Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-10 10:01

meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?

Det heter förmynderi. Överförmynderi är en kontamination.

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.

Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.

Märka ord är den vekes sätt att hävda sig.

"Att märka ord är den svages sätt att hämnas", tror jag att det egentligen heter. Fast andemeningen är väl den samma.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-10 10:03

Jag kollade snabbt på en kabeltillverkares hemsida och hittade följande beskrivningar:

"The flat sandwich design contributes to enhanced dynamics in the music."

"Would it not be nice to have the very best sound medium between amplifier and loudspeakers, performing with total transparency?"

"The result is better definition and dynamics."

"This will typically result in a cleaner sound and more accurate transients, which in turn give you a tighter bass, better 3-Demension presence and stereo definition. Closer to the truth."

Kan ni gissa vilken kabeltillverkare?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 10:27

Supra
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-10 10:31

Det är väl kanske ingen lögn så länge de inte preciserar bättre än... ja vadå?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-10 11:17

Rätt svar är Supra och en guldstjärna går till MÖ.

Om ovanstående hade kommit från en större kabeltillverkare typ MIT eller Transparent så är jag tämligen övertygad om att kritiken hade varit svidande från vissa forumister. Men nu handlar det om Supra, ett hederligt, pålitligt svenskt märke i samma tradition som t.ex. Carlsson, Sentec och Ino. Och då åker skygglapparna på. Hyckleri? Ja. :wink:
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 11:20

Nä, det blir ingen guldstjärna för Supra. Och det har inget att göra med att de är svenskar.

Hur ser texten ut för Ply?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-10 11:23

MagnusÖstberg skrev:Nä, det blir ingen guldstjärna för Supra. Och det har inget att göra med att de är svenskar.

Hur ser texten ut för Ply?

SUPRA Ply - Focusing Dynamics/Transients
The flat sandwich design contributes to enhanced dynamics in the music. Positive side effects: reduced interference and interaction distortion. Tin plated.
Multi-Test Winner!
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 11:25

Hmm, inte ens fokusering på dess största förjänst.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-10 11:28

MagnusÖstberg skrev:Hmm, inte ens fokusering på dess största förjänst.

Mjuk och lättmöblerad? Det är vad jag gillar och anledningen till att jag
har den. Och priset. Det där citerade mumbojumbot är ju precis lika illa
som hos andra tillverkare.
Senast redigerad av shifts 2012-04-10 11:40, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 11:36

Precis, och att den elektriskt fungerar som en enkelledare genom att trådarna är individuellt pläterade.

Lite inflation i mumbojumbotexter, men det är väl tyvärr så att ju fler som formulerar sig så och ju mindre kunderna kan - ju fler mumbojumbotexter kommer det, och det från fler och fler tillverkare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-10 11:38

JanBanan skrev:Rätt svar är Supra och en guldstjärna går till MÖ.

Om ovanstående hade kommit från en större kabeltillverkare typ MIT eller Transparent så är jag tämligen övertygad om att kritiken hade varit svidande från vissa forumister. Men nu handlar det om Supra, ett hederligt, pålitligt svenskt märke i samma tradition som t.ex. Carlsson, Sentec och Ino. Och då åker skygglapparna på. Hyckleri? Ja. :wink:

Ja, eller så är det ett tecken på att det finns grader i helvetet. Supra Ply är förhållandevis billig OCH bra. Just prisbilden på t.ex. Transparent tror jag sticker i ögonen extra mycket. Det är inte reklamtexten i sig. Men bortom själva skuldbeläggningen tycker jag att själva beteendet egentligen är intressantare. Om man läser t.ex. Jenvings annonser i säg, ett trettioårsperpektiv, har ju annonstexterna ändrat (liksom bilderna...). Vad beror detta på, kan man fråga sig? I en bransch kommer konkurrensen att driva fram beteende som tänjer på alla de gränser som samhället sätter upp för marknaden om dessa beteenden ger konkurrensfördelar. Att marknadsföringen ser likartad ut för alla företag är en konsekvens av anpassning till en lönsam norm. Och även om inte enskilda företag anpassar sig alls kommer konkurrensen se till att bara de företag som uppvisar det fördelaktiga beteendet kommer att finnas kvar om det påtagligt påverkar lönsamheten.

Jag tror moral har väldigt lite med dyrkabeltillverkning att göra. De som tillverkar kablar tror sannolikt på vad de gör och har inte en så cynisk inställning till sina kunder som ibland antyds. Det blir för jobbig i längden att jobba på det sättet om man inte är psykopat. Tillverkarna har i princip samma världsbild som de som köper kablarna och är precis lika "lurade" som de, om uttrycket tillåts.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-10 14:05

DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.

Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.

"Att märka ord är den svages sätt att hämnas", tror jag att det egentligen heter. Fast andemeningen är väl den samma.

/DQ-20

Jag tror det heter "Att märka ord är den dummes sätt att hämnas." V.S.B.

Å andra sidan kan man när meanmachine tar till ovanstående (vilket är oroväckande ofta - borde kanske stämma till eftertanke) kontra med att det i sin tur är den slarvige svarslöses sätt att erkänna sitt tillkortakommande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-10 14:09

Almen skrev:
DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Å andra sidan kan man när meanmachine tar till ovanstående (vilket är oroväckande ofta - borde kanske stämma till eftertanke) kontra med att det i sin tur är den slarvige svarslöses sätt att erkänna sitt tillkortakommande.

Du menar väl DQ-20 eftersom det är han som märker orden och inte meanmachine.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-10 14:15

Flint skrev:
Almen skrev:
DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Du menar väl DQ-20 eftersom det är han som märker orden och inte meanmachine.

Äh, det spelar väl ingen roll vem man sparkar på så länge det känns bra?! :D
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 14:34

JanBanan skrev:Äh, det spelar väl ingen roll vem man sparkar på så länge det känns bra?! :D
Allt klarnar ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-10 14:49

Flint skrev:
Almen skrev:
DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Du menar väl DQ-20...

Nej, jag har aldrig sett DQ-20 ta till det "ordspråket".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-10 15:08

JanBanan skrev:Äh, det spelar väl ingen roll vem man sparkar på så länge det känns bra?! :D

:D

Och nu hör jag plötsligt Ebba Grön sjunga "Slicka uppåt, sparka nedåt" i mitt huvud.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-10 15:19

Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 15:20

Objektivisten skrev:Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?
Behöver väl inte påpeka det självklara med att låta den ligga i frysen över natten?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-10 15:45

Objektivisten skrev:Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?

Lite som en desensibilisering vid allergi, eller? Att man börjar lite med en-bitars CD-spelare från 1989 och sedan gradvis går över på lite tyngre saker. Frågan är bara hur lång tid det tar. Tur du tog upp frågan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-10 16:07

Det här är ett typexempel på trams som människor väl måste ha rätt att håna?

Flint, vad säger du? En praktiskt och jordnära människa som du måste väl kunna skratta åt strunt?

:)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-10 16:11

petersteindl skrev:
Jag har ingen specifik kabel som jag rekommenderar. Var och en får lyssna efter sin egen preferens. Jag har hållit på så mycket med kablar att jag bara kan konstatera att inga regler är universella utan kabeln ser jag som en slags anpassning mellan apparater där apparaternas in och utimpedanser kommer in i bilden samt apparaternas upplevda ljud.

MvH
Peter

Vad använder du för kablage internt i äggen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 16:13

Kimpost skrev:
petersteindl skrev:
Jag har ingen specifik kabel som jag rekommenderar. Var och en får lyssna efter sin egen preferens. Jag har hållit på så mycket med kablar att jag bara kan konstatera att inga regler är universella utan kabeln ser jag som en slags anpassning mellan apparater där apparaternas in och utimpedanser kommer in i bilden samt apparaternas upplevda ljud.

MvH
Peter

Äggledare, självklart! :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-10 16:15

Nattlorden skrev:
Kimpost skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Äggledare, självklart! :lol:

Ja, men det måste ha rätt genetiskt material så att risken för ägglossning minimeras!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-10 17:18

Kimpost skrev:Flint, vad säger du? En praktiskt och jordnära människa som du måste väl kunna skratta åt strunt?

Jodå, men reklam är reklam oavsett om den blåser från nordost eller ino. Trams som trams.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 17:21

Flint skrev:
Kimpost skrev:Flint, vad säger du? En praktiskt och jordnära människa som du måste väl kunna skratta åt strunt?

Jodå, men reklam är reklam oavsett om den blåser från nordost eller ino.
Väldigt sällan det pratas om Inos kablar, men visst är de bra ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-10 17:25

Sådär. Grejerna fick värma upp sig nån timme innan test.

Kringutrustning:
Cambridge Azur 540 V2 (transport)
Cambridge DacMagic
Manley Stingray
Meadowlark Audio Swift
MIT Cables T2 (låg- samt högnivå)

Volymen ändrades inte och samma filter användes på DacMagic oberoende av digitalkabel. En skiva spelades (Peter Tosh 'Bush Doctor'), utvalda spår upprepade ggr. Testet gjordes öppet samt nyktert.

Frågeställning: Kan Objektivisten höra skillnad mellan en 'Van den Hul The Ultimate' samt en 'Nordost MoonGlo' (digitalkablar).

Vill Objektivisten höra skillnad? Svar: Inte nödvändigtvis.

Bild Bild

Jag började med att koppla in VdH och slogs omedelbart av hur bra det lät. Karaktären på ljudet kändes snörrät linjärt, med fin kropp, instrumenten klingade ut. Bytte till Nordost och upplevde ljudet som lite krispigare, kanske renare men samtidigt något tunnare och artificiellt, mindre bas. Kunde det verkligen stämma? Bytte fram och tillbaka, lyssnade ihärdigt och koncentrerat. Karaktärsskillnaderna höll i sig. Det lät onekligen bättre med VdH, mer naturligt och mindre 'digitalt' på nåt sätt. Kul test för mig.

Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-10 17:40

Objektivisten skrev:...Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.

Satsa på miljondollarsutmaningen! Om jag var säker på att kunna höra skillnad på kablar så skulle jag absolut göra det. Fast utmaningen kanske bara gäller högtalarkablar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 17:40

Objektivisten skrev:Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.

Och om du nu har rätt - varför kan du då det? Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-10 17:52

Nattlorden skrev:Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...

Är inte den som degraderar minst bättre än den andra då eller, i denna set-up? Du har en intressant argumentationsteknik. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi