Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 19:58

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

Länk?

http://www.press-stop.se/

Det är svårt att läsa annonserna där utan att köpa nåt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 20:03

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.

Jomen det är jag absolut.

Jag har ställt frågor till dig, du kanske har tid att svara nu? :)

Du får ingen hjälp av mig, för du är inte seriös.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 20:05

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.

Men nu är du ingen god forumkamrat som hjälper andra att vandra rätt i djungeln.

Men jag tolkar det som att du inte har någon erfarenhet själv av det du rekommenderar och inga svar på frågorna.

Bra så, du gick väl på priset och inte produkten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 20:22

Att alls satsa på något exklusivare än lampsladd är helt bortkastat med tanke på kvaliteten på dagens fonogram...

Harryup skrev:Om en kabelleverantör skriver att vår kabel A låter rent och klart så behöver ju inte det vara fel bara för att tusen andra gör det också....

mvh/Harryup

Tycker ju iofs inte att kabeln ska låta alls...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 20:24

MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.

Vart betalar man in resterande summa om den perfekta kabeln råkar vara för billig? Och kan man ansöka om att få pengar tillbaka om man betalat för mycket?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 20:39

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.

Vart betalar man in resterande summa om den perfekta kabeln råkar vara för billig? Och kan man ansöka om att få pengar tillbaka om man betalat för mycket?

Det är bra reklam:
"Om du kan hitta den här varan till ett högre pris i någon butik får du komma in här igen och betala mellanskillnaden."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 20:48

Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.

mvh/Harryup

På hifiklubben om digitalkabeln Van Den Hul The FIRST Ultimate Mk II:

"The FIRST Ultimate Mk II är både ett tekniskt och ett musikaliskt genombrott i Hi-Fi-världen. Alla genrer gynnas av de unika egenskaperna, och om en naturlig klang och en luftig ljudbild är något du prioriterar högt så bör du definitivt unna dig själv en provlyssning. The FIRST Ultimate Mk II kan nämligen ge en kraftig transistorförstärkare ett tillskott av musikalisk själ som till och med kan få en rörfanatikers hjärta att smälta."

Jamen det är ju bara för sött... :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 20:49

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Det är bra reklam:
"Om du kan hitta den här varan till ett högre pris i någon butik får du komma in här igen och betala mellanskillnaden."

Den eller tag tre betala för 4. Den har jag tänkt på i min verksamhet.

Jag får ju annars hela tiden frågor om kablar av folk. Dagligt skulle jag säga. det är alltid spännande samtal. :)

Brukar försöka poäntera att de alltid skall välja blå för de är luftigast. Eller transparenta kablar för om man är skarpsynt kan man se musiken innan den nå högtalaren genom det vackra höljet och då kan man lätt tolka om signalen i högtalaren presenteras korrekt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 20:51

Conan skrev:
Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.

mvh/Harryup

På hifiklubben om digitalkabeln Van Den Hul The FIRST Ultimate Mk II:

The FIRST Ultimate Mk II kan nämligen ge en kraftig transistorförstärkare ett tillskott av musikalisk själ som till och med kan få en rörfanatikers hjärta att smälta."

Jamen det är ju bara för sött... :wink:

Jag tycker det stämmer rätt bra. Har man inte hört en VdH The FIRST Ultimate i sitt system ska man inte uttala sig, den är speciell.
Senast redigerad av Objektivisten 2012-04-09 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 20:51

DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?

Det heter förmynderi. Överförmynderi är en kontamination.

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.

Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.

Märka ord är den vekes sätt att hävda sig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 20:55

meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.

Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.

Det heter "Att märka ord..." ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 20:57

Objektivisten skrev:Har man inte hört en VdH The FIRST Ultimate i sitt system ska man inte uttala sig, den är speciell.

Du är unik du med mannen :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 21:00

Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablar :) Det låter toppen. Kan inte säga annat.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 21:00

Svante skrev:
meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

Det heter "Att märka ord..." ;) .

Surpuppa. :) ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 21:03

Objektivisten skrev:Jag tycker det stämmer rätt bra.

Upplever man så en så stor förbättring genom att byta digitalkabel handlar det antingen om att den gamla kabeln var felaktig, eller om ren placebo.

Att en digitalkabel med aldrig så mycket kolfiber skulle kunna förbättra ljudet så fantastiskt är fullständigt osannolikt, faktiskt på yttersta gränsen till omöjligheten.

Men du skojsar säker... :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 21:06

meanmachine skrev:Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablar :) Det låter toppen. Kan inte säga annat.

Perfekt!

meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot. :)
;)

Men...du är för smart för att ha betalt det. Hur mycket gav du?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 21:12

Conan skrev:

Upplever man så en så stor förbättring genom att byta digitalkabel handlar det antingen om att den gamla kabeln var felaktig, eller om ren placebo.

Texten har 'klubben' använt för både signalkabel samt digitalkabel. Det trodde jag du förståd? Eftersom kabeln är specad på 75 Ohm fungerar den ypperligt som digitalkabel. Jag har aldrig hört den som digitalkabel, men tror på att karaktären bibehålls tills jag hört motsatsen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 21:14

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablar :) Det låter toppen. Kan inte säga annat.

Perfekt!

meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot. :)
;)

De följde med ett köp av högtalare en gång men har aldrig sålt dem för det är så sjukt skön feelgood att bara titta på dem :D Det är två feta underarmslika boaormar till varje högtalare. Stativhögtalare måste bort emot 8kg för att inte tippa av vikten av dem när man monterar dem. ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-09 22:36

JanBanan skrev:
Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Men det kanske det är, i så fall vad?

Jag länkade i en tidigare kabelhatartråd till Supras hemsida där de hävdade att deras kablar var riktningskänsliga. Detta gillades inte alls av kabelhatarna eftersom en del av dem tydligen satt med Suprakablar. :lol:
Vet dock ej om informationen finns kvar.

Ojdå... :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 22:37

Conan skrev:

Att en digitalkabel med aldrig så mycket kolfiber skulle kunna förbättra ljudet så fantastiskt är fullständigt osannolikt, faktiskt på yttersta gränsen till omöjligheten.

Men du skojsar säker... :wink:

Är inte antangandet om att kablar förbättrar något fundamentalt fel då det kanske snarare handlar om att försämra, förändra eller förlora så lite information som möjligt. Tänker man så blir det begripligare att det kan vara skillnader på kablar snarare än att alla kablar är bra men en del kan dessutom få ljudåtergivningen bättre. Vilket ju inte alls är logiskt för min del då kabeln inte är så särskilt aktiv normalt sätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-09 22:46

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Men nu är du ingen god forumkamrat som hjälper andra att vandra rätt i djungeln.

Men jag tolkar det som att du inte har någon erfarenhet själv av det du rekommenderar och inga svar på frågorna.

Bra så, du gick väl på priset och inte produkten.

Hmmm, hjälper andra att vandra rätt i djungeln. Vilka är då fel sätt att vandra i djungeln kan man undra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 22:57

Du kanske missade min djungel?

Du kanske skall läsa frågorna, vem vet, du kanske har några svar?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-10 00:16

MagnusÖstberg skrev: ......

Är det värt att pengarna att lägga 100 loppor (?) på att byta till bananer från spadar om man skulle köpa de begagnade (skillnaden på listpriset tänker jag på)?

Tanken är att använda dom mellan ett av mina Sansui B-2101 steg och mina hembyggda huvudhögtalare (över 250Hz) om det påverkar. Jag kan byta kontakten i lådorna om det behövs.

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men, japp, det är synnerligen prisvärt att byta från spadar till bananer. Jag har några bananer som jag kan fixa dit för 100 000 kr. Som sagt, synnerligen prisvärt :)

Jag kan fixa kontakterna i lådorna också. Även det är synnerligen prisvärt för 75 000 kr.

Som sagt, en typisk win - win affär.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-10 00:25

petersteindl skrev:Jag kan inte svara på alla dina frågor, men, japp, det är synnerligen prisvärt att byta från spadar till bananer. Jag har några bananer som jag kan fixa dit för 100 000 kr. Som sagt, synnerligen prisvärt :)

Jag kan fixa kontakterna i lådorna också. Även det är synnerligen prisvärt för 75 000 kr.

MvH
Peter

Vad rekommenderar du, som konstruktör, för kablar? Finns det någon miniminivå, förutom att de ska vara hela och tillräckligt långa?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-10 00:40

Jocke skrev:Att alls satsa på något exklusivare än lampsladd är helt bortkastat med tanke på kvaliteten på dagens fonogram...

Gamla fonogram då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-10 00:42

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Perfekt!

;)

De följde med ett köp av högtalare en gång...

Det följde alltså med ett par gulddildos vid ett högtalarköp?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-10 00:47

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Jag kan inte svara på alla dina frågor, men, japp, det är synnerligen prisvärt att byta från spadar till bananer. Jag har några bananer som jag kan fixa dit för 100 000 kr. Som sagt, synnerligen prisvärt :)

MvH
Peter

Vad rekommenderar du, som konstruktör, för kablar? Finns det någon miniminivå, förutom att de ska vara hela och tillräckligt långa?

Jag har ingen specifik kabel som jag rekommenderar. Var och en får lyssna efter sin egen preferens. Jag har hållit på så mycket med kablar att jag bara kan konstatera att inga regler är universella utan kabeln ser jag som en slags anpassning mellan apparater där apparaternas in och utimpedanser kommer in i bilden samt apparaternas upplevda ljud.

Jag föredrar XLR kontakter kontra RCA på lågnivå oavsett om det är balanserad eller obalanserad överföring.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-10 06:43

Objektivisten skrev:Texten har 'klubben' använt för både signalkabel samt digitalkabel. Det trodde jag du förståd? Eftersom kabeln är specad på 75 Ohm fungerar den ypperligt som digitalkabel. Jag har aldrig hört den som digitalkabel, men tror på att karaktären bibehålls tills jag hört motsatsen.

Texten saxades från "informationen" om en digitalkabel, men jag håller faktskt med dig om att karaktären sannolikt bibehålls oavsett om kabeln används som signal- eller digitalsladd (dvs ingen "karaktär" alls).

Att en digitalkabel skulle kunna få en biffig transistorförstärkare att låta som en 2 x 3 watts rörförstärkare låter för mig lika sannolikt som att den skulle kunna få D/A-omvandlaren att levitera en halvmeter över stereobänken. 8O

Vad händer om man vänder kabeln; kan man få den lilla Audio Note rörhäcken att i alla aspekter bete sig som en Krell på 2 x 500 W? :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-10 07:39

Conan skrev:
Vad händer om man vänder kabeln; kan man få den lilla Audio Note rörhäcken att i alla aspekter bete sig som en Krell på 2 x 500 W? :wink:

Nej, tyvärr. Kabeln är inte riktningskänslig.

Jag ska se om jag får tid att göra ett litet digtalkabeltest hemma idag. VdH The First Ultmate versus Nordost Moonglo och sen nån No Name kabel.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-10 08:42

Objektivisten skrev:Nej, tyvärr. Kabeln är inte riktningskänslig.

Skit också... :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi