funkar skulle jag trimma varje krets för sig under drift tills ingen av dom går i taket men det är ju lite otäckare med risk att knäcka dom. Man får försöka hitta en fungerande metod. Det finns nog en hel del knep att testa. T.ex vissa delar i motkopplingen gemensamma för de tre kretsarna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 12:20

phon skrev:

Hoppas att det framgår på de här bilderna. Jag hade fel tidigare.
Spikarna finns bara på den sida som klipper först.

Bild

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi