Hur bra är gamla Neve-moduler?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
neriks

Hur bra är gamla Neve-moduler?

Inläggav neriks » 2005-07-16 17:48

Hejsan,

Detta inlägg är kanske aningen OT men eftersom det ändå handlar om ljudteknik så tänkte jag ventilera min frågeställning med den samlade expertisen på detta forum :wink:

Jag sysslar lite med elektronisk musik och jag står inför valet att investera i lite inspelningsutrustning till min enkla amatörstudio. Jag letar i första hand efter ett större analogt mixerbord och då har jag givetvis kommit i kontakt med tillverkare som Neve, SSL och API. Eftersom jag inte är speciellt intresserad av digitala prylar så är det ett analogt mixerbord som jag i första hand letar efter.

I mitt sökande efter ett lämpligt mixerbord till min lilla studio så lånade jag nyligen två gamla Neve 1073 (preamp/EQ modul) av en kollega. Denna typ av preamp sitter i några av Neve's mest kända mixerbord som byggdes i början av 70-talet. Just Neve 1073 verkar omåttligt populär bland musiker och studiofolk och därför var jag en smula nyfiken på hur denna typ av preamp/EQ skulle låta i min enkla studiorigg. Eftersom jag känner mig mer eller mindre okapabel att göra en veteskaplig analys av de ljudmässiga intrycken som jag fick av de moduler som jag lånade så nöjer jag mig med att säga att jag tycker de lät ruggugt bra :) Neve 1073 är med "hifi-ögon" sett kanske inte den mest transparenta preamp/EQ som man kan ha men personlingen så tyckte jag att den lät väldigt bra ändå. Frågan är dock hur bra Neve 1073 egentligen är med dagens mått mätt?

Är det någon på detta forum som har testat Neve 1073 och kan komma med åsikter om denna typ av modul ... eller andra gamla klassiska Neve-moduler? Hur står sig gamla Neve moduler som t ex 1073, 1081 eller 1272 i jämförelse med betydligt modernare konstruktioner?

Användarvisningsbild
ChrioN

Re: Hur bra är gamla Neve-moduler?

Inläggav ChrioN » 2005-07-16 21:34

neriks skrev:Frågan är dock hur bra Neve 1073 egentligen är med dagens mått mätt?

Att dessa moduler säljs för stora pengar på t.ex. ebay säger en hel del om hur eftertraktade dom är, och det är nog inte av en slump.

Du känner säkert till svenska Vintage Designs, som gör nya moduler efter Neves recept. http://www.vintagedesign.se/
Billigare i jämnförelse, och med fräsh elektronik. Högsta kvalité.

Frågan är bara om de gamla orginalmodulerna verkligen är värda sitt pris. Ta t.ex. Neumann mikrofoner. t.ex. u47/u67, som säljs för sinnessjuka priser. Det handlar inte om ljudkvalitet längre, utan tillgång/efterfrågan. Även om de har en legendarisk status pga sitt ljud så är de inte värda sitt pris. Skillnaden på t.ex. en Neumann u87 och en kinesisk kopia är inte speciellt stor. Fast det är ju kanske en annan historia.

Ameks prylar är ju designade av Neve också, men du kanske vill ha "the real thing".

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2005-07-18 00:10

ChrioN skrev:Frågan är bara om de gamla orginalmodulerna verkligen är värda sitt pris. Ta t.ex. Neumann mikrofoner. t.ex. u47/u67, som säljs för sinnessjuka priser. Det handlar inte om ljudkvalitet längre, utan tillgång/efterfrågan. Även om de har en legendarisk status pga sitt ljud så är de inte värda sitt pris. Skillnaden på t.ex. en Neumann u87 och en kinesisk kopia är inte speciellt stor. Fast det är ju kanske en annan historia.

Många "samlare" driver ju dessutom upp priserna för gamla vintage produkter vilket kan tyckas lite trist. Jag samlar dock själv på en del vintageprylar så jag kanske inte är rätt person att yttra mig i denna fråga! :oops: :wink:

ChrioN skrev:Ameks prylar är ju designade av Neve också, men du kanske vill ha "the real thing".

För mig kvittar det nog om det är original-moduler eller inte. Jag kan mycket väl tänka mig Vintage Design CA 73, Vintech X73 eller någon annan klon :P

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-26 18:48

neriks skrev:Frågan är dock hur bra Neve 1073 egentligen är med dagens mått mätt?

Kanske vet Morello något om detta?

ChrioN skrev:Att dessa moduler säljs för stora pengar på t.ex. ebay säger en hel del om hur eftertraktade dom är, och det är nog inte av en slump.

Nej, vissa färgningar tycks tilltala folk. Eller så är det bara en hype
som folk hänger på.

Man kan fråga sig om man vill ha någon ljudkaraktär alls i sitt
mixerbord eller i sin mikrofonförstärkare.

ChrioN skrev:Skillnaden på t.ex. en Neumann u87 och en kinesisk kopia är inte speciellt stor. Fast det är ju kanske en annan historia.

Utan vare sig större insikt i detta eller egna jämförelser, skulle E
tippa att skillnaden är större än vad som ibland görs gällande av
somliga... Har du jämfört själv i högklassig lyssning?

Uppfattningen att skillnader mellan olika exemplar (inkonsistens) är
oerhört mycket större hos billigare kinesiska kopior än hos
dyrare "original", verkar också rätt vanlig...

Det vore rätt intressant att höra några av studiofolk hävdat
högklassiga (sång)mikrofoner sida vid sida mot några
mätmikrofoner.
Exempelvis en Stephen Paul-moddad U67/U87 mot någon B&K-mick.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-26 19:18

Neve 1073 är byggd runt en diskret modul som heter BA283AV.
Det är en gammal och enkel konstruktion med trafo på in- och utgång.

Har hört att det är en modul med en högst påtaglig färgning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-28 18:01

Ok, känner Morello till om det finns några Neve-konstruktioner som
inte har ett "Neve-sound"? Eller som har ett tillräckligt svagt "sound".

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2005-07-28 20:20

Morello skrev:Har hört att det är en modul med en högst påtaglig färgning.

Ja, den färgar grymt fint! Precis vad jag är ute efter! :wink:

Återgå till Teknikforum